Forcen fitnessvaparit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Paikanpäällä kyllä näytti varsin viihdyttäviltä osa noista vapareista. Varsinkin se todella hyvä fiilis ja onnistunut suoritus joidenkin tyttöjen kasvoilla oli mukava havaita.

Kyllä munkin mielestä se voittaja-vapari (ja toki sen vaparin tekijä) erottui silmään aika helposti. Näky että on sitä voimaa ja kehon hallintakykyä. Nämä oli ekoja suomalaisia vapareita joita olen nähnyt ja täytyy sanoa, että ero on huima ammattilaistasoon nähden (lue:jenkit). Mutta niin pitääkin olla. Ei voi olettaa, että jokaisella, joka vapari-fitneksestä haaveilee, olisi joku voimistelu tai kilpa-aerobiccaaja-tausta.
Mutta täytyy sanoa, että olen itsekin kuvitellut, että asiaa vaparilavalle ei ole enne kuin osaa vähintäänkin puolivoltit molempiin suuntiin, spagaatit ja yhden käden punnerrukset sujuvasti. Onneksi olin väärässä, koska hienoja vapareitahan ilman noitakin näyttää tulevan!!

Samo hei, nyt vähän rajaa tohon perseilyyn. Juurihan sä mielipiteesi sanoit, joten kerro ihmeessä mikä ongelma tässä on?

En ole kyllä mitään mielestäni perseillyt!?? Vastasin vain Halon ja Faidran posteihin,mutta hiljenen käskystä.

Onko nämä tytöt Suomen huippuja fitneksessä?
Jos on niin ei kyllä taso päätä huimaa.
Kilpa-bikki vois olla aika hyvä pohja tuohon hommaan.

En ole kyllä mitään mielestäni perseillyt!?? Vastasin vain Halon ja Faidran posteihin,mutta hiljenen käskystä.
Ei, vaan tuo asenne, että eka heitetään tietoisesti provo ja vielä sanotaan "nyt tulee paskaa niskaan" ja sitten valitetaan ettei saisi muka kommentoida jos tulee paskaa niskaan. Saathan sinä vaikka haukkua kaikki täällä pystyyn, mutta älä sitten valita jos provoon vastataan. Mielipiteen saa aina sanoa, mutta onko mielestäsi niin, että vain sinä saat mielipiteesi sanoa? Olisiko tyttöjen pitänyt vastata sitten sulle "ai sori, en tiennyt, ettei täällä saa mielipidettä sanoa"?

Ja mitä tulee tasoon, niin Marjo on Suomen huippu. Nora siinä perässä Jokisen Mimmin kanssa. He ovat pitkälti kolmen kärki, joista Marjo ylivoimainen tällä hetkellä, etenkin fysiikan puolella.

Onko nämä tytöt Suomen huippuja fitneksessä?
Jos on niin ei kyllä taso päätä huimaa.
Kilpa-bikki vois olla aika hyvä pohja tuohon hommaan.

Tarkoitin asiaa noin, mutta sanoin sen sitten ehkä "suoremmin". Jos joku pahoitti mielensä niin, anteeksi:haart:

Nyt oli ensikertalaisia lavalla ja pitäähän heillekin antaa rispektiä siitä. Emme saa tasoa koskaan nousemaan jos kukaan ei enää uskalla lavalle nousta. Luonnollisesti näidenkin mimmien vaparien taso tulee nousemaan ajan kanssa ja ihan hyvä että oli nämäkin kilpailijat nyt lavalla. Parempi se on kuin tyhjä lineuppi.

Ei voi olettaa, että jokaisella, joka vapari-fitneksestä haaveilee, olisi joku voimistelu tai kilpa-aerobiccaaja-tausta.
Mutta täytyy sanoa, että olen itsekin kuvitellut, että asiaa vaparilavalle ei ole enne kuin osaa vähintäänkin puolivoltit molempiin suuntiin, spagaatit ja yhden käden punnerrukset sujuvasti. Onneksi olin väärässä, koska hienoja vapareitahan ilman noitakin näyttää tulevan!!
(tämä ei nyt ole siis vastaus vain mushulle, vaan tällaista yleistä lätinää, ajatuksia joita näistä aiemmista posteista heräsi)

Mm. aiemmin mainitsemallani Adela Garciallahan ei ollut alunperin mitään pohjaa vapariin. Ei kilpabicciä, voimistelua tai mitään vastaavaa - ja silti hän on maailman ykkösnimiä. Eli ei siis voi sanoa että kaikilla huipuilla on voikka- tai biccitausta. :) Ja mun mielestä se on loistava asia! Vaparissa on niin paljon merkitystä myös sillä show:lla, ei pelkästään liikepuhtaudella, voima- ja venyvyysliikkeillä jne.

Mitä vapaaohjelman sitten täytyy sisältää:
Fitnessliiton sivuilta Fitness-säännöt sanoi:
Vapaaohjelmassa pitää olla voimaa, notkeutta ja kestävyyttä ilmentäviä liikkeitä. Tuomarit arvostelevat vapaaohjelman tyylin, persoonallisuuden, urheilullisen hallinnan ja esiintymisen kokonaisvaikutelman mukaan. Ohjelma voi sisältää aerobicia, tanssia, voimisteluliikkeitä tai muita liikunnallisia taitoja, joita kilpailijalla on. Mitään pakollisia liikkeitä tai liikesarjoja ei amatöörikilpailussa ole. Kilpailijan pitää ottaa huomioon myös esiintymisasu, joka myös arvostellaan osana kokonaisuutta.

Kukaan ei siis sano, että on pakko tehdä ja osata puhtaasti puolivoltit molempiin suuntiin, spagaatit ja yhden käden punnerrukset jne. :) Koska fitness on kokenut niin massiivisen kadon body fitnessin myötä, niin mun mielestäni on pelkästään hyvä asia, että lavalle lähdetään jo ennenkuin kaikki vaikeimmat akrobatiatemput on hallussa. Olipa vaparit mitä hyvänsä, ne ovat kuitenkin suurimmalle osalle katsojista se mielenkiintoisin osa koko fitness- ja bf-kisassa. En tietenkään sano, että sinne lavalle pitäisi lähteä vetämään jotain aivan epätoivoista räpellystä - mutta harva lähteekään kisoihin esim. parin kuukauden harjoittelulla. Jos kisoihin on vaikka se vuosi, kaksi tai kolme kun kisaamista alkaa suunnittelemaan, niin AIVAN TAKUULLA tuossa ajassa voi oppia hienon ja viihdyttävän vapaaohjelman jopa silloin, kun liikkeelle lähdetään aivan nollataidoilla.

Olen pitkälti samaa mieltä aiheesta Faidran kanssa. Miitissä juuri tästä jonkun verran keskusteltiinkin. Mielestäni Suomessa on todellakin tällä hetkellä se tilanne, että mieluummin saadaan niitä tyttöjä sinne lavalle ja hankkimaan kokemusta yms. kuin, että odotetaan, että kaikki tulevat fitness tytöt osaavat voltit ym ennen kuin edes lavalle astumista ajattelevat. Kyllä täällä ns. takapiruina jonkun verran meitä vaparilliseen fitnesiin osallistujia on, mutta juuri esim. nimeltä mainitsemattoman ihmisen kommentit voivat joitain tulevia kisaajia säikyttää ja sitten kisat siirtyvät vuosi vuodelta :(

Tämä mielipiteeni ei siis todellakaan tarkoita sitä, että lavalle voisi lähteä jos ei ole ns. mitään näytettävää, mutta tosiaan jos koko ajan vertaa itseään noihin jenkkimimmeihin niin kyllähän siihen matkaa on. Itse ainakin pidän niitä esikuvinani ja ajattelen, että joskus pystyn tekemään samanlaisen vapaaohjelman. Se, että en sitä ensimmäisissä kisoissani tule osaamaan ei tule estämään minua kisaamasta. :rock:

Kaikille fitness tytöille ihan hirveesti tsemppiä ja Faidran kanssa jo puhuttiinkin, että täytyy perustaa joku Save Fitness- kampanja! Halutaan lisää teitä tyttöjä !:whip:

Nyt oli ensikertalaisia lavalla ja pitäähän heillekin antaa rispektiä siitä. Emme saa tasoa koskaan nousemaan jos kukaan ei enää uskalla lavalle nousta. Luonnollisesti näidenkin mimmien vaparien taso tulee nousemaan ajan kanssa ja ihan hyvä että oli nämäkin kilpailijat nyt lavalla. Parempi se on kuin tyhjä lineuppi.

Tottakai täytyy antaa, se on aina munakas suoritus nousta lavalle. Arvostelin vain sitä vaparin sujuvuutta jne.

mulle tuli näitä ja aiempiakin kisoja katsoessa (ja siis viihdyin oikein hyvin ja iloitsin kaikkien kisaajien puolesta jätte mycket) sellainen mieleen, että kannattaisi ehkä enemmän keskittyä tekemään helpompia liikkeitä puhtaasti ja siististi, kuin ängetä se ohjelma täyteen kaikkea, jota sitten yritetään suorittaa kiireellä polvet ja nilkat koukussa ja liikkeet puoliväliin tehden.

en kyllä voi sanoa, että koukkupolviset puolivoltit tai hutiloiden tehdyt tanssisarjat tai puolikiireisen temposta karanneet hypyt mitenkään nostavat vaparin arvoa.

pitäisi aloittaa perusliikkeistä, yrittää saada ne tehtyä täydellisen siististi jokaista sormen ja varpaan ojennusta myöden ja sitten kokemuksen ja taidon lisääntyessä kohottaa vaikeustasoa.

ei se miten paljon ja miten "teoriassa hienoja" liikkeitä tekee, vaan se miten sen kaiken tekee tuo siihen sen siisteyden ja näyttävyyden.

(eli ei kiitos käsinseisonnoille jotka ei nouse lakipisteeseen, ei kiitos hypyille josta pitää tulla liian aikaisin alas ettei tipu temposta, ei kiitos puoliväliin tehdyille askelsarjoille ja punneruksille.)

Asiahan on niin, että esim. minä ja Carina ei osattu viime toukokuussa vielä kunnolla ees kärrynpyörää, mut silti selvittiin lavalle ja hienosti vedettiin vaparit...ehkä me sit ollaan niitä "huippuja" 10 vuoden kuluttua, mut ehkä ekat kisat on aina ekat kisat ja musta me rokattiin :D

Voin ehkä osaltani yhtyä tohon Karpon kommenttiin, että jos mitä tahansa sinne lavalle meneekin tekemään niin tekee sen sitten kunnolla. Eli täytyy tajuta oma taso ja valita liikkeet sen mukaan. Mieluummin tosiaan muutama kauniisti ja puhtaasti tehty liike kuin kauheesti vaikeita liikkeitä huonosti tehtynä. Propsit toki niille ketä siihen ekoissa kisoissa pystyy :)!

Vaikka ymmärränkin täysin periaatteen "Vähemmän on ehkä Enemmän", niin haluan silti omalta osaltani kiittää jokaista mimmiä, joka osallistui Fitness-sarjaan:)
Te teette sitä nostetta lajille!

Back
Ylös Bottom