Harjoituspäiväkirja ja ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hamara
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
44
Olen itse vähän vaihtamassa treeniä erilaiseksi ja olin eilen ensimmäistä kertaa salilla mentaliteetilla, että teen yhden pääliikkeen ja pari avustavaa liikettä oman tuntuman mukaan ilman mukana olevaa ohjelmaa, joka "kertoo" montako toistoa on tehtävä ja mitä liikkeitä on tehtävä ja missä järjestyksessä. Ja olin tosi hyvällä mielellä salilla ja sain itsestäni irti hyvän treenin. :D

Ihan mielenkiiinnosta nyt kyselisinkin teiltä punttimimmit, että otatteko salille mukaan ohjelmalappusen vai teettekö ulkomuistista liikkeet salilla? Ja pidättekö harjoituspäiväkirjaa tekemisistänne? Jos pidätte niin millä tavalla kirjoittelette sinne asiat ylös?

Vastaanpas ensin itse. Ennen pidin ohjelmalappusta mukana, nyt yritän päästä siitä vähän eroon. Ja harjoituspäiväkirjaa tulee pidettyä, ruukaan merkitä sinne liikkeet, painot, toistot ja millä mielellä olen mennyt ja ollut salilla sekä sellaisen yleistunnelman mitä treenissä on ollut.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ulkomuistista teen liikkeet salilla. 2-jakoisella kun mennään vähän vetävät/työntävät -jaolla niin ne liikkeet kyllä muistaa. Joskus 3-jakoisella pidin kyllä lappua mukana, että mitäs kaikkea sitä piti muistaa tehdäkään. Toistoja tai painoja en laita ylös, yleensä muistan aika hyvin mitkä on aikaisemmin ollut, ja aina kun suinkin menee pistetään lisää painoa. Noista olisi kyllä hyvä ehkä pitää vähän kirjaa, saisi paremmin kuvaa siitä pienestä kehityksestä.

Treenipäiväkirjaa pidän Polarin sivuilla. Joskus yritin ihan paperilla pitää, mutta en koskaan muistanut täyttää :D Kätevästi saa sykemittarista siirrettyä tiedot koneelle ja suoraan sinne Polarin sivuille. Jos en ole jossain harjoituksessa käyttänyt sykemittaria, laitan sinne huomautuksen, mitä olen tehnyt. Siihen samaan sykemittarin tietojen lisäksi saa viereen kirjoitettua harjoituksesta mitä haluaa, fiiliksiä tai jos on saanut lisättyä painoja jne. Samaan paikkaan laitan sitten ylös myös jos olen ollut kipeänä tai jos jotain muuta mullistavaa on tapahtunut.

Nopeesti sitä oppii tekemään oman ohjelman ihan ulkomuistista.
Mulla on käytössä treenivihko mihin merkkaan painot, päivämäärät, fiilikset ja mikä treeni menossa. Tämä sen takia, että voi vuosien saatossa katsella omaa kehitystään.

Alussa sitä tuli pidettyä mukana orjallisesti treenilappusta missä luki liikkeet ja toistot, mutta nykyään sitä tuntee itsensä ja voimansa jo niin hyvin tuolla treenatessa ettei siitä lapusta olisi kun haittaa.

Treenipäiväkirjaa pidän Polarin sivuilla. Joskus yritin ihan paperilla pitää, mutta en koskaan muistanut täyttää :D Kätevästi saa sykemittarista siirrettyä tiedot koneelle ja suoraan sinne Polarin sivuille. Jos en ole jossain harjoituksessa käyttänyt sykemittaria, laitan sinne huomautuksen, mitä olen tehnyt. Siihen samaan sykemittarin tietojen lisäksi saa viereen kirjoitettua harjoituksesta mitä haluaa, fiiliksiä tai jos on saanut lisättyä painoja jne. Samaan paikkaan laitan sitten ylös myös jos olen ollut kipeänä tai jos jotain muuta mullistavaa on tapahtunut.

Minkäs näköinen sylemittari on käytössä? Ittelläni on F11 mahtaako siittä olla hyötyä?

Teen 4-jakoisella...ja pidän vihkoa mukana johon kirjotan painot/toistot/sarjat.
Sunnuntaisin yleensä kirjotan seuraavan viikon treenit ylös.
Suunnilleen liikkeet muistaa vihkoon katsomatta,mutta pyrin joka viikko tekemään liikkeet vähän eri järjestyksessä,tai eri määrän sarjoja,toistija,tai vaihtelemaan liikkeitä, on ihan hyvä tarkistaa mitä edellis kerralla menny...ja pystyy usein psyykkaamaan itsestään irti "edes yks toisto enemmän kun viimeks..." :whip:
Joskus kun vihko jääny himaan,on tosi orpo olo treenata :lol2:

edit: merkitsen näin esim: hauiskääntö 7/10 7/8 6/10 3
eli eka paino sitten toistot ja lopussa vielä montako sarjaa (sen nyt vois aina laskeakki,mutta tullu tavaks kirjottaa se tonne perään, niin aina sen sinne laittaa.)

Alussa sitä tuli pidettyä mukana orjallisesti treenilappusta missä luki liikkeet ja toistot, mutta nykyään sitä tuntee itsensä ja voimansa jo niin hyvin tuolla treenatessa ettei siitä lapusta olisi kun haittaa.

Just tämän mä olen huomannut omassa treenaamisessani ja siksi nyt yritänkin opetella pois siitä. Mulla on ohjelma menossa muutenkin vaihtoon niin tässä samallahan on hyvä opetella uusia juttuja :D

Mä olen jo vuosikausia pitänyt tarkkaa kirjaa treeneistäni. Yleensä aloitan uuden vihkon aina vuodenvaihteessa. Niistä on kiva seurata kehitystä painojen nousuissa ja tulee helpommin tartuttua isompiin rautoihin. Merkkaan vihkooni jokaisen treenipäivän liikunnan, siis areobisetkin, ja punttitreenin painot ja toistot tarkasti. Lisäksi merkkaan painonkin; käyn joka aamu vaa'alla, se nyt vaan on sellainen tapa, en mä mitenkään hysteerisesti painoani tarkkaile. Dietillä merkkaan myös kaloreiden tiputukset ja rasvaprosentit. Eli melko tarkkaa tilastoa pidän siis.

Treenaan erilaisiin treeniviikkoihin jaetulla ohjelmilla, joten nekin merkkaan tietty. Joka treenikerta vaihtelen vähän liikkeitä, jotka mielessäni suunnittelen salille mennessäni eli mitään eri paperia mulla ei treenin kulusta ole. Että sillai :)

Minkäs näköinen sylemittari on käytössä? Ittelläni on F11 mahtaako siittä olla hyötyä?

Itselläni on F55. Tuossa F11-mallissa taitaa olla se SonikLink-juttu millä ne tiedot siirretään koneelle. Mut Polarin sivuilta lataillaan ensin sellainen WebLink-ohjelma ja rekisteröidytään http://www.polarfitnesstrainer.com/ . Mielestäni on kyllä erittäin kätevä ohjelma, kunhan muistaa tarpeeksi usein siirtää ne tiedot koneelle, ennen kuin unohtaa mitä on milloinkin tehnyt :) (Muutamia kertoja ollut ongelmana muistaa mikähän excercise tuokin on.. :D )

Teen 2-jakoisella (penkki- ja kyykkypäivä) ja muistan kyllä mitä liikkeitä milloinkin on ohjelmassa. Apuliikkeet teen kyllä aika fiiliksen mukaan niin, että tärkeät on pakollisia ja niiden jälkeen saa huvitella tekemällä esim. olkapäitä ja haukkareita ihan mielen mukaan. Penkissä ja kyykyssä teen jonkinlaisella systemaattisuudella, apuliikkeet sit aika monotonisesti "lisää toistoja, lisää painoja"-systeemillä.

Treenipäiviksen sijaan mulla on jääkaapin ovessa 2 listaa: penkkilista johon tunnollisesti merkkaan tarkasti mitä tuli tehtyä, ja liikuntalista jossa on omat sarakkeet jaloille, selälle, penkille ja aerobiselle. Rastia vaan ruutuun ja mahdolliset selityksen perään (esim. kyykkysarjat, miten meni, kävinkö uimassa vai pyörälenkillä). Toimii aika hyvin, ja on helppo käyttää. Listat kerään tietysti kansioon. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenipäiviksen sijaan mulla on jääkaapin ovessa 2 listaa: penkkilista johon tunnollisesti merkkaan tarkasti mitä tuli tehtyä, ja liikuntalista jossa on omat sarakkeet jaloille, selälle, penkille ja aerobiselle. Rastia vaan ruutuun ja mahdolliset selityksen perään (esim. kyykkysarjat, miten meni, kävinkö uimassa vai pyörälenkillä). Toimii aika hyvin, ja on helppo käyttää. Listat kerään tietysti kansioon. :D

Toi kuulostaa aika hauskalta idealta ja on varmasti toimiva. Pitäisköhän itsekin askarrella tommoset jääkaapin oveen.. :D Nousiskohan se penkki ja kyykky tulos?

Tein Excelillä itelleni taulukon jossa lukee liikkeet ja johon voi hyvin merkata tietyn päivän ja liikkeen kohdalle sarjapainot. Se on salilla ihan pakollinen, en oo koskaan ees yrittäny opetella saliohjelmaa ulkoa. Painojen kanssa mulla on sellainen systeemi, et joka kerta koitan nostaa enemmän/useammin kuin viime treenissä, ja siks on hyvä pistää noita juttuja muistiin. Lisäksi kehityksen huomaa aika konkreettisesti :thumbs:

aliEn Seuraako toi Polar Body Workpout toiminto sykettä vai kuinka se toimii? Mulla kun ei semmosta ole tossa omassani :(

En ole erityisemmin tuota Body Workout -toimintoa käyttänyt, kun tiedä miten siihen saisi/saako ollenkaan useampi jakoista ohjelmaa. Se antaa valmiiksi liikkeet, sarjat, toistot ja suosituspainot. Mut en ole kertaakaan salilla sitä testannut. Niitä liikkeitäkin kun on siinä vain 17. Se sopii kyllä varmasti aloittelijalle hyvin, ei tarvitse kantaa lappuja mukana tai mitään, painaa vaan nappia kun siirtyy liikkeestä toiseen.

Zone-sarja -42%
Pidän aina vihkoa mukana salilla. Merkkaan ylös liikkeen, sarjat, painot ja jos sarja on kevyt tai liian kova. Siitä on sitten helppo tarkistaa seuraavalla kerralla paljon kannattaisi laittaa painoja. Vihkosta on kiva seurata kehitystä enkä ikinä muistaisi edellisen kerran sarjapainoja ilman sitä.

En pidä vihkoa salilla, joskus aikoinaan tuli pidettyä. Muistan kyllä ulkoa mitä pitää tehdä, ja sitten ulkomuistista kirjaan tuonne treenipäivyrit osastolle tekemiseni. Ihan mukava on kun voi seurata kehittymistään. Pari vanhaa vihkoa on tallessa, jännä katsella sieltä miten innoissaan on ollut, kun on saanut vihdoinkin vaikkapa pystypunnerrusta tehtyä kympin käsipainoilla :D

Voimatreeniähän minäkin teen, joten nuo penkin, kyykyn ja MaVen tekemiset kyllä pitää ennen treeniä tarkastaa tietsikalla olevista tiedostoista. Salilla sitten pitääkin jo merkata mankulla viiva "pöytään" tehdyn sarjan merkiksi, kun muuten menen sekaisin jossain 5:nnen sarjan kohdalla, että montas sitä on tullut tehtyä :jahas:

En ole erityisemmin tuota Body Workout -toimintoa käyttänyt, kun tiedä miten siihen saisi/saako ollenkaan useampi jakoista ohjelmaa. Se antaa valmiiksi liikkeet, sarjat, toistot ja suosituspainot. Mut en ole kertaakaan salilla sitä testannut. Niitä liikkeitäkin kun on siinä vain 17. Se sopii kyllä varmasti aloittelijalle hyvin, ei tarvitse kantaa lappuja mukana tai mitään, painaa vaan nappia kun siirtyy liikkeestä toiseen.

Eli siis pidät "pantaa" vain että harjotus rekisteröityy kelloon? et seuraa mitenkään sykettä tai muuta kellosta...

Ennen kannoin aina salilla mukanani ohjelmalappusta, josta näki tehtävät liikkeet ja sarja- ja toistomäärät. Sitä noudatin orjallisesti enkä siis merkinnyt painoja mihinkään, laitoin aina "mutu"tuntumalla..:rolleyes: . Nyt oon kuitenkin n. vuoden verran käyttänyt ihan vihkoa johon laitan myös painotkin ylös. Sarja- ja toistomäärät vaihtelee melkein joka treenikerralla eli ne on myös tullu kirjattua joka kerta erikseen. Olen huomannut kehityttyväni paljon paremmin tällä tavalla, koska jos mulla on joku valmis ohje sarjoineen ja toistoineen niin noudatan sitä enkä mitään muuta..enkä myöskään painoja paljon korotele:jahas: . Ja vihkon käytön aloitin koska kiinnostukseni treenaamista kohtaan on vaan ajan myötä kasvanut (iso kiitos tästä Pakkikselle:hyper: !) ja treenaamisesta on tällä tavalla tullut myös huomattavasti tavoitteellisempaa. Ja mikäs sen enempää motivoi kun huomaa ja näkee konkreettisesti oman kehittymisen kerta kerran jälkeen ;) (ei tietty joka kerta tulokset parane eikä edes joka toinen kerta mutta kuitenkin).

Treenipaivakirja on kylla aina uskollisesti mukana vaikka sita ei jokakerta tulisi katsottuakaan. :)

Merkitsen sinne aina uuden treenin alkaessa koko viikon 5-jaksoisen ohjelman toisto ja sarja maarineen,
(kayn kerran ohjelman lapi ja katson sopivat lahtopainot liikekohtaisesti ja merkitsen kirjaan erilliseen osioon jonne jatkossakin merkitsen kehityksen),
kirjaan myos sopivat herattavat liikkeet,
kunkin liikkeen sopivat palautusajat,
tarvittaessa jos otteista tai asennoista on huomautettavaa niin laitan muistiin,
aina kun sarjojen pituus tai toisto maarat muuttuvat merkitsen ylos,
myos kaikki ravinto puolella tehtavat muutokset laitan ylos
ja kerran viikossa tarkistan painoni.

Treenitunnelmia en ole kylla tahan asti kirjannut,
mutta ehka viikon kokonaiskuvan voisi alkaa laittaa ylos vaikka sinne kerran viikossa tapahtuvan punnituksen rinnalle :whip:

:offtopic: (Sorry..)
Eli siis pidät "pantaa" vain että harjotus rekisteröityy kelloon? et seuraa mitenkään sykettä tai muuta kellosta...

Hmm? En tuota Body Workout -ohjelmaa käytä, mutta kyllä tuosta sykemittarista muuten on paljon hyötyä salilla. Jos syke ei ala pudota normaalia tahtia sarjan jälkeen niin tietää levätä, ja kulutuskin on ihan mukava tietää. Kun aina jauhettiin sitä ettei punttisalilla kulu kaloreita, arvioin aikoinaan 1½ tunnin treenin kulutukseksi 250 kcal, kunnes sain tuon sykemittarin ja sen lukeman, 600 kcal samassa ajassa :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom