fillarointi aerobisena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turilas
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
49
kuinka pitkiä lenkkejä vetelette fillarilla(ei sisä)? mä olen polkenut tollasia 40-50km vaihtelevan mäkisessä tiellä ja ajallisesti siinä menee joku 2-3h sisältäen muutamia 5min taukoja,kyllä sen jälkeen on jo aika poikki.Minkälaisia lenkkejä kannattaisi polkea noin rasvanpolttomielessä ton punttailun lisäksi (4krt vk)? toi fillarointi tuntuu ainakin purevan reisiin ihan kiitettävästi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikamoisia lenkkejä teet... Taitaa olla noin kovat lenkit kyllä turhankin heviä jos ajattellaan lihasmassan säilymistä...? Kaloreita kyllä palaa tuossa komiasti.

Ite fillaroin sellasta tuntia maksimissaan. Tai jahka nyt saan edes fillarikauden ees kunnolla alkamaan. Toistaiseksi on vaan työmatkat tullu poljettua (15min suuntaansa että heh...) tälle "kautta"...

turilas sanoi:
kuinka pitkiä lenkkejä vetelette fillarilla(ei sisä)? mä olen polkenut tollasia 40-50km vaihtelevan mäkisessä tiellä ja ajallisesti siinä menee joku 2-3h sisältäen muutamia 5min taukoja,kyllä sen jälkeen on jo aika poikki.Minkälaisia lenkkejä kannattaisi polkea noin rasvanpolttomielessä ton punttailun lisäksi (4krt vk)? toi fillarointi tuntuu ainakin purevan reisiin ihan kiitettävästi.

Aika isoja määriä. Tossa palaa kyllä kaloreita urakalla, mutta lihasten kannalta ei kovinkaan optimaalista. Palautuminen sekä kovista fillaroinneista ja punttailusta jäänee heikoksi?!

niin siltä itsekin tuntuu että noi rupee olemaan turhan pitkiä lenkkejä,ainakaan sali päivänä tollasia on turha lähteä polkemaan ja muutenkin menee vielä palautuessa koko seuraavakin päivä,esim:jos lähtee lenkille vaikka sunnuntaina niin jalkapäivä on pakko ajoittaa jonnekin to-pe tietämille,sen verta toi polkeminen käy reisille,toisaalta en vielä ole huomannut että toi fillarointi olisi ruvennut nakertamaan salikuntoa mutta ylikunnon vaara tossa lienee ilmeinen.

Itse ajan tyypillisesti yhteensä 18 km (9 km + 9 km) työmatkan päivässä kesät ja talvet ja käyn salilla kolmesti viikossa. Viikonloppuna tulee usein myös ajeltua ainakin yksi n. 20 km lenkki. Jalkojen palautumisen kanssa ei ole ollut ongelmia kunhan syön vain tarpeeksi. Tuntuu itse asiassa että pyöräily treenin perään tekee vain hyvää, kun matka työpaikan salilta kotiin on enimmäkseen alamäkeä.

Ajelen viikonloppuisin 3-5 tunnin mittaisia pyörälenkkejä (90-150km) ja viikolla n. 1.30-2 tunnin pyrähdyksiä pari kappaletta. Tavallinen viikkoannos on noin 300-400 km. Jos 40-50 km mittainen lenkki tuntuu kovalta, eikä siitä palaudu yhdessä päivässä-on peruskestävyys aika heikolla mallilla. Kannattaisi viikonloppuisin ajella tosi rauhallisesti vaikka esim.80 km lenkit 2 päivänä, jolloin saisi pk-aluetta parannettua, jolloin palautuminen lyhyistä 40-50 km lenkeistä parantuisi ja pystyisi yhden lepopäivän jälkeen käymään salilla ( myös jalkaliikkeitä). Itse käyn tiistai- ja torstaiaamuisin salilla vetämässä saliharjoitukset ja iltaisin vielä pyörälenkit päälle. Maanantai ja perjantai ovat lepopäiviä. Palautumisen kanssa ei ole ollut ongelmia.

niin tolla fillaroinnilla juuri yritän parannella peruskestävyyttä sekä samalla poltella turhia kaloreita.

ei tuota suoraan voi sanoa että peruskestävyys on huonoa,se on lajikohtaista.luulen että mitä isompi sälli lähtee polkemaan niin sitä heikommin se jaksaa tuollaista pitkäkestoisempaa aerobista suoristusta,vertaa joku +100kg punttia enempi nostellut tai sitten joku maratoonari 60kg,mitä enempi on lihasta niin sitä raskaampaa se on.

pitäisi löytää vaan sellanen sopiva annos tuota fillarointia että se ei ala häiritsemään saliharrastusta.luulen että jos lenkit rupeaa menemään +100km/vk niin kyllä se rupeaa suosimaan enempi kestävyyspainoitteista urheilua kuin lihaskunnon hankkimista salilla.

Viime syksynä ja nyt keväällä on tullut pyöräiltyä lenkkejä välillä 40-80 kilometria. Ajelen normaalilla hybridillä nuo lenkit ja keskinopeus on viime aikoina ollut noin 24km/h. Kaloreita pyöräilyssä kyllä palaa reilusti. Esimerkiksi 80 kilometrin lenkillä kului sunnuntaina sykemittarin mukaan 2600 kaloria reilussa kolmessa tunnissa.

Loukkaantumisten takia en ole jalkoja pystynyt salilla tosissaan treenaamaan, joten en tiedä tarkalleen paljonko tuo pyöräily on voimia laskenut. Paino on laskenut syksystä lähes 10 kiloa, mutta on edelleen hieman sadan kilon päällä. Uskoakseni takakyykky on edelleen reilusti yli 200 kiloa, joten mitään suurta pudotusta jalkojen voimissa ei ole tapahtunut.

-> Turilas ! Ei se kokoon tai painoon ole sidottu->peruskestävyys. Olen nähnyt varalan testiasemalla niin huonoja (nälkiintyneitä) maratoonareita, jotka eivät pystyneet ajamaan ergotestiä, koska sykkeet eivät nousseet yli 150 lyönnin minuutissa, vaikka maksimi olisi ollut yli 200. Tämä johtui siitä, että juoksijoilla voi olla niin huono lihaskunto (pyöräilyyn) ettei kykene tuottamaan niin paljon pyöräilylihaksilla voimaa saadakseen sykkeen nousemaan. Eli summasummarum-voimaililijalla on lihasta/voimaa, jolloin vain peruskestävyys puuttuu, oli kyseessä mikä tahansa kestävyyslaji. Huonommalla peruskestävyydellä täytyy pyörälenkit ajaa todella varovasti (alhaisella sykkeellä) ettei polta itseään piippuun. Olen minäkin joskus ollut 90 kiloinen ( puoli vuotta vammoja) ja silti pystynyt ajamaan kevyesti 100-150 km lenkkiä-vauhti kunnon mukaan. Kannattaisi ottaa kesäksi parin kuukauden mittainen aerobinen piikki ja katsoa syssymmällä kuinka se vaikuttaa " bodaukseen " .

Minkälaisia sykkeitä olette pitäneet pyöräillessä? Itsellä ei meinaa sykkeet nousta läheskään niin hyvin kuin juostessa.

ok. eli voin siis huoletta polkea jatkossakin noita lenkkejä ja pikkuhiljaa alkaa pidentämäänkin niitä, jos veivaa punttia 4krt/vk niin montako tuollaista pidempää fillarilenkkiä kannattaa polkea viikossa?vai onko se parempi että polkee sitten useammin lyhyempiä vaikka tunnin mittasia lenkkejä kuin pari pidempää vetoa?

vne sanoi:
Minkälaisia sykkeitä olette pitäneet pyöräillessä? Itsellä ei meinaa sykkeet nousta läheskään niin hyvin kuin juostessa.

Pyöräilyä tulee tehtyä juuri sopivien sykkeiden takia. Normaalisti keskimääräinen syke on hieman yli 140. Mäkiä noustessa syke nousee yleensä noin 165 tasolle. Juostessa sykkeet ovat yleensä yli 160 tason jatkuvasti, vaikka juoksisi hiljaakin, joten sykettä on huomattavsti vaikeampi säädellä juostessa.

Kova on suhteellinen käsite, mulle 140 sykkeillä oleva pyöräily on hidasta. :D

Ja tosiaan, itse jätän näin kesällä jalkatreenit minimiin ja keskityn vain aerobiseen sään salliessa. Jalat ei vain palaudu aerobisesta + salitreenistä, jommasta kummasta pitää tinkiä ja nyt kun kerrankin voi nauttia ulkona treenaamisesta niin mielummin jätän ne sisällä kyykkäämiset väliin. Mutta yläkroppaa pystyy rääkkäämään edelleen hyvin.

Toi syke on tosiaan aika suhteelinen juttu. Itse olen vetänyt 40-60 km lenkkejä, keskinopeudella 25 km/h, keskisykkeellä n. 128. Homma on jo pelkästään fillarista kiinni, kilpapyörällä saa toki ihan eri vauhdit kuin läskirenkaisella maasturilla.

Itse ajoin viime kesänä lähes joka päivä vähintään 25km pyörällä, enimillään 80km ja paino vain nousi, vaikka tarkoituksena oli saada rasvaa vähemmäksi. Jännä juttu sinänsä, jos pyöräilyä noin tehokkaana kalorimäärän kuluttajana pidetään.

Ruokamääristäkään ei voinut johtua, sillä en syönyt ainakaan liikaa, todennäköisesti liian vähän.

Vaikka kuinka pohdin, niin en silti keksi mitä tein väärin.

Ruokamääristäkään ei voinut johtua, sillä en syönyt ainakaan liikaa, todennäköisesti liian vähän.

Vaikka kuinka pohdin, niin en silti keksi mitä tein väärin.

Etköhän jo itsellesi vastannutkin tuossa. Pyöräily kuluttaa kyllä ihan reilusti kaloreita, joten todennäköisesti syömistä olisi pitänyt lisätä jossakin määrin. Itselleni kävi samanlainen reaktio, kun ajelin pyörällä noin 1500km reilun parin viikon aikana. Paino ei pudonnut, koska tarpeeksi ei vain pystynyt syömään.

minulla pyöräillessä keskisyke n.110 ja mäissä 120 -140...kovaa pitää polkea jos 130-140 kokoajan olis...mahtais mopopoikia vitittää :D

Joka päivä tulee pyöräiltyä työmatkoja 16 km. Ja aikamoista haipakkaa, olisiko tuossa pitkällä tähtäimellä riittävästi aerobista, vai onko 20-25 min x 2 per päivä liian lyhyitä runttauksia?

Tulee käytyä muutama kerta viikossa heittämässä pyörälenkki reilut 18km ja tuohon menee n. 40min. Keskisyke n. 140 ja kyllä se siellä huippulukemissa välillä käy. Kaloreita palaa yli 500.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom