HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä onko tämä oikea ketju kysyä tätä, mutta anyways. Olisin laittamassa 2.1 kaiutinsarjaa, jota käyttäisin tietokoneen ja satunnaisesti tv:n kanssa. Hintaluokka olisi siinä 100-150e. Lähinnä haen puhdasta ja voimakasta bassoa sekä kirkasta ja selkeää äänenlaatua. Tietenkin hintaluokan puitteissa... Ehdotuksia?

Onko täällä kenelläkään Airplay käytössä Windows PC -> kotiteatteri. Ostin vahvarin ja myyjä selitti että Airplay toimii myös Windowsilla. Uusi vahvari tulee kotiin vasta loppuviikosta, niin ei pääse itse testaamaan vielä.

Vanhemmilla lojumassa nurkissa harman kardon avr 245 vahvistin plus kotiteatteri isolla bassolla. Onko hyvä vahvari ja paljonko pitäs laittaa rahaa jos ostas uduet kajarit ja ehkä basson? Siis sellaset melko hyvät mutta ei mitää hifistelyä. Ja onko ehdotuksia mihin ton vahvarin vois piilottaa/laittaa jotta asunto pysyis kohtuu siistinä..

Onko täällä kenelläkään Airplay käytössä Windows PC -> kotiteatteri. Ostin vahvarin ja myyjä selitti että Airplay toimii myös Windowsilla. Uusi vahvari tulee kotiin vasta loppuviikosta, niin ei pääse itse testaamaan vielä.

Airplay muuten toimii aika makeasti (kaverin)Iphonella. Windowsilla sain sen toimimaan Airfoililla noin viikon säätämisen jälkeen.

Onko kenelläkään vahvari liitettynä langattomaan verkkoon? Tällä hetkellä se on liitetty piuhalla reitittimeen, mutta haluaisin tuon toimimaan ilman piuhaa. Eli kysymys kuuluu minkälaisen välikappaleen tarvitsen väliin, että pääsen kotiverkkoon langattomasti? Vahvarina toimii Marantz sr5006.

Polttelis hommata olohuoneen nurkkaan taas subbari antamaan lisäpotkua jalustakajareille. Onko kellään kokemusta Anthony Gallon TR1 subbarista tai vastaavasti Audio Pron avanti sw-450 mallista? Pääpaino olisi musiikinkuuntelussa, mutta jonkin verran leffojen ääniäkin tulee soiteltua.

Joskus aikoinaan itsellä oli audio pron sw-500 malli ja tykkäsin kyllä kovasti. Muuton takia tuli silloin myytä ja joku pakkislainen sen kävi hakemassa silloin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaiuttimien uusiminen olisi ajankohtaista tai on se ollut jo pitkään, mutta nyt voisi tehdä oikeasti asialle jotain.

Pääasiallinen käyttö on pleikkari/leffakäyttö. Musaa toki hiukan, mutta aika säälittävän vähälle jää kuuntelut, ehkä paremmilla kaiuttimilla voisi tuokin alkaa taas innostamaan. Nyt purkkeina on 90-luvun Jamon hyllykaiuttimet + Jamon oma keskikaiutin. Näihin kaivataan parannusta, joka ei nyt taida kauheasti vaatia :D.

n.1000€ käytettävissä ja kolme kaiutinta pitäisi saada. Kriteereinä käyttötarkoituksen lisäksi on ulkonäkö. Ne kun on tuossa jatkuvasti toljotettavana niin mitään hirvityksiä en halua, olkoon ääni sitten kuinka hyvä tahansa. kivitalon kokoisia lattiakaiuttimia en kaipaa, eikä niitä varmaan tähän budjettiin edes saa. Eli hyllykaiuttimet olisi haussa.

Olen koittanut taustatyötä hiukan tehdä ja köhnätä verkkosivuja, mutta kun ei tuo hifi ole sitä vahvinta osaamisaluetta niin pyydän apuja.

Amphion Ion on vahvasti ehdokkaana. Onko tuossa hinta/laatu kohdallaan? onko syytä miksi noita ei kannataisi ostaa? Ostaisin siis kolme kappaletta ja tunkisin Jamot toistaiseksi takakaiuttimiksi (tällä hetkellä ei ole ollenkaan). Miltä kuulostaa? Päivitellään lisää kun budjetti antaa periksi.

http://www.mareks.fi/amphion-ion-pari.html

E: paljon kehutut Genelecit on ollut myös mietintämyssyssä, mutta kannattaako aktiivikaiuttimista maksaa, kun kuitenkin käytän vahvistinta välissä?

E2 laitetaan nyt vielä maksimihinnaksi 1100€, koska jos nyt joku jaksaa tähän vastata, niin tuntuu tuo hintaluokka karkaavan aina käsistä. Lähetään tonnista liikkeelle ja sitten laitetaan aina hiukan lisää ja saadaan loppusummaksi 2000€ :D

Osta 2 kpl genelec 8030a, ja osta kolmas etukajari kun saat rahaa jostain lisää, 8030a tai yksi pienempi eli 8020b.
Ei ole isoa eroa kumminkaan onko edessä 2 vai 3 kajaria, leffoissa yleensä dialogi tulee keskikajarista ja jos laitteet oikein säädetty, niin keskikanava ghost centerinä toimii oikein hyvin, varsinkaan musiikin kuuntelussa keskikajaria ei tarvita, kun se tulee kuitenkin stereona.
Itse ostin kolmannen 8030:n eteen(takana on 2 kpl. chorus compact 662) koska jonkun verran tulee SACD:tä kuunneltua, ja musiikki blu-raytä, niin halusin niistä "kaikki irti", ja sitä varten jouduin nostamaan plasman seinälle, että saa kaikki etukajarit samaan tasoon(jäi silti hieman alemmaksi). Autossa on kanssa ollut 4.1 teatteri eikä siinäkään keskikajaria osannut kaivata.

Edittiä sen verran että sitten pitää myös olla vahvari jossa pre-out-liitännät aktiivikajareille jos genet ostaa.

Kriteerinä käyttötarkoituksen lisäksi myös ulkonäkö, ja silti mietintämyssyssä on Genelecin rumilukset? Jokin ei nyt täsmää. Jotenkin tuntuu menevän tuo Geneleccien hypetys vähän yli. Muistuttaa jo erään toisen merkin fanitusta.

Kannattaa käydä koekuuntelemassa, saako rahallisella panostuksella OIKEASTI niin paljon parempaa ääntä, ja miellyttääkö Genelecien ääni edes omaa korvaa. Saattavat olla rasittavan kuuloiset joidenkin mielestä. Studiokäytössähän (johon ne käsittääkseni on suunniteltukin) nuo ovat hyvät (ja luotettavat), mutta kannattaako niitä hankkia kotiin ihan vain sen takia, että ne ovat Genelecit (ja siten niiden on PAKKO olla parhaat). Tonnin hintaluokkaan mahtuu jo todella monet jalustakajarit, joten ei muuta kuin liikkeisiin ihmettelemään. Sieltä kantaa vielä kotiin muutaman parhaan ehdokkaan koekuunteluun (ja koekatseltaviksi) ja tekee päätöksen vasta sitten.

Eihän nuo Genelecit kyllä mitään silmän iloa ole, mutta on sitä kamalampiakin pömpeleitä nähty. Kuunneltu on Genejä ja kyllä ne hyvin soi, en mä sitä voi kieltää. Frendillä on just noi 8030a ja kyllä ne hienosti omassa mutakorvassa kuulostaa. Noiden kanssa ei kyllä tartte subbaria, ainakaan omien kokemusten mukaan, miten lien Ionien kanssa. Rajattomalla rahavarannolla tää olisi kivaa hommaa, mutta kun sellaista ei ole käytettävissä, niin aina joutuu tinkaamaan. Tosin jos mä olen noiden jamojen kanssa pärjännyt 20-vuotta niin oletan, että pärjään tulevilla hankinnoilla saman aikaa. Kukkaro pitää huolen, että tässä ei olla uutta harrastusta aloittamassa. Parempiakin kohteita on olemassa..

Vahvarina on Verkkokaupan oma halpismerkki procaster av-4337. Eli tietyllä tavalla pitäisi myös saada pari sille. eiköhän hintavammat kaiuttimet nyt taida mennä vähän haaskuun halpismallisen vahvarin kanssa. Mahtaako tuossa muuten olla Pre-out-liitäntä, mitä ikinä se sitten tarkoittaakin?

Rumalla tarkoitan jotain tällaista:

113329_01.jpg

Juu siis sitä juuri tarkoitin, että Genet ovat kalliita. Halvemmalla saatat saada jopa miellyttävämpää sointia, jos vain löytyy itselle sopivat kajarit, ja jää rahaa muuhunkin (vaikka sitten tuon vahvistimen uusimiseen). Ja sitä en tosiaan tarkoittanut, etteikö Genet soisi hyvin.

edit. Amphion Helium 3:t kannattaa myös kuunnella. Luulisi miellyttävän silmääkin.

No itse kuuntelen studio mastereita ja SACD:tä ja DTS HD Master Audiota/Dolby True HD:tä jos vaan mahdollista, vinyyliä ja CD/flac sitten jos ei muuta ole.. ja ihan viimeisenä jotain kompressoitua(studiossa) ja sitten vielä mp3 tms. pakattua scheisseä.

Genet on ammattilaitteita millä se audio studiossakin miksataan, se ei ole genejen vika jos ääni ei miellytä, gene ei soi "miellyttävästi" vaan toistaa audion niinkuin kuuluu. Jos tästä ei pidä niin sitten kannattaa katsella muita vaihtoehtoja. Eikä ne niin kalleita ole, pari käytettyjä 8030b lähtee 700-750e. Mutta jos se tuntuu isolta summalta niin sitten tuskin löytyy kunnon äänilähteitä tai materiaaliakaan, ihan sama sitten luukuttaa spotifyä vaikka läppärin kajareista.

Niin no, ekasta postista ei selvinnyt, että minä nimenomaan kuuntelen cd-levyltä, spofystä, jne + blueray/dvd tasoista tavaraa. Leffoja/pelejä pääasiassa. Minä en jaksa mitään Flac-tiedostoja metsästää ja kuunnella. Ei ole mun juttu, eikä kyllä kuulu mun kuuntelemaan musiikkiin.

En minä ole studioita rakentamassa vaan kotiteatteria. Siinä on vissi ero. Ihan jo kuunteluympäristön kannalta. Enkä ole valmis vuoraamaan katseluhuonetta akuustiikkalevyillä.. Joten joku välivaihtoehto saattaisi olla miellyttävämpi.

Tää homma keulii joka kerta. Genen 8030a maksaa n.550€/kpl ja mulla oli hakusessa kolme kaiutinta max. hintaan 1100€. Joku luku ei nyt täsmää.

Minä en suostu uskomaan, että ei ole olemassa kohtuullisia kaiuttimia, jotka ovat huomattavasti paremmat mitä nykyiset Jamot ja hinta tonnin huitteilla.

Amphion Ion on vahvasti ehdokkaana. Onko tuossa hinta/laatu kohdallaan? onko syytä miksi noita ei kannataisi ostaa? Ostaisin siis kolme kappaletta ja tunkisin Jamot toistaiseksi takakaiuttimiksi (tällä hetkellä ei ole ollenkaan). Miltä kuulostaa? Päivitellään lisää kun budjetti antaa periksi.

http://www.mareks.fi/amphion-ion-pari.html

Täältä löytyy Ion pari.

En ole mikää hifimies, mutta kyllä noi komeasti soi ja vaimokekin tykkää ulkonäöstä. Enempää kaiuttimia en saa ostaa ennen kuin ollaan muutettu isompaan kämppään. Ainut miinus mikä noissa on, niin basso ei soi kovin hyvin. Meilläkin nämä soi eniten leffojen ja pelien aikaan.

Kun näitä olin ostamassa, niin kuuntelin muutaman hyllykaiutinparin läpi ja nämä oli ylivoimaisesti parhaimman kuuloiset omaan korvaan. Suosittelen että käyt kuuntelemassa muutamat parit ja ehkä otat vielä kotiin kaksi parasta paria ja teet sitten päätöksen ostosta. Tähän talouteen Genelecit ei ollut edes vaihtoehto, kun päällikön silmää ne ei miellyttänyt...

Hankinnassa olisi vielä nämä (tässä järjestyksessä): subbari, 1x Ion keskikaiuttimeksi, 2x Ion L eteen. Nykyiset Ionit menee takakaiuttimiksi kun Ion L:t saan hankittua.

Tässä linkki Ion L:n.

Jos joku tietää hyvän ja kohtuu hintaisen (<1000€) subbarin, niin saa suositella.

Back
Ylös Bottom