Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Taas Kimi hävis Massalle yli kaks kymmenystä! Toivotaan, että nyt ois enemmän bensaa ja sais paremman lähdön. Muuten ei hyvää päivää! Pian pitää alkaa Kimin voittaa oma tallikaveri.

Kimillä on enemmän bensaa, mutta ei riittävästi, että pääsisi varikkokäyntien avulla Massan ohi.
 
Kimi voisi kerrankin vaikka ajaa vähän kevyemmällä autolla paalulle, se voisi tehdä itseluottamukselle ja (medialle) hyvää. Tai ehkä Kimin itseluottamuksessa ei ole mitään vikaa, mutta tuo voisi ehkä herättää sen sisäisen taistelijan ja palon paremmin henkiin.
 
Kuka muistaa vuoden 2001 ja sen hetken kun Kimi "Iceman" Räikkönen istui Sauber autonsa ohjaamoon ensimmäisen kerran ja tykitti ensimmäisessä kisassaan saman tien pisteille? Tuolloin maailma haukkoi henkeään ja ihmiset kuiskivat, että kuka on tuo nuori mies, joka tulee F1-kisaan 10 Formula Renault kilpailun kokemuksella ja ajaa heti kuin vanha konkari.
Siirrytään takaisin vuoden 2007 alkuun. Kimi Räikkönen ei ole enää nuori poika. Hän on 28-vuotias, kokenut kehäkettu, joka ei ole suurista toiveista huolimatta onnistunut vieläkään voittamaan sitä himoittua mestaruuskannua. Nyt hän on jättänyt McLaren-tallin, joka tuotti hänelle ja meille suomalaisille vuosi vuoden perään koko ajan hirveämpiä pettymyksiä. Kaksi kertaa Kimi oli mestaruustaiston kakkonen, mutta niissäkin tapauksissa totuus on tarua ihmeellisempää. Kaudella 2003 Kimi melkein voitti mestaruuden, mutta ei McLarenin ansiosta, vaan pikemminkin McLarenista huolimatta: Talli petti Kimin karmeimmalla mahdollisella tavalla ensin epäonnistumalla surkeasi uuden autonsa rakentamisessa ja sen jälkeen Mercedes-Benzin huippu epäluotettava moottori laukesi Nürburgringilla ja mestaruushaaveet oli sitä myöten kuopattu.
Kaudella 2005 McLaren onnistui rakentamaan yhden historian nopeimmista autoista. Valitettavasti se oli myös yksi historian epäluotettavimmista. Kimi teki kaikkensa, mutta taistelu tuulimyllyjä vastaan osoittautui mahdottomaksi. Usein Renault ja Fernando Alonso olivat liian kova pala purtavaksi, ja silloin kuin Kimi onnistui heidät kukistamaan, niin silloin yleensä McLaren tuli avuksi ja pilasi Kimin kisat toinen toistaan ihmeellisimmillä tavoilla.
Oli tullut Räikkösen aika sanoa "Good Bye" McLaren tallille.

Nyt ollaan kesäkuussa 2007. Maailmanmestaruus jää haaveeksi tälläkin kaudella. Jälleen kerran syynä tähän McLaren. Tosin tällä kertaa sillä erotuksella, että silloin kuin Kimi tallissa ajoi, niin talli töppäsi oikeastaan kaiken, mikä oli teorian tasolla mahdollista töpätä. Nyt talli on ajanut kolmeen kaksoisvoittoon, autot ovat kestäneet kuin unelma ja vauhti on tyrmäävää. Heillä on kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso ja ihmepoika Lewis Hamilton.

Oleellista ei nyt ole se, että Kimi ei voita taaskaan mestaruutta vaan se, ettei Kimi tule sitä ikinä voittamaan. Kimin aika oli, ja se meni. Räikkönen hukkasi parhaat vuotensa McLarenilla ja aika on auttamatta ajanut ohi "Jäämiehestä".Lewis Hamiltonin vauhtia voidaan selitellä McLaren tallin ylivoimalla, mutta se on vaan illuusio. Hamilton on sitä, mitä Kimi oli 4 vuotta sitten samaisessa McLaren tallissa sillä erotuksella, että nyt auto on samalla tasolla kuin kuski. Hamilton dominoisi sarjaa hieman huonommallakin autolla, aivan kuten Kimi dominoi kaudella 2003 VUODEN VANHALLA AUTOLLA. Kimi pisti Michael Schumacherin todella tiukoille, vaikka autojen suorituskyvyssä oli eroa varovastikin arvioiden sekuntti Ferrarin hyväksi.

Ne ajat ovat nyt ohi. Räikkönen on väsynyt ja katkera entinen ihmelapsi, jonka kohtaloksi koituivat surkea talli omien parhaiden vuosien aikana. Ihan syytön ei Räikkönenkään ole. Jos tuon ylenmääräisen alkoholin käytön olisi vaihtanut ahkeraaseen testaamiseen, niin ehkä tulokset olisivat olleet toisenlaisia, kuka tietää... Sen kuitenkin tiedämme, että Lewis Hamilton ei ole mikään komeetta. Hän on käsittämätön, aivan käsittämätön lahjakkuus, jota Kimi ei tänä päivänä voittaisi tasaväkisellä kalutollakaan. Kaikesta on paistanut jo se, että Räikkönen ei ole enää yhtä terävä kuin nuorena. Hän häviää lähdöissä sijoituksia, ei ole niin agressiivinen kuin ennen, ei ole niin nopea kuin ennen.

Oma veikkaukseni on, että Räikkönen rahastaa sopimuksensa loppuun Ferrarilla voittaen edelleen kisoja ja väläytellen ajoittain nopeuttaan, mutta mestaruusjuna tuli ja meni- valitettavasti.
 
Kimi voisi kerrankin vaikka ajaa vähän kevyemmällä autolla paalulle, se voisi tehdä itseluottamukselle ja (medialle) hyvää. Tai ehkä Kimin itseluottamuksessa ei ole mitään vikaa, mutta tuo voisi ehkä herättää sen sisäisen taistelijan ja palon paremmin henkiin.

juuh siitähän se on kiinni...liian raskas auto aina:jahas:


tän oli pakko olla läppä vai?
 
Onneksi pari viimeistä kappaletta ovat vain bodaajan spekulaatiota. Sitä maukkaammalta se Kimin mahdollinen mestaruus aikanaan tuntuu.

Autojen keskinäistä nopeuseroa ei päästä koskaan varsinaisesti vertailemaan. Joten kuskejakaan ei voida laittaa absoluuttiseen järjestykseen nopeutensa osalta.

Vaan ehtivätpä monet paketoida Kimin kaverin, Selänteenkin uran moneen kertaan..... heh heh.
 
Oleellista ei nyt ole se, että Kimi ei voita taaskaan mestaruutta vaan se, ettei Kimi tule sitä ikinä voittamaan. Kimin aika oli, ja se meni. Räikkönen hukkasi parhaat vuotensa McLarenilla ja aika on auttamatta ajanut ohi "Jäämiehestä".

En ole pitkään aikaan lukenut näin paljon paskaa(=miksi jaksoin puoliväliä pidempään on arvoitus). Muistatko häkkisen, se jurrasi ainaki 5v ilman mitään tuloksia ja sitten kun auto oli kohdillaan pesi kaikki. Sun olis tarvinnu sillo sanoo et hei mika, lopeta jo, aika on ajanut sunst ohi ja kuin vanha mika oli silloin...ei helvetti.

pisti oikee naurattaa toi teksti....
 
En ole pitkään aikaan lukenut näin paljon paskaa(=miksi jaksoin puoliväliä pidempään on arvoitus). Muistatko häkkisen, se jurrasi ainaki 5v ilman mitään tuloksia ja sitten kun auto oli kohdillaan pesi kaikki. Sun olis tarvinnu sillo sanoo et hei mika, lopeta jo, aika on ajanut sunst ohi ja kuin vanha mika oli silloin...ei helvetti.

pisti oikee naurattaa toi teksti....

Tuolla on moni kaveri jo Kimiä nopeampi kokoajan. Jos se tatsi rupeaa katoamaan miehestä, niin minkä sille mahtaa? Itse luulen, että Kimi on enemmän noiden miljoonien perään kuin mestaruuden.
 
Jos tuon ylenmääräisen alkoholin käytön olisi vaihtanut ahkeraaseen testaamiseen, niin ehkä tulokset olisivat olleet toisenlaisia, kuka tietää

Onko FIA:n säännöissä joku pykälä minkä mukaan alkoholin juontia voi vaihtaa testipäiviin ja toisinpäin? Koska esim. McLaren oli viime kaudella kuten edellisilläkin mukana siinä testirajoituksessa, Ferrari ei. Tällä kaudella kaikilla on rajoitettu määrä testipäiviä. Eiköhän se Kimi ole kaikki testit ajanut mitkä on kuulunut.

edit. Eiköhän tuossa Ferrarillakin ole ollut vähän autossa vikaa kun ei ole kulkenut, en kuitenkaan tarkoita, että Kimi olisi jotenkin erityisen hyvää työtä tehnyt. Ei ole. Mutta ei kai kaikkea voi yhden kuskin niskaan kaataa. Felipekin on alisuorittanut ihan samalla tavalla.
 
Noh on tuossa Bodaajan viestissä myös asiaa. Turha väittää muuta.

On toki, se historia osuus. Loppu on arvailua.

Toisenlainen visio asioista voisi olla seuraavanlainen:

McLaren on helvetin nopea ja helposti ajettava auto joka sopii Hamin ajotyyliin loistavasti. Alonsolla taas on tottumista renkaisiin ja uuteen autoon. Tasoitusta saattaa tämän vuoksi helposti tulla pari kymmenystä. Ja jos alonso olisi kauden mittaan ollut tuon verran nopeampi, ei hamiltoniakaan pidettäisi ihan sellaisena guruna kuin nyt pidetään.

Kimillä taas ferrari on ollut aliohjautuva siinä missä hän tottui vuosia ajamaan yliohjaavalla mclarenilla ja ilmeisesti piti siitä. Päälle lisätään rengasvaihdos. Tuskin olisi taaskaan liioiteltua puhua parin kymmenyksen tasoituksesta...

Ensi vuonna Lonso ja Kimi ja kummankin tiimit tietävät minkälainen auto kuskille tulee rakentaa. En yllättyisi jos kyseiset herrat olisivat kärjessä 2008 kun ajellaan ilman luistonestoa..
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ensi vuonna Lonso ja Kimi ja kummankin tiimit tietävät minkälainen auto kuskille tulee rakentaa. En yllättyisi jos kyseiset herrat olisivat kärjessä 2008 kun ajellaan ilman luistonestoa..

Kysymys onkin satsaako McLaren Alonsoon vai Hamiltoniin. Itse veikkaisin britti tallin tukevan nimenomaan Britannian omaa kultapoikaa, joka on kaiken lisäksi Dennisin suojatti jo vuosien takaa yms.
 
IMHO:a koko juttu, mutta kerrotaan sitten eräs mielipide F1:n nykyhetkestä:

Mä edelleen epäilen vahvasti Ferrarin olevan se kompastuskivi, mihin Kimi on tällä kaudella kaatunut.... tai itseasiassa FIA:n 1 sääntömuutos.

1. kilpailussa Räikkönen oli lähes kierroksen kaikkia nopeampi, itselleen istuvalla ja hyvin ajotyyliin sopivalla toimivalla autolla. Auton aerodynaamisesti toimivuus oli mitä todennäköisemmin rakennettu taipuvan pohjalevyn ympärille... syy miksi Ferrari dominoi viime vuotta ja varsinkin viimeisiä kisoja aivan suvereenisti ?

1. kilpailun jälkeen McLaren teki valituksen ja ko. pohjalevyt kiellettiin, vietiin Ferrarin paketista kilpailukyky ja autosta ne ajettavat ominaisuudet, mitkä tekivät tuosta autosta juuri Kimin hanskaan ylivoimaisen pelin. Ross Brawnin, vanhan kehäketun puuttuessa ei olla kyetty nopeaan muutoksen ja itseasiassa varikkotaktiikkakin on tökkinyt ihmeellisesti.

No, homma on erittäin jännä tällä hetkellä, Hamilton tullee viemään mestaruuden tänä vuonna, tekee jotain mitä kukaan ei liene tehnyt aiemmin, mutta alkaisiko jo Ferrarin tuulitunnelit pelittään (näin väitettiin Max:lla) ja paketti saataisiin Kimille sopivammaksi... eritoten edes hivenen lähemmäksi McLarenin nykyautoa. Massa on nopea, aika-ajoissa ainakin... jostain kumman syytä Felipellä on vaan ollut taipumus sortua paineen alla ja tehdä virheitä kisoissa. Siinä teko johon Kimi ei paljoakaan ole sortunut.

Iceman on edelleen Iceman, kunhan vaan kalusto antaa rahkeet olla.

Tosin iso peukku myös Heikille, siellä aletaan pikkuhiljaa lunastamaan niitä lupauksia, mitä miehestä odotettiin.


PS. niin ja vielä voitaisiin ottaa rallin puolelta esimerkki... Citroen on ollut 3-4 kautta totaalisen ylivoimainen auto ja Loeb on voinut ajella varmasti 95% vauhdilla suvereeneihin voittoihin. Yllätys yllätys, nyt kun pitää ottaa enemmän irti, jopa ylittää oma maksimi, on virheitäkin ruvennut tulemaan. Kyllä se jätkät vaan niin on, että kalustolla on erittäin suuri merkitys näissä lajeissa ja ainoa suora verrokki on oma tallikaveri, jos nopeutta ruvetaan vertailemaan.
 
mä odotan innolla uusia sääntömuutoksia kun luistonesto otetaan pois. hamiltonin ja räikkösen odotan pärjäävän tallikavereitaan paremmin (sikälimikäli ovat alonso ja massa) tallikavereiden agressiivisemman ajotyylin takia jolloin virheitä tulee jos ajetaan niin limitillä kuin nykyään.

mitään en edes halua spekuloida mistä nykyinen vauhti ja pieni taantuma johtuu, niitä muuttujia kun on niin mielettömästi. jostakin syystä se aika ajo vaan kusee ja tällä kaudella ei paljoa ohitella.

btw ei mikään ihme minkä takia FIA on huolissaan turvallisuudesta, GP2 luokassakin on niin kovaa kolaria välillä että oksat pois. Ernesto Vison kolari saa kubican kolarin näyttämään turvalliselta ja mukavalta kokemukselta.

PS. niin ja vielä voitaisiin ottaa rallin puolelta esimerkki... Citroen on ollut 3-4 kautta totaalisen ylivoimainen auto ja Loeb on voinut ajella varmasti 95% vauhdilla suvereeneihin voittoihin. Yllätys yllätys, nyt kun pitää ottaa enemmän irti, jopa ylittää oma maksimi, on virheitäkin ruvennut tulemaan. Kyllä se jätkät vaan niin on, että kalustolla on erittäin suuri merkitys näissä lajeissa ja ainoa suora verrokki on oma tallikaveri, jos nopeutta ruvetaan vertailemaan.

hyvinkin totta. tuolla tasolla kuljettajien keskenäiset erot eivät ole niin suuria kuin kalustojen keskenäinen ero. suurin osa äfykkösiä ajavista kuskeista on käytännössä voittanut kaiken (ollut jokaisessa ajamassaan sarjassa ehdotonta huippua) mitä on ollut voitettavana ennen äf ykkösiin tuloa.

jos sutil, albers, hamilton ja räikkönen laitetaan ajamaan identtisellä kalustolla niin ei todellakaan ole varmaa että räikkönen ja hamilton pyyhkisi sutililla ja albersilla lattiaa. kun taas sutil ja albers pyyhkisivät, ferrarilla tai mclarenilla ajaessaan, lattiaa hamiltonilla ja räikkösellä mikäli nämä ajaisivat spykerillä.


tuolta f1 forumilta löytyi tämmönen. mielettömän hauska :D
BIG4.jpg
 
sulla varmaan on sisäpiiritietoa, tai sitten otat suomiselostajien hyperoptimistiset oletukset tosissaan.

Mikä ihmisten sisälukutaidossa on nykyään vikana? Kirjoitin että Kimin voisi ajaa VAIHTEEKSI vähän kevyemmällä autolla (siis KEVYEMMÄLLÄ kuin MUUT esim. 20%). Siis Kimi EI OLE ajanut raskaalla autolla, vaan samanlaisella kuin muut, mutta voisi kokeilla laittattaa bensaa VÄHEMMÄN kuin muut. = Kimi keulille ja karkuun muilta = kiva fiilis Kimille = motivaatio voisi parantua.
 
Varikkokäynnit on ohi ja Räikkönen johtaa !! :eek:
Nähtiin sekin ihme vielä tällä kaudella.
 
Kaikesta on paistanut jo se, että Räikkönen ei ole enää yhtä terävä kuin nuorena. Hän häviää lähdöissä sijoituksia, ei ole niin agressiivinen kuin ennen, ei ole niin nopea kuin ennen.

Miten Bodaaja kommentoisit Kimin ajoa tänään ja sen suhdetta tuohon kirjoittamaasi tekstiin? ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom