Halpalentoyhtiöiden nousu ja tuho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

mxm

Liittynyt
7.12.2003
Viestejä
6 675
Kauppalehti Online sanoi:
Tanskalainen halpalentoyhtiö Sterling lopettaa lentonsa Suomesta elokuun 15. päivänä. Sterlingin asiakkaille jää vain reitti Helsingistä Malagaan, joka lennetään yhteislentoina Air Finlandin kanssa lokakuun loppuun asti.

Sterling tuli ryminällä Suomen halpalentomarkkinoille. Viime lokakuussa se ilmoitti lentävänsä 27. maaliskuuta lähtien 36 viikkovuoroa 11 eri kohteeseen Euroopassa.

Sterlingin Suomen taru jää vajaan viiden kuukauden mittaiseksi. Suomi tuotti Sterlingin johdolle pahan pettymyksen. Alun tilausruuhkan ja vuorojen perumisen jälkeen matkustajatulvasta ei muodostunut tavoitteiden mukaista.

Kannattava liikenne olisi vaatinut lentokoneiden matkustajakäyttöasteen vähintään 90 prosentiksi. Huhtikuussa Sterlingin lennoilla käyttöaste oli keksimäärin 68 prosenttia ja vaihteli eri reiteillä 50-90 prosentin välillä.

Paria päivää aikaisemmin ehti ruotsalainen halpalentoyhtiö FlyMe ilmoittaa lopettavansa lentonsa Suomen ja Ruotsin välillä.

Sterlingin ja FlyMen omistus on pääosin islantilaisilla. Islantilainen investointipankki Fons on FlyMen suurin osakas. Icelandairin emoyhtiö FL Group osti Sterlingin investointipankki Fonsilta alkuvuonna. Fons oli ostanut Sterlingin viime vuonna. Huhujen mukaan näitä halpalentoyhtiöitä on suunniteltu yhdistettäväksi.

Sterlingin tarun loppumiseen vaikutti keskeisesti pohjoismaisen SAS:n suomalainen tytäryhtiö Blue 1, joka aloitti vähän ennen Sterlingiä halpalentonsa 11 kohteeseen Euroopassa.

Kauppalehti Online

Eipä tunnu Suomessa halpalentoyhtiöt oikein menestyvän. Joka vuosi joku tulee markkinoille ja vuoden sisällä yleensä myös poistuu markkinoilta. Oon ihmetellyt koko ajan, mistä se voi johtua, että halvemmalla lentoja tarjoavat eivät kestä markkinoilla kun taas ns. perinteiset lentoyhtiöt menestyvät ihan kohtalaisesti. Toisaalta ihmettelen muutenkin, miten joku voi tarjota lentoja monta kertaa halvemmalla käyttäen kuitenkin samaa polttoainetta, usein samoja lentokenttiä ja suomalaista työvoimaa. Vaikka kuinka panostaisi asiakasvolyymiin niin ei tällainen yhtiö voi tehdä kovin hyvää tulosta ja kyllähän noista monet tuntuvat tappiota tekevänkin.
 
:offtopic: se on muuten jännä juttu mistä islantilaisilla riittää sitä rahaa investoitavaksi. 300 000 päinen kansa on esim viime vuonna tehnyt pelkästään englantiin 6000€/nuppi investointeja. Lisäksi siellä ei ole mitään kummoisempia luonnonvaroja mitä hyödyntää (pl.geysiirit) ja näin tuoda rahaa valtion kassaan. On jopa väitetty, että venäläisten oligarkkien rahoja pesisivät. No ehkäpä se kupla puhkeaa joskus?
 
kuukausi sitten islannin rahastot pamahtivat alas. sijoittajat vatavat rahojaan pois.
Islannissa on paljon turismia, IT, kalastus, energiaa eivat isommin osta.

Halpalentoyhtiot ei suomessa menesty kun eivat saa tarpeeksi matkustajia. Stanstilta ryanairilla on tavote lentaa 300 000 ihmista kuussa eurooppaan. kova on tavote. en tieda mika on taman hetken numero.
Montako ihmista suomesta lentaa kaikenkaikkiaan ulos kuussa ?
 
esa67 sanoi:
Montako ihmista suomesta lentaa kaikenkaikkiaan ulos kuussa ?


En tiedä, paljonko yhteensä mutta Finnair sai vuonna 2005 seuraavat luvut:

"Finnair kuljetti kalenterivuonna 2005 yhteensä ennätykselliset 8 517 000 matkustajaa.

Ulkomaan reittilennoilla kuljetettiin 5 057 800 matkustajaa. Kotimaan liikenteessä matkustajia kuljetettiin 2 066 900. Lomaliikenteen matkustajamäärä oli 1 392 400."

Noiden valossa Ryanairin 300.000 tavoite on kyllä aika kova.
 
joo ja kasittaakseni lentokenttien kaupat ja muut palvelut, Esim autonvuokrausfirmat sponsoroivat ryanairia. Tastaen ole ikina mediassa ollut juttua, taa on siis ihan mutu. miten muuten voisivat lentaa ihmisia 1 eurolla ??

Itse aika usein varaan lentoja, vaikka en ole edes varma kerkianko niita kayttamaan, mun tyohommat on aika ennalta arvaamattomat. Ei paljon haitta vaikka ei sitten sita lentoa voi kayttaakaan, veroineen joku 30euroo. Mita oon jutellu niin moni muukin tekee tata samaa. Jatkossa varmaankin firmat bookkaa 10 paikkaa jokapaivalle, ja joskus ne kaytetaan joskus ei. Toi nyt yksi milla noi numerot nousevat taivaisiin.
ryanairista oli artikkeli timesiissa jokunen kuukausi takaperin. Mainitsivat etta heidan tavoitteena on saada ihmiset kayttamaan heidan lentojaan samalla lailla kuin busseja ja junia, tama selittaa taman pyrkimisen korkeaan volymiin.

Heidan lentojen maara vain nousee, matkustajien maara nousee. Suomi ei vaan ole ideaali kohde. toivottavasti saataisiin suomeen jossain vaheessa euroopasta kunnon turistiryntays, tekis hyvaa suomen taloudelle, maa vahan kansainvalistyisi. Ei tarttis enaa kaljabaareissa tarjoilla puliukoille, sais potkaista ne vittuun sielta haisemasta...noh tasta vois jatkaa vaika kuinka.


Stanstedin lentokentta lontoossa oli sellanen aika helevetin hiljainen kentta, ja onhan se melkein 100km lontoosta. Ne jotka ovat siella kayneet tietavat kapasiteetin.

Mita muuta vaikutusta ryanairila on ollut, Ranskassa ja italiassa on asuntojen arvo pamahtanut 50% ylos niilla aluella joille ryair lentaa. Kasittamatonta ? puhutaan kuitenkin esim etalaranskasta missa hinnat ovat aina olleet korkealla.

Yhtakkia sinne lentaa lontoosta 200 000 brittia per vuosi. taman jalkeen ostavat loma-asuntoja... Nain ei valitettavasti tapahtunu Tampereella. mikahan olisi tahan syyna ? eipa siella taida olla mitaan nakemista, ja ilmatkin on mita on :)

finnairiin verrattuna rayanair on huomattavasti suurempi fima, joten noiden lukujen perusteella tuo tavoite voi juskus vaikka tapahtuakkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom