Glutamiini - Aminohappo, jota keho käyttää stressissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cypi
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 GLUTAMIINI – PALAUTUMISEN JA SUOLISTON HILJAINEN TYÖJUHTA 💥

Meta description: Aminohappo, jota keho käyttää stressissä, kovassa treenissä ja suoliston hyvinvoinnin tukena.

Monelle toki äiti ostelee lisäravinteet, itselle ei ole äiti tai kukaan muukaan koskaan penniäkään lisäravinteisiin antanut rahaa. Omilla rahoilla(jotka nekään eivät ole vanhemmilta peräisin:D) nuo "mömmöt" tulee osteltua. KSENA todistettuja juttuja glutamiinista: Yksittäisistä aminohapoista voimakkain soluakorjaava vaikutus. Jokainen voi sitten itse laskea 1+1 ja miettiä miten tuommoinen ominaisuus olisi kehonrakennuksessa hyödyksi. Sitähän ei voi kukaan todistaa, että montako grammaa lihasta on kellekkin tullut minkäkin ajan sisällä minkäkin aineen vaikutuksesta. Mielestäni glutamiinin hyödyt ovat aivan tarpeeksi todistettuja. Minkälaisia todisteita nämä todisteluja kaipaavat oikein haluaisivat? Mikäli haluaa jotain silmiä mullistavaa kasvua ja kehitystä nähdä ajan x sisällä aineen x vaikutuksesta, niin sitten vain voinappia leivän päälle. :O

Monelle toki äiti ostelee lisäravinteet, itselle ei ole äiti tai kukaan muukaan koskaan penniäkään lisäravinteisiin antanut rahaa. Omilla rahoilla(jotka nekään eivät ole vanhemmilta peräisin:D) nuo "mömmöt" tulee osteltua. KSENA todistettuja juttuja glutamiinista: Yksittäisistä aminohapoista voimakkain soluakorjaava vaikutus. Jokainen voi sitten itse laskea 1+1 ja miettiä miten tuommoinen ominaisuus olisi kehonrakennuksessa hyödyksi. Sitähän ei voi kukaan todistaa, että montako grammaa lihasta on kellekkin tullut minkäkin ajan sisällä minkäkin aineen vaikutuksesta. Mielestäni glutamiinin hyödyt ovat aivan tarpeeksi todistettuja. Minkälaisia todisteita nämä todisteluja kaipaavat oikein haluaisivat? Mikäli haluaa jotain silmiä mullistavaa kasvua ja kehitystä nähdä ajan x sisällä aineen x vaikutuksesta, niin sitten vain voinappia leivän päälle. :O

Glutamiinin vaikutus on varmasti todistettu, mutta lisäravinteena otettuna on eri juttu. Saahan tota muista lähteistä paljon, niin vaikuttaako se "ylimääräinen" 5-20g mitään? Itse en tiedä vastausta.

Glutamiinin vaikutus on varmasti todistettu, mutta lisäravinteena otettuna on eri juttu. Saahan tota muista lähteistä paljon, niin vaikuttaako se "ylimääräinen" 5-20g mitään? Itse en tiedä vastausta.

No tuotahan minä tarkotin. On varmasti todistettu, mitä proteiinit ja muut tekevät kehossa, mutta esim. kun C-vitamiini on antioksidantti, joka tekee sitä sun tätä, niin tarkottaako, että enemmän C-vitamiinia ---> enemmän hyötyä. Monissa asioissa ei ole näin.

Dietillä kannattaa iskeä glutaa enemmän kuin se 5g päivässä jotta siitä saadaan jotain hyötyäkin. Itse otan yleensä aina ennen aamuaerobisia noin 5-10g glutaa ja 5-10g kreaa ja joskus vielä leusiinia 5g, tietää ainakin, ettei ihan katabolian tuoneloissa vetele aamuaerobisia. :D

Joo, ajattelin ottaa sitä 5-10g aamulla, ennen treeniä, treenin jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Ei sitte tarvi katabolian tuoneloissa vedellä niin paljon vaan voi kirmata anabolian laitumilla. :kippis1:

Kuuleman mukaan sitä glutaa kuuluis kiskoo sellaset 15-40 grammaa, että vaikutukset tuntuu. Tässä lainaus eräältä suomalaiselta nettisivulta:

"Glutamiinilla tiedetään olevan myös lihaskatoa ja tulehduksia ehkäiseviä vaikutuksia. Glutamiinilisäravinteiden hyötyä koskevia tutkimuksia on tehty lukuisia ja pähkinänkuoreen tiivistettynä voidaan sanoa, että glutamiinilisäravinne on ehdoton Iso + kaikille urheilijoille. Yhdessä kreatiinin kanssa edesauttaa rasituksesta palautumista ( tehostaa lihasten ja maksan glykogeenivarastojen täydentymistä ). Glutamiinista on merkittävää hyötyä ainoastaan riittävän suurina annoksina, toisinsanoen 15-40 g päivässä.Glutamiinin kohdalla ongelmaksi muodostuu kuitenkin imeytyminen. Suuret kerta-annokset eivät imeydy tehokkaasti suun kautta. ( Huom! glutamiini ja glutamic acid, ei sama asia). Käytännössä tämä tarkoitta sitä että urhailijan tulisi nauttia 3-5g annoksia 4-6 kertaa päivässä, mikäli han haluaasssda maksimaalisen hyödyn glutamiinilisäravinteesta. Lisäksi on hyvä huomioida että keho valmistaa suuren määrän glutamiinia haaraketjuisista aminohapoista, joten niiden riittävä saanti on tärkeää."

Tuossa fastin glutamiinissa on ohje että 5-10g/pvä eikai siitä sitten ole mitään haittavaikutuksia vaikka ottaa 15-20g/pvä?

Mä olen tähän mennes kiskonu palkkaris 15-20g, mutta onko se nyt pilkun nussimista ottaako sen 4x5g päiväs vai kerralla?

Mikäs näiden kahden ero oikein on? Näitä kun noissa herapuseissa tulee ihmeteltyä:eek:

En nyt ihan takuuvarmaks mee sanoo mut oiskohan jotain siihen suuntaan että happo ei toimi ihan samallalailla kuin glutamiini. Leusiinihappohan oli jokseenkin hyödytöntä, oliskohan sama glutassa?

Glutamiini ja glutamiinihappo eli glutamaatti ovat kaksi eri aminohappoa. Kurkkaa vaikka Wikipediasta biologisia funktioita, jos kiinnostaa.

Jou

Mitäs valmisteit ois hyvä ottaa vanhan kunnon protskun lisäks? Leusiinia oon nyt nappaillu, koska se on pienil kaloreil mentäes ilmeisesti ihan hyvää kamaa(?)..koht aletaa vetää taas plussakaloreil..treenii on aika kovast viikos, ni oisko joku glutamiini hyvää settii, auttas palautumises och så vidare..kaikishan nois omat hyvät puolesa, mut mitkä ois kovimpii?:D

Kovin turhia IHMO. Kuten jo arginiini ketjuunkin postailin, niin noiden tuomista mahdollisista marginaalisista hyödyistä et paljoa kostu ellet ole lähes lavakunnossa tai pyrkimässä sellaiseen omaten jo hyvät määrät lihaskudosta. Sellaiset määrät esim. BCAA:ta/leusiinia/arginiinia/whatever että jotain todellista vaikutusta saattaisi ollakin tulevat niin kalliiksi ettei meikällä ainakaan ole varaa. Ja vähän ottaminen taas on turhaa. Näin siis mutulla.

Kukkuu?

Kreatiini on tottakai hyvä aina, glutamiini on myös hyvää ainetta mutta IMO tärkeämpi dietillä kuin bulkilla.

ps.noista parista ruotsinkielisistä sanoista meni pää nii sekasin että en pysty enää ajatteleen enempää.. :david:

Kovin turhia IHMO. Kuten jo arginiini ketjuunkin postailin, niin noiden tuomista mahdollisista marginaalisista hyödyistä et paljoa kostu ellet ole lähes lavakunnossa tai pyrkimässä sellaiseen omaten jo hyvät määrät lihaskudosta. Sellaiset määrät esim. BCAA:ta/leusiinia/arginiinia/whatever että jotain todellista vaikutusta saattaisi ollakin tulevat niin kalliiksi ettei meikällä ainakaan ole varaa. Ja vähän ottaminen taas on turhaa. Näin siis mutulla.

Itse oon huomannu argiinin+lysiinin käytöllä olevan jotain hyötyä. Ja varsinkin gluta nopeutti palautumista. Lihasten kasvattaminen on hidasta touhua ja kaikki apu (vaikkakin vähäinen) on tervetullutta, ainakin minulle.

Jeah..no pistän nyt glutaa ainaski purkillisen tilauksee..oli sit hyötyy tai ei..kai siint joku pikkuruinen ihq-hyöty on :P...pääasia et on heraa ja paljo xDja paljo hc-treenei:P..ei mul toi treenaamine kuitekaa niin pinpintarkkaa oo..

Kasvuhormonituotannon buusteri GenF20tm.

Kiihdyttää kuulemma omaa tuotantoa.
Pitäneeköhän paikkansa.

Tapasin n. 60 vuotiaan jäppisen.
Kaveri sairastaa kauhkorappeumatautia. Noutaja tulee ennemmin tai myähemmin.
Luutavsti ennemmin. Kaveri hengästyy jo roskapussin viemisestä tasasella maalla viidenkymmenen metrin päähän talosta.

Oli sitten netistä tilannut tuota kamaa.
Kolmen päivän jälkeen olo oli kuulemma jo parempi.

Vaikutukset näkyvät brosarin mukaan vasta 2 kuukauden kuluttua.
Lisää lihasmassaa ja vähentää rasvaa.

Erään käyttäjän mukaan (netistä) Airobinen kyky oli lisääntynyt tasolta 3 tasolle 15 tunnin mittaisilla ripeillä kävelylenkeillä päivittäin. Mikä lienee siten tuo taso lienee...

Onko täällä parempaa tietoa?

Ja jos kasvuhormonitasot nousevatkin pikkasen, vaikka tuon jonkun mainitsema 20% niin onko sillä juurikaan merkitystä?

Back
Ylös Bottom