Fess -leikkaus / nenän poskiontelon leikkaus (kokemuksia?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Eli homman nimi on se, että leikkaus edessä kuukauden päästä. En nyt muista tarkalleen ottaen, että mistä operaatiosta oli kysymys mutta lapussa luki "nenän poskiontelon leikkaus". Leikkaus tehdään kuulemma puudutuksessa, mutta nyt kun aloin lukea netistä tarinoita kyseisestä operaatiosta joka on tehty puudutuksessa aloin pelkäämään aivan helvetisti kun kaikissa tarinoissa puhuttiin kuinka perkeleesti se sattui jne :D

Onko kellään kokemuksia jakaa puudutuksessa tehdystä leikkauksesta? Miltä tuntui? apua :D

kuinka pitkä oli sairasloma? saiko harrastaa liikuntaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tehtiin poskiontelon leikkaus, mutta nukutuksessa, viime vuonna. Ohjeistus oli että 2 viikkoa piti ottaa rauhallisesti sen jälkeen, ei raskasta liikuntaa eikä varsinkaan saanut nostaa mitään painavaa. Tuo pari viikkoa mulla meni toipumiseen, ekoina päivinä pelkkä kävely tuntui yllättävän hankalalta.. Ja koko naama tuntui olevan turvoksissa, vaikka leikkaus tehtiin vain toiselle puolelle.

Puudutuksessa mulla on leikelty koepaloja nenästä ja sanoisin että ne puudutuspiikit toki tuntuu epämiellyttävä, mutta ei se kestä kuin hetken. Joskus ronkkivat ilmankin puudutusta, mutta ei se mitään järkyttävää kipua saa aikaiseksi mulla!

Ja voi olla, että mulla toipuminen kesti lääkitysten takia, leikkauksen jälkeisenä yönä menin aika huonoon kuntoon enkä saanut aamulääkkeitä pysymään sisällä.

Mutta muuten ei tuo ollut kovinkaan pelottava kokemus, tsemppiä! Ja voithan vielä kysellä lääkäreiltä lisää... :-)

Mulle on tehty kyseinen operaatio kahdesti (ensimmäisellä kerralla poskionteloihin ja toisella kerralla otsaonteloihin). Jälkimmäinen tehtiin nyt syksynä, jolloin koulusta sain sairaslomaa viikon verran, mutta töistä olisin saanut pari viikkoa. Molemmilla kerroilla tehtiin nukutuksessa, muttaensimmäisen leikkauksen kohdalla syy oli alhainen ikä. Puudutuksessa suurin haitta on varmaan se ääni, mikä tulee.

Poskionteloiden kohdalla pääsin muutaman tunnin kuluttua heräämisestä kotiin. Toisella kertaa olin muutaman yön osastolla. Kotiinpääsyn yhteydessä piti olla saattaja ja en muista pitikö olla myös seuraavan yön yli. Mulla oli molemmilla kerroilla aika turvoksissa naama ja ilman särkylääkettä aika mukava jomotus. Sain kotiin pariakin nenäsuihketta, jota piti aloittaa käyttämään jonkin ajan kuluttua. Viikon? kuluttua aloitin huutelemaan onteloita kolmesti päivässä lääkärin ohjeen mukaan.

Heti leikkauksen jälkeen pitää välttää kaikkia fyysisiä ponnisteluja eikä päätä saanut pistää alaspäin. Saunaan meno on myös kielletty. Leikkauksen aikoihin mulla oli vielä lajina uinti, joten sitä piti veden takia välttää suhteellisen pitkään. Parin viikon päästä operaatiosta muu liikunta oli jo takaisin kuvioissa, tosin aluksi ehkä hieman kevenellen ja oloa seuraten.

Vähän tuli ehkä kysymyksen vierestä vastattua, mutta olkoon. :)

Mulla leikattiin pariinkin otteeseen, kun ensimmäinen kerta meni niin sanotusti vihkoon. Ensimmäisenä vinkkinä annankin tässä että katso tarkkaan kuka leikkaa ja millä tekniikalla. Jos olet yksityiselle puolelle menossa, niin etsi mahdollisimman hyvä lääkäri. Joku kuka on leikannut satoja kertoja vastaavanlaisia tapauksia. Sairauslomaa viimeisimmän putkeen menneen leikkauksen jälkeen taisi olla viikko, joka riitti varsin hyvin. Kaksi viikkoa taisin olla urheilematta.

Puudutuksessa tehtävästä leikkauksesta: On kuulemma about hirvein operaatio ikinä, kun tuossa rusikoidaan päänsisäisiä rakenteita aika voimalla samalla kun itse kuulet ne kaikki. Ihan oman mielenterveyden kannalta kannattaa sanoa, että pelkää leikkauksia ihan vitusti niin saa tuon nukutuksessa. Kaverilleni tehtiin tuo ja oli sitä mieltä että about hirvein kokemus ikinä.

Meikäläiselle tehtiin tuo joskus reilu 10v sitten, oli sen verran ahtaat röörit että piti rassata isommiksi. Tehtiin nukutuksessa, herätessä oli aika tukkoiset fiilikset ja veristä limaa sai kakoa muutaman viikon. Taisin olla yhden yön sairaalassa. Sama kuvio, ei saanut riehua tai laittaa päätä alaspäin, mutta aika nopeasti toipuminen tapahtui jo silloisilla tekniikoilla. Vittumaisin osio oli ehkä nuo jälkikontrollit, joissa nenään tungettiin puudutusainetta pumpulitupon avulla ja sen jälkeen tähystettiin.

Pakko vastata tähän, kun itsellä oli ihan positiivinen kokemus tuosta FESS-leikkauksesta (RFTA-hoito tehtiin samalla myös) paikallispuudutuksessa:
Esilääkitys rauhoitti niin, että oli ihan sama, vaikka olisivat alkaneet lekalla moukaroida nenää... :D Äänetkään ei juuri haitanneet, mutta jonkunlaisen verhon laittoivat, kun yritin liian uteliaana kurkkia näytöltä, että miltäs siellä pään sisällä näyttää... Kipua ei juurikaan tuntunut, ainoastaan silloin vähän vihlaisi, kun rapsivat luuta hiukan kauempana ontelossa, minne puudutusaineen vaikutus ei vissiin niin hyvin riittänyt. Tunnin kesti operaatio ja pääsin samana päivänä kotiin. Särkylääkettä tarvitsin kaksi päivää, sitten pärjäsi jo ilman.
Pahinta koko hommassa oli se, kun niihin leikkauksella suurennettuihin onteloihin tungetut tampoonit piti kiskoa seuraavana päivänä pois. Kirurgi oli neuvonut, miten se kotona tapahtuu ja miten tyrehdytän verenvuodon, joka siitä seuraa. No nehän oli ihan sikatiukassa, vaikka kuinka yritin naruista niitä tempaista, niin eivät liikahtaneetkaan. Ja sattui tietysti myös... No mies ne sitten pyynnöstäni kiskaisi pois ja hänkin sai ihan reilusti voimaa käyttää siinä. Hetken se kirpaisi ja verta tuli, kuin olisi kurkku leikattu auki, mutta sain sen ohjeiden mukaan tyrehtymään n. 10 minuutissa. Vähän aikaa lepäilin lattialla ja sitten vaan siivosin kylppärin ja hyvä tuli! :D
Sairasloma kesti 2 viikkoa, jonka jälkeen varovasti aloittelin liikkumaan taas. Ihan näin jälkiviisaana neuvon, että jos se tuppojen poisto nenästä omin avuin vähänkään arveluttaa, niin kantsii mennä lääkäriin ne poistattamaan. Ja juu, jälkikontrolli ei ollut kivaa...
Se, mikä sairasloman ajan vaivasi, oli kova väsymys (johtuen voimakkaista lääkkeistä operaatiossa, verenhukasta ja tietty, kun pään sisältä otetaan palasia pois...), huimaus ja verenvuoto nenästä. Toivottavasti tämä vastaus auttoi. :)

Kystan/limavaivan takia olisi alakäytävä antroskopia määrätty - ei varmaan ole mikään iso toimenpide? Ilmeisesti jonkinlainen tähystys mutta joudutaanko tätä varten isontamaan jotain ilmateitä? Erikoislääkäri sanoi aluksi ettei edes tähystyksiä tehdä poskionteloon niin vain sillä tässä jouduttaisiin isontamaan jotain onteloita jolloin niiden pinta-ala kasvaisi huomattavasti. Onko tästä sitten minkälaista haittaa jos ei muuten ongelmia ennen tätä ole ollut?

nielu ja kitarisat leikattu. myös pikkukieli jäi lääkärin taskuun tältä reissulta. Nukutuksessa leikkasivat. Ei muuten mitään haittaa, mutta välillä syödessä riisiä tulee nenästä ulos. Ei niin kiva juttu, aivastuttaa aivan saatanasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom