F1 Säännöt ja niiden noudattaminen

Liittynyt
24.6.2003
Viestejä
413
"Ferrarin Michael Schumacherin USA:n GP:ssä tekemä ohitus tallikaveristaan Rubens Barrichellosta oli sääntöjen rajamailla.

Turva-auto poistui radalta kilpailun viidennellä kierroksella. Schumacher ohitti Barrichellon lähes heti turva-auton poistuttua. Ferrari-autot tulivat viidennen kierroksen täyttyessä aivan rinta rinnan maaliviivalle, joten tv-kuvan perusteella on vaikea sanoa, kumpi heistä oli sillä hetkellä edellä.

Tv-lähetyksen ajanotossa Schumacherin ilmoitettiin olleen johdossa viidennen kierroksen täyttyessä. Sääntöjen mukaan turva-auton poistuttua radalta ohittaminen on sallittua vasta uuden kierroksen alettua. Schumacher ei olisi siis saanut ohittaa Barrichelloa vielä viidennellä kierroksella, koska turva-auto poistui vasta siltä kierrokselta. Ohitus olisi ollut sallittu vasta kuudennen kierroksen alussa.

USA:n GP:n tuomaristo ei rankaissut Schumacheria tilanteesta"

Formula 1 alkaa olla melkoista pelleilyä kun sääntöjä noudatetaan pilkun tarkasti esim. Montoya vaihtoi vara autoon pari sekkaa liian myöhään hylkäys. Sitten vielä Toyotan ja Williamsin hylkäys kanavien ollessa sääntöjen vastaiset hylkäys. Jälleen kerran Maikkeli on rikkonut pilkun tarkkoja sääntöjä, mutta kas kummaan hänelle siitä ei seuraa mitään. Tässä vaiheessa kautta ei tällä ole paskan väliä Barrichello olisi päästänyt maikelin muutenkin ohitse.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuka muistaa vielä Ferrarin siipihässäkän?

Kyseessä olivat sääntöjen vastaiset siivet, joista ei sitten ollutkaan loppupeleissä hyötyä... Vaikea kuvitella tuon tason tallilta, että laittavat autoon sääntöjen vastaisia osia, joista ei olisi mitään hyötyä.
 
Vois olla samat säänöt kaikille, ottaa päähän toi Ferrarin suosiminen aina näissä tilanteissa. Muistan kun joskus aikoina tuli leualle musta lippu että pitää ajaa varikolle ja lopettaa kisa koska hylättiin, leuka sitten vain ajoi kisan loppuun ja Ferrai maksoi jotain sakkoja ja se sai pitää pisteet! en tiedä tarkemmin miksi sai, eikö sittenkään ollut tehnyt virhettä tms, mutta aika törkeää että ajetaan kisa vaan loppuun vaikka miestä käsketään ajaa varikolle.
 
Raven sanoi:
Eihän tuo ole mitään uutta. Jos kyseessä olisi ollut joku muu, niin aivan varmasit olis jotain tullut.

No pahahan siitä on rankaista kun virallisen ajanoton mukaan Barichello oli maaliviivalla edellä. Asia on tietenkin ihan toinen jos Ferrari peukaloi ajanotonkin.
 
Ylipäänsä kuka enää seuraa formuloita? Ei ole pahemmin napannu mut muita autokilpailuja seuraan mielelläni.
 
jaco sanoi:
Missäs luki että virallisessa Barrichello oli edellä....

Venaas mää kaivan jostain ne listat, jotka mulle eilen esitettiin. Sen mukaan Barichello oli sillä kierroksella maaliviivalla 0.01x sekuntia edellä.
 
Telkkarin ajanoton mukaan Schumi oli edellä.... mutta virallinen on aina virallinen. Mahtaako virallinen ajanotto olla Ferrarin hyppysissä kun yleensä nuo ajat ovat pitäneet paikkansa.
 
jaco sanoi:
Telkkarin ajanoton mukaan Schumi oli edellä.... mutta virallinen on aina virallinen. Mahtaako virallinen ajanotto olla Ferrarin hyppysissä kun yleensä nuo ajat ovat pitäneet paikkansa.

Joo ei ole omia tunnareita atlasf1.comiin, joten en pääse sieltä ottamaan täydellisiä tilastoja. Muualta en nyt niitä äkkiseltään löytänyt. Eilen tuota asiaa kuitenkin käytiin aika monella boardilla läpi. TV-kuvassa tosiaan näyttivät sen niin, että Schumi olisi ollut edellä, mutta virallisissa ajanotossa tilanne oli toisin. On vastaavia eroja käynyt aika monestikin, mutta syytä on kyllä paha arvailla. Jonkunlaisen hässäkän takiahan TAG lopetti nuo hommat. En ole edes ajatellut kuka siitä nykyään vastaa.
 
F1usagp2004.jpg


Tässä on virallinen ,josta ilmenee schumin olleen 5 kirroksella johdossa. säännöt eivät ilmeisesti koske Ferraria no paskan väliä mutta vituttaa se silti. :curs:
 
jaco sanoi:
Tässä on virallinen ,josta ilmenee schumin olleen 5 kirroksella johdossa. säännöt eivät ilmeisesti koske Ferraria no paskan väliä mutta vituttaa se silti. :curs:

No tuon pohjalta en todellakaan vetäisi vielä tuota johtopäätöstä. Tuossa muodossa esitettynä ei todellakaan ole selvää missä kohtaa tarkasti kaksi autoa olivat juuri maaliviivalla. Autot vaihtoivat tuon perusteella paikkaa kierrosten 5 ja 6 vaihdon tietämillä. Numeraalinen listaus virallisesta ajanotosta on se lista, joka pitäisi jostain löytää.

En minä Schumia ja Ferraria halua puolustella, koska sen verran selviä juttuja ovat läpi saaneet menemään, että ei mitään rajaa. En kuitenkaan ihan hevillä lähtisi toiseenkaan suuntaan asioita revittelemään.

edit:

Ei ole tunnareita tuonne atlaksen saitille, joten en pääse täydellistä transcriptiä sieltä lukemaan. Toisella boardilla kuitenkin on viitattu virallisiin ajanottoihin seuraavasti tuolta kierrokselta:

1.Barrichello
2. M. Shumacher +0,013

bscap0151.jpg
 
Roihu sanoi:
Ylipäänsä kuka enää seuraa formuloita? Ei ole pahemmin napannu mut muita autokilpailuja seuraan mielelläni.
Joo ei muakaa enää oikeen formulat kiinnosta.. lähdön kattoo jos ehtii ja sitte tekstarista kattoo lopputuloksen. Mutta mun muistaakseni ainaki jossain päin eurooppaa road racing olis jo suositumpaa kuin formula. IMO mä ainaki tykkään enemmän kattoa ku Kallion veljekset ajaa kilpaa:rock: Formula on mun mielestä vähä liian ferrari keskeistä puuhaa
 
En ole vieläkään nähnyt virallista ajanottoa mutta nyt loppu kiinnostus asian tutkimiseen. Elän siinä uskossa ,että Schumi olisi saanut jonkun rangaistuksen jos syytä olisi.
 
mikko the King sanoi:
Joo ei muakaa enää oikeen formulat kiinnosta.. lähdön kattoo jos ehtii ja sitte tekstarista kattoo lopputuloksen. Mutta mun muistaakseni ainaki jossain päin eurooppaa road racing olis jo suositumpaa kuin formula. IMO mä ainaki tykkään enemmän kattoa ku Kallion veljekset ajaa kilpaa:rock: Formula on mun mielestä vähä liian ferrari keskeistä puuhaa
Aivan. Ei noissa formuloissa ole enään mitään järkeä. MotoGP luokan kisoja on oikeesti todella jännittävää katosoa. Ja vaikka sielläkin Rossi on todella loistava ja välillä suorastaan ylivoimainen, niin se johtuu ainoastaan hänen taidoista... Ja vaikkakin Rossi useasti voittaa kilpailuja, niin ei se ole sellaista, että hän lähdöstä lähtee muilta karkuun. Kisat ovat täynnä ohittelua ja muuta herkkua... Kaikkia sitä, mitä formuloissa ei ole ollut kymmeneen vuoteen.
 
jamaan sanoi:
Vois olla samat säänöt kaikille, ottaa päähän toi Ferrarin suosiminen aina näissä tilanteissa. Muistan kun joskus aikoina tuli leualle musta lippu että pitää ajaa varikolle ja lopettaa kisa koska hylättiin, leuka sitten vain ajoi kisan loppuun ja Ferrai maksoi jotain sakkoja ja se sai pitää pisteet! en tiedä tarkemmin miksi sai, eikö sittenkään ollut tehnyt virhettä tms, mutta aika törkeää että ajetaan kisa vaan loppuun vaikka miestä käsketään ajaa varikolle.


No et kyllä muista ihan oikein. Kyseessä oli Benetton ja Schumi menetti kaikki pisteet ja sai kahden kilpailun kilpailukiellon. Ei kannata ruveta paukuttelemaan henkseleitä jos ei asiasta mitään tiedä.
 
edelbrock sanoi:
No et kyllä muista ihan oikein. Kyseessä oli Benetton ja Schumi menetti kaikki pisteet ja sai kahden kilpailun kilpailukiellon. Ei kannata ruveta paukuttelemaan henkseleitä jos ei asiasta mitään tiedä.

Aaahaha. on hyvä muisti joo, näköjään oli '94 tapahtunut kun itse muistin että ehkä 4vuotta sitten tapahtu,joten luulin jo olevan Ferrarilla. No ainakin oli oikein se että ei pysähtynyt vaikka näytettiin mustaa lippua. No sun henkselit paukkuu aika nopeasti myös ilmeisesti jos esittää väärää tietoa. :rolleyes:
 
Kyllä tulee ikävä niitä vuosia kun Häkkinen oli huipulla, vaikkakin olihan se silloinkin aikalailla McLarenin ja Ferrarin hallintaa mutta ainakin nämä kaksi tallia kilpailivat tosissaan keskenään. Mistä lie johtuu että McLaren on vajonnut huipputallin asemasta keskikastiin.

F1:seen pitäisi kehittää sellaiset säännöt että kaikenmaailman sutimisen-estot ja automaattivaihteistot kiellettäisiin kokonaan. Häkän kulta-aikoina lähtö tuli suorittaa sopivalla kytkimen luistattamisella, nykyään kaasu pohjaan ja nappia kun valo vaihtuu. Nykyään myös kuljettajan virheestä johtuvat pyörähdykset/ulosajot ovat suhteellisen harvinaisia. Tällaisessa tilanteessa missä kuskilta vaaditaan aina vaan vähemmän kykyjä, luonnollisesti autojen erot korostuvat. Ferrarin dominointi on selvä esimerkki tästä. En toki väitä nykyajan F1-kuljettajia vähemmän kyvykkäiksi kuin ennen, mutta kuten sanottu autolla on suurempi merkitys tämänpäivän F1:sessä.

No, taisi mennä hieman :offtopic: mutta kuitenkin.

Ps. Ferrarin suosimiseen löytyy hyvä selitys:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17275&page=20&pp=20
 
Tavan mukaisesti offia:
Jos häkä tulee takas ens vuodeks ja vielä luotettavalla autolla (williams bmw) niin schumeille ja chellolle voi tulla jo haastettakin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom