Folk-metalli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi_
  • Aloitettu Aloitettu
Oon nyt alkanu kuuntelemaan muunlaisen metallimusiikin ohessa folk-tyylistä metallia. Sanokaas joitain hyviä folk metal-bändejä. Itse oon kuunnellu lähinnä Finntrollia ja Turisaksen Battle Metal-levy tuli juuri kuunneltua läpi ja itse ainakin tykkäsin!

Finntrollillakin on monta hyvää kappaletta, ainakin niillä kolmella levyllä, joita oon kuunnellu.

Onkos Pakkiksella muita folk metallin ystäviä?

Niin ja jos joku ei vielä tiedä mikä on paras metalliarkisto/foorumi, niin menkää osoitteeseen www.metal-archives.com :)

Einherjer, Enslaved (vanha),Falkenbach, Hin Onde, Korpiklaani (ex. Shaman), Skyforger, Thyrfing, Vintersorg, Windir... ehkäpä vielä Bal-Sagoth, Lumsk, Otyg ja Storm voisivat mennä.

Varg tuossa jo sanoikin muutaman.Thyrfing ja Bal-Sagoth ei kyllä ole folkmetallia :)

Miten vain, eiköhän viikinkimetalli mene folkkiin. (Thyrfing death/folk) Bal-Sagothin laitoin, koska Pexi sanoi kuuntelevansa Turisasta.

Finntroll on ykkönen! Ensiferumin entiseltä laulajan uudelta bändiltä Wintersunilta on tulossa levy, joka luultavasti on ihan folkkimetallia.

Jee. Folkki / viking / paganmetalli uppoaa ihan kympillä. Aikaisemmin mainitut ovat kaikki hyviä pläjäyksiä.

Nämä eivät välttämättä iske ihan täysillä siihen folkmääritelmään, mutta jos diggailet noista edellämainituista niin kokeile näitäkin. Ainakin viulua / huilua näissä vedetään siinä säröilyn välissä :)

Cruachan - hieman kevyempää kamaa.
Nebelhexe
Satarial ei nyt ihan iske folkkipuolelle mutta huilua siinäkin tilutetaan
Skyclad
Subway to sally
Tenhi

Paras Folk-Metal levy minkä olen kuullut on vuodelta 1995 Storm - Nordavind.
Bändin historia ei sisällä kuin tämän yhden levyn, mutta tämä onkin sitten todellista laatutavaraa jykevillä soundeilla! :5:

Bändi oli alunperin kaksi henkinen. Perustajajäseninä Darkthronen Fenriz, (rummut ja laulu) sekä Satyricon Satyr (laulu, kitarat, syntikat). Hieman myöhemmin mukaan saatiin houkuteltua upea ääninen naisvokalisti Kari Rueslåtten.

Suosittelen tsekkaamaan, mikäli "Viikinki henkinen" Folk-Metal vähänkään kolahtaa...

Moonsorrow on ehdottomasti kuuntelun arvoista. Onko se folkia on sitten eri asia mutta jos viikinkimetalli uppoaa niin kannattaa ehdottomasti tutustua!

Hyviä bändejä tullut! Varsinkin Vargilta. Enpä osaa paljoa noihin lisätä. Ehkä Dissection menee vielä siinä ja siinä.

Lisäisin vielä yhden levyn, Stormin Nordavind. Siinä on muutamia suomalaisillekin tuttu sävelmä. *huomaa mitä Carcass on kirjoittanut*

Noniin, eipä minulla sitten muuta :)

Folkkibändejä ovat myös:

Adorned Brood (D)

Dagorlad (B)

Furia (PL)

Garmarna (S)

Isengard (N)

Lumsk (N)

Maeve Of Connacht (I)

Odroerir (D)

Otyg (S)

Rimmersgard (D)

Saurom Lamderth (E)

Severnie Vrata (RUS)

Storm (N)

Tanqueray (A)

Vicious Crusade (BY)

Weeping Twilight (BY)

Zpoan Vtenz (LTU)

Kattava, kokonaisuudessaan 350 bändiä käsittävä, lista löytyy osoitteessa:

http://www.metal-archives.com/browseG.php?g=folk

lepex sanoi:
Ehkä Dissection menee vielä siinä ja siinä.
Dissection nyt on niin kaukana folk-metallista kuin mikään voi olla.Storm on aivan mahtava,kuten myös Tenhi.Tenhi on ihan puhdasta folkkia.

Kiva kun ootte laitellu tänne näitä bändejä joita kuuntelette! :)

Kunhan se adsl tulee ni vois latailla vähän uutta settiä!

Viikinkimetallista sen verran, et ainut siihen genreen kuuluva bändi, jota oon kuunnellu, on Falkenbach. Ei oikein uponnu muhun...

Monta hyvää onkin jo listattu (Vargin lista on lähes kuin omasta kädestä).Maininnan ansaitsee myös norjalainen Ulver levyllään Kveldssanger. Ei sisällä tosin metallielementtejä lainkaan vaan on akustinen/a capella.

Ulver:Bergtatt on taasen folklore-levy, vahvatunnelmainen satu metsään eksyvästä tytöstä jolle käy lopulta kalpaten.Tuo tarinaltaan mieleen Päivänsäde ja menninkäisen.En ole ahkerasta soitosta huolimatta onnistunut vieläkään kyllästymään tähän levyyn jonka hankin lähes 10 vuotta sitten ja pidänkin sitä parhaimpana levynä jonka omistan.

Tyr-Eric The Red: Sisältää useamman traditionaalikappaleen jotka on sovitettu metalli/progehenkeen.Suopsittelen kokeilemaan kappaletta "Ramund Hin Unge"

Tervehdys muuten Pakkotoiston perustajille/puuhamiehille.Kärpänen on todellakin ollut bulkilla ja paisunut näin minun näkökulmasta katsottuna...
Nimim."Laudalla jo pitkään loisena vieraillut"

Finntroll

Kaikki kunnia yhdelle maamme omaperäisimmistä bändeistä, mutta uusimmalla levyllään Finntroll kuvitteli uudistavansa musiikkiaan parodioimalla Bal-Sagothia. Tajutonta ironiaa. :rolleyes:

Pexi_ sanoi:
Kunhan se adsl tulee ni vois latailla vähän uutta settiä!

Käy nyt sitten kuitenkin ostamassakin niitä levyjä, etkös käykin?

Pakko laittaa tähän, folkmetalli fanina törmäsin just bändiin nimeltä Antichrisis ja kyllä toimii :rock:

Back
Ylös Bottom