hankkija

Elikkäs sellanen kysymys, et mistä tota "hankkija" kamaa voi hankkia :D , siis ostaa? Ollaan sellast t-paitaa aateltu kaverille synttärilahjaks... elikkäs vinkkejä kiitos :) Selvennökses kyse on tästä jonkinsortin maatalous lafkasta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
battleaxe sanoi:
Elikkäs sellanen kysymys, et mistä tota "hankkija" kamaa voi hankkia :D , siis ostaa? Ollaan sellast t-paitaa aateltu kaverille synttärilahjaks... elikkäs vinkkejä kiitos :) Selvennökses kyse on tästä jonkinsortin maatalous lafkasta...

Tää on aivan loistava!!! Profiilin mukaan sä oot syntynyt vuotta aiemmin kuin se ainoa oikea Hankkija myytiin ja fuusioitiin ja lopetettiin. Sulla ei siis mitenkään voi olla kosketusta tän homman alkulähteeseen.

:thumbs: Vielä on toivoa Suomen nuorisossa! Homma on lähes infernaalisessa nousussa! Perusarvot kunniaan!

Tiilisukassa sanoi:
Voisitko reino ystävällisesti vähän valottaa tämän "Hankkijan" tautoja.

:) Totta kai. Silloin kun Kekkonen oli presidentti, oli maamme maatalouskonekauppa keskittynyt muutaman harvan yhtiön käsiin. Näitä saattoi olla 2-3, mutta ehdottomasti legendaarisin oli Hankkija. (Mä en nyt muista, miten suurten keskusliikkeiden rajat meni siihen aikaan, jokaisella oli varmasti oma maatalouskauppansa, mutta vähät siitä.) Siis: Hankkija!! Traktoreita, lannoitteita, leikkuupuimureita. Eikä siinä kaikki: Hankkijasta sait myös laadukkaita italialaisvalmisteisia Fiat-henkilöautoja.

Hankkija oli siis maatalouskonekaupan, rautakaupan, lannoitekaupan, viljakaupan ja tiesminkä ykkönen.

Tämän ajan perinteisiin kuuluu Hankkijan lippis (tai t-paita), jota avokätisesti jaeltiin hyville asiakkaille, kuten maajusseille. Tämä 70-luvun kulttiesine on nyt siis noussut uuteen kukoistukseensa, kuten Taistelukirveen viestistäkin näkyy.

Mä en mitenkään voi kuvailla kaikkea sitä, mitä Hankkijan lippikseen aikalaisen mielestä sisältyy, mutta kova homma kuitenkin on kyseessä. Kerrankin 70-luvun retroilut menee oikeaan osoitteeseen.

Jeps, Hankkija-lippiksiä ainakin löytyy ullakolta ihan autenttisina, vintage kamaa siis :) Onpa pihan perillä syntymäkodossani Hankkija-polttoainesäiliökin! Mahtaskohan tuolla olla paljonki myyntiarvoo...

Puuankkuri sanoi:
Jeps, Hankkija-lippiksiä ainakin löytyy ullakolta ihan autenttisina, vintage kamaa siis :) Onpa pihan perillä syntymäkodossani Hankkija-polttoainesäiliökin! Mahtaskohan tuolla olla paljonki myyntiarvoo...

Minulla on sinulle vain yksi nettiosoite: huuto.net :D

Kyllä varmaan menee! Se polttoainesäiliö on vähän vaativampi juttu, mutta kyllä varma on että joku hullu (eikun siis asianharrastaja) senkin ostaa.

Äidin kotoa löytyy myöskin tuollainen Hankkijan tankki. Se tosin taisi olla torjunta-aineita varten.

Vaikka itse olenkin päässyt todistamaan vain Hankkijan loppuvuosia ja niitäkin hyvin nuorena, herätti oranssi Hankkija-väri jo pienenä minussa suuria tunteita ihan aikuisten oikeasti. Itse elän vahvasti siinä uskossa, että Hankkijan loppu tuli vuonna 1990 tai 1989 lopussa oikeastaan, joten uskaltaisin tässä jopa haastaa reinon ja sanoa, että threadin aloittaja on mielestäni täten syntynyt kaksi vuotta ennen Hankkijan muuttumista Noveraksi.

Muistan hyvin sen suuren surun, joka tuli puseroon isän kertoessa Hankkijan tarun loppumisesta. En oikein osaa selittää syytä tähän itsekään, mutta ilmeisesti noinkin nuorena tiedostin kuitenkin Hankkijan vahvan vaikutuksen ja läsnäolon maalaisten elämässä.

Tärkein symboli oli tietysti juurikin tuo Hankkija-lätsä, joita oli maatilat pullollaan. Tässä jo pari vuotta ennen tätä nyt noin kaksi vuotta jatkunutta, edelleen vahvistuvaa Hankkija-buumia tuli itsellä mieleen, että pakko saada sellainen Hankkija-lätsä käsiinsä puhtaasti nostalgisista syistä. Niinpä käänsin äidin kotitilan aitat ja vintit ylösalaisin ja olin jo luopua toivosta, kunnes kellarin kaapista löysin yhden aidon ja alkuperäisen mallin, joka tänä päivänä Hankkijan henkistä perintöä kunnioittaen päätäni koristaa tärkeimmissä kesätapahtumissa. Nykyajan halvoista kopioista tämän yksilön erottaa aidoista lehmänsontatahroista, joita kyllä hieman menin aluksi tyhmyyksissäni pesemään pois.

Nykyään vain huolestuttaa, kun ihmiset ostavat hankkijakamaa tietämättä sen taustoista yhtikäs mitään. Toki minutkin monet varmasti tuomitsevat liian nuorena ymmärtämään todellista Hankkija-henkeä, mutta kyllä minun lapsuudessani Hankkijalla oli aika iso rooli, ja jo pienestä pitäen olen kyseisen ilmiön päälle ymmärtänyt. Itsekin olen sortunut ostamaan myös tätä uustuotanto-Hankkijasälää, mutta kyllähän niistä se fiilis puuttuu ihan täysin, joten tuota aitoa lätsää vain olen pitänyt, nämä uudet ovat jääneet kaappiin pölyyntymään.

Wäinämöinen sanoi:
Itse elän vahvasti siinä uskossa, että Hankkijan loppu tuli vuonna 1990 tai 1989 lopussa oikeastaan, joten uskaltaisin tässä jopa haastaa reinon ja sanoa, että threadin aloittaja on mielestäni täten syntynyt kaksi vuotta ennen Hankkijan muuttumista Noveraksi.

Se voi olla myös 1989 ja itse asiassa Googlen mukaan vieläkin joku toimii Hankkijan nimellä. Mutta joskus noihin aikoihin se suuri muutos oli kun kolmea auransiipeä revittiin viljasiilon seinästä. :)

Edesmennyt isoisäni oli maanviljelijä. Pappalla oli kaksi Fiat satakaksseiskaa ja lisäksi soutuvene, joista aina puhuttiin, että ne oli saatu Hankkijalta viljasta maksuna. Tilan kaikki traktorit olivat Massey Fergusoneja eli "Massikoita", joita kaiketi myi juuri Hankkija. En tiedä oliko viljan ja Fiattien kanssa käyty varsinaista vaihtokauppaa, mutta käsittääkseni Hankkija oli hinnoitellut Fiatit maanviljelijöille niin, että kannatti ostaa Hankkijalta Fiat ja myydä vilja juuri Hankkijalle.

Pappa oli oikein kunnon maajussi. Kulki pellon piennarta noukkien kiviä pois pellolta. Suussa oli heinän korsi, päässä oranssi Hankkijan lippis, päällä flanellipaita ja jalassa risat nilkkakorkuiset nahkakengät, joissa ei tarvittu nauhoja, koska villasukat olivat niin paksut, etteivät kengät pudonneet jalasta, vaikka olisivat uponneet saviseen peltoon. Villasukkien alla olivat jalkarätit. Kenkien pohjalla oli sanomalehteä ja olkia. Pussihousut olivat siinä määrin löysät, että asukokonaisuutta täydensivät vielä paidan päälle vedetyt henkselit. Habitukseen kuului myös harmaa parransänki. Itse oli tilan rakennukset rakentanut ja kaiketi suuren osan pelloistakin raivannut. Vielä yli seitsemänkymppisenä parkinsonin taudin hourupäistämänä pappa heräili keskellä yötä ja oli lähdössä kuivuriin viljan kosteutta tarkkailemaan.

Kiitoksia historiamme valottamisesta.

Asiaan:

Elkää nyt suuttuko, kun teen näinkin radikaalin vertauksen, mutta "Hankkija" brändinä kuulostaa hieman samalta kuin "John Deere" nykyään USA:ssa. Kummatkin suuria maatalousväline/tarvike -yhtiöitä(tosin toinen tuottaja, toinen jälleenmyyjä) sekä on kummastakin tullut "cool" -brändi. Kummankin logolla varustetut vaatteet on, no ei nyt muodissa, mutta sinne päin.

Sinänsä hassua että nuo lapsuuden tuotteet jotka oli 80-luvun lopun juppihuuman keskellä junttimaisuuden perikuvia ovat nyt muodissa ;)

Mulla oli ihan pienenä aina hankkijan lakki päässä mutta naapurin lehmä söi sen :D

Kaupungissa en noita tuotteita niin käyttele, mutta kun lähden lähipäivinä viljanpuintiin niin pistän kyllä hankkijan lakin päälle.

Hassua muuten miten sitä tuntee itsensä niin äijäksi kun ajelee isolla traktorilla hankkijan lakki päässä kylillä :hyper: Sitten kun taas menee toimistokoppiin kaupunkiin päätteen ääreen istumaan niin tuntee olonsa ihan kuohituksi :curs:

Hankkija... mieleen tulee kuuskymppinen "käyn lauantaina saunassa ja juon pullon viinaa" -mies. Kananpaska haisee ja nortti on huulessa. Päällä sininen pitkähihainen aluspaita (todella hardcore-helteellä verkkopaita), jalassa raappahousut ja mustat nokialaiset varret käärittynä. Ja päässä Hankkija-lippis.

Yksi todella kool asuste on pikkupaikkakuntien urheiluseurojen 70-lukulaiset verkkarit. Esim Nurmon Jymyllä oli erittäin hienot vermeet. Nämäkin on ikävä kyllä suurimmaksi osaksi hävitetty.

D.Yates sanoi:
Yksi todella kool asuste on pikkupaikkakuntien urheiluseurojen 70-lukulaiset verkkarit. Esim Nurmon Jymyllä oli erittäin hienot vermeet. Nämäkin on ikävä kyllä suurimmaksi osaksi hävitetty.
Kirpparien kuuminta kamaa... Tulipa ite löydettyä parit vintiltä :)

Gascoigne sanoi:
Hassua muuten miten sitä tuntee itsensä niin äijäksi kun ajelee isolla traktorilla hankkijan lakki päässä kylillä :hyper: Sitten kun taas menee toimistokoppiin kaupunkiin päätteen ääreen istumaan niin tuntee olonsa ihan kuohituksi :curs:

Pakkiksella voi löytää paitsi sisäisen homonsa myös sisäisen maanviljelijänsä! :whip:

Meillä on tuota Hankkijan kamaa vitusti varastoissa, kun isäntä on pitänyt Hankkijan kulta-aikoina Hankkija korjaamoa. Löytyy lätsää, haalaria, paitaa, taitaapa olla vielä julisteitakin.
Ite kun autoa rassailen niin tottakai Hankkijan haalari päällä.

ps. Mitään en myy.

Voisko mitenkään olla, että toi kaveri olis töissä siinä firmassa joka myy noita paitoja? *hmm voiskohan* ei varmaankaan varmaan se on siellä Hankkijalla kukaan ei vaan kertonut sille. Vähän niin kun ei niille Japskeillekkaan jotka vähän aikaa sitten löyty siltä saarelta.

Löysinpä vanhan thriidin.. "Hankkija"-tavaramerkki on rekisteröity tuolle standardservicelle tän vuoden heinäkuussa ja varmaankin talven aikana SOK luovuttaa Hankkija.fi-domainin pois, joten vuodenvaihteen jälkeen ilmestyy kaikenlaista Hankkija-tavaraa lisää myyntiin. Ne on sitten alkuperäisiä, aitoja ja virallisia. Lakit tehdään samassa paikassa Ilmajoella missä niitä tehtiin vuosikymmeniä sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom