Fasettinivel lukkiutuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J_mp
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,

Kun selkärangassa tuntuu jumia lapaluiden kohdalla kyse on ilmeisesti siitä, että selkärankaa tukevat fasettinivelet ovat menneet lukkoon. Joskus tämä jumi äityy niin pahaksi, että kipu tuntuu rintalastassa ja syvään hengittäminen on kivuliasta. Päätä särkee ja muutenkin vituttaa.

Olen rusautellut selkää laittamalla pyyhettä rullalle lattialle ja taivutellut rankaa siinä, tai sitten kaverit on rusauttanut selän halausotteella. Nämä helpottaa kummasti, mutta kun tätä saa olla tekemässä lähes joka ilta. Kipua ei sinäänsä ole, mutta jumitusta kyllä tuntuu vähän väliä.

Mikä tuon aiheuttaa ja millä sen saa kuntoon niin ettei vaivaa jatkuvasti? Kiropraktikolla selän rusauttaminen varmasti auttaa, mutta poistaako tuo vaivan. Joudunko taas hetken päästä käymään uudestaan rusauttamassa selän. En ole siis vielä käynyt millään ammattilaisella rusauttelemassa.

Varmasti monella on kokemuksia ja tietoa siitä mikä tuon lukkiutumisen aiheuttaa ja mitkä asiat edesauttaa siihen ettei ole nivelet jatkuvasti lukossa. Onko joku rangassa tapahtuva kiertoliike tms. mistä tuo johtuu? Kertokaa ihmeessä, rupee vähän jo hajottaa.

Onko kellään tietoa jyväskylän hyvistä ja ammattitaitoisista kiropraktikoista?

Onko kellään tietoa jyväskylän hyvistä ja ammattitaitoisista kiropraktikoista?

Kiroista en tiedä, mut voin suositella OMT fyssaria. Jyväskylän fysioterapia, Petri Honkala. Itse kävin tuolla laitattamassa fasettilukkoja ja oli tosi hyvä juttu.

Olen käynyt kiropraktikoilla, naprapaateilla viimeiset parikymmentä vuotta oman 1-3 selkänikaman fasettilukkojen takia. On myös ollut tuota samaa rintaranka lukkoa kuin sinulla. Viime aikoina olen käyttänyt ostepaatin palveluja ja sai rangan kuntoon muutamalla kerralla. Astmaatikkona pystyin luopumaan säännöllisestä lääkityksestä 3 vuotta sitten kun rintaranka saatiin kuntoon. Toiset voi tuhahdella mutta uskon hoitojen auttaneen ratkaisevasti. Myös painonlasku sekä muut asiat auttoivat varmasti myös tämän hetken tilanteeseen. Kirot ja Naprat ovat ihan asiallisia jos tarvitsee manipuloida nikamia. Olen hoidattanut itseäni säännöllisesti ja hoidot varmaan edesauttoivat ongelman ratkaisussa. Tsemiä sen ruodon kanssa.:thumbs:

Viimeksi kun kävin aukaisemassa omia jumeja niin kiro antoi koti ohjeita ehkäisyyn ja hoitoon. Toi pyyhkeen / pallo rullaus oli yksi.
Toinen varsin toimiva on ollut punnertaa kyynärpäät lattiassa eli siis muuten perus punnerrus asento mutta kyynärpäät lattiassa ja liike tulee olkapäistä ja lavoista. tavoitteena eka saada lavat mahdollisimman taakse ja rinta lähelle lattiaa ja siitä "punnertaa" ylös.

eli alkuasento sama https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/43894/jamk_1235728600_4.pdf?sequence=1
sivulla55 kuvio 20.(8.c modifoitu kyynärpää punnerrus)
toki voi tehdä varpaat maassa niin tulee tehtyä vatsoja samalla jostain syystä ottaa tosi paljon myös vatsoihin.

Back
Ylös Bottom