Kuka muistaa vuoden 2001 ja sen hetken kun Kimi "Iceman" Räikkönen istui Sauber autonsa ohjaamoon ensimmäisen kerran ja tykitti ensimmäisessä kisassaan saman tien pisteille? Tuolloin maailma haukkoi henkeään ja ihmiset kuiskivat, että kuka on tuo nuori mies, joka tulee F1-kisaan 10 Formula Renault kilpailun kokemuksella ja ajaa heti kuin vanha konkari.
Siirrytään takaisin vuoden 2007 alkuun. Kimi Räikkönen ei ole enää nuori poika. Hän on 28-vuotias, kokenut kehäkettu, joka ei ole suurista toiveista huolimatta onnistunut vieläkään voittamaan sitä himoittua mestaruuskannua. Nyt hän on jättänyt McLaren-tallin, joka tuotti hänelle ja meille suomalaisille vuosi vuoden perään koko ajan hirveämpiä pettymyksiä. Kaksi kertaa Kimi oli mestaruustaiston kakkonen, mutta niissäkin tapauksissa totuus on tarua ihmeellisempää. Kaudella 2003 Kimi melkein voitti mestaruuden, mutta ei McLarenin ansiosta, vaan pikemminkin McLarenista huolimatta: Talli petti Kimin karmeimmalla mahdollisella tavalla ensin epäonnistumalla surkeasi uuden autonsa rakentamisessa ja sen jälkeen Mercedes-Benzin huippu epäluotettava moottori laukesi Nürburgringilla ja mestaruushaaveet oli sitä myöten kuopattu.
Kaudella 2005 McLaren onnistui rakentamaan yhden historian nopeimmista autoista. Valitettavasti se oli myös yksi historian epäluotettavimmista. Kimi teki kaikkensa, mutta taistelu tuulimyllyjä vastaan osoittautui mahdottomaksi. Usein Renault ja Fernando Alonso olivat liian kova pala purtavaksi, ja silloin kuin Kimi onnistui heidät kukistamaan, niin silloin yleensä McLaren tuli avuksi ja pilasi Kimin kisat toinen toistaan ihmeellisimmillä tavoilla.
Oli tullut Räikkösen aika sanoa "Good Bye" McLaren tallille.
Nyt ollaan kesäkuussa 2007. Maailmanmestaruus jää haaveeksi tälläkin kaudella. Jälleen kerran syynä tähän McLaren. Tosin tällä kertaa sillä erotuksella, että silloin kuin Kimi tallissa ajoi, niin talli töppäsi oikeastaan kaiken, mikä oli teorian tasolla mahdollista töpätä. Nyt talli on ajanut kolmeen kaksoisvoittoon, autot ovat kestäneet kuin unelma ja vauhti on tyrmäävää. Heillä on kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso ja ihmepoika Lewis Hamilton.
Oleellista ei nyt ole se, että Kimi ei voita taaskaan mestaruutta vaan se, ettei Kimi tule sitä ikinä voittamaan. Kimin aika oli, ja se meni. Räikkönen hukkasi parhaat vuotensa McLarenilla ja aika on auttamatta ajanut ohi "Jäämiehestä".Lewis Hamiltonin vauhtia voidaan selitellä McLaren tallin ylivoimalla, mutta se on vaan illuusio. Hamilton on sitä, mitä Kimi oli 4 vuotta sitten samaisessa McLaren tallissa sillä erotuksella, että nyt auto on samalla tasolla kuin kuski. Hamilton dominoisi sarjaa hieman huonommallakin autolla, aivan kuten Kimi dominoi kaudella 2003 VUODEN VANHALLA AUTOLLA. Kimi pisti Michael Schumacherin todella tiukoille, vaikka autojen suorituskyvyssä oli eroa varovastikin arvioiden sekuntti Ferrarin hyväksi.
Ne ajat ovat nyt ohi. Räikkönen on väsynyt ja katkera entinen ihmelapsi, jonka kohtaloksi koituivat surkea talli omien parhaiden vuosien aikana. Ihan syytön ei Räikkönenkään ole. Jos tuon ylenmääräisen alkoholin käytön olisi vaihtanut ahkeraaseen testaamiseen, niin ehkä tulokset olisivat olleet toisenlaisia, kuka tietää... Sen kuitenkin tiedämme, että Lewis Hamilton ei ole mikään komeetta. Hän on käsittämätön, aivan käsittämätön lahjakkuus, jota Kimi ei tänä päivänä voittaisi tasaväkisellä kalutollakaan. Kaikesta on paistanut jo se, että Räikkönen ei ole enää yhtä terävä kuin nuorena. Hän häviää lähdöissä sijoituksia, ei ole niin agressiivinen kuin ennen, ei ole niin nopea kuin ennen.
Oma veikkaukseni on, että Räikkönen rahastaa sopimuksensa loppuun Ferrarilla voittaen edelleen kisoja ja väläytellen ajoittain nopeuttaan, mutta mestaruusjuna tuli ja meni- valitettavasti.