Mulle Horna ja Sacrilegious Impalement olivat myönteisiä yllätyksiä, koska en pidä bläkkiksestä. Noi vetivät kumminkin hyviä kipaleita tiukasti ja sounditkin ok, joten hyviä äärimetallikeikkoja. Sitten menikin aika pitkälti syödessä, juodessa ja Kvltin kojulla shoppaillessa, koska Cataleptic oli pettymys, ei iskenyt, Funerary Bell, Kill ja Morrigan varsinkin ihan hirveää paskaa. Voi luoja, tuommoista no skill kökköä, soundit ohkaiset (vars. Morriganilla, kun oli vain kitaristivokalisti ja paska rumpali, liekö ollut kännissä, vai miten oli niin epätahdissa), ei soittotaitoa ja kappaleet mitä sattuu. Huoh, toivottavasti noille bändeille ei kovin isoa palkkiota maksettu, olivat niin huonoja.
Kuten oletinkin, Deathchain pelasti paljon. Olen fanittanut heitä ekasta levystä lähtien, eikä tyylinsä muuttuminen tiukan niukasta rässikuolosta hitaampaan ja polveilevampaan ole muuttanut mun fanittamista mitenkään, ihan huippubändi ja taas hyvä keikka, kuten aina ennenkin!

Kuten sanottua, Sacrilegious Impalement oli myönteinen yllätys, Hornan ohella näyttivät jopa kaltaiselleni epäileväiselle, että bläkkistäkin voidaan vetää oikeasti hyvin, niin että käy ilmi soittotaito ja tiukasti sovitetut kappaleet, soundit ovat selkeät, mutta kokonaisuus kylmä ja karu, kuten kai bläkkiksessä kuuluukin. Sainkin omalla mittakaavallani ihan riittävän annoksen bläkkistä, joten Gorgoroth jäi välistä, mutta Dead Congregation! Huh, miten tuli puun takaa! Aivan sairaan kova keikka, ehkä vuoden paras! En tiennyt ko bändistä mitään etukäteen, joten oli TODELLA iloinen ylläri. Piti lähteä kesken juoman jonottamisen anniskelutiskiltä keikkaa tsekkaamaan, kuulosti niin hyvältä. :D ...eikä loppukeikkakaan pettänyt alkuvaikutelmaa, oli hienoa jyräämistä. Kaikesta huokui kokemus, ukot soittivat tiukasti, mutta rennosti ja olivat kuin musiikillinen tykistökeskitys, hianoo!

Ainiin, Stormheit. En seurannut kummoisesti, jotain plaah tusinabläkkistä kai, vissiin myy kansallissävyitteisellä imagolla ja sanoituksillaan.
Candlemassia kohtaan mulla oli perjantain kovimmat odotukset Deathchainin ohella ja silti he ylittivät ne. Oli loistava hevikeikka ja pisteenä iin päälle illan pimeneminen toi oman säväyksensä, kun bändin valoillakin oli jotain merkitystä.
Lauantaina tulin vasta Abhorrencea tsekkaamaan ja kylläpä vanhat herrat taas vetivät hienon keikan, olisi voinut olla pitempikin. Ram vaikutti muuten ihan hyvältä kasariheviltä, mutta kuulosti vain niin kevyeltä Hammerin muiden bändien joukossa. Skyforger oli Dead Congregationin ohella iso myönteinen ylläri. En tiennyt bändistä muuta kuin että kai se jotain pakanametallia on, eli ei niin kovin paljoa kiinnostanut. Mutta tsekkasin keikkansa (oli eka ns. pakanametallikeikka, minkä tsekkasin kokonaan ja huolella

) ja oli maar hyvä! Sama homma, kuin monilla muilla hyvillä keikoilla, että kokeneet ja osaavat tyypit vetävät rennosti ja keskittyvät rokkaamaan sekä on vahvoja kappaleita, niin eihän sitä voi vastustaa. Bulldozer vaikutti aika huonolta, mitä nyt sivusta vähän tsekkailin, mutta Repulsion! Voi morjes! Mulla oli Repulsionin keikkaa kohtaan vähintään yhtä isot odotukset, kuin Candlemassia, mutta jenkkigrindveteraanit ylittivät ne kirkkaasti, oli ehkä paras grindcorekeikka, mitä olen nähnyt. Sittenpä lähdin pois. En ole ikinä oikein Venomia fanittanut ja muutenkin oli kaltaiselleni wanhalle mälsimykselle tullut viikonlopulle ihan riittävä pläjäys äärimetallia, joten suottapa siellä käkkiä vielä tuntitolkulla.
Tää oli mulle eka Hammer ja alue oli yllättävänkin pieni. Plussaa alueen ja tapahtuman kokoon nähden runsaasta ja kohtuuhintaisesta krääsävalikoimasta (Kvltin kojulta tarttui aikamoinen läjä levyjä ja yksi dvd mukaan), riittävistä anniskelupisteistä ja runsaasta teltta-alueesta. Mulla oli Itävallan armeijan sadeviittakin mukana, mutta en tarvinnut sitä perjantain sateidenkaan aikaan, koska aina mahduin ihan helposti baaritelttoihin (tai Kvltin kojulle :D ) sadetta pitämään. Vessojakin oli riittävästi. Miinus tulee siitä, että oli vain yksi ruokakoju. Sitä muonaa joutui sitten jonottamaan ihan liian kauan. Sinänsä ruokavalikoima oli aika hyvä, siitä plussa.