Harjaton pesu

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Käsinpesu on ihan oma taiteenlajinsa sekin. :D

Ite jos pesen käsin, niin
-ensin liukkarit
-sitten paineet
-sitten Autoglymin shampoolla
-sen jälkeen sienellä pelti kerrallaan kertapyyhkäisyillä joiden välissä pyyhin sienestä kädellä sen likaisen mössön pois (jokaisen pyyhkäisyn välillä), ja noin joka toisella pyyhkäisyllä sienen huuhtelu. Yhteen oveen menee 4-5 kertapyyhkäisyä.
-Kertapyyhkäisytekniikan jälkeen sitten pyörivällä liikkeellä läpimärällä sienellä sama pelti uudestaan
-Huolellinen huuhtelu ja kuivaus joko lastalla tai sitten lastalla+säämiskällä.
-edit: runsas vedenkäyttö on tärkeä homma tuossa koko pesussa

Noita pikkupyörteitä maalipinnassa ei kyllä voi kokonaan välttää mitenkään, mutta vähentää voi. Ja samalla tavalla tulee pyörteitä pehmoharjapesusta ja mistä tahansa TI-hallin harjasta. Hyvä harja on ehkä parempikin kuin sieni (sieneen jää joskus hiekkaa mitä ei ehdi huomata ennen kuin on hieronut sillä autoa), mutta kaikki TI-hallien harjat mitä oon nähny on kyllä on ollu kohtuu rivon näkösiä ja kuluneita.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mites homma toimii noissa TI halleissa? Tarkoitan sitä, että onko painepesurit kunnollisia kiinteitä kompuroita vai tavallisia kärchereitä? Onko siellä pesuaineita, harjoja yms. vai pitääkö viedä itse? Yli +2 keleillä pesen omassa pihassa omalla pesurilla, mutta sen alle tekisi mieli päästä kunnon halliin hääräämään.

Nesteen halleista on vain kokemusta, vaikee sanoo mitkä painepesurit on mutta riittävät on ollut. Samalla sieltä tulee pesuainetta, myös harjasta tulee pesuainetta kun painaa liipasinta. Eli mitään ei tarvii viedä mukana.
 
Harjattomassa pesussa paska ei lähde jo sen takia, että se on staattisella sähkövarauksella pellissä kiinni ja tämä sähkövaraus taas ei anna periksi ilman kosketusta. Harjaton pesu on myyntikikka, jolla johonkin maailman aikaan boostattiin pesujen myyntiä.

Nämä pehmoharjapesut eivät naarmuta autoa, tai naarmuttavat, mutta niin vähän, että et ehdi sitä näkemään sinä aikana kun auton omistat. Tutkimusten mukaan useamman sadan pehmoharjapesun jälkeen auton pinnasta ei voida varmuudella sanoa että se olisi naarmuttunut. Kun peset autoa vaikka joka toinen viikko, niin tuon pesumäärän saavuttamiseen menee monta vuotta. Tietysti joskus voi sattua niin että jokin kivi tms on harjoissa kiinni ja se naarmu tulee. Se on erittäin harvinaista, mutta kyllä se auto pesun jälkeen hyvä kiertää ja tarkistaa. Useimmiten koneen aiheuttamat vauriot on valmiiksi repsottavien sivulistojen repeämisiä tai tuulilasinpyyhkimien vääntymisiä jne.

Kun olin huoltoasemalla töissä, niin siellä kävi paljon ihmisiä harjattomassa pesussa, koska heidän autonsa oli uusi. Eivät vain tienneet että kyseinen autoliike pesi autojansa samaisella huoltoasemalla harjallisessa pesussa. Ihan sama kuinka kallis ja uusi auto, kaikki autoliikkeet pesi aina harjallisessa. Monien autot oli liotettu jo moneen kertaan harjapesussa aiemmin :)

Sellaista ei koskaan sattunut, että auto olisi pesun jälkeen täynnä pientä naarmua joka näkyisi vinovaloon katsottuna. Sitä ihmiset kai eniten pelkäävät.

Kerran yhdelle jampalle myytiin erehdyksessä harjallinen pesu, kun hän nimenomaan halusi harjattoman. Pesusta tultuaan mies väitti että auto on nyt täynnä pientä naarmua ja oli siitä niin varma että veti asian oikeuteen. Lopputulos oli se, että asiantuntija tutki auton maalipinnan ja pesukoneen aiheuttamia naarmuja ei löytynyt.
 
jiiii:n kanssa samoilla linjoilla, ihan yks ja sama pesetkö pehmytharjaisessa pesussa vai käsin, salettiin jää yhtälailla naarmuja.

Ja sama asiapainepesurilla pesussa. Hiekka ja pöly joka on pellin pinnalla, puhalletaan paineella veden kanssa pois. Samalla hiertäen se hiekka peltiävasten.

Se on nykyään aivan se ja sama missä sen auton pesee ja miten. taitaa 90% pesuloista jo sisältää pehmoharjat ja kun vaan vahaa 2-4 kertaa kunnon vahalla auton vuodessa, niin ihan hyvänä pysyy.
 
Ilmeisesti paras tapa saada auto täyteen pikkunaarmua on juurikin vedellä liian vähällä vedellä ja paskaisella sienellä. Edellisellä autoni omistajalla oli tapana oikeiden pesujen välissä "siistiä" autoa ottamalla puoli ämpärillistä vettä ja pyyhkimällä sienellä enimmät kurat pois. No, pintaanhan jää ihan vitusti hiekkaa tuolla tavalla, ja kun mä auton sain niin maalipinta oli vinovaloon katsottaessa ihan täynnä pikkunaarmua, vähän kuin teräsvillalla olisi vetänyt.

Samojen omistajien uusi auto oli vajaan vuoden jälkeen melkein samassa kunnossa, ihmettelin että miten on mahdollista saada noin äkkiä uusi pinta noin paskaan kiiltoon. Silloin tällöin tulee käytyä kylässä ko. taloudessa ja on pitänyt hätyytellä kyseinen porukka pois oman (nyttemmin jo kunnolla vahatun) auton kimpusta kun olivat hyvää hyvyyttään "putsaamassa" sitä. Pidän mielummin autoa kuraisena ja paskaisena seuraavaan konepesuun asti kuin päästän jotakuta tekemään hiekkahieronnan maalipinnalle :)
 
Ja sama asiapainepesurilla pesussa. Hiekka ja pöly joka on pellin pinnalla, puhalletaan paineella veden kanssa pois. Samalla hiertäen se hiekka peltiävasten.
Mä en nyt ainakaan ymmärrä miten se hieroutuu maalipintaan, sait sen kuulostamaan siltä että olis aivan sama jos auton pyyhkis kuivalla liinalla. Tietysti kun vesisuihku osuu nanosekunnin ajan hiekanhyväseen se hipaisee pintaa, mutta sitten se hyppää veden kyytiin ja valuu pois.

Mikähän keino olis hellävaraisempi?

Liukkaria tietysti kannattaa painetta ennen käyttää.
 
Tiedä sitten minkälaisia nuo ameriikantyyliset pesukadut olisi.

Hiton hyviä, tai ainakin tuo Jyväskylän Seppälän Prisman ABC-pesukatu on. 16 euroa tossakin se kallein pesu maksaa. Mutta siinä pestään ensin painepesureilla ja tarvittaessa vielä harjaa apuna käyttäen esipesu, vanteet pestään myös ihan liuotinaineella. Ja sitten saa vielä halutessaan harjoilla tai ilman sen pesun. Puhtaaksi lähtee takuulla, ainakin oma auto lähtenyt.

Pitäs varmaan käyttää tuo pesussa kun se on varmaan joskus marraskuussa viimeksi pesty. :jahas:
 
Saahan ne pikkunaarmut ihan vahalla peittoon tai jos on jotain isompia, niin käyttää tai vahaa itse hiomavahalla (tai mikä nyt onkaan) tosin sitä ei voi maalipinnalla kovin montaa kertaa tehdä...
 
Ehkä hieman :offtopic: , mutta antaa mennä nyt varoitukseksi muille:

Syksyllä ukon kanssa käytiin pesettämässä vm. -96 Ford Mondeo nimeltämainitsemattomassa huoltoasemaketjun pesulassa. Tuloksena auton oikeasta takakulmasta, oikean takarenkaan takaa, lähti autosta komia koripallon kokoinen pätkä irti.

Eli takarenkaan takaa voipi katsella sellaista mukavan kokoista "koloa". Saa nähdä koska ruostuu puhki koko paska, kun kaikki lumet, vedet ja muu paska kerääntyy sinne kaukaloon. Kaikki voivat kuvitella miltä auto näyttää kun auton kyljestä puuttuu kohtuu kokoinen pala. :arvi:

Huoltoasema ei suostunut korvaamaan, kuluttaja-asiamiehen päätöksestä ei ilmeisesti tullut juuta eikä jaata. Että tällainen tapaus.

p.s. Ainakin kyseisessä (ja ilmeisesti kaikissa) autopesulassa on hyvin kapeat urat ohjaamassa auto juuri keskelle tallia, joten väärin ajetusta autostakaan ei kyse ollut. Sinne ei yksinkertaisesti voi ajaa väärin. Komia pamaus oli kyllä siellä kaiken veden ja saippuan keskellä. :jahas:
 
Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Dymond ja Kruipelo puhuvat täyttä asiaa. Oikeastaan pitäisi nuo tekstit julkaista jossakin tekniikan maailmassa ja jokaisen pesuhallin oven pielessä ihmisille luettavaksi niin harhaluullot hieman poistuisivat.

Vaksin tarina hieman hämärä ainakin minulle.... siis lähtikö autosta pelti irti vai muovinen lokasuojan pätkä vai mikä? No olipa lähtenyt mokä hyvänsä niin ei varmasti se kone sitä päättänyt noin vaan repiä vaan siinnä oli aikaisemmin joku lohkeama jne.
 
Zone-sarja -42%
Ohjelma oli muistaakseni harjaton pesu eli se pesulaite on luultavasti mennyt liian läheltä auton kylkeä ja olet oikeassa, että varmasti siitä jokin hieman repsotti. Mutta en ainakaan itse ollut aikaisemmin huomannut, että kyljestä pahasti repsottaa joku osa.

Joko laitteeseen oli tullut joku vika tms, koska se nimenomaan kolahti autoon, tai jotain vastaavaa. Pelkästä vedenpaineesta se ei irti lähtenyt sillä auto ei olisi liikahtanut hieman sivusuunnassa siinä tapauksessa. Toisaalta mikä minä olen sanomaan miten se kävi, näin vain lopputuloksen. :jahas:

Ja se palanen mikä irti lähti on sitä muovista (tai vastaavaa) osaa, mikä jatkuu siitä takarenkaan takaa takapuskuriin asti.

Eli alkutilanne: varmasti hieman repsotti tuo osa autosta, mutta ei pahasti (sen olisi kyllä huomannut). Voi myös olla, että kyseinen auto on paperista tehty ja osa lähti irti ihan pelkästä veden paineesta. En tiedä tarkalleen miten se tapahtui, mutta tapahtui kuitenkin.:wall:
 
Älkää ikinä ainakaan menkö ABC harjapesuun!!! Moinen naarmutti autoni kauttaaltaan, takalasi ja luukku varsinkin ihan hierottu pask***ksi. Vakuutusyhtiön korvauspäätös kielteinen, koska "eihän sitä autoa kukaan ennen pesua tarkastanut, vasta pesun jälkeen" No niin!! tottakai jälkeen kun vauriot ilmaantu juurikin pesun jälkeen!! Tuttavalla on kolarikorjaamo, ja sanoi että näitä tulee aina välillä, itse ei koskaan pesetä autoja harjapesussa juurikin tästä syystä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom