Harjoituspäiväkirja ja ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hamara
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Toi kuulostaa aika hauskalta idealta ja on varmasti toimiva. Pitäisköhän itsekin askarrella tommoset jääkaapin oveen.. :D Nousiskohan se penkki ja kyykky tulos?

Ainakin listasta on helppo luntata millaisia sarjoja on milläkin painolla jo tehnyt, eli tsekata uusia välitavoitteita. Liikuntalista taas näyttää armottomasti montako kuukautta on taas kulunut ilman aerobista. :zzzz:

Excelillä väännän nuo pohjat joten helppo aina tulostaa uudet kun vanhat täyttyy. Voi myös seurata, kuinka nopeasti listat täyttyy.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Taidankin askarrella itselleni tuollaiset listat, jospa niistä tulis sitten lisäinnostusta ja sais tulokset kunnolla nousuun.

Mulla on ohjelma painoineen ja toistoineen puhelimessa. Ohjelma on myös koneella ja mulla oli tarkoitus tehdä joku synkkausjärjestelmä puhelimen ja koneen välillä, mutta se on vielä tekemättä. Tällä hetkellä puhelimessa on siis vain ihan muistiossa se ohjelma enkä ole käsin jaksanut päivittää painoja yms koneelle. Otin käyttöön vähän sen tyyppisen viikosyklittelyn, kuin Taluksen kirjassa oli esitelty ja etenkin noiden pumppisarjojen painot on hakusessa ja siksi olis kiva saada kaikki mahdollisimman tehokkaasti ja hallitusti johonkin talteen. Etenkin siinä musta se synkkausjärjestelmä puhelimen ja koneen välillä olis hyvä.

Toisaalta se puhelin on hankala salilla, pelkää että se jää vielä jonkun painon alle eikä ihan aina jaksa niitä painoja puhelimeen näpytellä, mutta mä tykkään siitä että ne tulokset voi heti päivittää siihen, eikä tarvitse päivittää niitä sitten koneelle jostain lapulta. Heh, kai sitä ihan perinteistä vihkoakin vois käyttää ja sitäkin pystyy päivittämään ihan siinä heti paikalla, mutta se on jotenkin kivempaa, kun voi leikkiä noilla leluilla ja toisaalta puhelin on aina matkassa eikä unohdu salille mentäessä yhtä helposti kuin vihko. Niin ja sit jos ne tulokset olis laitettuna koneelle, niin kehityksen seuraaminen olis vielä selkeämpää kuin vihosta.

No, mulla on oikeastaan 4 (!!!) eri systeemiä rinnakkain :lol2: . Treenaan tällä hetkellä tuommoisella 5x5-systeemilla, jossa siis tehdään perusliikkeitä treenipainojen tietyllä progressiolla. Ensinnä mulla on Excel-laskuri, jossa on laskettuna kunkin treenin ja viikon treenipainot. Tästä laskurista mä olen sitten tulostanut paperille "muistilappuja", joita pidän salilla mukana ja suherran niihin, jos jotkut toistot tai painot poikkeaa suunnitelmasta. Näiltä ruttuisilta lapuilta kirjoitan treenit puhtaaksi pieneen vihkoon. Lopuksi vielä näpyttelen treenit ja fiilikset vippiosion treenipäivikseen.

Tarviiko sanoakaan, että oon insinööri :lol2:

Ihan mielenkiiinnosta nyt kyselisinkin teiltä punttimimmit, että otatteko salille mukaan ohjelmalappusen vai teettekö ulkomuistista liikkeet salilla? Ja pidättekö harjoituspäiväkirjaa tekemisistänne? Jos pidätte niin millä tavalla kirjoittelette sinne asiat ylös?
Kirjoitan ohjelman aloituspainoineen ja sarjoineen päiväkirjavihkoon. Samaan vihkoon kirjottelen myös tekemisistäni joka treenissä. Ehkä hieman epäkäytännöllistä, mutta ihan toimivaa.

No, mulla on oikeastaan 4 (!!!) eri systeemiä rinnakkain

Tarviiko sanoakaan, että oon insinööri :lol2:

Hahahh.... ajattelin sitä jo ennen kun ehdin lukea että olet insinööri..:lol2:

Treenipäiväkirja on ainakin itselle ehdoton. Siitä näkee millä painomäärällä on viimeks pumppaillu niin voi sitten lisätä tuntemuksen mukaan lisää tai tehdä samalla. En mä ainakaan ulkoa muistais. Mut kaipa se olis vaan totuttelukysymys nyt kun on niin riippuvainen siitä. Olen pitäny aina kirjaa jo aikaisemmissa harrastuksissani. Ja kivahan niitä on vuosien päästä lueskella ja seurata kehitystä. Tuntemuksia sen kummemmin en oo ikinä tykänny enkä kokenu tarpeelliseksi kirjoittaa. Joskus kylläkin tulee laitettua pientä huomiota tyyliin "ensi kerralla enemmän painoa".

Treenipäiväkirja on ainakin itselle ehdoton. Siitä näkee millä painomäärällä on viimeks pumppaillu niin voi sitten lisätä tuntemuksen mukaan lisää tai tehdä samalla. En mä ainakaan ulkoa muistais. Mut kaipa se olis vaan totuttelukysymys nyt kun on niin riippuvainen siitä. Olen pitäny aina kirjaa jo aikaisemmissa harrastuksissani. Ja kivahan niitä on vuosien päästä lueskella ja seurata kehitystä. Tuntemuksia sen kummemmin en oo ikinä tykänny enkä kokenu tarpeelliseksi kirjoittaa. Joskus kylläkin tulee laitettua pientä huomiota tyyliin "ensi kerralla enemmän painoa".

Mullakin on just näin. Eli ilman treenipäiväkirjaa olisin salilla ihan avuton! Liikkeet kyllä muistan, mutta painomääriä en kyllä millään. Ja minusta on myös hyvä, kun voi merkitä sarjojen loppuun pienen merkinnän mikäli on vara kasvattaa painoja seuraavaan treeniin ja näin ollen ei seuraavalla kerralla tarvitse miettiä uskaltaisiko lisätä ja mitenhän mä viime kerralla jaksoin. Ja nyt kun treenaan HST:tä, jossa on painoilla tietty progressio ym. niin päiväkirja on ihan ehdoton. Siinä kun ei laiteta painoja fiiliksen mukaan, vaan juuri tietyt, ennalta maksimipainoista lasketut painot kuhunkin liikkeeseen ja treenikertaan erikseen.

Niin, niita on niin monenlaisia harjoittelutapoja.
Minulla ei ole koskaan ollut ohjelmaa jossa olisin laskenut etukateen kehityskayria tms.
Viimeisimmassa treeniohjelmassani merkitsin vaan muistiin about missa painoissa liikuttiin milloinkin, kun ohjelmassani sarjojen pituudella on suurempi merkitys.
Siina pyritaan tekemaan tietyn pituiset sarjat puhtaasti, ja aina jokainen kerta sen hetkisilla maksimi painoilla. Johon tietenkin vaikuttaa lepo ja palautuminen.
Kehitysta tapahtuu etenkin aluksi viikottain lahes kaikissa liikkeissa ja sitten se tietty tasaantuu ajan mittaan.
Mutta se onkin enemman tollainen voimaharjoittelu tyyppinen ohjelma.
Tosin alkuun sarjat on tosi pitkia ja niita lyhennetaan seka sarjojen etta ohjelman loppua kohti, kun pelkka ohjelman sisaanajo kestaa n.1,5kk.
Toimii kylla loistavasti ainakin mulla :D

Tai siis, edelliseen lisaten...
Itse ohjelmassa sarjat eivat ole pitkia, enneminkin aika lyhyita ja ainoastaan siina sisaanajo vaiheessa sarjat on pitkia.
Jos nyt voisin ilmaista viela jotenkin vahan epaselvemmin ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenivihko on minulle aivan ehdoton apuri. Teen vihkoon aina ohjelman vaihtuessa hahmotelman uudesta treenistä. Toteutus toki hieman vaihtelee kerrasta toiseen. Painojen kanssa olisin aivan hukassa, jos en pystyisi seuraamaan vihosta kehitystä.

5 x 5 treenissä kokeilin ensimmäistä kertaa ennakkoon laskettua progressiota ja liehuin excel-tuloste kourassa salilla. Hyvin toimi tuokin, varmasti kokeilen vielä uudelleen.

Apua treeniin aloittelijalle??

Laitoin tän viestin jo tonnen mimmien treeniohjelmat osioon mut se on sen verran pitkä ja vanha keskustelu et jos sitä ei niin aktiivisesti enää kukaan lue niin ajattelin viel täält koittaa hiukan kysellä apuja:

Eli hiukan taustaa:
174cm, 68kg, 23v. Pari vuotta takana nyt melko säännöllisesti aerobista treenia 3-6x vk. Nyt oon taas saanu vanhan sali-innostuksen heräämään ja ajattelin et jos täällä kokeneilta konkareilta sais kysellä apuja.

Nykyään käyn spinningissä /ic:ssä ja sit Body Pumpissa. Muis jumpissa joskus satunnaisemmin. Nyt haluisin tosissaan alkaa muokkaa kroppaa ja lisää lihasta.

Eli apua kaipailisin etr miten kannattais viikko rytmittää jos haluis käydä spinnis, salil ja pumpissakin? Pumppia nyt riittää hyvin 1xvk. Spinni miel. 1-2xvk. Sit salia. Millasta saliohjelmaa tohon sais mahdutettua. Mahdollisimman selkee ja tehokas. Riittääks 2xvk. vai pitäiskö olla 3xvk?

Osaisko joku antaa jonkun hyvän esimerkin perussaliohjelmasta ilman sen suurempii kikkailuja vie näin alkuun. Ois ihana saada hiukan apuja et sais mahd. hyvin tehoja ja tuloksiakin niin sit motivaatio ei kärsis

Kiitti kaikille jotka jaksaa nähä vaivan ja auttaa vasta-alkajaa :worship:

Zone-sarja -42%
Hei kanhan,

mun mielesta ei kannata kayda kun kerran viikossa spinningissa jos sita massaa haluat, runsas airoobinen kun kuluttaa sita aikalailla...

Ja sitten jos haluat viela kayda siella pumpissakin niin 2- tai 3-jakoinen reeni varmaan sopisi sinulle parhaiten. Katso valmiita ohjelmia vaikka sielta aloittelijoiden osiosta. Mutta sanoisin etta kokonaisuudessaan 5 paivaa viikossa on alkuunsa maksimi mika kannattaa reenata jotta kroppa paasee kunnolla palautumaan kun se lihas kasvaa kuitenkin levossa.
Eli yksi airobinen paiva ja 3-4 paivaa painoharjoittelua viikossa.
Sitten myohemmin kun olet saanut lihasta niin sittenhan voit pitaa taas airobisempia kausia.

Eli itse tekisin niin etta ensin hankkisin sita lihasta ja sitten alkaisin vasta muokkaamaan sita airobisen yms avuin siihen suuntaan mihin haluan, kun on huomattavasti hankalampaa alkaa rakentaa haluamaansa lihaksekasta kiinteaa kroppaa jos ei ole niita lihaksia jo pohjina.

Ja seuraava mihin kiinnittaisin huomiota on se !!ruokavalio!!, joka lihasmassan saannin kannalta myoskin on ihan ehdottoman tarkea.

Tassa nyt oli aika tallaisia suurpiirteisia ohjeita, mutta kai naillakin jotenkin alkuun paasee ;)

Mulla kulkee aina treeneissä mukana vihko, johon kirjoitan tekemäni liikkeet, sarjat ja toistot. Ohjelmani muistan ulkoa, mutta kulloinenkin progressio on kyllä paperilla myös ja mukana treeneissä. Kotona sitten päivitän treenini tänne Pakkikselle (noh, ainakin melkein aina :nolo: ).

Jeps, kyllä mullakin kulkee salilla mukana vihko, johon kirjailen ylös painot ja toistot. Ja vaikka sen oman ohjelman ulkoa muistaakin, niin toimiihan se myös hyvänä lunttilappuna hetkellisessä muistihäiriössä.:hyper:

Lisää kyllä motivaatiota treenatessa, kun vihkossa lukee, että viimeksikin meni näillä ja näillä painoilla, niin PITÄÄ sen tänäänkin niillä mennä, vähintään. :thumbs:

kiiti lil'blue

Hei kanhan,

mun mielesta ei kannata kayda kun kerran viikossa spinningissa jos sita massaa haluat, runsas airoobinen kun kuluttaa sita aikalailla...

Ja sitten jos haluat viela kayda siella pumpissakin niin 2- tai 3-jakoinen reeni varmaan sopisi sinulle parhaiten. Katso valmiita ohjelmia vaikka sielta aloittelijoiden osiosta. Mutta sanoisin etta kokonaisuudessaan 5 paivaa viikossa on alkuunsa maksimi mika kannattaa reenata jotta kroppa paasee kunnolla palautumaan kun se lihas kasvaa kuitenkin levossa.
Eli yksi airobinen paiva ja 3-4 paivaa painoharjoittelua viikossa.
Sitten myohemmin kun olet saanut lihasta niin sittenhan voit pitaa taas airobisempia kausia.

Eli itse tekisin niin etta ensin hankkisin sita lihasta ja sitten alkaisin vasta muokkaamaan sita airobisen yms avuin siihen suuntaan mihin haluan, kun on huomattavasti hankalampaa alkaa rakentaa haluamaansa lihaksekasta kiinteaa kroppaa jos ei ole niita lihaksia jo pohjina.

Ja seuraava mihin kiinnittaisin huomiota on se !!ruokavalio!!, joka lihasmassan saannin kannalta myoskin on ihan ehdottoman tarkea.

Tassa nyt oli aika tallaisia suurpiirteisia ohjeita, mutta kai naillakin jotenkin alkuun paasee ;)

Jeps. Kuulostaa vähän siltä mitä arvelinkin. Tää viikko on nyt mennyt ahkerasti ruokaremontin parissa, luettu paljon ja pistetty hommaa kuriin..ja lisätty ruokamäärää..koska ennen söin liian vähän...

Meinasin jotain siihen malliin et:

Ma: Spinni 50 min
Ti: Puntti
Ke: Lepo
To: Pumppi
Pe: Puntti
La: Lepo
Su: Puntti

Eli tos tulis sit 3 päivää salil joten sit se tarkoittanee ilmeisesti 3 jakosta ohjelmaa..:whip:

En ole vielä kertaakaan pitänyt harjoitusohjelmaa mukana salilla, vaikka monesti oon miettinyt, että jonkinlaisen vihkosen ottaisin käyttöön.. itseasiassa mulla ei ole harjoitusohjelmaa, vaan liikkeet ja erikoistekniikat ym. tulee yleensä fiiliksen mukaan. Sellanen perusrunko on tietysti.

Harjoituspäiväkirjaa olen pitänyt n.5kk, kirjoitan koko harjoituksen koneelle treenin jälkeen muistin varassa. Yleensä muistan koko treenin: liikkeet, toistot ja painot, joskus joutuu heittämään esim. toistot 8-12, mutta ei kai se nyt hirveesti vaikuta mihinkään :) aerobiset ja pidemmät venyttelyt merkkaan myös.. vähän omia fiiliksiä ym.. mitä milloinkin..

Toi päiväkirja on kyllä tosi hyvä, pystyy tarkastamaan miten on tehnyt edelliset treenit ja vähän vaihtamaan esim. liikkeitä tm. ja tietysti lisäämään painoja aina kun mahdollista. Tietysti olis vielä paljon helpompi, jos ne olisi vihkossa mukana salilla, eikä omassa päässä, mutta toimii hyvin näinkin..

Latest posts

Back
Ylös Bottom