Gallup: Houkutukset ja Hullujen Päivien donitsit...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä onkin jo puhuttu ummet ja lammet karkeista, jätskistä ja muista herkuista. Mutta tuli mieleen yksi gallupin paikka: Mitenkäs mimmit vastustavat herkkujen houkutuksia dieetillä tai miksei muutenkin? Onko kyseessä vaan Rautainen Itsekuri vai käytättekö jotain metodia vastustaaksenne Sokerin, Kovan Rasvan ja muiden hyvien mutta epäterveellisten herkkujen kutsua?

Minulla ei ole itsekuria eikä metodia. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksinkertaisesti: kun dieetti alkaa, niin pysytään ohjelmassa 100%. Ei 80%, 50% tai 99%, vaan täsmälleen 100%. Herkkujen syönti loppuu siihen pisteeseen kun ekan dieettipäivän aamu valkenee. :) Tankkauspäivänä olen saattanut pikkupussin syödä karkkia tai yhden pullan tms. mutta en laske sitä herkutteluksi, koska se kuuluu tankkaukseen, on suunniteltu ja laskettu päivän ruokavalioon. Joku muu vois olla toista mieltä, mutta sama se!

Muuten... hmmm. Oikeastaan sillä tavalla mun on ollut helppo pysyä fiksussa ruokavaliossa, että viikolla (ma-pe) en syö mitään muuta kuin ohjelmassa olevat ruuat ja viikonloppuna sitten vapaammin, pääosin fiksusti mutta tulee sitä välillä sitten herkkujakin ahdettua niin että napa meinaa ratketa. Meinaan olla vähän sellainen "kaikki tai ei mitään" -ihminen. Tämä on mulle edelleen oppimisen paikka, toivottavasti joskus pystyn hallitsemaan ruokavaliotani (siten ettei ruokavalio hallitse minua). Toisaalta... kun kerran on uponnut tänne dieetti- ja massakauden vaihtelevaan suohon, niin paluuta ns. normaaliin syömiseen ei ole. Näin sanoi joku viisampi punttimimmi. :)

Massakausi on mulle se ongelmallinen aika. Silloin tulee sellaisiakin aikoja, että ei ole minkäänlaista itsekuria. Sillon saattaa tulla syötyä kaikkea p*askaa parikin viikkoa putkeen, ennenkuin se selkäranka taas kaivetaan esille ja nostetaan pystyyn vaikka rautakangella. Toisaalta, ehkäpä se on sitä ns. normaalia elämää... ettei aina kuulukaan olla täydessä kontrollissa ja viilata sitä pilkkua ja hakata kalorilaskuria.

Jooh, olin tänään hulluilla päivillä ja ne donitsit:kuola: Luoja mikä tuoksu niistä tuli!! Oisi myös tehnyt mieli kyllä jätskiä siinä shoppaillessa..mutta. Ei ollut mikään ongelma.. Kävelin ohi;)

Samaa mieltä kuin Faidra. Ei ole kuin yksi vaihtoehto ja se on noudattaa sitä diettiä. Tai muuten ei ole kuntoakaan.
Siihen voi käyttää vaikka sitä metodia, että miettii miltä tuntuu seistä lavalla paskassa kunnossa. Kun sen on kerran kokenut, sitä ei halua kokea uudestaan.

Yökylässä ollut ulkomaalainen ystävä oli jättänyt sipsipussin jämät mun tykö ja mun piti viedä se heti samantien roskiin ettei se olisi kummitellut mielessäni. :nolo: Tämä vain on sitä itsekuria tai ei - oikeammin oman päätöksen aikaan saama toimintatapa. Jos kerran olen jotain päättänyt, olisi myös oman psyyken kannalta pitää se eikä joka toinen päivä toimia toisin ja joka toinen päivä toisin. Siitä ei tykkää kroppa eikä mieli :)

Liian tiukkapipoinen ei tietenkään pidä olla, mutta jonkinlainen selkeähkö mielikuva ja tavoite on hyvä pitää mielessä ja noudattaa sitä niin, että se kuuluu osana elämään ja arkeen[. tarkoitan tällä sitä, että kaikki treeni- ja ruokavalioasiat (mm. dieettaus) pitää tietenkin suhteuttaa tilanteeseen, eikä jokaikinen päivä voi prikulleen mennä suunnitelmien ja tahdon mukaan sillä elämä ei ole mikään konemainen ja ennalta suunniteltu kaava. Eli joustavuus ja oman henkilökohtaisen päätöksen pitäminen ovat mielestäni tärkeitä.

Inkeri sanoi:
Ei ole kuin yksi vaihtoehto ja se on noudattaa sitä diettiä. Tai muuten ei ole kuntoakaan.

So so true!!! Näin se menee, dieetillä ollaan tai ei olla. Minulle ei ole mitään välimuotoja olemassa. Siksi en ikinä viitsikään harrastaa mitään pikku kesädieettejä, josta kuitenkin silloin tällöin lipsuttaisiin.

Offilla viikolla totaalinen EI -herkuille, lauantaina vähän armahdusta ruokavaliosta, mutta ei kuitenkaan mitään älytöntä mättöä, jolla pilaisin viikon aikana tehdyn hyvän työn. Itsekurini on loistava, tiedän :D

Faidra: Minäkin olen monta kertaa tuumannut ääneen, että kun kerran on uponnut tänne dieetti- ja massakauden vaihtelevaan suohon, niin paluuta ns. normaaliin syömiseen ei ole!!!;)

Mikä itsekuri? Mikä dieetti? Ei pysty päivittäin edes syömään säännöllisesti ja oikein niin turha mitään herkuttomia kausia edes aloittaakaan... Ehkä joskus ku pääsen suolakaivoksilta pois...

Tuossa uuta Oxygeniä selailin ja siinä näiden fitnessin huippujenkkikisaajien valmentaja kehoitti pitämään off-season painon +12-14 % kisapainosta, olisi optimaalinen. Esim. dieetin venyminen yli 16 vkon on kuulemma tosi huono juttu, aineenvaihdunta hidastuu jne. Miten kisaavat mimmit tähtäävät tähän vai ollaanko offilla vaan "massalla" painosta välittämättä? Itse ainakin toivoisin löytäväni kultaisen keskitien..

EDIT: Tämän voi kyllä siirtää tuonna kisaforuminkin puolelle :)

En kiusaa itseäni ostamalla kotiin mitään herkkuja, tulisihan ne syötyä kuitenkin heikkona hetkenä. Kerran viikossa päivä jolloin saa herkutella, sitä jaksaa aina odottaa. Katsoo peliiin niin muistaa miksi ei saa herkutella :)

Kaupungilla pyöriessä pystyn helposti välttämään herkuttelupaikat, onnistuisipa sama vaate- ja kenkäkauppojen kohdalla ;)

Nykyisessä ihan muuten vain -tilanteessa ostan herkkuja vain, jos todellakin syön ne samana päivänä. Ei varastoja kotiin: vaikka hyvää kannattaakin aina odottaa, eikä joka päivä ole pakko mussuttaa vaikka mieli tekisikin, en kovin paljon luottaisi pukkiin kaalimaan vartijana tai itseeni karkkipussin säilyttäjänä.

Mutta se on kyllä tunnustettava, etteivät mitkään pirkkaniksit tyyliin "syö porkkananpaloja sipsipussista" kerta kaikkiaan toimi: jos suklaata haluan, niin sitä myös saan, vaikka kolmen porkkanakilon jälkeen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meah sanoi:
Jooh, olin tänään hulluilla päivillä ja ne donitsit:kuola: Luoja mikä tuoksu niistä tuli!! Oisi myös tehnyt mieli kyllä jätskiä siinä shoppaillessa..mutta. Ei ollut mikään ongelma.. Kävelin ohi;)

Tuota minäkin käytän, siis en yksinkertaisesti osta mitään jos pitää tiputtaa. Mutta mielihaluja kyllä riittää. :)

Eihän siihen muu auta kuin itsekuri. Millään varsinaisella dieetillä en ole, joten kerran viikossa voi hyvillä mielin vähän herkutella. Muu viikko menee sitten hyvin ilman herkkuja, eikä niitä juuri edes ajattele, kun tiedossa on se yksi herkkupäivä :). Kaappiin en tosin viitsi mitään herkkuja varastoida, ettei vahingossakaan tulisi mitään houkutusta...

Itsekri on kyllä ehdoton dietillä ja muutenkin. Kun päätän, etten syö herkkuja niin en syö,piste :) Oikeastaan olen tiukkana, tarkkana ja kurinalainen ympäri vuoden. Saavutetut hyvät tulokset motivoi jatkamaan. Näin offilla syön lauantaina vähän vapaammin, mutta muistan kohtuuden. Esim karkkia syön harvoin. Mulle herkuttelua on esim. proteiinipatukka, kevyt jäätelö ja karjalanpiirakat :)

Toinen tärkeä asia on, että olen oppinut syömään RIITTÄVÄSTI.Eli kun kalorit on riittävän korkeella ei mielitekoja ole. Erityisesti hiilareiden nostaminen on auttanut. Aiempina vuosina kituutin liian vähällä sapuskalla ja sillon oli kyllä mielitekoja ja herkkupäivänä tuli mätättyä.

Helga sanoi:
Tuossa uuta Oxygeniä selailin ja siinä näiden fitnessin huippujenkkikisaajien valmentaja kehoitti pitämään off-season painon +12-14 % kisapainosta, olisi optimaalinen. Esim. dieetin venyminen yli 16 vkon on kuulemma tosi huono juttu, aineenvaihdunta hidastuu jne. Miten kisaavat mimmit tähtäävät tähän vai ollaanko offilla vaan "massalla" painosta välittämättä? Itse ainakin toivoisin löytäväni kultaisen keskitien..

Allekirjoitan tuon täysin. Aikoinaan sain liiton treenitiimistä vinkin että paino saisi olla vain + 10% offilla ja pitkään sitä pidinkin siinä. Jotenkin se paino on vaan nyt päässyt nousemaan :nolo:, mutta olen varma että seuraavan dieetin jälkeen en nosta kaloreita ihan näin ylös tai sitten täytyy pitää aerobisen määrää korkeammalla jos mielii siistissä kunnossa pysyä.

Oon aikaisemmilla kerroilla dieetannut aina 17 viikkoa, mutta se tuskin seuraavalla kerralla riittää :itku: Liian pitkä dieetti ei ole hyvä juttu, ainakaan omalla kohdallani.

Houkutuksista... minulle tulee itseasiassa aika harvoin mitään voimakkaita mielitekoja enää nykyään, kun tiedän, että minulla on "lupa" syödä mitä haluan eikä mikään ruoka-aine tms. ole "ehdottomasti kiellettyä paitsi joskus ja jouluna". Eli aika lailla sama homma kuin aivilla: kun syö riittävästi, ei niitä herkkuhimotuksia tosiaan tule. Tosin minä en läheskään aina syö riittävästi :(, mutta ilmeisesti jo tieto siitä, että halutessani voin sen pizzan tai donitsin syödä, riittää pyyhkimään mieliteot melko vähiin.

Jos nyt sitten kuitenkin himo iskee mutta haluan sitä syystä tai toisesta vastustaa, pyrin miettimään tarkasti, haluanko nyt todella OIKEASTI syödä tuon suklaapatukan/jätskin/hampurilaisen/whatever. Ja yllättävän usein lopputulos on, että eipä sitä sitten tosissaan ja pohjimmiltaan mieli tehnytkään.

Ylläoleva teksti ei kuitenkaan tarkoita sitä, että söisin aina terveellisesti ja tarkasti, kaukana siitä :D

Gillyanne sanoi:
kun syö riittävästi, ei niitä herkkuhimotuksia tosiaan tule.

Tämä tosiaan pitää paikkansa. Verensokeri, kun pysyy tasaisena, niin eipä tule sortumisia!

...vaikka kuinka kehuin tuolla aikaisemmassa postissa mieletöntä itsekuria, niin en silti ole "tiukkapipo" näitten asioitten suhteen. Esim. offilla syön kyllä varmasti kylässä pullaa ja kakkua, kun sitä on tarjolla. Terve maalaisjärki kannattaa säilyttää tässä hommassa ettei elämästä tule "fitness-helvettiä" :lol2:

Kun on tarpeeksi monta kertaa repsahtanut dieetillä, ei sitä ärsyttävää oloa halua enää kokea. Syö naista, kun toimii toisin kuin oikeasti haluaa vain hetkellisen nautinnon takia. On minulla kyllä 15 kohdan listakin, miksi en saa dieetillä koskea herkkuihin. Se on tietokoneen yläpuolella kätevästi :)

Itselläni ei onneksi ole tuo karkinhimo enää ongelma. Lopetin valkoisen sokerin käytön reilu vuosi sitten ja nykyään lähinnä etoo kaikki makea. Jos johonkin iskee himo niin kohde on todennäköisesti jotain lihaa tmv, suolaista, muttei rasvaista... viimeksi taisi tosin tehdä mieli kasvispiirakkaa. Onneksi näin leipomistaitoisena pystyy loihtimaan ravintoarvollisesti hyvinkin "oikeaoppisia" herkkuja, jos tarve vaatii:)
Niin, ja tommosta suht proteiinipitosta kun on vaikea mättää samassa mittakaavassa kuin karkkia tai pullaa, onneksi.

Jouluna tietty piti tehdä pipareita, mutta niitäkään ei montaa tullut syötyä loppujen lopuksi. Niin ja nyt on projektina mämmin teko pääsiäiseksi, tosin ilman sokeria (saa nähdä miten käy).. Suklaata ei tee mieli, ainoa ongelma on, että mies joutuu syömään munkin osuuden mikäli pääsiäismunia ilmestyy jostain.

Asiaa hieman sivuten eli :offtopic: Miten kieltäydytte kylässä kahvista? Tai jos kahvihammasta kolottaa niin maitokahvi kenties mutta vehnähiilimössöbulla ei maistu, miten sanoa kohteliaasti ettei maistu tai halua. Siinä katsotaan, että oletko jollakin dieetillä vai miksi ei.

Pitäisiköhän piruutta sanoa, että no kalkkunaruisleivän voisin syödä tai rahkaa jos sattuisi löytymään? Että niitä tekisi nyt välipalaksi mieli :D

Sanon etten pidä kahvista. Teetä kiitos;)

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom