Gregg Valentino

Virtamolla jos kenellä olisi painavaa asiaa sanottavissa näistä asioista, joten olisi hienoa jos mies kertoisi vuosia lajia seuranneena faktatietoja steroidien vaaroista. Varmasti nähnyt jos jonkun näköistä sivuoiretta voimailijoilla. Kannattaisi myös kaiken maailman nettitietäjien ottaa opiksi miehen sanoista!

Olen tietysti joutunut sivusta seuraamaan monenlaisia doping-aineiden käytöstä johtuvia vaikutuksia eri ihmisillä. Aluksihan vaikutukset ovat positiivisia, lihakset kasvavat komeiksi ja voimia riittää. Satunnaisessa käytössä haitalliset vaikutukset lienevät vähäisiä, huonontuneet veriarvotkin yleensä palautuvat normaaleiksi, kun aineiden käyttö lopetetaan. Ymmärrän siis hyvin, että varsinkin nuoret hymähtelevät jutuille hormonien vaaroista.

Missä se vaara sitten oikein piilee? Siinä, että yllä kuvattu "mieto" steroidien ym. käyttö on luultavasti yhtä vaikeaa kuin esimerkiksi "satunnainen" huumausaineiden käyttö. Hormonien käyttöön jää koukkuun, riippuvuus on henkistä laatua. Minäkuva murenee, kun kuurin loputtua lihakset pienenevät ja fyysinen kunto putoaa alaspäin. Jokaisella naturaalillakin treenaajalla kunto ja lihasmassa ovat tietenkin aivan eri luokkaa kuin treenaamattomalla henkilöllä, mutta ei se lohduta, jos on ennen omistanut superlihakset ja/tai supervoimat.

Mikä saa sitten fiiliksen taas paremmaksi? No tietenkin uusi kuuri, eihän sitä viitsi natuna edes käydä treenaamassa. Tätä kun jatkaa vuosikausia, niin sitten mukaan tulevat varmasti myös todelliset terveysongelmat, tässä tredissä jo aiemmin kuvailtiin hormonien käytön negatiivisia vaikutuksia mm. verisuoniin ja sydämeen.

Luulen, että aineiden käytön suhteen tilanne on pahin ammattikehonrakentajilla, jotka kilpailevat huipputasolla vuodesta toiseen. Siellä ei ole natuilulle tilaa, ja välivuosien pitäminen tarkoittaa melkein samaa kuin urasta luopuminen.

Fyysisistä terveysongelmista puhutaan, mutta harvoin puhutaan siitä, että useimpien kuurittajien käytös muuttuu negatiiviseen suuntaan (ärtyneisyys, ylimielisyys, jonkinlainen kaikkivoipaisuus). Kuurin jälkeen ollaan taas sitten lauhkeita kuin lampaat. Roinaaja itse ei huomaa käytöksessään mitään erikoista, ja miksi huomaisikaan, lääkkeethän sitä muuttavat. Luulen, että tällaiset muutokset käytöksessä voivat olla lähiympäristölle rasittavia.

Olen tietysti joutunut sivusta seuraamaan monenlaisia doping-aineiden käytöstä johtuvia vaikutuksia eri ihmisillä. Aluksihan vaikutukset ovat positiivisia, lihakset kasvavat komeiksi ja voimia riittää. Satunnaisessa käytössä haitalliset vaikutukset lienevät vähäisiä, huonontuneet veriarvotkin yleensä palautuvat normaaleiksi, kun aineiden käyttö lopetetaan. Ymmärrän siis hyvin, että varsinkin nuoret hymähtelevät jutuille hormonien vaaroista.

Missä se vaara sitten oikein piilee? Siinä, että yllä kuvattu "mieto" steroidien ym. käyttö on luultavasti yhtä vaikeaa kuin esimerkiksi "satunnainen" huumausaineiden käyttö. Hormonien käyttöön jää koukkuun, riippuvuus on henkistä laatua. Minäkuva murenee, kun kuurin loputtua lihakset pienenevät ja fyysinen kunto putoaa alaspäin. Jokaisella naturaalillakin treenaajalla kunto ja lihasmassa ovat tietenkin aivan eri luokkaa kuin treenaamattomalla henkilöllä, mutta ei se lohduta, jos on ennen omistanut superlihakset ja/tai supervoimat.

Mikä saa sitten fiiliksen taas paremmaksi? No tietenkin uusi kuuri, eihän sitä viitsi natuna edes käydä treenaamassa. Tätä kun jatkaa vuosikausia, niin sitten mukaan tulevat varmasti myös todelliset terveysongelmat, tässä tredissä jo aiemmin kuvailtiin hormonien käytön negatiivisia vaikutuksia mm. verisuoniin ja sydämeen.

Luulen, että aineiden käytön suhteen tilanne on pahin ammattikehonrakentajilla, jotka kilpailevat huipputasolla vuodesta toiseen. Siellä ei ole natuilulle tilaa, ja välivuosien pitäminen tarkoittaa melkein samaa kuin urasta luopuminen.

Fyysisistä terveysongelmista puhutaan, mutta harvoin puhutaan siitä, että useimpien kuurittajien käytös muuttuu negatiiviseen suuntaan (ärtyneisyys, ylimielisyys, jonkinlainen kaikkivoipaisuus). Kuurin jälkeen ollaan taas sitten lauhkeita kuin lampaat. Roinaaja itse ei huomaa käytöksessään mitään erikoista, ja miksi huomaisikaan, lääkkeethän sitä muuttavat. Luulen, että tällaiset muutokset käytöksessä voivat olla lähiympäristölle rasittavia.

Totta!

Loppu muuten makaronilaatikon syönti justiisa siihe paikkaa ku friikki alko paukuttaa piikillä "habastaan" tavaraa pois. Siis hyi jumalauta! Aivan vihannes koko äijä ja ihan paska dokumentti.

Taas yksi paska 4D dokkari, täysin epäpätevästi tehty.

Jouduin oppilailleni nopsasti kommentoimaan (koska kysyivät), että Se Jannu siinä eilisessä dokkarissa on tunnetusti mielipuoli pelle ja valehtelija, sekä että tottakai ko jannu (Greg Valentino siis) on kiskonut steroidejakin vuosia, ei epäilystäkään, mutta että typerät kätensä ovat öljyn "ansiota".

Eikä ollut kovin asiantunteva eikä fiksu sekään britti, joka kovasti antoi ymmärtää olevansa asiantuntija steroidien suhteen. Mistä ton "dokumenttiohjelman" tekijät oikein löysivätkin noin paskoja tietolähteitä? Veikkaan, ettei tarkoituskaan ollut tehdä kiihkottoman asiallista laatudokkaria, vaan sensaatiohakuista törkyä.

Virtamon Jounilta erinomaisia postauksia tässä ketjussa, vars. tämä viimeisin.

G.Valentino on ääliö. Kädet ovat syntholin aikaansaannosta, mitä ei tietenkään dokumentissa mainittu, eikä Valentino tietenkään sitä tunnusta..

Joku puhui steroideista ja 70-luvun "puhtaasta" kehonrakennuksesta. Eiköhän se steroidien kultakausi alkanut jostain Larry Scott/Dave Draper circa 1965 -ajoista ainakin isoissa ympyröissä (Draper ainakin jossain mainitsi käytöstään).

Sergio ja Arnold alkoivat roinaamaan jo tuossa ennen 70-lukua luultavasti ja suurin osa käytti tosiaan jo avoimesti 70-luvuilla anabolisia.

Arnold aloitti käytön muistaakseni 14-15-vuotiaana.

Reg Park:in natuudesta pohdintaa, Casey Butt:in mukaan Reg Park ei olisi käyttänyt mutta silti on niin lihaksikas ja voimakas, että erittäin vahvasti voisi epäillä ettei Reg Parl ei olisi natuna saannut 1951 vuoden fysiikkaansa.

Epäilen kanssasi, olihan se helvetinmoisessa kunnossa. Toisekseen, en ymmärrä miksei roinaajakin voisi kehittyä maltillisesti ja tasaisesti, kuten Park. Kuitenkin väite siitä, että Park olisi ollut kovempi kuin Arska, niin mun mielestä ei ollut kyllä lähelläkään. Kuka tuo Butt oikein on?

Park:
rp102.jpg

Arnold:
foto7.jpg

Muutaman kuvan perusteella ja mun silmin Parkilla ei olisi ollut mitään jakoa Itävallan tammea vastaan.

Arnold toi jättimäisen rintakehän/rintalihaksiston ja helvetin isot kädet ja ne jäivät ns. standardiksi muille kehonrakentajille.
Sergio Oliva oli mielestäni Arnold:ia parempi kokonaisuutena mutta Weider pystyi tekemään rahaa paremmin Arnold:illa ja Pumping Iron viimeistään loi kokonaan uuden mahdollisuuden tienata rahaa niin Arnold:in elokuvauraa ajatellen ja Weider dominointia alan lehdissä ja kilpailuissa.

Makuasioita, mun mielestä joinakin vuosina Sergio oli parempi ja joinakin Arnold. Muistaakseni 1974 on kehuttu Arnoldin parhaaksi vuodeksi ja olihan se kunto aivan jäätävä. Tuota Pumping Iron juttua en oikein ymmärtänyt, sillä sehän kertoi Arskan jäähyväiskisasta, tuskin ne sen takia olivat Olivaa syrjäyttänyt, jos sitä meinasitkaan. Toisekseen, vuonna 70 kun Arnold ekan kerran voitti, oli se mun mielestä Olivaa parempi kun joskus jotkut kuvat näin.

Epäilen kanssasi, olihan se helvetinmoisessa kunnossa. Toisekseen, en ymmärrä miksei roinaajakin voisi kehittyä maltillisesti ja tasaisesti, kuten Park. Kuitenkin väite siitä, että Park olisi ollut kovempi kuin Arska, niin mun mielestä ei ollut kyllä lähelläkään.

Casey Butt on kehonrakentaja/tutkija, joka on kirjoitellut eri lehtiin ja piti omaa The WeighTrainer nettilehteään muinoin.
Arnold ja Reg painivat eri sarjoissa ja Casey arvostaa Reg:ia korkeammalle, koska ei ole tiettävästi roinannut.
Casey:n pointti oli, että roinilla muutos olisi ollut radikaalimpaa mutta tähän on vaikea ottaa kantaa sen enempää.

Toisekseen, vuonna 70 kun Arnold ekan kerran voitti, oli se mun mielestä Olivaa parempi kun joskus jotkut kuvat näin.

Sergio Oliva olisi yhtäläiseen voinnut voittaa Mr. Olympia kisat myös 70-luvunkin puolella mutta mielestäni kysymys oli enemmän politiikasta, että pitää saada uusi kasvo mukaan kuvioihin.

1972 vuosi tappoi Sergion kiinnostuksen tavoitella Olympiaa ja eihän Sergiolta mitään viety pois enään pumping iron:in aikoihin...

ei kai arskalla mitään sydäriä oo koskaan ollut, ainakaan en ole koskaan moista kuullut. joskus muistan lukeneeni että arskalla olis ollut jotain läppä vikaa tai vastaavaa joka olisi korjattu leikkauksella +50vuotiaana ja että tuo vika olisi synnynnäinen.

Jep, oikeessa oot. Vitutuksissani kirjoitin mitä sattuu. Mullon varmaan bigorexia...:jahas:

Minusta juuri päinvastoin. Siinä loppupuolella oli niitä herran valmennettavia posettamassa jotain 5kpl ja sillä haluttiin sanoa, että tuollaiseksi kasvat ilman horppaa jos treenaat kunnolla.

Taisi olla 90% tuostakin porukasta roinareita. Se on taas eri asia mikä esim. tämän 50-vuotiaan mielestä mielletään roinaksi. Itse en usko että hänenkään aineiden käyttö oli alkanut vasta jossain Euroopan kiertueella.

Sergio Oliva olisi yhtäläiseen voinnut voittaa Mr. Olympia kisat myös 70-luvunkin puolella mutta mielestäni kysymys oli enemmän politiikasta, että pitää saada uusi kasvo mukaan kuvioihin.

Politikoinnista puhuttaessa voidaan kysyä myös, olisiko yksi ajan mallikkaimmista sälleistä, Robby Robinson voinut sijoittua tuolloin paremminkin? Taisihan Robby NOC:n -79 viedä ja heavy weight-luokan -78, mutta Olympia vietiin käsistä.

Onhan tuo Valentino aika ristiriitainen ja tragikoominen hahmo.

Mutta en nyt viittis lähteä sitä haukkumaan. Sairashan tuo tyyppi on ja hullu, mutta tiedostaa sen kuitenkin. Valentinohan nimenomaan korostaa, että hän ei ole missään mielessä ihailtava ja ymmärtää täysin jos ihmiset vihaavat häntä.

Mitä nyt noita haastatteluja oon lueskellu aikonaan, niin ihan fiksu tyyppihän se on, mutta hullu tietysti. Ei oo ainakaan puheissaan mitenkään ylimieliseks osoittautunu, vaikka on ylimiestä kohtelua saanut haastattelijoilta, jotka on ollu useimmiten vitun dorkia.

Syntholin kieltäminen... no joo, jotain se on sinne kyllä _varmasti_ pumpannut, mutta niinhän se Ronskakin väittää että ei ole horkkaa ottanut.

Friikkihän tuo on ja tiedostaa sen vallan hyvin.

Kun tässä ketjussa on ollu paljon puhetta tosta syntholista, niin miten tuo tai edes osa tota ainetta on mahdollista saada pois sieltä lihaksesta?

Back
Ylös Bottom