Flunssassa salille?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä mieltä olette, jos on flunssaa (siis kurkkukipua ja limaa, EI KUUMETTA) niin voiko käydä salilla edes kevyttä nostelua tekemässä? Nyt ollu itellä viimeiset 4 päivää juuri tämmöinen olo, mut alkaa jo mieli tehdä salille.

Ite olisin kanssa samaa mieltä eli totaalilepo olis paras. Ihan vain muidenkin treenaajien kannalta myös. Ei kaikki halua lenssua vaikka se olisikin kuumeetonta.

no mitäs sanotte kun meikäläisellä on ollut flunssaa (nuhaa, kurkkukipua, kuumeilua) jo yli puoli vuotta eikä se lähde millään ja kävin lekurissa ja se tarkasti poskiontelot ja nioissä oli vähän turvotusta ja sain jonkun kuurin (10pv). se alko kun alotin tanssitreenit (baletti, jazz, nykytanssi, mikä on yllättävän rankkaa muuten ...5-6xvko) tammi-helmikuussa ja jouduin sit muutenkin lopettaan ne ja nyt alottelen salilla käyntiä isolla teholla 4xvko tarkoituksena saada lisää lihasmassaa ja voimaa. räkää tulee ja kuumeiluttaa ja ekojen treenien jälkeen jo oon ihan kipee (lihassärkyä..ja kovaa, sillä mun kipukynnys ei oo niitä matalimpia...)onko järkee vai ei:curs:????
kun ei tuo tauti millään tunnu lähtevän ni en voi antaa sen rajottaa loputtomiin elämää...pelottaa vaan et saan jonkun sydänlihastulehduksen...

yleisesti tälläisiin asioihin annetaan aina neuvo, ettei saisi lainkaan tehdä mitään rasittavaa. Omakohtaisten kokemuksien perusteella itellä ainakin jos on hieman flunssanoireita pieni kuntoilunpoikanen salilla ei ole tehnyt muuta kuin hyvää. Tosin ihan mitään hirveää hikeä en suosittele hankittavan. Mielestäni jos on flunssanoireita ja tuntuu että voisi tulla vaikka kipeäksi, sänkyyn samantien jääminen on omalta osaltani kuin halolla päähän löisi.:lol2:
Tosin varmaankin aika hlökohtaista tuo miten kannattaa toimia

Muttajoo kuumeisena EN todellakaan sitten enää salia varsinkaan suosittele, sillä sehän tunnetusti vähentää vastustuskykyä.

Itsellä ollut viimeisen 3kk myös liman eritystä,kurkkukipua ja nuhaa mutta ei kuumetta.. syitä sille: jatkuva stressi,allergiat,ruokavalio. Mutta itse olen treenannut silti 3-5krt viikossa normaalisti kun ihan hyvältä on tuntunut, joten kuuntele kehoasi kun treenaat ja ota ekoilla kerroilla normaalia rauhallisemmin.

virallinen suositus on käsittääkseni, että kuumeettomien ylähengitystieinfektioiden aikana voi harrastaa liikuntaa n. 50 % tavallisesta tehosta, jos se tuntuu hyvältä. salille vaan jos himottaa!

Kyllä mä itse sen verran jäärä olen, että jos kuumeeton flunssa on, niin treenaan niin kovaa kuin vaan ei pahalta tunnu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos on nuha tai vähän yskää, niin voi treenata hyvinkin kovaa, jos kurkkukipua, niin pudotan ainakin aerobisten treenien intensiteettiä, koska kiihtyneen hengityksen ilmavirta raastaa kituset siihen kuntoon, että treenin jälkeen kurkku ihan tulessa :P

Monesti pelotellaan kaikenlaisilla jälkisairauksilla ja komplikaatioilla (ehkä aiheestakin), mutta omalla kohdalla ei ole koskaan ollut ongelmia, kun vaan kehoaan kuuntelee sen verran, että älyää lopettaa jos tuntuu pahalta, tai homma ei kulje normaalisti.

Mielenkiintoisena seikkana olen huomannut, että sekä yskä, että nuha helpottavat minulla monesti, jos tekee jotain kovatempoista juoksutreeniä, esim. pelaa futista tai säbää :)

Mitkä jatkuvaan flunssaan/sairasteluun tulee, niin tämä ei varmaankaan ole enää hyväksi. Itselläni on flunssa n. kerran vuodessa, eikä se yleensä paljon haittaa treeniä. Toisaalta, joku lepoviikko siihen flunssan kohdalle ei varmaankaan olisi yhtään tyhmempi idea sekään...

Älkää menkö salille "vain vähän" kipeänä.

Vaikka et omasta terveydestäsi välittäisi niin voit tartuttaa siellä jonkun tosissaan treenaavan - huippu-urheilijan tai sellaiseksi haluavan.

Älkää menkö salille "vain vähän" kipeänä.

Vaikka et omasta terveydestäsi välittäisi niin voit tartuttaa siellä jonkun tosissaan treenaavan - huippu-urheilijan tai sellaiseksi haluavan.

Näinhän se pitäisi olla, mutta väitän, että lähes ketään ihmistä ei käytännössä kiinnosta tartuttaako flunssansa toiseen vai ei, olkoon kyse sitten "pakollisista" menoista (esim. työ) tai vapaa-ajasta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä joku pitää tätä röyhkeänä piittaamattomuutena muiden terveydestä, mutta rohkenen väittää, että samalla mentaliteetilla pitäisi vältellä sitten busseja ja kouluja ja työpaikkaa, baareja ja urheilutapahtumia... flunssaviruksille altistuvat kuitenkin kaikki ihmisten ilmoilla olevat, eikä kenenkään huippu-urheilijan tai sellaiseksi haluavan ura flunssaan kaadu.

Suurin osa flunssaviruksista tarttuu joka tapauksessa käsien kautta, joten jos et nyt ala niitä kahvoja nuolemaan siellä salilla, niin tartuntariski on verrattain pieni. Muutenkin kannattaa muistaa pestä kädet myös salitreenin jälkeen. Ja jos/kun sen flunssan on saadakseen, niin kyllä sen jossain käänteessä kuitenkin saa, ellei muuta jonnekin pommisuojaan yksin asumaan.

Fighter lehden numerossa 3/2008 eräs lääkäri kirjoittaa sairaana harjoittelusta.
Tässä muutamia poimintoja artikkelista

"Pelkän oireen perusteella ei ole mahdollista tehdä jakoa oli se vaarallinen tai vähemmän vaarallinen oire. Esimerkiksi nuha saattaa olla merkki virusperäisestä ylähengitystie-infektiosta, jolloin taudin aiheuttaja saattaa aiheuttaa sydänlihas tulehduksen voimakkaan harjoittelun provosoimana.
Toisaalta nuhaa esiintyy myös lievässä siitepölyallergiassa, jolloin taudin paheneminen ei ole niin merkittävä riski. Sen tähden oireet tulisi aina tulkita tapauskohtaisesti ja samalla pyrkiä saavuttamaan todennäköinen diagnoosi."

" Sairaana harjoittelu johtaa todennäköisesti taudin pitkittymiseen ja usein myös sen pahentumiseen. Varsin viaton viruksen aiheuttama ylähengitystietulehdus saattaa levitä rasituksesta kiihtyneen verenkierron mukana myös sydänlihakseen. Sydänlihastulehdus on pahimmillaan letaali, eli kuolettava tauti."

"Nielurisatulehdus tai jokin muu bakteeri tulehdus suun limakalvolla voi helposti levitä verenkiertoon, ja taudinaiheuttaja saattaa rasitetussa kehossa istahtaa sydämenläppään. Sen seurauksena saattaa seurata läppävuoto.

" Yleensä ottaen suu on oiva tulehduksen kylvöväylä, sen tähden myös hampaiden infektiot tulee hoitaa huolella"

" Yskä ylähengitystietulehduksen oireena on syytä ottaa myös vakavasti, sillä infektion jälkisairautena se on merkki poikkeavasta keuhkoputken värekarva toiminnasta, jolloin keuhkon puolustuskyky on alentunut. Voimakas hengästyminen saattaa viedä taudinaiheuttajia vielä syvemmälle keuhkokudokseen aiheuttaen vakavamman tulehduksen."

" Kuume on yleensä kehon oma reaktio jolla se pyrkii taistelemaan taidinaiheuttajaa tai itse tautia vastaan. Kuume on oireena ehdoton syy pidättäytyä urheilusta On aivan saman tekevää mikä sairaus on kuumeen taustalla, sillä normaalia korkeampi kehonlämpö tarkoittaa kuumeoiretta.
Jo ennen lääkärikoulua äiti opetti, että tulee olla kaksi kuumeetonta päivää ennen kuin voi ruveta urheilemaan. Parempaa vastausta ei minulle tarjottu yliopistossa ja sen tähden olen päätynyt noudattamaan sitä. Tietysti sillä oletuksella että kaikki muut oireet ovat kaikonneet."

" Harjoittelu on turvallista aloittaa vasta kun urheilija on toipunut sairaudesta. Tuolloinkin tulee ehdottomasti muistaa, että tautiprosessi on usein uuvuttanut potilaan, vaikka itse tauti olisi jo voitettu. Silloin on syytä kuunnella kehoa ja aloittaa harjoittelu kuulostellen ja maistellen rasituksen tuntua kehossa.
Urheilijan kannalta on oleellista muistaa, että keho ei erittel rasituksia, vaan kumuloi ne kaikki samaan pooliin ja sitten elää sen mukaisesti. Tällä tarkoitan sitä, että sairaus, valvominen, ylenpalttinen juhliminen ja myös itse harjoittelu rasittavat kehoa."

"Toipilaana harjoittelu tai liian aikaisin aloitettu harjoittelu saattaa olla laukaiseva tekijä ylirasitukseen ja edelleen ylikunto-oireen kehittymiseen. Urheilun näkökulmasta sairaana tai toipilaan harjoittelu yleensä johtaa huonompaan kuntotilaan. Sen tähden on järkevämpää toipua kunnolla, jotta voi saavuttaa haluamansa tuloksen, jota urheilun avulla tavoittelee."

" Ei ole syytä eikä järkeä harjoitella sairaana ja se saattaa olla vaarallista. Pienellä järkeilyllä sen ymmärtää jokainen."

Itse olen samaa mieltä kyseisen lääkärin kanssa. Ja aionkin ottaa neuvoista vaarin.

Ps. sairaana harjoittelusta voisi varmaan tehdä sellaisen "tärkeä" threadin kun asia on vakava ja se koskettaa monia.

Joo, myönnän että tuossa edellisessä postissa on ihan asiaa. Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että kuumeessa ei pidä ikinä treenata. Tuo kuumeeton flunssa/nuha on hieman eri juttu - sydänlihastulehdus on todella epätodennäköinen perusterveellä ihmisellä kovankin treenin yhteydessä.

Tiedän, että tila on kuitenkin erittäin vakava, joten en itsekään suoranaisesti kehota ketään treenaamaan flunssassa. Itse kuitenkin opetan infektiotaudeista ja mikrobiologiasta tuolla lääketieteellisessä, joten ihan mutu-tuntumalla en nyt puhu :) Ja tuon sydänlihastulehduksen riskinkin siellä toki mainitsen. Silti omalla kohdallani olen katsonut riskin niin mitättömäksi, että en yleensä ole lopettanut treeniä pienen flunssan takia. Jos laskee, että flunssia on kerran pari vuodessa, niin kyllä tässä aika monta kertaa on jo hengissä selvitty kun parikymmentä vuotta kaikenlaista liikuntaa treenaillut ;)

Tähän voisi vielä lisätä sen, että monissa joukkuelajeissa (avain)pelaajat joutuvat joskus pelaamaan myös jonkinasteisen flunssan aikana, harvoinpa niitä kuitenkaan sen vuoksi kuolee :) Kuumeessa ei ketään kyllä peluuteta, se on paitsi täysin järjetöntä, mutta myös syö voimat niin pahoin, ettei ole mitään järkeä peluuttaa sellaista pelaajaa.

Tähän loppuun voisin ehkä todeta, että jos on malttia olla salilta/muusta treenistä pois flunssan takia, niin siitä ei varmasti ole mitään haittaa - eikä kenellekään kannata suositella treenaamista flunssassa. Siitä huolimatta en pidä kevyessä nuhassa/yskässä treenaamista suurena riskinä. Tosin tauti helposti pitenee muutamalla päivällä, jos lepo on puutteellista.

Edit: Tuli mieleen yksi hyvä esimerkki käytännön elämästä: armeijassa lähes kaikki varusmiehet sairastavat jonkinlaisen ylähengitystieinfektion, mutta nuhasta/yskästä on turha toivoa edes vapautusta ulkopalvelusta, ainakaan Vekaralla siitä ei saanut muuta kuin ehkä buranaa ja yskänlääkettä. Silti varusmiehet vipeltävät tuhatpäin siellä pusikoissa ja sykkivät tetsareiden ja tellujensa kanssa, ilman että siellä ruumiita tulee sydänlihastulehduksen vuoksi. Tämä siis mielestäni kuvaa verrattain hyvin flunssan vakavien komplikaatioiden hyvin pientä todennäköisyyttä.

Viimeksi muokattu:
sydänlihastulehdus on todella epätodennäköinen perusterveellä ihmisellä kovankin treenin yhteydessä.

itellä tuli kyseinen tulehdus noin 7kk sitte. Olin parhaassa kunnossa koskaan ja menin puntille kun aamulla oli ollut vähän kurkkukipua. 1 viikko sairaalassa ja 2,5kk totaalikielto urheilusta. Sairaalassa sanottiin että osastoilla on usein monia junnuja sydänlihastulehduksen takia, joten ei kai se mitenkään hirveen harvinainen ole

Otanpa tähän nopeasti pätkän meidän opetusmateriaalista:

"Oireellisen sydänlihastulehduksen ilmaantuvuus varusmiehillä on 1,7 tapausta 10 000 miesvuotta kohti, mutta siviileillä insidenssi on pienempi." -- "myokardiitin ennuste on lähes aina erinomainen." -- "(Vaarallisempi) Laajentavana kardiomyopatiana ilmenevä myokardiitti on harvinainen; vuosittain sitä lienee noin yksi tapaus miljoonaa asukasta kohti."

"Yleisesti ollaan sitä mieltä, että fyysinen rasitus infektion aikana altistaa sydänlihastulehdukselle. Selkeää epidemiologista tutkimusnäyttöä tästä ei ole-" (eli ei edes olla 100% että rasitus millään tavalla altistaa sydänlihastulehdukselle, joskin siihen viittaavia tekijöitä on) "-Rasitusta on syytä välttää, jos infektioon liittyy yleisoireita, kuten lämmönnousua, tihentynyt leposyke ja yleistä väsymystä." (eli EI kuumeessa salille)

Joten keskivertojannu saa 1-2 sydänlihastulehdusta 10 000 vuodessa intin intensiteetillä mentäessä, ja lottovoitto irronnee yhtä todennäköisesti kuin taudin vakavammat muodot. Tuo koko juttu löytyy myös Duodecumin julkaisusta jostain, voin kaivella urlin kun ehdin. Ja siis toistan vielä: kyllä, tauti voi olla vaarallinen, jopa tappava. Jokainen voi kohdallaan päättää, onko riski ottamisen arvoinen: suojatien ylittämiseenkin voi kuolla, mutta suurin osa joskus joutuu niin tekemään, tai tekee jopa vapaasta tahdosta :)

Ja jos epäilee, että ei tiedä riskeistä tarpeeksi tehdäkseen päätöksen, kannattaa tietysti jäädä kotiin. Saapahan lihaksetkin palautua hetken kun sen flunssan ajan huilailee ;) Syy, miksi jokainen lääkäri aina sanoo, että ei saa treenata, johtuu paljolti myös siitä, että tällä tavoin he eivät ole asiasta vastuussa: jos treenaat ja satutkin heittämään kampesi siinä samalla, niin se ei ole lääkärin syy.

Mutta jotta tästä ei ihan hirveää peitsenvääntöä tulisi, niin ehkäpä joudun myöntämään tässä, että parempi vaihtoehto on pysyä kotosalla flunssan ajan, ja jos treenaa kipeänä, niin muistaa ainakin, että jonkinlainen riski on aina olemassa! :)

Viimeksi muokattu:
itellä tuli kyseinen tulehdus noin 7kk sitte. Olin parhaassa kunnossa koskaan ja menin puntille kun aamulla oli ollut vähän kurkkukipua. 1 viikko sairaalassa ja 2,5kk totaalikielto urheilusta. Sairaalassa sanottiin että osastoilla on usein monia junnuja sydänlihastulehduksen takia, joten ei kai se mitenkään hirveen harvinainen ole

Tuosta vielä sen verran, että "perusterve" tarkoittaa suurin piirtein ketä tahansa liikuntaa harrastavaa normaali-ihmistä. Huippukunnossa olevilla ihmisillä on monesti jopa hieman kohonnut riski sairastua mm. ylähengitystieinfektioihin (lajista hieman riippuen). Lisäksi ylipäätään liikunnan aikana äkkikuoleman riski on moninkertaisesti koholla - eli mahdollisuus kuolla sydämen pettämiseen tms. on selvästi koholla verrattuna vaikkapa sohvalla makaamiseen :rolleyes:

Tästä huolimatta liikuntaa suositellaan, koska em. riski on kaikesta huolimatta häviävän pieni, ja edut ovat pitemmällä aikavälillä ylivertaiset. Tällä en väitä, että flunssassa treenaamisen edut olisivat suuremmat kuin levon, vaan sitä, että niin monet riskit elämässä ovat hyvin suhteellisia ja jokainen harkintansa mukaan niitä ottaa tai välttelee.

Yksilöllistähän tuo on, siis milloin kannattaa mennä ja milloin ei, mutta suosittelen lepoa ja taukoa.

Itselläni on nyt viimeisen 7 kk aikana ollut 5 kunnon flunssaa ja vieneet ihan petiin asti, kuumetta ei aina ole ollut. Tätä sitten ihmettelin ja yhdeksi syyksi epäilen nyt sitä, että en kuitenkaan ole antanut itseni toipua kunnolla. Esim viikonlopun aikana alkaa flunssa oireet kurkkukivulla ja maanantaina olen saikulla kun olo niin kipeä. Nooh, johan siinä seuraavana viikonloppuna on saattanut lähteä tekemään kävelylenkkiä tms kevyttä ja sitten seuraavana maanantaina saattanut olla jo salilla tai spinningissä.Eli ensin (ma) makaan sängyn pohjalla ja jo seuraavana maanantaina olen spinngissä!!! Ei hyvä. :curs: Flunssa ei OIKEASTI parane näin nopeasti.

Tästä sitten varmaan tämä kierre ja joka kerta tuntuu et flunssa on edellistä ikävämpi/pahempi. Eikä tässä välin ehdi kunnolla toipua vaan on aina vähän väsynyt ja voimaton. Enkä ole edes mikään kovin kovin aktiivinen liikkuja (enää).

Itsellä on ollut myöskin viimeisen 7kk aikana noin 5 kunnon flunssaa. Helmikuussa alkoi myöskin krooninen poskiontelotulehdus, johon söin kuusi eri antibioottikuuria ja kävin parikymmentä kertaa punkteerauksessa,ei auttanut. Salilla oon käyny aina ku ei oo ollu flunssa päällä,kun kerta toi poskiontelotulehdus ei näy veren tulehdusarvoissa. Ens kuussa pääsen vissiin FES-leikkaukseen ni pitää toivoo et lähtis sillä toi tulehdus pois ja loppus sairastelu. Kyllä on sitten tänä vuonna mennyt treenit perseelleen sairastelun takia,vittu. Olin vuosia kärsimättä flunssista pahemmin kunnes koitti viime talvi :s

Mistä sellane vois johtuu kun muuten olen terve mutta kun menen salille ja olen siellä n.15min nii olo alkaa oleen sellanen kuin tulisi kova kuume/flunssa. Kun tulen kotiin niin olen väsynyt jonkin aikaa ja sitten tämä flunssa/kuume-oireilu lähtee pois (kestää n.tunnin).
Pidin kyllä viikon tauon mutta ei vaikuttanu mitään.Tämä alkoi alkukesästä. Alkukesästä oli myös sellainen olo että en saa happea salilla ja treeni huononi, jouduin painoja pudottaan että pystyin tekemään mitään. Mutta luulen että tuo ehkä johtui ilmanvaihdosta koska olen nostanut painot takaisin ja vähän enemmänki.
Treeni sujuu kyllä hyvin ja olen itsekkin tyytyväinen suorituksiin (no,ok ehkä vois vähä parantaa)
Voiko olla vaan jotai siitepölyallergiaa/muuta allergiaa vai oonko oikeesti flunssanen?

Vastustuskykyyn vaikuttaa kovasti se kuinka paljon ja kovaa treenaa sekä peruskunto. Kun nämä asiat hoitaa kuntoon ja treenaa maltilla, niin sairastelu vähenee varmasti oleellisesti. Ainakin itselleni kävi näin.

Voisiko salilla olla jotain paskaa ilmassa joka tuon aiheuttaa? Home on aika vakava syytös, mutta otetaan sekin esille. Huono sisäilma jo sinällään varmasti heikentää jaksamista oleellisesti etenkin kun treenataan kovaa ja sitä happea tarvitaan normaalia enemmän.

Itse en astman takia pysty kosteassa ja huonoilmaisessa pukuhuoneessa olemaan montaa minuuttia ja jos menen salille kun siellä on jo toistakymmentä tuntia hikiset ukot treenanneet, niin sen huomaa omassa hengityksessä.

Rasitusastma voi myös olla mahdollinen... se kun tuppaa olemaan aika trendiä nykypäivänä samoin kuin adhd :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom