Gallup: Ohjaaja/vetäjä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Celly
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kolmatta vuotta ohjaan. Tällä hetkellä ainoastaan Bodypump ja pace. On tullut ohjattua myös kuntonyrkkeilyä ja syvävenyttelyä sekä kuntosaliasiakkaita.

Nyt tuurailen lomalaisia, joten tunnit vaihtelee 5-3/viikko. Paljoa enempää en voisi pitääkään, kun ohjaan eri kaupungissa missä asun. Koulun taas alettua syksyllä ohjaan varmaan maksimissaan 4h/vk.

Tykkään tosi paljon tästä hommasta. Vaikka kuinka väsyttäisi tunnin alussa niin aina on hyvällä tuulella ja pirteä tunnin jälkeen. Paras plussa tietenki ilmainen sali+jumpat. Nyt jopa käyn toisten pitämissä jumpissa kun itsellä on noin vähän.

Positiivisen palautteen saaminen on parasta, ja se kun asiakkaat alkavat ottaa kontaktia ohjaajaan. Palkka on ihan hyvä mielestäni, reilut 22e. Kiva lisä opintotukeen. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä olen vetänyt reilu puoli vuotta, pumpia. Olen töissä pikkusalilla, jossa on vähän tunteja, niin talvella vedän yhden tunnin viikossa ja näin kesällä tulee sitten tuurattua niin vedän 2 - 3 tuntia/vk. On ollut ihan kiva vetää pumpia, tulee vähän erilaista vastapainoa tuolle salilla treenaamiselle.

Nyt tein sitten edellispäivänä sopparin CMS Crosseille ja tunteja tulee oleen noin 10 viikossa syksyn lukkarissa mm. Kannelmäessä ja Hiekkaharjussa et sinne vaan tunneille, jos joku sattuu siellä käymään :D

Itselle ajankohtainen aihe..
Useat teistä mainitsi, ettei alussa ollut paljonkaan ohjaajakokemusta. Kuinka teidät valittiin tehtävään? Haastattelu? Näytetunti? Koulutus?
Minulla olisi mahdollisuus hakea ryhmäliikuntaohjaajaksi mutta kokemusta löytyy ainoastaan lasten liikuntaohjauksesta ja tanssin ohjauksesta. Kuinka valmistauduitte esim. näytetunnille?

Useimmat salit hakee uusia ohjaajia etenkin syksyisin, jolloin kannattaa vaan ottaa yhteyttä ja käydä pitämässä näytetunti. Tosin kyllä uusia kasvoja voidaan katsastella kesken kaudenkin, koska sijaisista on krooninen ja huutava pula. Eikä näytetunti ole yhtään niin pelottavaa kuin miltä se kuulostaa, yleensä siinä vedetän salin työntekijöille tms pienelle porukalle n. 20 min pätkä, jossa hieman erilaisia juttuja (lämmittelysarjaa, lihaskuntoa jne..). Jotkut salit järjestävät myös ohjaajakursseja, joiden kautta pääsee ensin sijaistelemaan ja sitten vetämään vakkaritunteja.

Ja varsinaiseen kysymykseen.. Allekirjoittanut on vetänyt tunteja päätyökseen useamman vuoden, mutta tällä hetkellä :wanha: ottaa iisimmin ja keikkailee vaan silloin tällöin huvin ja urheilun vuoksi. Työmaata on pääkaupunkiseudun salit ja lähes kaikki käy - ainoastaan tanssillisille tunneille tulee jyrkkä ei. Palkka on verokortilla 30 euron pintaan, mut yleensä teen hommat omalla toiminimellä, mitä kannattaa harkita jos enemmän ohjaa. Tällöin liksa noin 40 (ja ehkä risat) euroa. Firmajumpista maksetaan hieman paremmin ja yleensä ilmapiirikin on mukava ja leppoisa, joten kannattaa tarttua, jos on tarjolla.

Parasta hommassa on huippukiva työ ja tyytyväiset asiakkaat. Miinuksena taas työn iltapainotteisuus (perheelliselle ei kiva) ja se, että paikat ei varmaan viiskymppisenä enää kestäis. Näin tuumailtuani vaihdoin sitten alaa ja läksin taas kouluun. Mutta opiskelijalle lisätienestinä tai muuten muuna-kuin-eläkevirkana ehdottomasti suositeltava juttu!

:offtopic: Mitä nuo firmajumpat on? Tarkoitatteko ohjattua taukoliikuntaa firman tiloissa? Vai onko joillakin firmoilla myös omat jumppatuntinsa salilla?

Joskus firmoilla on omia vakitunteja jonkun liikuntakeskuksen tiloissa, mutta yleensä jumpat pidetään firman omissa liikuntatiloissa työpäivän jälkeen. Ohjaaja voi olla yksityishenkilö tai sitten liikuntapalveluita tarjoavan yrityksen palkkalistoilla. Yleensä firmajumpat ovat ohjaajien keskuudessa varsin haluttua kamaa, joten enimmäkseen niitä on tarjolla näiden liikuntapalveluyritysten kautta.

Ja täytyy vielä täsmentää äskeistä viestiäni: En siis suinkaan tarkoita, etteikö jumppia voisi menestyksekkäästi vetää vaikka hamaan eläkeikään (tai hautaan) saakka. Päinvastaisia esimerkkejä kyllä löytyy ja hyviä löytyykin. Itse vaan päädyin toiseen ratkaisuun ja kuluttelen koulunpenkkiä mukavampien työaikojen ja paremman palkan toivossa ;)

Ja täytyy vielä täsmentää äskeistä viestiäni: En siis suinkaan tarkoita, etteikö jumppia voisi menestyksekkäästi vetää vaikka hamaan eläkeikään (tai hautaan) saakka. Päinvastaisia esimerkkejä kyllä löytyy ja hyviä löytyykin. Itse vaan päädyin toiseen ratkaisuun ja kuluttelen koulunpenkkiä mukavampien työaikojen ja paremman palkan toivossa ;)

Olen itsekin miettinyt urani tulevaisuutta vaikken vanha olekaan :rolleyes: 30 tulee täyteen vasta ensi vuonna... (ei, silloinkaan en ole vanha). Mutta ei ihmisen fysiikka loputtomiin kestä näin raskasta työtä. Kateellisena katson yli 40 olevia kollegoita ja toivon olevani yhtä energinen itsekin kymmenen vuoden päästä. Mutta yhtään yli 50 olevaa täyspäiväisesti liikunnanohjaajan työtä tekevää en ole vielä tavannut. Kertokaa jos tiedätte..

Saanko ihan uteliaisuuttani Nelli kysyä mille uralle opiskelet?

Olen ohjannut jumppia pari vuotta, tällä hetkellä yksi tunti/vk (plus tuurauksia) eräässä seurassa ja pari tuntia/vk yhden firman porukalle. Oon pitänyt aerobiccia, rasvanpolttoa, muokkausta, steppiä jne.

Ohjaaminen on mukavaa, tosin sellaista hommaa, jota ei rahan takia kannata (ainakaan pelkästään) tehdä.. toisten tunneilla tykkään käydä, koska silloin saa itse keskittyä pelkästään omaan tekemiseen eli pistää aivot narikkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Useat teistä mainitsi, ettei alussa ollut paljonkaan ohjaajakokemusta. Kuinka teidät valittiin tehtävään? Haastattelu? Näytetunti? Koulutus?
Minulla olisi mahdollisuus hakea ryhmäliikuntaohjaajaksi mutta kokemusta löytyy ainoastaan lasten liikuntaohjauksesta ja tanssin ohjauksesta. Kuinka valmistauduitte esim. näytetunnille?

Multa tultiin kysymään salilla ollessani, että kiinnostaisiko ruveta vetämään. No tottahan tokkiinsa! Pidin 2 näykkäriä ja sitten lähetettiin koulutuksiin.

Näytetuntejani harjoittelin, kuin hullu. Etenkin ohjeiden antoa, käsimerkkejä ja äänenkäyttöä. Hinkkasin sarjaa niin kauan, että osasin sen 200%:sti. ;) Olin salillani iltamyöhään normituntien jälkeen tyhjässä salissa harjoittelemassa, ja kun näytetunnin aika tuli, oli minulla varma olo. Kun on varma olo siitä, että osaa sarjan ja tietää mitä tekee, niin on mukava mennä pitämään näykkäri.

Se ei kuitenkaan ole niin vakava tilaisuus, kuin itse luulee. Eli kyllä siellä saa "mokiakin" tulla ja välitön palaute heti näykkärin jälkeen on kiva saada. Tietää, mikä itsessään on hyvää ja mitä pitää vielä petrata. Oma näykkärini oli pelkästään salin pomolle, joka valitsee vetäjät.

Spinning-näykkäri oli normitunnin sijaistus, eli siellä oli muitakin, kuin vain tämä pomo.

Mä pidin elämäni ensimmäisen tunnin myös pelkästään pomolle, ja se oli mun mielestä jotenkin idioottia. Siis tunnilla ei ollut ketään muuta kun pomo, en tosin pitänyt kokonaista tuntia, vaan n. 10 min sarjasta, 10 min lihaskunnosta ja vähän venyjä päälle.

Sitten seuraava näytetunti nykyiseen duunipaikkaani olikin jo "tositoimia", eli pidin kaksi peräkkäistä tuntia (rasvanpoltto ja pump) ihan asiakkaiden läsnäollessa. Sarjaa harjoittelin minäkin niin että se meni 200%, pieniä mokiakin tuli, mutta ne voi aina kuitata huumorilla eikä se mitään haittaa, niitä sattuu aina ja kaikille.

Mä pidin elämäni ensimmäisen tunnin myös pelkästään pomolle, ja se oli mun mielestä jotenkin idioottia. Siis tunnilla ei ollut ketään muuta kun pomo, en tosin pitänyt kokonaista tuntia, vaan n. 10 min sarjasta, 10 min lihaskunnosta ja vähän venyjä päälle.
Mulla oli kans kieltämättä vähän idioottimainen viilis tosta näytetunnin tyylistä. Koska tärkeintähän on, että asiakkaat tykkäisivät ohjaajasta, ja lisäksi ohjatessa ihmisporukkaa on meininki aivan toinen.

"Tositoimissa" tulee kuitenkin enemmän kaikenlaisia sattumia ja se on vuorovaikutteisempaa, kuin hypellä yssikseen pomon edessä tyhjässä salissa ilman mikkiä.:rolleyes:

Mutta ehkä silloin ei ollut mitään tuntia, jota sijaistaa tai sitten kyseessä oli jonkin sortin laaduntarkistus, ennen kuin pääsi pelikentälle. :D

Toisaalta kun ajattelee, niin helpottihan se itseään, kun ei ollut aikaisemmin ohjannut. Heti jos olisi läväytetty tällainen untuvikko sinne porukan eteen, niin olisi voinut mennä sukka suuhun! :lol2:

Mun ohjaukset alkoi niin, että kun ohjaajaa ei tullut paikalle, niin toistakymmentä ihmistä katsoi silmiin ja pyysi, että pidä sinä tämä, ml. salinpitäjä. Ja kilttinä tyttönä minä pidin :).

Ensimmäinen ohjaukseni tapahtui noin 200 ihmisen edessä yliopistoliikunnassa...sitä harjoiteltiin kaverin olohuoneessa monta viikkoa niin, et kaveri oli muka asiakas ja ei se helppoa ollut ku aina tuli jotain mokia ja repes nauraa kaverille tai itelleen!! Itse ohjaus meni hyvin, tosin pulssi löi jo alussa ennen saliin meno yli 140 :D Siitä se lähti...

Ite oon pitäny kans näytetunnin kerran vain pomolle ja se oli hieman hölmöä...

Zone-sarja -42%
Totta! Helsingissä on eri taksat kuin Turussa! Turussa alottelijoita lähinnä ei edes oteta vetään muualla kuin Jumppalassa, missä tuntiliksa on 7e eka vuosi!!! . Mutta töitä tosiaan Hesassa riittää!!! Turussa niitä saa usein polvillaan parkua...(sijaistuksia kyllä joskus saa)

Ai kun kuulostaa tylsältä Turun tilanne, Turkuun minä nimenomaan ólen tulossa ohjaamaan, jos nyt saan tuon koulutuksen tammikuussa kunnialla läpi. Mutta oma tarkoitukseni on ohjata (pumppeja) ihan silloin tällöin vain, pari kertaa viikossa, elantoni saan ihan muualta, mutta ihan lisätienestiksi + harrastuksen vuoksi voisi ohjata. Tosin Turun taksoilla tuntuukin, että ohjaaminen olisi sitten vain harrastus. :(

Kävin pitämässä näytetunnin eräällä salilla ja se oli kyllä ihan oikea tunti oikeiden asiakkaiden kanssa. Tosin kyseessä ei ollut mun ensimmäinen tunti vaan 3 vuotta ohjaamista takana. Olisi kyllä ollut laimeaa pitää parille "arvioijalle" tuntia. :) Onneksi näin tällä kertaa.

Enpäs tiedä vielä kun tuli nämä pyhät päälle. Ohjaan kyllä parastaikaa toisellakin salilla. Kaippa sinne ainakin tuuraajaksi pääsee. Toivotaan. ;)

Latest posts

Back
Ylös Bottom