Haaste -taistelusukeltajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun mielestä toi dokkari oli hieman epäselvä. En oikein saanu kokonaiskuvaa sukeltajien koulutuksesta. Käsittääkseni toi viimenen tasokoe oli ennen AUK:n loppumista. Varmasti kaikista mielenkiintosimmat hommat tehdään siellä johtaja/erikoiskoulutuskaudella, niitä ei nyt näytetty ollenkaan. Se kyllä tuli ilmi että rankkaa on koulutus:worship:. No ittepä on pojat sinne halunneet... :hyper:

Itsellekin jäi epäselväksi, että miten niiden koulutus tuosta jatkuu? Rukkiin lähdöstä puhuivat sen tasokokeen jälkeen. Oliko nuo tasokokeet siis suoritettu morttikaudella tai aukissa?

Ja kuten Jusander sanoikin, parhaat hommat varmaan vasta loppupuolella koulutusta.
Ja miksi muutaman kouluttajan naama oli blurrattu siinä dokkarissa?

Aikajanaa ei tosiaan näytetty, ei oikein ollut perillä kuinka kauan mikäkin jakso kesti jne. Olikohan tähän joku syy ?

Itekki tuli kateltu toi dokkari. Oli kyl aika kovakuntosta porukkaa. Eipä siinä tosissaan näytetty oikeastaan ollenkaan koulutusta. Lähinnä oli noi tasokokeet kuvattu. Tähän nyt on varmaan ihan loogisena selityksenä se, että noista ukoista kumminkin tulee erikoisjoukkoja. Tuskin Suomen Puolustusvoimat nyt ihan avoimesti haluu näyttää miten se kouluttaa omaa eliittiään.

Ps. Bongauksena: oisko nyt ollu nimeltään Harri Westerholm se yks vanhempi yliluti(tai vastaava), joka ainakin tässä vikassa jaksossa näky, ni oli joksus aikoinaan TV2 pyörineessä KOVA LAJI-kisailussa mukana. Siis siinä, jossa poliisti, palomiehet ynnä sotilaat kisaili vastakkain.

Orid sanoi:
Ja miksi muutaman kouluttajan naama oli blurrattu siinä dokkarissa?

Oliskohan mahdollista, että suomessa voi olla erikoisryhmiä vielä JOPA varusmiesten lisäksi :rolleyes:

Ja kyllähän tuo tasokoe oli koko inttiajan loppupuolelta, porukka oli jo vähentynyt lähestulkoon muutamaan mieheen, henkilökuntaan kuuluvat sukelluskurssilaiset oli lähtenyt jo pois porukasta ja tuossa viimeisessä tasokokeessahan oli kaikki elementit, mitä ne intin aikana joutuun opettelemaan.

Ja oli Westerholm se yliluutnantti, sama mies, kuin kova lajissa.

Tape sanoi:
Oliskohan mahdollista, että suomessa voi olla erikoisryhmiä vielä JOPA varusmiesten lisäksi :rolleyes:

Ja kyllähän tuo tasokoe oli koko inttiajan loppupuolelta, porukka oli jo vähentynyt lähestulkoon muutamaan mieheen, henkilökuntaan kuuluvat sukelluskurssilaiset oli lähtenyt jo pois porukasta ja tuossa viimeisessä tasokokeessahan oli kaikki elementit, mitä ne intin aikana joutuun opettelemaan.

Ja oli Westerholm se yliluutnantti, sama mies, kuin kova lajissa.

Jos tasokoe oli intin lopussa, niin miksi ne kaverit oli vielä oppilaita ja kurssin johtaja sano, että laitetaan 2 miestä erikoistarkkailuun. Siviilissäkö niitä olis tarkkailtu? :rolleyes:

Missäskohtaa se niin sano? Ne edellisen jakson avovesiharjoitukset ja maanhajun poistamiset oli toki auk aikaan, mutta...? Minä kun olin näkevinäni niillä noita alikessun ja kessun jämiä, mutta saatto olla , että siellä seassa oli noita loppupalvelusajan kuvia kokeen seassa.

Tape sanoi:
Missäskohtaa se niin sano? Ne edellisen jakson avovesiharjoitukset ja maanhajun poistamiset oli toki auk aikaan, mutta...? Minä kun olin näkevinäni niillä noita alikessun ja kessun jämiä, mutta saatto olla , että siellä seassa oli noita loppupalvelusajan kuvia kokeen seassa.

Jusander puhuu ensimmäisen jakson tasokokeesta?

Tape sanoi:

Olenkos minä nyt käsittänyt jotakin väärin, kun olen kuvitellut että LJK, taistelusukeltajat jne. rivimiehetkin ovat vähintään alikessuja? Onko niillä mitään AUKkia siellä ollenkaan siinä muodossa kuin perusnurmiporilla, kun yhdessä erässä ei ole paljoa johdettavia ryhmiä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tape sanoi:

Mun mielestä se oli niin, että kaikk itasokokeet oli p-kauden/AUK:n aikana ja sitten lopuksi hypättiin melkein puoli vuotta ajassa eteenpäin ja oltiin kotiutumassa. Täytyy kyllä sanoa, että ei ollut ihan onnistunut ratkaisu katsojan kannalta. Olis voinu näyttää edes pätkiä niistä oikeista hommista, eikä mitään tasokokeita kokoajan. Moni tuonne hakemista ajatteleva saa nyt sen käsityksen, että sukk:ssa ei tehdä mitään muuta ku juostaan ja uidaan kymmeniä kilometrejä päivässä.Mä en oikein usko että varusmiehille mitään kovin salaista armeijassa opetetaan, oli sitten kuinka erikoisjoukkoja vaan. Olis kyllä hauska tietää mihin ihmeeseen Suomen armeija tarvii satamäärin sukeltajia sodan aikana...

Jusander sanoi:
Olis kyllä hauska tietää mihin ihmeeseen Suomen armeija tarvii satamäärin sukeltajia sodan aikana...

Tuskimpa niitä satamäärin on. Jos kurssilla on n.15 henkeä vuosittain, ja joka toinen vuosi tulee taistelusukeltajia, joka toinen raivaajasukeltajia.
Sodanajan sukeltajajoukoissa on varmaan vain ne joilla varusmiespalveluksesta on aikaa alle 5 vuotta, jotta fyysinen kunto ja taidot olisi vielä jotenkin tallella.

en tiiä varmasti asiasta, mutta eiköhän se mene niin että pari viimeistä ikäluokkaa olisi vaan tositoimissa sukeltajina, ja vanhemmat lyödään nurmiporailemaan. Eihän esimerkiksi laivastolla ole kaluston puolesta mitään mahdollisuuksia ottaa monta viimeksi siellä palvellutta ikäluokkaa tositoimiin? vai olenko nyt käsittänyt jotain totaallisen väärin? :nolo:

Sen perusteella että toi kurssi oli 80. tms. järjestyksessään aattelin, että sukeltajia olis satamäärin reservissä. Ja toi valmistuineiden määrä sitäpaitsi vaihtelee saapumiserittäin. Saattaa tosiaan olla, että ensilinjan sijotuksen sukeltajana saa vain pari viimeistä saapumiserää. Muut joutuu sitte normaaleiksi jääkäreiksi :hyper:.

Tape sanoi:

Ja kyllähän tuo tasokoe oli koko inttiajan loppupuolelta

Tarkoitin, että miksi vain muutaman kouluttajan naamat oli sutattu, mutta ei kaikkien.

Ja kyllä se minun käsittääkseni oli vielä Rukkiin lähdössä se oppilas Ruotsi sen tasokokeen jälkeen minkä se lopussa suoritti. Oliko se nyt tasokoe 2.

Ja ne jannuthan sanoi siitä tasokoe 3:sta, että "tämä on viimeinen koe, joka voi pudottaa kurssilta pois" ja "tämän jälkeen pitää jo itse myötävaikuttaa siihen, että kurssilta onnistuu putoamaan".

Ylil. Westerholm on ollut aikaisemmin ainakin LJK:ssa kouluttajana ja oli tosiaan Puolustusvoimien joukkueessa Kova Laji ohjelmassa.

Orid sanoi:
Tarkoitin, että miksi vain muutaman kouluttajan naamat oli sutattu, mutta ei kaikkien.

Juuri niin. Vastasin siihen, olisko suoremn puolustusvoimilla muitakin erikoisryhmiä, kuin varusmies laskuvarjojääkärit ja taistelusukeltajat...

:arvi:

Orid sanoi:
Ylil. Westerholm on ollut aikaisemmin ainakin LJK:ssa kouluttajana ja oli tosiaan Puolustusvoimien joukkueessa Kova Laji ohjelmassa.

Kyseinen herra oli aikoinaan rannikkojäärikoulussa kurssilla 8 meikäläisellä kouluttajana. Todella arvostettu mies paikallaan. Mukava mies muutenkin ja osasi hommansa. Suomalainen sotilas parhaimmillaan.:worship:

Onko RANKAISIJA käynyt vanhan oikeanmallin rannikojääkärikoulun? Taidat tietää jotain, miltä tuntuu olla armeijassa :)

IronMind sanoi:
Olenkos minä nyt käsittänyt jotakin väärin, kun olen kuvitellut että LJK, taistelusukeltajat jne. rivimiehetkin ovat vähintään alikessuja? Onko niillä mitään AUKkia siellä ollenkaan siinä muodossa kuin perusnurmiporilla, kun yhdessä erässä ei ole paljoa johdettavia ryhmiä?

Ei, vaan olet käsittänyt aivan oikein. LJK & SukK kumpikin valmistaa kaikki miehet vähintään aliupseereiksi. Ja koulutus jatkuu AUK:n jälkeenkin lähestulkoot miehistötasolla/pienryhmätoimintana toisten aliupperien kesken. Eritavalla siis, kuin esim. kaikissa perusaselajeissa.

Tuossakin dokkarissa se yksi kaveri lähti ikäänkuin jälki RUK:n, jolla korva oli pipi.

Oli ihan jees ohjelma ainakin se ykkös osa tosin ainoa jonka näin..
Oisi voinut kuvata paljon monipuolisemmin sai kuvan että ne oli eläimiä joilla ei ollut elämää 24/7 sukeltamassa tekemässä kokeita juoksemassa avannossa ampumassa, Ois ollu mukavaa nähdä myös lepposiaki asioita ja avaremman näkökulman..

Tossa sanottiin että veden erikoisjoukot taistelusukeltajat.
Sitten on Laskuvarjo jääkärit.
Mutta tosissaan mitkä ovat maajoukkojen erikois joukot?
Ja joku previous threadissa mainitsi rajamiehen duunit ois metän erikois alaa mitä siel duunataa jos on niin kova mesta että on pääsykokeetkin??
Mistä saa tietoa eri linjoista armeijassa ja pääsy mahdollisuuksista?

2007 kesällä ois oma tavoite mennä armeijaan ja mahdollisemman aikasin alkaa valmistautua sitä paremmin..

Back
Ylös Bottom