Olen ollut jonkin verran mukana tekemässä franchise-konsepteja. Niinkuin noissa ylemmissäkin vastauksissa tuli ilmi; niin mielekkyys ja tulos riippuu täysin siitä mihinkä ketjuun lähdet mukaan. Lisäksi franchise-yrittäjyydessä vaikuttaa koko toimialan markkinatilanne ja tulevaisuudennäkymät. Ja ehkäpä kuluttajapuolella normaalia enemmän se kaikkein tärkein: liikepaikka! Koska franchise-konsepteissa joudut maksamaan franchise-maksuja ja mahdollisia markkinointimaksuja tarvitset niiden kattamiseen todennäköisesti enemmän volyymiä kuin jos koko liikevaihto ja kate jäisi käyttöösi.
Vahvoihin franchise-merkkeihin joutuu laittamaan rahaa kiinni huomattavasti enemmän, mutta myös onnistumisen mahdollisuus on suurempi - ja ketjun kattomarkkinointi on tehokkaampaa. Pienempien ja uusien merkkien kanssa markkinointi pettää helpommin. Ihan heittona voisin sanoa, että jos et tahdo paaluttaa kovinkaan paljoa omia rahojasi, niin benchmarkkaa joku menestyvä franchise-yritys ja perusta sen tyyliin oma yrityksesi. Voi kuulostaa nurinkuriselta, mutta suuriin ja suht varmasti menestyviin franchise-ketjuihin liittymiseen joutuu nimittäin panostamaan yllättävän paljonkin omaa pääomaa. Pieni ja notkea yrittäjä pystyy usein tekemään oman yrityksensä pienemmällä rahallisella panostuksella.
Jos taas pystyt panostamaan enemmän pääomaa ja ketjun avulla saisit todennäköisesti vahvan markkina-aseman tunnetun merkin kanssa kaupungissasi, niin harkitse johonkin tunnettuun franchise-ketjuun liittymistä. Yritä myös olla sitomatta käsiäsi liikaa kilpailukieltosopimusten kanssa. Jos franchise-yrityksesi menestyy, niin saamallasi tieto- ja talouspääomallasi pystyt suhteellisen helposti perustamaan seuraavan, täysin oman yrityksesi ehkä jollekin toiselle toimialalle.
Franchise-yrittämisessä kannattaa myös hakea määrää; yhden kotipizzan kanssa olet todennäköisesti maaorjan asemassa, mutta kolmella hyvällä liikepaikalla olevan Kotipizzan kanssa teet jo todennäköisesti tulosta, etkä joudu olemaan 24/7 kädet taikinassa.
Suomessa francon on mielestäni hyvä tieto- ja peruskartoituspankki franchise-yrittäjyyden tiimoilta.