No näin mä tuon ainakin tulkitsisin, että vääriin ratkaisuihin ja "himotöihin" langennut (ex-)mies haikailee takaisin vanhan rakastettunsa perään jne.. kertokaa jos olen väärässä.
Mä taas näkisin et toi himotyö ei meinais pettämist. katon viel uudellee huomen ajatukse kans jos mieli muuttuuki.
Ville Leinosen kappale Tähtityttö on laulu rakkaudesta, kaipuusta ja surullisuudesta. Se on aito ja todentuntuinen, sekä kuuntelijan on helppo samastua siihen. Tämä johtuu siitä, miten lyriikat on kirjoitettu. Niissä on käytetty useita retorisia tehokeinoja, jotka korostavat laulun sanomaa ja tekeät siitä vaikuttavamman.
Esimerkiksi, ensimmäisessä ja toisessa säkeessä on loppusointu, samoin kuin taas neljäs ja viides säe rimmaavat lopusta. Vastaavasti kolmas ja kuudes säe ovat loppusoinnussa. Kertosäkeessä loppusointu on myös tärkeässä asemassa.
Yksi laulun tärkeistä kuuntelijaa puhuttelevista keinoista on myös minä- ja me-muotojen käyttö (esimerkiksi: "Oon ollut liian kauan poissa ja hajalla kuppiloissa" sekä "Aamulla näämme taas uudelleen").
Laulussa on käytetty myös tunteisiin vetoavaa kieltä, esimerkiksi "kyyneleiden läpi kutsun sua" ja "oot mun rakkaimpain".
Myös kielikuvia löytyy laulusta runsain mitoin: "sukelsin kaikki taivaat", "oot säde päivän haavoittuneen" ja " oot lämpö öiden viileyteen". Nämä kielikuvat tuovat tekstiin eloisuutta ja antavat kuulijan omille mielikuville tilaa. Tekstissä on runsaasti muitakin kielikuvia eli metaforia.
Lyriikoista löytyy myös yksi retorinen kysymys, sekä muutamia superlatiiveja kuten "paras" ja "rakkain" sanomaa tehostamassa.
Lyriikoiden punaisena lankana on vastakohtaistaminen: työ ja rakkaus sekä kaipuu ja ajanpuute. Laulun kertoja on kiireinen työssään ja kaipaakin jatkuvasti rakkaansa luo. Hän on surullinen ja epäilee, että kestääköhän rakkaus. Laulun sanoilla hän yrittää vakuuttaa rakkautensa kohdetta jatkamaan -vaikka se olisikin vaikeaa- yllämainittujen keinojen avulla. Mielestäni lauluun onkin saatu lyriikoiden avulla tietynlainen tunnelma, joka saa kuulijan laulajan kannalle.