fysioterapeuttikoulutus

Olisin kiinnostunut fysioterapeutin ammatista ja minulla olisi pari kysymystä. Onko kyseiseen koulutukseen vaikea päästä, eli onko esim. mahiksia päästä jos on kirjoittanut paljon M-arvosanoja ylioppilastutkinnossa? Ja eikös fysioterapeutin koulutus ole ammattikorkeakoulussa? Ja onko sinne sitten jotain pääsykokeita ja millaisia ovat ja ovatko vaikeita? Yritin googlesta jo hakeakin mutta en oikein löytänyt haluamaani tietoa. Vinkkejä kaivattaisiin. Olen hyvin kiitollinen jos saisin vastauksia.:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääkaupunkiseudulla ulkomuistista ne ammattikorkeat, joissa fysioterapiaa voi lukea ovat Laurea, Metropolia sekä Arcada. Tuolta löytyy lisää perustietoa koulutuksesta. http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=60

Pääsykokeet vaihtelevat kouluittain, esim. Arcadassa ja muistaakseni Lahdessa (varmaan monessa muussakin) on kirjallisen kokeen lisäksi ns. liikuntatestit (itse kävin Arcadan testeissä), joissa katsotaan hieman liikunnallisuutta, ohjaustaitoja, yhteistyö/ryhmätaitoja, yms..Lisäksi suomenkielisille Arcadassa on kielitesti ja haastattelu.
Metropoliassa oli ainoastaan kirjallinen koe (muistaakseni joku yleinen kuntoutukseen liittyvä opus) ja haastattelu.
Ymmärtääkseni tilastoja katsoen fysioterapia on aika kärkipäässä, mitä tulee sisäänpääsyn vaikeuteen ammattikorkeissa. Kohtuu hyvillä papereilla pitäis päästä kyllä ainakin siihen pääsykokeeseen.
Mitäköhän muuta sitä kertois?

Opiskele mieluummin fysiatriksi lääkiksessä.

Mini-T: Kiitoksia:) oletko itse fysioterapeutti? Olisikohan tällaisella tavallisella tallaajalla mitään mahiksia päästä vaikka ouluun fysioterapeuttikouluun? Olen vasta lukion toisella kylläkin, mutta uskon että kirjoituksista saisin luultavasti M ja C arvosanoja. Lukion päättötodistuksen keskiarvo varmaan olisi siinä kasin kieppeillä.

Miksi puupekka?

Viime vuonna Oulun amk:hon kevään yhteishaussa fysioterapeutiksi haki 905 hakijaa, ensisijaisena valintanaan 318kpl. Valittuja oli 26kpl, alin pistemäärä 84kpl (täydet 100). Että parasta mitä voit tehdä, on todellakin panostaa kirjoituksiin, sillä helppoa tuonne ei varmasti ole päästä.

Tuolta voit tutkailla erilaisia vaihtoehtoja amk puolelta, hakijat & pistemäärät kaikki oleellinen tieto:

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:5QbYDhlGwsMJ:www.koulutusnetti.fi/files/amk_alimmat_nk_s2011.pdf+metropolia+nuorten+alimmat+pisterajat&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESioaEEhvSrApO8bhfIEMahmU-v8fMc7-6KFO3vnI784Kd1SGl2ceAlimTneh99MW6ZXI0tfDVrnExg7V17VeL8mbx8656GdjCNPKPmNf78eqevKrLKjsgsLxtJyF5QuOlxdkpyx&sig=AHIEtbT5-0yF5c1ounwMJPq_ntDX5k-7IQ

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom