Ford Sierra

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bensaa menee paljon koneesta riippumatta.

Yksi harvoja valopillkuja koko Fordin 80-luvun tuotannossa on mielestäni tuo DOHC-kone. Sitä ei missään nimessä voi janoiseksi syyttää, myös suorituskyky ja käytöominaisuudet ovat aikalaistensa joukossa varsin kohtuullisia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Takaveto ei tosiaan tee automaattisesti autosta mukavaa ajettavaa, mutta jos ihan järkipohjalta alat miettimään tuon ikäisiä autoja ja esim. painojakaumaa joka on taatusti takavetoisessa autossa paljon tasaisempi kuin etuvedossa, ja sitä kautta YLEENSÄ se auto on myös tasapainoisempi ja rauhallisempi ajettava.

Muutenkin jos vertaat Sierraa muihin saman ikäisiin/hintaisiin autoihin ei tuo minun mielestäni mitään kovin kamalia haukkuja ansaitse, paskojahan ne kaikki vanhat autot on. :rolleyes:

Noista luistoista sen verran, että ratin takana istuvassa kaverissa on vikaa jos vakio "viistokeulataunus" ei talvella tai soralla taivu, ainakin itse pystyin vakio dohc-sierralla (tehostamattomalla) vielä reilun satasen vauhdissa sekä soralla että lumella ihan hyvin tuomaan kaasulla kylkeä edellä, siitä huolimatta että alla pyöri hyväkuntoiset renkaat.

Tasaista painojakaumaa merkittävämpi seikka on toteutus. Sierrankaan tapauksessa painojakauma ei paljoa pelasta. Porsche tekee ajettavuudeltaan erinomaisia erittäin takapainoisia autoja ja joku Mini on taasen varsin mainio peli ajettavuudeltaan etupainoisuudestaan huolimatta. Maseratin alustankehityksen johtaja oli sitä mieltä, että 50/50 jakauma on paras säteeltään muuttumatonta mutkaa ajettaessa, ts. ympäräradalla. Hänen mielestään jonkin verran takapainoinen (ja -vetoinen) auto on paras nomaaleihin ajotilanteisiin. Tasaisemmasta painonjakaumasta noita vanhoja takavetoja ei kyllä oikein monesti voi kehua käytökseltään rauhallisiksi tai tasaisiksi. Sierrassa takapään pito ei ole mikään hyvä ja se tekee aika paljon hallaa huonoissa olosuhteissa.

Kyllä 80-luvullakin tehtiin autoja, joiden ajettavuus on selkeästi Sierraa parempi. Esimerkkinä vaikka e34 Bemari, Alfat ja pari Pökötin mallia. Jännä juttu sekin, että 80-luvun bemareissa oli periaatteeltaan hyvin samankaltainen alusta kuin Sierrassa, mutta baijerilaiset olivat saaneet oman versionsa toimimaan aivan eri tavalla.
 
En jaksanu uutta tredia avata niin kysyn sitten tässä. Mistäköhän mahtaa johtua että riesain(dohc) rannallattaa aika pahan kuulosesti kylmällä koneella mutta ääni häviää kun kone lämpiää. Vikaa varmaan piilee jossain dohc:in huippu kestävässä kannessa mutta olisiko kellään mitään hajua mikä sielä voisi moista tehdä?
 
Tuo on hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettujen autojen perusvika, eikä tämä tosiaan ole harvinaista. Ajan saatossa painimet likaantuvat ja alkavat takeltelemaan. Tästä seuraa se, että kestää tovin ennen kuin ne öljynpaine saa ne säätämään venttiilivälyksen pois. Tämä kuuluu aika selvästi rallatuksena.
 
Tasaista painojakaumaa merkittävämpi seikka on toteutus. Sierrankaan tapauksessa painojakauma ei paljoa pelasta. Porsche tekee ajettavuudeltaan erinomaisia erittäin takapainoisia autoja ja joku Mini on taasen varsin mainio peli ajettavuudeltaan etupainoisuudestaan huolimatta. Maseratin alustankehityksen johtaja oli sitä mieltä, että 50/50 jakauma on paras säteeltään muuttumatonta mutkaa ajettaessa, ts. ympäräradalla. Hänen mielestään jonkin verran takapainoinen (ja -vetoinen) auto on paras nomaaleihin ajotilanteisiin. Tasaisemmasta painonjakaumasta noita vanhoja takavetoja ei kyllä oikein monesti voi kehua käytökseltään rauhallisiksi tai tasaisiksi. Sierrassa takapään pito ei ole mikään hyvä ja se tekee aika paljon hallaa huonoissa olosuhteissa.

Kyllä 80-luvullakin tehtiin autoja, joiden ajettavuus on selkeästi Sierraa parempi. Esimerkkinä vaikka e34 Bemari, Alfat ja pari Pökötin mallia. Jännä juttu sekin, että 80-luvun bemareissa oli periaatteeltaan hyvin samankaltainen alusta kuin Sierrassa, mutta baijerilaiset olivat saaneet oman versionsa toimimaan aivan eri tavalla.

Sehän on selvä että 80-luvulla on tehty Sierraa parempia ajettavia vaikka millä mitalla, mutta jos ajattelet tuon hintaluokan autoja missä nuo viistokeulataunukset liikkuu, ei tuo kyseinen auto ansaitse mielestäni mitään kovin pahoja haukkuja muihin vastaaviin verrattuna.

Tuosta painojakaumasta sen verran, että toki erilaisilla teknisillä ratkaisuilla on onnistuttu tekemään todella erinomaisesti käyttäytyviä autoja epätasaisesta painojakaumasta huolimatta, minun pointti oli vaan se että noin periaatteita ajatellen takavedossa on yleensä ottaen tasaisempi jakauma, joka kuitenkin käytännössä yleensä vaikuttaa ajovakauteen ja käytökseen merkittävästi.

Tuohon takamoottori ja takapainoisuus asiaan ei uskalla kantaa ottaa kun en ole asiaan perehtynyt eikä sellaisia autoja ole kokeiltavaksi kohdalle osunut.. :(

Sierran takapään pito-ongelmat johtuvat mielestäni aika pitkälle siitä ns. linkkuperästä, joka muuten on omien kokemusteni perusteella ainakin noissa e30 bemuissa vielä hirveämpi viritelmä kuin Sierrassa. Lukollisella perällä saa rauhoitettua näiden vanhojen linkkuperäisten autojen käytöstä aika reilusti.

Lisäksi hieman vakiota leveämmät renkaat (linkku kääntää renkaita vinoon perän painuessa kiihdytyksessä ja kapeat/kapeaolkaiset renkaat raapivat maata vain sisäreunallaan) ja takarenkaiden asennonkorjaus myös tekee merkittävän eron kokemusten mukaan.

Sierrassa takapyörän napa irtoaa muistaakseni 4:llä pultilla joiden taakse voi vaikka teettää oikean paksuiset prikat joilla saa renkaan mahdollisesti olemassa olevan liiallisen camber-kulman helposti korjattua korjattua jolloin pito paranee kiihdyttäessä. Varsinkin madallettuihin autoihin tuo pieni modaus kannattaa tehdä koska ne renkaat tahtovat olla jo valmiiksi ihan kallellaan...
 
Tuo on hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettujen autojen perusvika, eikä tämä tosiaan ole harvinaista. Ajan saatossa painimet likaantuvat ja alkavat takeltelemaan. Tästä seuraa se, että kestää tovin ennen kuin ne öljynpaine saa ne säätämään venttiilivälyksen pois. Tämä kuuluu aika selvästi rallatuksena.

Eikö nuo nostimet oo työntötanko vehkeiden juttuja?
 
Eikö nuo nostimet oo työntötanko vehkeiden juttuja?

Työntötankomoottorissa on ne tangot ja keinuvivut joiden toisessa päässä venttiilit sijaitsee. Niissä tuo "venttiilien rallatus" johtunee useimmiten kulumisen aiheuttamista liian isoista välyksistä jne ?

Kyllä tuo Sierran (ja kaikkien muiden voorrttien :D ) tunnuksenomainen rallatus johtuu juuri tuosta NHB:n mainitsemasta jutusta. :)

Aika normaalia ja yleistähän tuo tosiaan on, sitten kannattaa vasta huolestua kun se ääni ei katoa kun kone on lämminnyt.. ;)
 
Tuosta painojakaumasta sen verran, että toki erilaisilla teknisillä ratkaisuilla on onnistuttu tekemään todella erinomaisesti käyttäytyviä autoja epätasaisesta painojakaumasta huolimatta, minun pointti oli vaan se että noin periaatteita ajatellen takavedossa on yleensä ottaen tasaisempi jakauma, joka kuitenkin käytännössä yleensä vaikuttaa ajovakauteen ja käytökseen merkittävästi.

Sierran takapään pito-ongelmat johtuvat mielestäni aika pitkälle siitä ns. linkkuperästä, joka muuten on omien kokemusteni perusteella ainakin noissa e30 bemuissa vielä hirveämpi viritelmä kuin Sierrassa. Lukollisella perällä saa rauhoitettua näiden vanhojen linkkuperäisten autojen käytöstä aika reilusti.

Lisäksi hieman vakiota leveämmät renkaat (linkku kääntää renkaita vinoon perän painuessa kiihdytyksessä ja kapeat/kapeaolkaiset renkaat raapivat maata vain sisäreunallaan) ja takarenkaiden asennonkorjaus myös tekee merkittävän eron kokemusten mukaan.
Tokihan se painojakauma vaikuttaa käytökseen. Mutta se pistää korvaan kun sinä puhut koko ajan rauhallisuudesta ja vakaudesta takavetoisuuden yhteydessä. Ne eivät ole takaavetoisuuden vahvuuksia. Etupainoinen selkeästi aliohjaava etuveto on luontojaan rauhallinen ja vakaa menijä. Vetävien pyörien päällä on painoakin sen verran reilusti, että pito-ongelmiakaan ei liukkaalla ole. Takavetoinen etumoottorinen rakenne asettaa melkoisia haasteita suunnittelelijalle noissa ominaisuuksissa. Bemarikin sai vasta tämän viimeisen 3-sarjalaisen alustan kehitettyä sellaiseksi jota voisi nimittää vakaakasi menemään. Takavetoisuuden plussat ilmenevät ihan muissa asoissa kuin vakaudessa.

Vinoheiluriellahan se e34 bemarikin taka-akseli on toteutettu. Silti sen käytös on varsin hyvä ikäisekseen. Olipa rakenne mikä tahansa, sen voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Focukseen asti koko Fordin tuotannosta ei oikein montaa hyvin toteutettua alustaa löytynyt. Lukkokin on siitä huono peli, että sillä saa aikaan sitten kaksinverroin rankempi pidon menetyksiä kun molemmista renkaista karkaa pito samalla hetkellä.

Vinoheiluriperä jossa ovat renkaat / \ -asennossa on kyllä aivan törkeän huono ajaa. Ikävä kyllä suuri osa näistä madalletuista e30 bemareista ja Sierroista on juurikin tuossa kunnossa. Se on tuunausta kauniimmillaan, kun ostetaan kallis alustasarja ja pilataan samalla isolla kädellä niitä paljon puhuttuja ajo-ominaisuuksia. Kuitenkin rengaskulmat ovat ne tärkein asia koko alustassa. No toivottavasti edes näyttää hienommalta katsella sitä madallettua alustaansa kun auto on parkissa.
 
Zone-sarja -42%
Eikö nuo nostimet oo työntötanko vehkeiden juttuja?
Ero nostimien ja painimien välillä on lähinnä termistä tappelemista. Molempia käytetään sekaisin ja sekaannuksen vaaraa ei ole, kun vain tietää missä päin moottoria se nokka-akseli sijaitseekaan kyseisessä moottorissa.
 
Tokihan se painojakauma vaikuttaa käytökseen. Mutta se pistää korvaan kun sinä puhut koko ajan rauhallisuudesta ja vakaudesta takavetoisuuden yhteydessä. Ne eivät ole takaavetoisuuden vahvuuksia. Etupainoinen selkeästi aliohjaava etuveto on luontojaan rauhallinen ja vakaa menijä. Vetävien pyörien päällä on painoakin sen verran reilusti, että pito-ongelmiakaan ei liukkaalla ole. Takavetoinen etumoottorinen rakenne asettaa melkoisia haasteita suunnittelelijalle noissa ominaisuuksissa. Bemarikin sai vasta tämän viimeisen 3-sarjalaisen alustan kehitettyä sellaiseksi jota voisi nimittää vakaakasi menemään. Takavetoisuuden plussat ilmenevät ihan muissa asoissa kuin vakaudessa.

Pitoja etuvetoisesta löytyy tottakai paremmin. Samoiten pieni aliohjaavuus on useammalle kuskille helpompi hallita kuin reipas yliohjaantuminen. Käytin ehkä vähän vääriä termejä ilmaistessani mielipidettäni, mutta minusta takavetoinen auto vaan käyttäytyy tiettyyn rajaan asti loogisemmin ja tasaisemmin (keula ei hae urista ja vetele kiihdyttäessä jne.) kun sillä ajetaan kovaa.

Etuvetoista voi toki puskettaa ja tuoda paremmin siinä pidon äärirajoilla, mutta minusta se on samalla melko levoton ajettava (hieman autosta riippuen tietenkin).

Mutta tämä on vaan minun mielipide, ja automaailmasta löytyy roppakaupalla parempia ja rauhallisemmin käyttäytyviä takavetoisia ajettavia kuin tuo Sierra. Olin itsekkin aikaisemmin sitä mieltä että etuveto on parempi ajettava, ja tavallaan se onkin. Ainakin nopeampi se on sekä lumella että soralla.

Takavetoisiin totuttuani olen vaan ehkä liikaakin oppinut arvostamaan joitain niiden ominaisuuksia. ;) . Tämä keskustelu on muutenkin mennyt jo niin pahasti offtopiciksi että eiköhän lopeteta tuo kädenvääntö. :piis:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
DSC00033muo.jpg


Tommonen "peto" löytyy pihalta. Vm. 89, 1,6 litrasella koneella, 140tkm ajettu. Vielä kun olisi kortti, no sekin tulee toivottavasti keskiviikkona :)
 
Threadin aloittajalle, jos Sierraa mielit ja tarkoitus ei ole alkaa autoa virittelemään, hanki ohjaustehostuksella varustettu ruisku dohc-malli. Se on noista vakiokoneisista kaikista nättiruokaisin ja varmaan ripein liikkumaankin. (Ja tässä ei sitten ole otettu mitään xr4i yms. V6-malleja huomioon, cossuista puhumattakaan..). Tehostettu malli on nopeamman ohjauksensa ansiosta helpompi hallita luistotilanteissa ja kaupungissa mukavampi käännellä parkkipaikalla. :)

Mitä vikoihin tulee, niin yhdyn edellisiin puhujiin eli kansi ja etujarrut on heikkolenkki, onneksi ne levyt ei paljoa maksa ja suurimpaan osaan se kansiremppakin on varmasti jossain vaiheessa jo tehty. Kulutus liikkunee rauhallisessa seka-ajossa siellä ~8 litraa/100km tuossa dohc-mallissa, runtua kun antaa ei taida 12 litraa sataselle riittää.

Ittellä on tällä hetkellä tuommonen ohjaustehostuksella varustettu vm-92 2.0 ruisku DOCH. Viime syksystä asti on ollut ja noin 20 000km oon sillä ajellut. Kulutus tosiaankin vaihtelee jossain 7.5l ja 10l välillä tai ainakin noin se mulla on mennyt.

Etujarrut on kyllä tosiaankin heikkous tuossa autossa. Itselläkin semmosta vikaa että oikean puolen jarru ei jarruta jostain syystä tasaisesti ja tästä johtuu jumputus sekä tahtoo hieman keikuttaa sitä auton oikeaa etukulmaa sen pitävyyden mukaan. Ongelma siis se että kun rengas pyörii niin tietyssä kohtaa pyörähdystä väkisin meinaa lukkoon jarru mennä ja muulla osalla jarruttaa normaalisti. Mistähän moinen mahtaa johtua? Esimerkiks soralla tuon huomaa parhaiten koska oikee etukulma meinaa mennä lukkoon aina ihan väkisin jos joutuu hiemankin reilummin tai edes normaalisti kunnolla jarruttamaan.

Toinen heikkous on ruoste. Auton vasen kylki on johonkin helmasta ryykkäilty kiinni ja sitä on sitten pajotettu niin niistä kohdista ruosteessa. Oikea kylki taas on erinomaisessa kunnossa kun sinne ei ole tarvinnut mennä räpeltämään. Tämä nyt tietysti on yksilöllinen vika ja johtuu aiempien omistajien kolaroinnista.

Ei mulla tosta autosta juurikaan pahaa sanottavaa ole kyllä. Jos itse yhtään osaa laittaa niin lähes kaikesta selviää tuon auton kanssa. Ainut asia minkä takia on korjaamolle pitänyt viedä niin polttoaineen suodattimen vaihtoivat kun sen liitoskohta murtui. Itse senverta olen tehnyt että kytkinvaijerin kerran siihen vaihdoin kun se katkes ja yks vanha polttoaineletku oli senverta haperoks mennyt että kostui vähän. Mittarista ei kyllä polttoaineen hävikkiä huomannut joten vuoto oli käytännössä aika olematon. Muutapa ei autolle ole tarvinnut tehdä. Ei mielestäni ole mitenkään kallis auto pitää tuo kun varaosat ei tunnu olevan järettömän kalliita ja tosi monet asiat on itse helppo tehdä.
 
Ittellä on tällä hetkellä tuommonen ohjaustehostuksella varustettu vm-92 2.0 ruisku DOCH. Viime syksystä asti on ollut ja noin 20 000km oon sillä ajellut. Kulutus tosiaankin vaihtelee jossain 7.5l ja 10l välillä tai ainakin noin se mulla on mennyt.

Etujarrut on kyllä tosiaankin heikkous tuossa autossa. Itselläkin semmosta vikaa että oikean puolen jarru ei jarruta jostain syystä tasaisesti ja tästä johtuu jumputus sekä tahtoo hieman keikuttaa sitä auton oikeaa etukulmaa sen pitävyyden mukaan. Ongelma siis se että kun rengas pyörii niin tietyssä kohtaa pyörähdystä väkisin meinaa lukkoon jarru mennä ja muulla osalla jarruttaa normaalisti. Mistähän moinen mahtaa johtua? Esimerkiks soralla tuon huomaa parhaiten koska oikee etukulma meinaa mennä lukkoon aina ihan väkisin jos joutuu hiemankin reilummin tai edes normaalisti kunnolla jarruttamaan.

Toinen heikkous on ruoste. Auton vasen kylki on johonkin helmasta ryykkäilty kiinni ja sitä on sitten pajotettu niin niistä kohdista ruosteessa. Oikea kylki taas on erinomaisessa kunnossa kun sinne ei ole tarvinnut mennä räpeltämään. Tämä nyt tietysti on yksilöllinen vika ja johtuu aiempien omistajien kolaroinnista.

Sierran tyyppi vika on että jarrulevyt vääntyvät kieroon. Luultavasti ravistus johtuu kierosta jarrulevystä
 
Jos on ahkerasti jarrutellut ja levyt on kuumat niin kannattaa väistellä vesilätäköitä, jarruille loiskuva vesi voi vääntää jarrulevyn kieroon.
 
Jos on ahkerasti jarrutellut ja levyt on kuumat niin kannattaa väistellä vesilätäköitä, jarruille loiskuva vesi voi vääntää jarrulevyn kieroon.

Jepjep, näin tosiaan voi tapahtua, varsinkin noille voortin jarruille jotka ovat ihan sudet jo valmiiks..Uudemmista en tiedä, mutta nuo vanhemmat vortsonit ovat jarrujen osalta lähes kaikki yhtä huonoja, sekä teholtaan että kestävyydeltään, aina niitä cossuja myöten.

DOHC-Sierrassa on muistaakseni samat laikat kuin etuvetoisissa RS 2000 Escorteissa, ihmettelen tuotakin ratkaisua suuresti koska jos ne jarrut on riittämättömät siinä taunuksessa niin varmasti ne on sitä myös hieman sporttisemmassa autossa..Rakentelun ja parantamisen haluisille niitä vaihtoehtoisia palikoita onneksi löytyy riittämiin ;)

Jos ei kuitenkaan halua muuta kuin se ravistelun veke, riittää kun laittaa ne uudet tarvike levyt ja palat kiinni niin pitäs ravistelun loppua..Eikä maksa paljoa :)
 
Jos ei kuitenkaan halua muuta kuin se ravistelun veke, riittää kun laittaa ne uudet tarvike levyt ja palat kiinni niin pitäs ravistelun loppua..Eikä maksa paljoa :)

...ja ne tukivarsien puslat
Biltemasta sai ainakin aikoinaan vakiota jämäkämpiä puslia, liekö vielä myynnissä...
 
...ja ne tukivarsien puslat
Biltemasta sai ainakin aikoinaan vakiota jämäkämpiä puslia, liekö vielä myynnissä...

vaikuttavat enemmänkin siihen että veteleekö keula vai ei..jos siihen vaihtamiseen jaksaa alkaa, kannattaa suosiolla vaihtaa polyuretaaniset sinne. niitä puslia on kuitenkin sen verran vähän ettei se kokonaissumma hirveän korkeaksi nouse. :)
 
Ilmeisesti tyyppivikana voidaan pitää ainakin noissa DOCH Sierroissa tuota kannen hajoamista?

Eiköhän se kannen hajottaja kuitenkin istu lippa vinossa siellä ratin takana. Ihme että juuri kannen hajoaminen on tyyppivika, kun 99% kyseisen auton kuljettajista on teinejä tai muuten vain raskaan kaasujalan omaavia. Varmasti kestää normaali ihmisen ajossa kone kauemmin kuin kori.
 
Eiköhän se kannen hajottaja kuitenkin istu lippa vinossa siellä ratin takana. Ihme että juuri kannen hajoaminen on tyyppivika, kun 99% kyseisen auton kuljettajista on teinejä tai muuten vain raskaan kaasujalan omaavia. Varmasti kestää normaali ihmisen ajossa kone kauemmin kuin kori.

Jooh, näinhän se monesti menee että piinataan kone kuumaksi ja sammutetaan se sitten suoraan lennosta..tai vaihtoehtoisesti annetaan sille kylmälle koneelle heti sitä länkeä... :thumbs:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom