hartiat

Heips, mulla on pieni ongelma ulkonäön suhteen.
Mulla on aivan pyöreet olemattoman näköiset hartiat.
Kiinnostaisi siis tietää parhaat vinkit treeniin, millä
sait hartiat/olkapäät leveämmiksi ja lihaksikkaamman
näköiseksi. Käsivarsien yläosan treenivinkit myös
ois kiva.

Kiitti etukäteen...

Hei!
Itsekin pidän olkapäitäni heikoimpana lihasryhmänä. Perimmäinen ongelma ainakin minulla on kyllä ihan muualla, nimittäin ryhdissäni. Olen aina ollut pitkä, ja kun nuorempana sitä joutui jotenkin häpeilemään, tuli sitten tavaksi seistä lysyssä. Nyt harmittaa, sillä joudun kovasti tekemään töitä, että muistaisin seistä ja istua ryhdikkäästi. Pelkästään rangan oikaiseminen (selkä suoraksi, hartiat taakse) saa ulkonäöllisesti jo paljon aikaan. Myös rintalihasten venyttely auttaa, etteivät ne kiristyksellään vedä hartioita eteen.
Treenivinkeistä sitten. Olkapäät kehittyvät kuten muutkin lihasryhmät, ihan perustreenillä. Vipunostot sivulle ovat hyvä sivuolkapäiden leventäjä. Tee tarpeeksi pienillä painoilla, toistot n. 12 ja käännä yläasennossa pikkurillit ylöspäin. Joku punnerrusliike on myös hyvä olla ohjelmassa. Jos teet olkapäät ja ojentajat omana päivänä, voit tehdä olkapäät ensin keskittyen vähän enemmän niihin.
Sitten kun treenillä saa vähän muotoa kroppaan, lähinnä selkään V-mallia, hälventää sekin olkapäiden pyöreyttä. Satsaa siis myös selkätreeniin ankarasti. Alasveto taljassa eteen erilaisia kahvoja vaihdellen on hyvä liike "siipien" kasvattamiseksi. Kulmasoutu tangolla tai käsipainoilla myös mukaan, samoin alataljasoutu. Kokeilemalla löydät juuri omat suosikkisi.
Tsemppiä treeniin!

Olen itsekin saanut tehdä kovasti töitä ryhdin eteen, parhaiten tuntuu auttaneen viime aikojen selkätreeni , jossa keskityn lapojen yhteenvetoon ja mentaalitasolla siihen, että tuon kaulassa riippuvan, kuvitellun "timanttikorun" esiin (Pilates-ohjaajani komento), eli siis kohotan rintakehän yläosaa. Isäni ainainen jankutus "selkä suoraksi" ei siis koskaan auttanut.

Mulla oli sama ongelma vielä pari kuukautta sitten mutta nyt hartiani ja selkäni näyttävät hyvältä. Ei tarvinnut kyllä hirvästi vaivaa että sai ryhdin oikaistua ja kaljapullohartiat ryhdikkäämmän näköisiksi. Vipunostot on hyviä ja sit ömh. Semmonen jossa otetaan tangosta kiinni keskeltä ja kiskotaan ylös kyynärpäät ylhäällä. Ja ihan perusnostelut kans.
Tänään ei tämä tyty mene salille, tänään on eka päivä bodyaerobicciä. Saas nähdä miten jaksaa :)

Originally posted by Missukka
... Semmonen jossa otetaan tangosta kiinni keskeltä ja kiskotaan ylös kyynärpäät ylhäällä.

Tarkoitat ilmeisesti pystysoutua? Palautin ko. liikkeen olkapäätreeneihin tuossa muutama viikko sitten useamman vuoden tauon jälkeen, ja voi sentään kun tuntuu mukavasti olkapäissä!:whip: Teen nuo pystysoudut alataljassa, ja kakkosliikkeenä käsipainopunnerrusten jälkeen. Sivuviparitkin olisivat mainio liike, mutta kun tuo oikea olkapää ei oikein nykyjään enää tykkää niistä :(

kiitti

Hei,
kiitti paljon kaikille vastauksista
ja hyvistä vinkeistä.
Täytyypä ottaa "opiks"
ja alottaa se selkä/hartia
treeni uudelta pohjalta.

Saanen esittää erävän mielipiteen :D Minä lopetin viime vuodenvaihteen tienoilla kaikki pystypunnerrusliikkeet, kun eivät enää sopineet ohjelmistoon. Siitä lähtien ainakin subjektiivisesti arvioiden olkapäät ovat lyysistyneet silminnähden, vaikka olen hinkannut erilaisia vipunostoja kyllästymiseen saakka. Vain takaolkapäihin olen saanut jotain lisää vipunostoilla, mutta se johtuu vain siitä, että ennen viime vuodenvaihdetta olin treenannut 8 vuotta ilman yhtäkään varsinaista takaolkapääliikettä.

Mielipiteeni siis on, että "kovien" olkapäiden perusta on pystypunnerruksissa. Oma mieliliike oli käsipainopunnerrus lievästi vinossa penkissä, kakkosena punnerrus edestä tangolla seisten (saa hyvin tsiitattua vikat toistot :evil: ). Niskankin takaa punnersin monta vuotta, enkä silloin tiennyt että se olisi muka "huono" liike... Eli punnerruksia, punnerruksia, ja mahdollisimman isoilla romuilla :thumbs:

Jep, kyllä minäkin pystypunnerrusta pidän oikeastaan tärkeimpänä liikkeenä. Naten kuvailema pitkän ihmisen ryhtiongelma on tuttua minullekin, onneksi se alkaa kuitenkin olla taaksejäänyttä elämää - kiitos salitreenin! Avainsanoja minulla ovat olleet (ylä)selkätreeni ja raskaat pystypunnerrukset sekä takaolkapäiden treenaaminen. Ja tietysti venyttely, jota ei kyllä todellakaan tule tehtyä liikaa...

Tärkeintä on kuitenkin mielestäni pitkäjänteinen työ ja lihastasapainon säilyttäminen. Ei siis pelkkää selkä- ja olkapäätreeniä vaikka kuinka tekisi mieli :D

Originally posted by PMLats
... Oma mieliliike oli käsipainopunnerrus lievästi vinossa penkissä, kakkosena punnerrus edestä tangolla seisten (saa hyvin tsiitattua vikat toistot :evil: ).

:offtopic: Miten vino on tuo "lievästi vino" penkki? Siis noin suurinpiirtein? Itsellä kun on tuo sopiva vinous vielä vähän hakusessa...

Lievästi vino tässä tapauksessa on täyspystyasennosta seuraava pykälä. Makuasioita, mutta mulle oli aina tukevampi tehdä tuolla tavalla kuin ihan pystyssä... Okei, tulee ehkä rinnalla vähän autettua mutta so what :D

Sama juttu, ihan täyspysty asento tuntuu jotenkin huteralta, kun ei ikäänkuin pysty yhtään "nojaamaan" tuen saamiseksi. Ja sitten lisää :offtopic: :ia, eli teitkö siis aina sekä käsipaino- että tankopunnerrukset? Itse arvoin tätä samaa joskus taannoin tuolla yleisellä puolella, ja siellä oltiin ainakin silloin kovasti sitä mieltä, että sillä keinoin vain a)rikkoo olkapäänsä ja b)ajautuu ylikuntoon. Mutta pitäisiköhän silti uskaltautua kokeilemaan, kun sivuvipareita en tosiaan hirveämmin uskalla enää tehdä...?

Yleensä tein vaan jommankumman, tangolla tai kässäreillä. Joskus harvoin kun oli "semmonen päivä" tein molemmat, mutta ei siinä kauheesti järkeä ole, koska onhan ne melkein samanlaiset liikkeet. Siihen sitten yleensä vipareita päälle.

Originally posted by PMLats
Eli punnerruksia, punnerruksia, ja mahdollisimman isoilla romuilla :thumbs:

Just niin! Miekin teen sivuvipareita hyvin vastahakoisesti, etupäässä sellaisella variaatiolla, että ottavat takaolkapäihin. Nykyisin pelkästään kuntoutus- ja verryttelymielessä, kork. 5 kilon kässäreillä. Mutta ylöspunnerrukset rulaa:whip: ! Tyylinsä kullakin, mie teen käsipainopunnerrukset useimmiten ilman selkätukea, istuen. Kai sitten, kun on isot romut, otan tuen, niin pystysuoran kuin saan. Kässäreillä kun tulee tehtyä yleensä se kevyempi punnerrustreeni. Levytankoon lastataankin sitten enämpi rautaa vars. pystypunnerruspäivänä.

Sitä kysäisisin vielä, että minkä lihasryhmän kanssa porukat pystypunnerruksensa tekevät. Mie ujutan punnerrukseni jalkapäivään. Penkkipäivänä punnertaa jo ihan tarpeeksi, ja selkäpäivänä (eli mavepäivänä) tulee muuta yläroppaa treenatuksi ihan tarpeeksi. Sitä paitsi mavessa rasittuvat epäkkäätkin eli olkapäät eivät ole oikein timmissään raskasta ylöspunnerrusta varten. Mutta jalkaliikkeitä kun ei miun ohjelmassa ole paljoa, saan pystypunnerruksesta treenintäytettä, eivätkä nuo lihasryhmät sodi keskenään. Ja miulla tuo pystypunnerrus on tosiaan ainoa vars. olkapääliike.

Näin meillä. Mites teillä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom