Formula 1 2009

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/876908

Ferrari meinaa sitten pistää pillit pussiin mikäli uudet säännöt menee läpi. Ylihuomenna on kriiskikokous asian tiimoilta, jossa on F1-tallien edustajat sekä Max Mosley ja Bernie Ecclestone. Saa nähdä miten käy.

joo eiköhän siinä käy sillei et ferrarin tahto menee läpi, ei formuloilla oo varaa menettää ferraria. Formuloitten markkinointi arvo tippuis kummasti jos ferrari pistäis pillit pussiin:rolleyes:
 
joo eiköhän siinä käy sillei et ferrarin tahto menee läpi, ei formuloilla oo varaa menettää ferraria. Formuloitten markkinointi arvo tippuis kummasti jos ferrari pistäis pillit pussiin:rolleyes:

Heh muille budjettikatto ja Ferrarille ei ja muuten samat säännöt kaikille :D. Ehkä Räikkönen saattaisi sitten alkaa menestymään ja Ferrari voisi nykyisilläkin taktiikoilla pärjätä :).
 
Eiköhän tosta kulukatosta luovuta. Ei F1 pärjää ilman Ferraria. Tosin tällä hetkellä ois ihan hyvä jos Ferrari sarjasta lähtis. Oispahan ainakin aikaa hankkii uusii taktikoita sinne. :D
 
Eiköhän tosta kulukatosta luovuta. Ei F1 pärjää ilman Ferraria. Tosin tällä hetkellä ois ihan hyvä jos Ferrari sarjasta lähtis. Oispahan ainakin aikaa hankkii uusii taktikoita sinne. :D

Ei F1 olisi sama jos Ferrari sieltä puuttuisi. Ja Red Bull, Toyota ja Renault aikovat kanssa lähteä, jos kulukatto tulee. Kävis tallit aika vähiksi. Mutta on pikkuisen liian kallista nykyään tuo homma. Ennen oli useammilla tiimeillä varaa kokeilla onneaan.

Oi niitä aikoja, kun oli talleja niin paljon, että perjantain harjoitukset toimivat karsintana aika-ajoihin. Mitäs niitä pikkutalleja olikaan joskus 1980-90-luvun vaihteessa.. Footwork, Larousse, Ligier, Lola, Lotus, Onyx, Rial... Lambourghinillakin oli muistaakseni joskus talli. Silloin V12 aikaan. Perhana pitäis oikein etsiä joku nettisivu, jossa olisi kuvia noiden tallien autoista. Kenelläkään hyviä linkkejä???
 
Kymmenestä tiimista 8 ei varmuudella aio näillä säännöillä ilmoittautua. Autosportin mukaan aikovat ostaa A1GP:n ja muutta sinne, jos Mosley ei tule järkiinsä.

Jos Ferrari ja muut isot tallit lähtevät pois, niin F1 menee konkkaan samantien. F1 faneista on arvioitu 30% seuraavan lajia Ferrarin takia ja sarjan oikeudet on myyty järjettömällä kasalla velkarahaa. Jos Ferrari lähtee, niin kisaoikeuksien ja TV-oikeuksien arvo romahtaa samantien.
 
Tuntuu että Mosleyllä viiraa päässä ja pahasti. Aivan järjettömiä sääntöjä/sääntöehdotuksia toinen toisensa perään. Oma mielenkiinto vähentynyt huomattavasti.

Omasta mielestä F1:n pitäisi edustaa maailman huippua, niin autojen kuin kulujen suhteen. Koko ajan tuntuu että sarjaa viedään enemmän ja enemmän pikkuluokkia kohti.

Jos ferrari lähtee sarjasta, niin oma seuraaminen loppuu siihen.
 
Onhan tuo vanha rupikonna Mosley ihan natsi näissä touhuissa. Mutta tuskin on pelkoa, että joudutaan Verkkareista luopumaan, johonkin kompromissiin todennäköisesti päädytään.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei haittaisi yhtään, jos Ferrari lähtisi sarjasta, sitten perässä pari pienempää tiimiä ja koko F1 menisi aivan vituralleen ja kukaan ei seuraisi. Vanhat pierut saisivat nenilleen ja Ferrari kehittäisi oman kunnon lajin.
 
kylläpä taitaa Max "nahkapukunatsi" Mosley saada tahtonsa läpi.
No, eipä tarvii ens vuonna katella F1:siä enään, jos/kun Ferrari, Toyotö, RedBull ja muutama muu lähtee pois..
 
On kyllä täysin naurettava tuo Mosleyn päähänpistos saattaa voimaan noin alhainen kulukatto. Se nyt on päivänselvää, että joku roti kuluihin on saatava, mutta eihän niitä millään voi kertaheitolla karsia ihan murto-osaan. Isojen tiimien budjetit ovat tällä hetkellä varmaan satoja miljoonia ja yhtäkkiä pitäisikin pyörittää puljua budjetilla, joka on 10-20% entisestä. Jossain normaaleissa firmoissa kun karsitaan kuluja niin tähtäimessä voi olla joidenkin prosenttien parannus, mutta tämän suuruusluokan muutos on jotain ihan älytöntä. Ylipäänsä koko idea kulukatosta tuntuu jotenkin naiivilta, koska keinot sen kiertämiseen ovat tallien saatavilla. Paljon isompiakin kusetuksia on talousmaailmassa onnistuttu tekemään ympäristössä, joka on ollut tarkasti säännelty viranomaisten taholta. FIA:lta sitten taas palaa rahaa roppakaupalla jos haluavat uskottavasti valvoa kulukaton noudattamista. Amatöörien pelleilyä sanon minä :)
 
Millä ne valvoo tollaista kulukattoa?

Millä määrätään hinta, Toyotan omassa tehtaassa valmistamalle, mutterille joka menee Toyotan F1 autoon? Jos Toyotan F1 tiimi vuokraa työvoimaa Toyotan "emo" tehtaalta niin kuka sanoo paljonko sen kuuluu maksaa?
 
Millä ne valvoo tollaista kulukattoa?

Millä määrätään hinta, Toyotan omassa tehtaassa valmistamalle, mutterille joka menee Toyotan F1 autoon? Jos Toyotan F1 tiimi vuokraa työvoimaa Toyotan "emo" tehtaalta niin kuka sanoo paljonko sen kuuluu maksaa?

Tuohan on se yksi juttu, jonka takia Ferrari on protestoinut erittäin voimakkaasti.
 
Formula ykkösiin tulee kaudelle 2010 vapaaehtoinen 40 miljoonan Englannin punnan (noin 45 milj. euron) budjettikatto. Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti torstaina moottoriurheilun maailmanneuvoston tekemistä päätöksistä.

Budjettikaton ulkopuolelle jäävät markkinointi- ja edustuskustannukset, kilpa- ja testikuljettajien palkat, FIA:n määräämät sakot sekä muut kulut, jotka eivät vaikuta tallin suoritukseen MM-sarjassa. Vielä kaudella 2010 se ei kata myöskään moottorikustannuksia.

Budjettikattoon sitoutuville talleille annetaan vastineeksi teknisiä erivapauksia. Ne saavat autoihinsa liikuteltavat etu- ja takasiivet sekä moottorin, jossa ei ole kierroslukurajoitinta. Nämä tallit saavat myös testata rajattomasti ennen kauden alkua sekä käyttää tuulitunneleita ilman rajoituksia.

Budjettikattoa valvomaan asetetaan uusi komissio, joka ei ole riippuvainen talleista.

Ilmoittautumiset ensi kauden MM-sarjaan on jätettävä 22.-29. toukokuuta välisenä aikana. Tallien on ilmoitettava samalla, aikovatko ne noudattaa budjettikattoa.

FIA ilmoitti myös, että MM-sarjaan hyväksytään ensi kaudeksi enemmän talleja kuin aikaisemmin, 13. Tällä hetkellä talleja on kymmenen. FIA lupaa auttaa mahdollisia uusia talleja 10 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla (n. 7,5 milj. eurolla) sekä korvaamalla kuljetuskustannuksia.

Lisäksi FIA vahvisti välitankkauksen ja renkaanlämmittimien poistumisen F1-kilpailuista ensi kaudella.


Eli mitä siis jää enään kulukaton rajojen sisäpuolelle ?? Auton kehitys ?
Ois mukava tietää tuo tallien budjettien rakenne tarkemmin.
 
Ah olipa pitkästä aikaa suomalaisittain jotenki onnistunu aika-ajo ja mikä parasta niggeri hamilton ajo seinää :D . Nyt o kimillä mahiksen voittoonki kunhan vaan ampuu kerssillä heti startissa buttonin ohi : p
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom