GTG-training (Grease the Groove)

Meta title: GTG-training – Päivän aikana tehtävät pikosarjat jotka nostaa voiman pilviin

Meta description: Hermotus tappiin: tee kevyitä sarjoja pitkin päivää ja nosta leuanveto- ja punnerruslukemat aivan uudelle tasolle.

Kyllähän tollanen treeni varmasti toimii, jos aikaa vaan riittää. Toihan on äkkisiltään hyvin lähellä sheikon juttuja. Samoin esim smolovissa vedetään järkyttävä määrä nostoja viikossa, mutta ikinä ei mennä failureen ja toimi ainakin itsellä loistavasti. Tossa vaan tehdään tiuhemmalla tahdilla, mutta pienemmällä intensiteetillä. En tiedä tosin paljonko tossa on kokonaisvolyymi viikossa.

Edit. Ja kuka tossa nyt aiemmin väittikään, että tollasella ei lihakset ja voima nousis niin paskapuhetta. Jos tosiaan on toisto määrät jotain 3-7 ja raudat 50-80% niin kyllähän tossa perusvoimaa tulee.

Lihasmassalle tai voimalle tämä tapa ei tee kyllä paskaakaan, mutta hermotusta parantaa huimaa vauhtia... mikä sitten kyllä välittyy voimatasojen nousuna, mutta ei absoluuttisen voiman vaan hermotuksen lisääntymisen takia.

Edit. Ja kuka tossa nyt aiemmin väittikään, että tollasella ei lihakset ja voima nousis niin paskapuhetta. Jos tosiaan on toisto määrät jotain 3-7 ja raudat 50-80% niin kyllähän tossa perusvoimaa tulee.

Pisti vaan niin pahasti silmään, mutta lopetan hevosen hakkaamisen.

Kuten korjasin jo aiemmin, niin olin lukenut liian ajatuksetta. Eli 50-80% painoilla. Riippuen liikkeestä.

Pahoittelen... lukihärö mekäläisen osalta.

Ymmärsin aloituspostista, että tehdään muutaman toiston sarjoja 50% kuormalla, mutta eihän se ollut sitten sinne päinkään :)

Jos kuormat tosiaan 50-80% mitä tuossa jotku selvensi niin sitten kasvaa voima ja massa molemmat oikein hyvin.

25 viikkoa dieettiä on sumentanut ajattelukyvyn... :evil:

Voisko Markku Tikka valaista että mitä tarkotti se että absoluuttinen voima ei kehity kun suhteellinen voima kehittyy? Tämä on mulle vähän... Hevonpaskaa?.

Suhteellisesta voimasta en ole sanonut yhtään mitään.

Se mitä tarkoitin oli, että erottelen nostovoiman kasvattamisen perusvoiman lisäämisellä ja nostovoiman kasvattamisen hermotusta parantamalla.
Hermotuksen parantaminen on sitä, kun kroppa tulee paremmaksi jonkun liikkeen suorittamisessa.
Perusvoiman lisääminen on sitä, kun kroppa tulee voimakkaammaksi jonkun liikkeen suorittamisessa.

Kumpikin lisää toki nostettua rautamäärää, mutta eri syistä.

Käytännössä yksilöllä on siis tietty voimareservi, mutta puutteellisesta hermotuksesta johtuen ei onnistu käyttämään koko voimakapasiteettiaan. Ja sitten kun hermotusta kehittää, niin voimareservistä saa enemmän irti ja nostotulos kasvaa. Hermotuksen kuitenkin saa piikattua vaan tiettyy pisteeseen asti, jonka jälkeen tarvii taas lisätä olemassa olevaa voimareserviä (perusvoima), jotta nostovoimaa saa edelleen kasvatettua. Samaan yhtälöön tulee jossain kohtaa myös lihasmassa eli tietyllä määrällä lihasmassaa on olemassa vain tietty määrä voimakapasiteettia ja kun se on käytetty loppuun, niin täytyy lisätä lihasmassaa (myofibrillinen hypertrofia), jotta sinne saa rakennettua lisää potentiaalista voimakapasiteettia.

Em. syystä voimanostaja nostaa enemmän kuin saman lihasmassan omaava kehonrakentaja ja isompi voimanostaja nostaa enemmän kuin pienempi voimanostaja.

Hermotuksen parantaminen on sitä, kun kroppa tulee paremmaksi jonkun liikkeen suorittamisessa.
Perusvoiman lisääminen on sitä, kun kroppa tulee voimakkaammaksi jonkun liikkeen suorittamisessa.

Eli mistä kohtaa tää GTG ei sun mielestä toimi perusvoiman lisäämiseen?

Kroppa tulee voimakkaammaksi liikkeen suorittamisessa = ??? Siis hermottamisella saadaan voimaa tiettyyn pisteeseen jonka jälkeen pitää lisätä lihasmassaa, mutta lihasmassaahan tulee ruuan myötä eikä niinkään treenin (ellei treeni ole aivan päin helvettiä).

Voimareservi = lihasmassa?

EDIT: Hei! Siis perusvoima = voimareservi = lihasmassa, ja kun "lihasmassalle tää treeni ei tee mitään" niin se ei myöskään tee sua voimakkaammaksi liikkeen suorittamisessa. Näinkö se menee? :)

Eli mistä kohtaa tää GTG ei sun mielestä toimi perusvoiman lisäämiseen?

EDIT: Hei! Siis perusvoima = voimareservi = lihasmassa, ja kun "lihasmassalle tää treeni ei tee mitään" niin se ei myöskään tee sua voimakkaammaksi liikkeen suorittamisessa. Näinkö se menee? :)

Olisit nyt edes kokonaan lukenut minun edellisen postini, niin olisit saattanut bongata siitä tämän kohdan...

Pahoittelen... lukihärö mekäläisen osalta.

Ymmärsin aloituspostista, että tehdään muutaman toiston sarjoja 50% kuormalla, mutta eihän se ollut sitten sinne päinkään :)

Jos kuormat tosiaan 50-80% mitä tuossa jotku selvensi niin sitten kasvaa voima ja massa molemmat oikein hyvin.

25 viikkoa dieettiä on sumentanut ajattelukyvyn... :evil:.

Elikäs ymmärsin aloituspostista ohjelman idean väärin. Kyllä se toimii voimaan ja massaan.

Kroppa tulee voimakkaammaksi liikkeen suorittamisessa = ??? Siis hermottamisella saadaan voimaa tiettyyn pisteeseen jonka jälkeen pitää lisätä lihasmassaa, mutta lihasmassaahan tulee ruuan myötä eikä niinkään treenin (ellei treeni ole aivan päin helvettiä).

Voimareservi = lihasmassa?

Sinä nyt selvästikin yrität vain kyseenalaistaa/provosoida, etkä laisinkaan ymmärtää mitä sanoin (tai sitten potentiaalinen ajatuskapasiteettisi ei siihen riitä), joten en tuhlaa aikaani rautalangasta vääntämiseen, koska mielestäni edellinenkin postini sitä jo oli... lue se vaikka huomenna päiväsaikaan uudestaan, koska siinä on itse asia todella selkeästi muotoiltu.

Sinä nyt selvästikin yrität vain kyseenalaistaa/provosoida, etkä laisinkaan ymmärtää mitä sanoin (tai sitten potentiaalinen ajatuskapasiteettisi ei siihen riitä)

Reagoin siihen että teilasit mun mielestä ehkä parhaimman yksittäisen voimaohjelmatyypin. Intohimosesti. :) Mutta hyvä että myönsit käsittäneesi ohjelman idean väärin. Ja joo, ei riitä kapasiteetit ei, liian korkealentosta hommaa. Täytyy opiskella lisää, mutta GTG toimii, ja on kaveripiirissä/ohjatuilla toiminut ja reaktio on aina ollut sama.

joten en tuhlaa aikaani rautalangasta vääntämiseen, koska mielestäni edellinenkin postini sitä jo oli... lue se vaikka huomenna päiväsaikaan uudestaan, koska siinä on itse asia todella selkeästi muotoiltu.

Teen sen. Ja tarkotus ei nyt ihan 100% kuitenkaan ollut vittuilla vaan mulla aidosti kiinnostaa oppia tällä saralla uutta, mutta musta on vähän ikävää että yhtään mitään "päätöntäkään" ohjelmaa teilataan, tai yleisesti ottaen oletetaan sen olevan lähtökohtasesti "paskaa" syystä tai toisesta (yleensä siitä kun joku on sitä vaikkapa myynyt, kuten GTGtä..) Hienoa että jaksoit kirjottaa aiemman postin.

Tuskimpa Pavel on sitä nimeä luonut, tehnyt vaan metodin tunnetuksi. Bulgarialainen- (ja venäläinen-) muistuttavat GTG:tä peruspilareiltaan. Siihen se yhtenäisyys jääkin.
Yleensä miten olen bulgarialaista ohjelmaa nähnyt, niin treeni vedetään 90-95% painoilla ykkösiä tai kakkosia. Treenikertoja päivässä on kolme, ja yhdessä treenissä vedetään liikkeelle 2 sarjaa. Treenipäiviä on viikossa 3 (ammattilaisilla varmaan paljon enemmän)

GTG:ssä taas vedetään joko 50-80% normaali treenipainoista/50-80% toistomäärillä. Yleensä toistomääristä otetaan pois, ja treenipaino pidetään 50-80% normaalista.
Treenikertoja päivässä on 5-10, ja jokaisessa treenissä tehdään vain yksi sarja. Treenipäiviä viikossa 5.

Eli aika paljon eroa; 3x päivä vrt. 5-10x päivä, 3 päivää/viikko vrt. 5 päivää/viikko, 2 sarjaa/treeni vrt. 1 sarja/treeni. Sarjoja tulee Bulgarialaisella siis 18, GTG:llä 25-50.

Ei sitä voi tuolla lailla määritellä paljonko "bulgarialaisella" tulee sarjoja, riippuu paljon nostajien ominaisuuksista. Ja tuo yli 90% raudoilla nostelu on vain yksi jakso siitä ohjelmasta.

Oikeestaan GTG kuulostaa ihan itäblokkitreeniltä mutta sille on brändätty nimi jenkkilän tyyliin. :D

Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä, että se on brändätty jenkkityyliin. Mutta kyllä se poikkeaa kaikista itäblokin tunnetuista metodeista, vaikka vaikutteet on selvästi siellä.
Ja eihän se ihmekään ole, kun Pavel on itse neukkulasta.

edit: siis poikkeaa kaikista niistä, vaikka onkin samaa kaavaa noudattava.

Tein just ekan treenin, kokeilen kuukauden, minkä jälkeen on aikaa mennä salille. Tuskin parempaakaan treeniä voisi saada kuukaudeksi kehonpainolla.

edit: tosta linkistä:

Pavel: It's a matter of preference, but in some activities super-sizing is inappropriate. Middleweight weightlifters are the strongest relative to their bodyweight. You don't see many 250 pound rock climbers because, well, they're all dead.

:hyper:

Tein just ekan treenin, kokeilen kuukauden, minkä jälkeen on aikaa mennä salille. Tuskin parempaakaan treeniä voisi saada kuukaudeksi kehonpainolla.

Aijaa, oisit sanonu että kyse on kehonpainotreenistä.

Tässä ois thredi.

En, koska ei ollut ainoastaan kyse siitä. Mutta kun ei ole himassa mitään välineitä, niin pakko tehdä kehonpainolla.

Kokeilisin sitä mieluusti painoilla, jos olisi vaikka kellarissa talon punttis tms.

Pari vuotta sitten toteutin Jto:n opeilla n. 5 viikon ohjelman jossa tein, 2-3 penkkitreeniä päivässä 5 kertaa viikossa. Kehitys oli itselleni hämmästyttävä: olin puolivuotta junnannut 110kg:ssa, mutta tuon viiden viikon jälkeen nostin ilman maksimikautta 122,5kg. Enemmän kehitystä kuin mitä aikaisempana vuotena olin saanut. Kerrankin tuli myös lihaskasvussa (etuolkapäät ja rintalihas) niin nopea pyrähdys että huomasi jotakin tuleenkin.

Alkuviikkojen ohjelma oli Jton:

ma 5*5*75% ja 5*10*60
ti 10*4*77 ja 4*12*57
ke -
to 4*6*75 ja 6*4*77 ja 3*15*50
pe 5*10*67 ja 6*8*70
la 10*4*77 ja 4*10*70 ja 6*6*75
su -

Sitten toistoalue oli 4-6 jollain +80% raudoilla ja tein enää pari kertaa päivässä. (Maksimikaudella enää 2-3kertaa viikossa treenit, muut nopeutta, itse en tätä vaihetta toteuttanut)

Ongelma lähinnä lämmittelyissä, ja tulehdutin myös (onneksi juuri ennen kevennystä) kiertäjäkalvosimen toisesta olkapäästä. Mutta tosiaan jos muut konstit on jo käytetty ja mahdollisuus tälläiseen treeniin on niin suosittelen. Järki pitää pitää päässä, muuten menee helposti ylitreenauksen puolelle. Sarjoissa jää varaa aina.

joo gtg on (tm) eli brändikamaa vanhoilla opeilla. sama juttu crossfitin ja kahvakuulien jne kanssa nykyään. mikäs siinä, nykyaikaa...kai.

pitkin päivää -treeneissä kuuluu olla progressio, muuten ei toimi. oon ite toteuttanut tota sekä monille asiakkaillekin ja toimii paremmin ku se junan vessa. parhaana lisäpainoesimerkkinä oon käyttäny penkkaajaa, joka sai 85%:lla muistaakseni 5 ja 3 toistoo testissä eli suht heikko sarjakesto. oli penkannut ikänsä 1-2 krt/vko ja pari kolme työsarjaa. poikamiehenä hommas penkin keittiöönsä ja alko tekeen määrää isolla määllä. muutamassa kuukaudessa sarjakestävyys nousi semmoseks, että teki 30*5*85% päivässä 4 päivänä viikkossa. paras maksimivoiman määräpäivä tais olla 15*1*97%. leuoissa joku nosti 19 -> 65 muutamassa kuukaudessa pitkin päivää -puuhailuilla.

en mitenkään rajottas tota välille 50-80%. riippuen tavoitteista tehon suhteen kannattaa olla hyvin avonaisin mielin matkassa.

jto, mites progressio tuossa sun metallicalle tekemässä ohjelmassa? Oletan, että 2,5kg tai 2% lisätään viikottain, vai jotain muuta? Ja 3-4 viikon jälkeen varmaan kevennetty viikko? Voisin kokeilla jotain tuollaista penkissä muutaman viikon piikkailun jälkeen.

Back
Ylös Bottom