Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Virtamolla jos kenellä olisi painavaa asiaa sanottavissa näistä asioista, joten olisi hienoa jos mies kertoisi vuosia lajia seuranneena faktatietoja steroidien vaaroista. Varmasti nähnyt jos jonkun näköistä sivuoiretta voimailijoilla. Kannattaisi myös kaiken maailman nettitietäjien ottaa opiksi miehen sanoista!
Olen tietysti joutunut sivusta seuraamaan monenlaisia doping-aineiden käytöstä johtuvia vaikutuksia eri ihmisillä. Aluksihan vaikutukset ovat positiivisia, lihakset kasvavat komeiksi ja voimia riittää. Satunnaisessa käytössä haitalliset vaikutukset lienevät vähäisiä, huonontuneet veriarvotkin yleensä palautuvat normaaleiksi, kun aineiden käyttö lopetetaan. Ymmärrän siis hyvin, että varsinkin nuoret hymähtelevät jutuille hormonien vaaroista.
Missä se vaara sitten oikein piilee? Siinä, että yllä kuvattu "mieto" steroidien ym. käyttö on luultavasti yhtä vaikeaa kuin esimerkiksi "satunnainen" huumausaineiden käyttö. Hormonien käyttöön jää koukkuun, riippuvuus on henkistä laatua. Minäkuva murenee, kun kuurin loputtua lihakset pienenevät ja fyysinen kunto putoaa alaspäin. Jokaisella naturaalillakin treenaajalla kunto ja lihasmassa ovat tietenkin aivan eri luokkaa kuin treenaamattomalla henkilöllä, mutta ei se lohduta, jos on ennen omistanut superlihakset ja/tai supervoimat.
Mikä saa sitten fiiliksen taas paremmaksi? No tietenkin uusi kuuri, eihän sitä viitsi natuna edes käydä treenaamassa. Tätä kun jatkaa vuosikausia, niin sitten mukaan tulevat varmasti myös todelliset terveysongelmat, tässä tredissä jo aiemmin kuvailtiin hormonien käytön negatiivisia vaikutuksia mm. verisuoniin ja sydämeen.
Luulen, että aineiden käytön suhteen tilanne on pahin ammattikehonrakentajilla, jotka kilpailevat huipputasolla vuodesta toiseen. Siellä ei ole natuilulle tilaa, ja välivuosien pitäminen tarkoittaa melkein samaa kuin urasta luopuminen.
Fyysisistä terveysongelmista puhutaan, mutta harvoin puhutaan siitä, että useimpien kuurittajien käytös muuttuu negatiiviseen suuntaan (ärtyneisyys, ylimielisyys, jonkinlainen kaikkivoipaisuus). Kuurin jälkeen ollaan taas sitten lauhkeita kuin lampaat. Roinaaja itse ei huomaa käytöksessään mitään erikoista, ja miksi huomaisikaan, lääkkeethän sitä muuttavat. Luulen, että tällaiset muutokset käytöksessä voivat olla lähiympäristölle rasittavia.
Mitä toi "synthol" on jonkin näköistä öljyä muuta en saanu selville kun luin ketjun läpi.. Valaiskaavähä?
Sergio ja Arnold alkoivat roinaamaan jo tuossa ennen 70-lukua luultavasti ja suurin osa käytti tosiaan jo avoimesti 70-luvuilla anabolisia.
Reg Park:in natuudesta pohdintaa, Casey Butt:in mukaan Reg Park ei olisi käyttänyt mutta silti on niin lihaksikas ja voimakas, että erittäin vahvasti voisi epäillä ettei Reg Parl ei olisi natuna saannut 1951 vuoden fysiikkaansa.
Arnold toi jättimäisen rintakehän/rintalihaksiston ja helvetin isot kädet ja ne jäivät ns. standardiksi muille kehonrakentajille.
Sergio Oliva oli mielestäni Arnold:ia parempi kokonaisuutena mutta Weider pystyi tekemään rahaa paremmin Arnold:illa ja Pumping Iron viimeistään loi kokonaan uuden mahdollisuuden tienata rahaa niin Arnold:in elokuvauraa ajatellen ja Weider dominointia alan lehdissä ja kilpailuissa.
Epäilen kanssasi, olihan se helvetinmoisessa kunnossa. Toisekseen, en ymmärrä miksei roinaajakin voisi kehittyä maltillisesti ja tasaisesti, kuten Park. Kuitenkin väite siitä, että Park olisi ollut kovempi kuin Arska, niin mun mielestä ei ollut kyllä lähelläkään.
Toisekseen, vuonna 70 kun Arnold ekan kerran voitti, oli se mun mielestä Olivaa parempi kun joskus jotkut kuvat näin.
ei kai arskalla mitään sydäriä oo koskaan ollut, ainakaan en ole koskaan moista kuullut. joskus muistan lukeneeni että arskalla olis ollut jotain läppä vikaa tai vastaavaa joka olisi korjattu leikkauksella +50vuotiaana ja että tuo vika olisi synnynnäinen.
Minusta juuri päinvastoin. Siinä loppupuolella oli niitä herran valmennettavia posettamassa jotain 5kpl ja sillä haluttiin sanoa, että tuollaiseksi kasvat ilman horppaa jos treenaat kunnolla.
Sergio Oliva olisi yhtäläiseen voinnut voittaa Mr. Olympia kisat myös 70-luvunkin puolella mutta mielestäni kysymys oli enemmän politiikasta, että pitää saada uusi kasvo mukaan kuvioihin.