Fysioterapeutti ja perushoito?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stroke
  • Aloitettu Aloitettu
Olisin kiinnostunut hakemaan fysioterapeutin opintoihin, mutta olisin halunnut ensin tietoa siitä kuuluuko fysioterapeutin toimenkuvaan perushoitoa ja jos, niin miten usein. Eli joutuuko fysioterapeutti käyttämään vanhuksia vessassa ja vaihtelemaan vaippoja tai muuta ihanaa. Rehellisyyden nimissä todettakoon että moiset tehtävät eivät minua kiinnosta, fysioterapia itsessään paljonkin. Olen tietoinen siitä että vanhusten ja vammaisten kanssa ollaan kyllä tekemisissä eikä työ ole pelkästään timmien fitnessmimmien paikkojen tarkistelua, mutta lähinnä tähän perushoitokysymykseen en ole vastausta saanut. Käytännössähän tuollaiset kuuluvat enemmänkin lähi -ja sairaanhoitajien tehtävärepertuaariin.

Yhden ikivanhan threadin aiheesta löysin mutta siinä vastaukset risteilivät täysin keskenään, joten vastaathan kysymykseen vain jos sinulla on omakohtaista kokemusta fysioterapeutin työstä tai tunnet ammattilaisen jonka kokemusten pohjalta/muutoin pystyt aiheeseen faktuaaliselta pohjalta vastaamaan. Mutuilut sivuutan, koska ne eivät hyödytä tässä nimenomaisessa asiassa mitään. Elkää ottako itseenne, mutta olen nyt vailla vain ihan oikeaa tietoa asiasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hoitajana vastaan; Fysioterapeutit työskentelevät pitkälti itsenäisesti ja suuri osa asikkaista on vammaisia ja iäkkäitä henkilöitä joilla voi olla vaikeuksia wc-toiminnoissa tai käytössään vaipat. Ei silloin hoitsua kutsuta esikseen paikalle jos asioille on päästävä. Voi olla myös kotikäyntejä yms. Fysioterapeutin työtä pyritään tietenkin aikataulullisesti helpottamaan, ei ole mitään järkeä tuhlata nopeaa "jumpparin " aikaa wc-käynteihin..
On myös varauduttava henkisesti siihen että asikkaat eivät ole aina niin yhteistyö kykyisiä fyysisten rajoitteidensa takia myös psyykkinen puoli pistää vastaan..Motivointi ei aina onnistu.Monet fyssarit valittavat kiirettä ja liian harvoja käyntejä asiakkaan luona.

suuri osa asikkaista on vammaisia ja iäkkäitä henkilöitä joilla voi olla vaikeuksia wc-toiminnoissa tai käytössään vaipat.

Tämä varmaankin sairaalassa/hoitokodissa/terveyskeskuksessa työskenneltäessä? Koetko itse että suurin osa fysioterapeuteista työskentelee juurikin näissä ympäristöissä, vai onko yhtälailla mahdollisuuksia työskennellä työikäisten parissa ( jotenkin sellainen fiilis, että yksityisellä puolella työskenneltäessä näin voisi olla, ja yrittäjänä saa tietty varmaankin itse määritellä asioita. )

Kiitos vastauksestasi jokatapauksessa.

Itse vastavalmistuneena fysioterapeuttina voin kertoa, että tämähän riippuu täysin mihin työllistyt. Jos työllistyt julkiselle sektorille terveyskeskukseen/sairaalaan/hoitokotiin yms, voit olla melko varma että jossain vaiheessa joudut tekemään jonkinasteista perushoitoa, koska hoitajien aika ei aina millään riitä tulla hätiin kun asiakkaalla vessahätä iskee. Myös työharjoitteluissa voi näitä tulla vastaan, ja itse kohtasin ainakin sitä, että vanhemman luokan hoitajat (yli 25 vuotta kyseisessä paikassa olleet) yrittivät jallittaa tekemään puolestaan juurikin näitä wc-avustuksia perusteella "kyllähän sinunkin ne tulee joskus oppia". Sinun kannattaa varmaan mikäli opiskelemaan lähdet niin tehdä mahd. paljon työharkkaa yksityisellä puolella esim kuntokeskuksissa, jossa suurin osa asiakkaista on perusterveitä ja suht toimintakykyisiä.

Itse vastavalmistuneena fysioterapeuttina voin kertoa, että tämähän riippuu täysin mihin työllistyt. Jos työllistyt julkiselle sektorille terveyskeskukseen/sairaalaan/hoitokotiin yms, voit olla melko varma että jossain vaiheessa joudut tekemään jonkinasteista perushoitoa, koska hoitajien aika ei aina millään riitä tulla hätiin kun asiakkaalla vessahätä iskee. Myös työharjoitteluissa voi näitä tulla vastaan, ja itse kohtasin ainakin sitä, että vanhemman luokan hoitajat (yli 25 vuotta kyseisessä paikassa olleet) yrittivät jallittaa tekemään puolestaan juurikin näitä wc-avustuksia perusteella "kyllähän sinunkin ne tulee joskus oppia". Sinun kannattaa varmaan mikäli opiskelemaan lähdet niin tehdä mahd. paljon työharkkaa yksityisellä puolella esim kuntokeskuksissa, jossa suurin osa asiakkaista on perusterveitä ja suht toimintakykyisiä.

Kiitos, tämä avasi asiaa lisää paljonkin. Käytit termiä "jallittaa" -joka oman käsitykseni mukaan meinaa ikäänkuin huijaamista. Tarkoittaako tämä että harjoittelussa tehtävästä voi kieltäytyä - periaatetasolla kun perushoidon tehtävät eivät kuulu käsittääkseni fysioterapeutin työnkuvaan, ja jallittamisesta tulee mieleen että sinua todellakin oltaisiin huijaamassa tekemään jotain, mikä ei sinulle kuulu. Miten itse menettelit tilanteessa? Koetko että voi joutua jonkinlaisiin ongelmiin, jos kieltäytyy tekemästä oikeasti sille 25v. paikassa olleelle kuuluvaa työtehtävää?

Harvoinpa olen nykyisellä alallani laittanut muita ihmisiä tekemään työnkuvaansa kuulumattomia tehtäviä, eikä minuakaan ole kyllä koskaan laitettu tekemään muuta kuin sovittuun työnkuvaani kuuluu. Harmi että hoitoalalla asia on ilmeisesti eritavalla.

Ilmeisesti työllistymissuuntauksella voi siis vaikuttaa tähän, miten usein moisia tehtäviä joutuu suorittamaan.

Joo no siis SIINÄ kyseisessä terveyskeskuksessa MUUTAMALLA vanhanliiton hoitajalla oli vaan ehkä pieni asennevamma fyssariopiskelijoita kohtaan,siksi halusi ns. koulia meitä ja laittaa meidät tekemään asioita joihin meillä ei ole koulutusta ja jotka eivät kuulu toimenkuvaan. MUTTA tämähän on siis aivan tapauskohtaista. Silloin kieltäydyin ja perustelin miksi, ja tästä saikin ko. hoitaja sitten osastonhoitajalta palautteen, joten se loppuikin siihen ;D Tottakai hätätilanteet ovat asia erikseen, ei asiakasta voi antaa housuun tehdä jos ei ole hoitajie mailla halmeilla, sitten on toimittava itse.

Ja kyllä, voisin väittää että työllistymissuuntauksella voit vaikuttaa eniten siihen, minkätyyppistä työtä tulet tekemään, kuten itsekin, en kokenut vuodeosastohommia ihan omaks, joten suuntaudun ennemmin työikäisten pariin, koska työsarkaa riittää sielläkin.

Hyvä juttu. Itse olen senverran intensiivinen tapaus, että uskoisin kehtaavani kieltäytyä jos minulle koitetaan tuputtaa työnkuvaan kuulumatonta asiaa. Itse en kovin hyvin siedä näitä perushoitoon liittyviä seikkoja ( parempi puolisko näitä tekee ja ruokahaluhan niitä juttuja kuunnellessa kaikkoaa. ) Olkoonkin sitten niin että joku asiasta närkästyy. Itse ajattelin nimenomaan erikoistuvani työikäisten hoitoon tai sitten liikunnallispainotteisesti. Ja jos alkaa toimimaan yrittäjänä tai vaikka toiminimellä, niin asiakaskuntaan saa varmaankin itse vaikuttaa.

Jos paska pilaa tulevan fysioterapeutin urani, niin so be it. Paska peli, en pelaa.

Niin yrittäjänä tietty otat asiakkaiks ketä haluat,luonnollisesti ;) Kandee varautua siihen että peruskoulutuksen jälkeen pitää käydä vielä monenmoista lisäkoulutusta, varsinkin jos pyrit enemmän liikunnan ja aktiiviliikkujien/urheilijoiden parissa työskentelemään.

Kysäisen vielä että mitä kautta noita lisäkoulutuksia yleensä käydään, kun nyt kerrankin löytyi suoraan ihan ammattilainen kysymyksiin vastaamaan. Oppilaitoksessa jonne haen on tarjolla vaihtoehto jossa opinto-ohjaajan kanssa koulutus suunnitellaan yhdessä alusta loppuun ja rakennetta muutetaan niin että koulun pystyy suorittamaan lyhyemmässä ajassa kuin normaalisti ( itsellä jo yksi AMK tutkinto alla, tahtoisin työelämään mahdollisimman nopeasti. ) Kiitos vielä vastauksista.

No tuota aika useinhan jos päädyt johonkin töihin, saa työnantajan puolesta lisäkoulutuksia koska työnantaja haluaa pitää henkilökuntansa ajan tasalla jatkuvasti kehittyvällä alalla. Lisäkoulutuksia voi tietty käydä myös omakustanteisina, ihan vaan googleen ku heittää liikunta-alan koulutukset tms, niin löytyy kyllä tarjontaa, mm. kinesioteippauskoulutus,kinetic control, fascia-käsittelykurssit jne jne on nyt aika kuumaa hottia kun niitä käytetään paljon ja on todettu hyödylliseksi. Ja onhan siinä vielä sitten se maisteritutkintomahdollisuus,jonka voi suorittaa ainoastaan Jyväskylässä, jolloin sinusta tulee fysioterapian puolelta terveystieteiden maisteri ja voit toimia alan opettajana yms. Tämä ylempi amk tutkinto kestää 1,5 vuotta ( eli tietty pitää olla perustutkinto pohjalla.)

Pakkislaiseen tapaan vastaan vielä: Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Yrittäjyys on raaka polku-toivottavasti saat pidettyä kiinni periaatteistasi etkä joudu paska-ralliin vain siksi että olen joutunut laajentamaan asiakaskuntaasi taloudellisiin syihin vedoten. ;) Kilpailu on kovaa.

Pakkislaiseen tapaan vastaan vielä: Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Yrittäjyys on raaka polku-toivottavasti saat pidettyä kiinni periaatteistasi etkä joudu paska-ralliin vain siksi että olen joutunut laajentamaan asiakaskuntaasi taloudellisiin syihin vedoten. ;) Kilpailu on kovaa.

Kiitosta vaan. Onneksi olen viettänyt jo ~5 vuotta alalla jossa kilpailu lienee kovempaa kuin kaikilla terveysalojen kentillä yhteensä ja tekijöitä on noin 500% liikaa suhteessa tarpeeseen, vain parhaat selviävät. Veikkaan että mikä tahansa on tästä vaihdos helpompaan kun kilpailusta ja työllistymismahdollisuuksista puhutaan. Nykyäänhän kyllä onkin pitkälti niin, että lukuunottamatta ihan muutamaa ammattia ei työllistyminen ole millään tavalla taattu. Tuuri ja suhteet ( joita nykyään kutsutaan verkostoitumiseksi... ) menevät kaiken muun ohitse heittämällä.

Yrittäjyys on kieltämättä erittäin kivinen tie, ja sitä kyllä harkitsen viimeisenä. Onneksi eräänlaisia välimuotojakin löytyy, eli voi toimia toiminimellä erinäisten toimijoiden tiloissa. Onhan se ajatuksena aika absurdi, ettei voisi toimia ammatin X harjoittajana vain siksi ettei suorita ammatin Z tehtäviä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom