Fiat Brava?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
24.5.2003
Viestejä
1 462
Moikka,

Alkaisi olla auton vaihto ajankohtainen ja olen katellut tuollaisia Fiat Bravoja (nimenomaan sitä 5-ovista mallia) 1999 ja siitä uudempia, kun noita tuntuu edullisesti saavan?

Onko autosta mihinkään? Lyhkäsiä matkojahan tuolla pääasiassa kuitenkin ajeltaisiin. Eri foorumeilta lukenut, että 1.2l 16v olisi parempi ja kestävämpi, kuin 1.4l 12v

Etuja autolle on ainakin erinomainen hinta-suhde. Sekä halvat ylläpitokulut, pieni ruokainen ja edulliset vakuutukset. 5-oviseen malliin sopii vähän tavaraakin mukaan.

Erityisesti kiinnostaisi erot 1.2l ja 1.4l välillä?

Kertokaahan kaikki fiatin omistajat kokemuksianne.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä oli tuollainan 99 Bravo tuolla 1.2L koneella ja kyllähän se oli ihan näppärä peli kaupungissa. Ihan tilavakin sisältä. Jos oot kauheen pitkä niin ajoasennon saannissa tulee hankaluuksia. Mitään ongelmia ei ollut omassa autossa. ei edes ruostetta. Laturi meni kerran ja se taitaa olla tyyppivika.

Pitkillä matkoilla aika kamala ajettava, tuuliherkkä ja tehoton moottori. Penkki on aika onneton.
 
Itsellä oli tuollainan 99 Bravo tuolla 1.2L koneella ja kyllähän se oli ihan näppärä peli kaupungissa. Ihan tilavakin sisältä. Jos oot kauheen pitkä niin ajoasennon saannissa tulee hankaluuksia. Mitään ongelmia ei ollut omassa autossa. ei edes ruostetta. Laturi meni kerran ja se taitaa olla tyyppivika.

Pitkillä matkoilla aika kamala ajettava, tuuliherkkä ja tehoton moottori. Penkki on aika onneton.

Jees, näin arvelinkin =)

Onkohan noissa 1.2l ja 1.4l suuria eroja tehojen / bensan kulutuksen suhteen? Sinkitty kori noissa on joten ruostettakaan ei pitäisi kauheasti tulla.

EDIT: Ahaa, noi onkin kaikki vm.2000 ja siitä uudemmat 1.2L koneella. Alle 200vm en kuitenkaan osta joten tämä moottorikysymys ei enää olekaan relevantti.
 
Mulla on nyt täällä sama homma menossa kuin Ankeuttajalla, täsmälleen samanlaista autoa olen ettimässä:). Eilen kävin yhtä Bravaa ajamassa (vm. -00, 1,2L) ja tsiisus sitä ohjauksen tarkkuutta/herkkyyttä ja jarrujen tehokkuutta Transitin ja Opel Astra farkun jälkeen!:eek: Hyvä ettei tullut ratti nenään, kun erehdyin jarruttamaan samaan tyyliin mitä tolla nykyisellä pitää jarruttaa että sen saa pysäytettyä... Ottaa varmaan aikansa tottua tuollaiseen herkkään pikkupurkkiin näiden suht epämääräisten autojen jälkeen. Muuten olis lähtenyt Brava samantien mukaan, mutta pisti vähän kunto epäilyttämään kun lähti vasta kolmannella yrittämällä käyntiin:rolleyes:.

Mutta täälläkin odotellaan kokemuksia kyseisestä autosta, antaa tulla vaan!
 
Zone-sarja -42%
Heh :D

Mä vedin rajan tuohon vm. 2000 ja siitä uudempiin, kun noikin niin edullisesti irtoaa. Tuo sinkitty kori on muuten iso plussa, kun ei ruostu.

Tsekkailin paikalliset autoliikkeet läpi ja töiden jälkeen käyn polkemassa tuota 1.2l Bravaa. Noita 3-ovisia Bravojakin löytyy pirusti, mutta ne on kyllä ahtaita ja vaikea kuljettaa kamaa mukana, kun saa olla penkkiä taittamassa alvariinsa, joten kiikarissa on vain 5-ovinen 1.2l brava.

speksit olisi tässä:

Suorituskyky uutena
Huippunopeus 173 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 13.0 s
Teho 60 kW
Kulutus 5.4 6.9 9.5


Vähän ihmetyttää tuo kaupunkikulutus, melkein 10L/100km. joka on kyllä älyttömän paljon tuollaiselle menopelille.. Tulkitsenko nyt jotain väärin?
 
Mulla on itsellä Marea Weekend 1.6 ja olen ollut ihan tyytyväinen. Tohon kaupunkikulutukseen voi jokainen vaikuttaa omalla ajotyylillään. Kyllä tolla pienikoneisellakin saa raskaalla kaasujalalla kulumaan tuon verran. Itsellä keskikulutus on tuossa 8.0 litran tuntumassa.
 
Eilen kävin yhtä Bravaa ajamassa (vm. -00, 1,2L) ja tsiisus sitä ohjauksen tarkkuutta/herkkyyttä ja jarrujen tehokkuutta Transitin ja Opel Astra farkun jälkeen!:eek: Hyvä ettei tullut ratti nenään, kun erehdyin jarruttamaan samaan tyyliin mitä tolla nykyisellä pitää jarruttaa että sen saa pysäytettyä... Ottaa varmaan aikansa tottua tuollaiseen herkkään pikkupurkkiin näiden suht epämääräisten autojen jälkeen.

Tuo Brava/o - Marea-sarja sai aikanaan vanhat Fiat-miehet
itkemään grappoihinsa ja suremaan sitä, että perinteisesti
hyvä ja tarkka Fiatin ohjaus otti ison askeleen taaksepäin :=)

Kokemusta noista on parin yksilön ja n. 200 tkm verran.

Periaatteessa virheettömiä pelejä, raskaampi käyttö söi
jonkun verran koiranluita (etenkin Marea STW:ssä), peilien
jalat ruostuvat, pakoputket kestävät n. 3 vuotta, suhteellisen lyhyet välitykset lisäävät maantiekulutusta ja melua, reippaammassa ajossa vähän rullalauta, tuulilasistaan haljenneita yksilöitä
näki aikanaan paljon.

Siististä ja huolletusta yksilöstä saa varmaan näppärän pelin
jonka ylläpito ei maksa maltaita kunhan pysyttelee poissa
Deltan tiloista.

-Franco
 
Siististä ja huolletusta yksilöstä saa varmaan näppärän pelin
jonka ylläpito ei maksa maltaita kunhan pysyttelee poissa
Deltan tiloista.

-Franco

Kiitos tiedoista, mutta selventäisitkö hieman tuota, että pitää pysyä poissa deltan tiloista?
 
Lähinnä varmaan ettei käy delta-autossa rahastettavana vaan tekee itse sen minkä voi ja loput jossain pikkupajalla. Merkkiliikkeet on vähän sellasia kusettajia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo Brava/o - Marea-sarja sai aikanaan vanhat Fiat-miehet
itkemään grappoihinsa ja suremaan sitä, että perinteisesti
hyvä ja tarkka Fiatin ohjaus otti ison askeleen taaksepäin :=)

Oikeesti?!:eek: Aika paska ohjattavuus noissa mun aikaisemmin ajamissa autoissa on sitten ollut, kun Brava tuntuu taivaalta:D . Varsinkin Transitti vaelteli ihan itekseen kaistalla eestaas, suorallakin, ihme ettei poliisit tulleet koskaan puhalluttamaan.
 
Ihan aikuisten oikeesti!

1-sarjalaiseen Puntoon asti Fiattien ohjaukset olivat todella hyviä, luonnollisesti
asiaa aikanaan auttoi se, ettei kevyillä akselipainoilla ja pienillä renkailla
operoitaessa kaivattu tehostimia.

-Franco
 
Olen kanssasi Franco samaa mieltä Deltan huollon maltaisista hinnoista, Bravan kanssa lankesin ansaan mutta nykyään on katsottuna hyvä ja edullinen korjaamo Keravalta. Kohta onkin huollon aika ja pitäisi katsoa ensi kesäksi uudet kiekot alle.
 
Minulla oli monta vuotta Brava 1.4 vm 98. Reilu vuosi sitten myin pois jolloin sillä oli ajettu 184 tkm. Voin kyllä suositella. Tosi kiva ajaa eikä ihmeempiä vikoja ollut. Ovien kahvojen etureunat noissa Bravissa tuntuu hapristuvan ja syöpyvän mutta muuten ei mitään ihmeempää ollut.

Tilaa tuossa on kokoisekseen ihan älyttömästi. Tavaratilaan mahtui helposti isot lastenvaunut renkaineen ja kuskin tilat ovat varsin reilut. Itsellä mittaa 188 cm. Duunissa ajelin usein Astralla ja Fiatiin verrattuna se oli kyllä ihan onnettoman ahdas koppero. Moottori on aika tehoton, joten maantiellä ohittaessa on vähän ennakoitava ja kerättävä alkuvauhtia ennen kuin lähtee jonoa tai rekkaa ohittamaan.

Sattumalta kuukausi sitten tapasin sen tyypin, jolle Bravan myin ja hän kertoi auton pelanneen ilman ongelmia.

Ai niin, eivät ole Bravat mitenkään ruosteherkkiä kuten vaikkapa Unot, joista ovet mätänivät muutamassa vuodessa. Minunkaan Bravassani ei ollut ainuttakaan ruostepilkkua. Ja ne suolakurkun näköiset takavalot, ah että ne ovat sympaattiset :-)
 
No onko Bravaa löytynyt?:)

Itse ostin kohta kuukausi sitten 1.4 Bravon, vm. -98 160tkm. Tosi tyytyväinen olen ollut, pieniruokainen ja näppärä pikkuauto. Eikä ruosteen hippustakaan missään, vähän toista kuin meidän vuotta vanhempi Astra... Yllättävän tilava sisältä, niin edestä kuin takaa (esim. edessä paljon enemmän jalkatilaa mitä Opel Astra-farkussa). Onkohan sieltä jätetty pois jotain oleellista, että sitä tyhjää tilaa on niin paljon joka puolella?:D Tai sitten se vaan on rakennettu pitkäkoipisille italiaanoille ja tämmöselle persjalkaselle suomitytölle sitä tilaa on sitten ihan ylenmäärin. Lisäksi vielä sympaattisen ja persoonallisen näköinen:haart:.

Huonoina puolina voin sanoa, että tuntuu aika tuuliherkältä, vaikka missään myrskyssä en ole vielä edes päässyt ajamaan. Sillon varmaan lähtee lentoon jonkun tuulenpuuskaan mukana...:rolleyes: ABS ja airbag uupuu tästä yksilöstä, vaikka useimmissa -98:ssa näyttää olevan vähintään airbag (eli mulle sattui joku karvalakkiyksilö, kun tässä ei ole keskuslukitustakaan:D). Moottori tuntui alkuun kivan pirteältä, mutta nyt siihen on jo turtunut ja kaipaisi tehoja lisää. Välillä saa polkea ihan tosissaan.
 
Oon menossa kattoon tossa parin tunnin päästä -97 1.6l Bravaa :) 149tkm ajettu. Saas nähdä miten äijän käy... kirjottelen tänne sit mitä mieltä olin autosta.
 
Nonnii, toi sit tarttu mukaan ja on kyl helvetin mukava ajettava tollaseks pikkuautoks :) Tykästyin heti <3 Vaihdevälit suht pienet mut eipä se haittaa et suoraan kakkoselta vaihtaa vitoselle 8-D
 
Omaan -98 bravaan oon kyllä ollu tyytyväinen, vaikka onkin joutunut käyttämään korjaamolla vaihdattamassa kytkin ja nyt viikko sitten starttimoottori. Pidän siitä erittäin kevyestä ohjauksesta.

Tosin lähellä oli myös lunari kun joku tortto oli ajanut hiivattini perään. Onneksi oli jättänyt lapun ja pistänyt vakuutuspaperit menemään. Pienestä peltirytistymästä kun koitui reilu 1200e korjaus. Tämä tosin ei haitannut sinänsä yhtään, sillä tuona aikana en autoa tarvinnut ja korjauksessa samaan syssyyn hoidettiin vähän aikasemman omistajan törttöilyä ja IF heitti tilille reilu 50e seisontakorvausta :thumbs:
 
Kirjotetaas nyt tännekin. Threadin otsikossahan on kysymysmerkki perässä. Vastaukseni on tiukka EI! Omalla 13 tkm ajettu (yht. 162 tkm) nyt 16 kk aikana.

Vaihdettu/paskana:
- Pakoputki x2
- Vauhtipyörän hammaskehä
- Vilkun maadotusvika
- Kytkinsarja
- Starttimoottori
- Tasauspyörästö (vaihdelaatikko)

Aika varmasti joku unohtu... Oon kyllä erittäin tyytyväinen ostokseeni! Voin suositella jokaselle liian positiiviselle ihmiselle :thumbs:
 
Miten olet 13 tkm saanut kaksi pakoputkea vaihtumaan? Pakoputken vaihtotarve ei kai kuitenkaan riipu siitä autosta, mihin se on asennettu?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom