F1 ja sääntö uudistukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
1 320
Kaupunki
K:ni
No niin, nyt on tämäkin kausi taas avattu.
Mikä meni oikein ja mikä jäi kaivelemaan noissa sääntö uudistuksissa?
Itse oisin tehny vielä seuraavaa noiden nykyisten muutosten lisäksi.
1) Kattonopeus jotain 300-350 km/h
2) Moottorin kehitys vapaata (eli sinne sais tunkeet turbot, yms.)
3) NO2 (Fast & Furious on katottu:D)
4) Urattomat renkaat
5) Tankkaukset pois. Eli aika-ajojen jälkeen tankataan autot kisaa varten (joutuisivat miettimään myös moottorin taloudellisuutta).
Ihan kivaa kyllä nähdä ferrarit putsaamassa rataa tuolla eli ekoina autoina radalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta pitäisi rajoittaa vain moottoritilavuus ja auton ja renkaiden mitat. Eli urat pois. No ehkä olisi järkevää kieltää turbo ja auton säätö varikolta käsin ajon aikana.
 
Ihan hyviä ehdotuksia tuossa. Vielä kun saataisiin taka- ja etusiivet pois noista autoista, niin olisi talleilla hieman uutta miettimistä aerodynamiikan suhteen.

Sitten Schumille vois antaa rangaistuksen saksalaisuudesta, isosta leuasta ja yleisestä vastenmielisyydestä. Vaikkapa 10 stop-and-go-rangaistusta per kisa. :D
 
Originally posted by Dangerous_Dave
Sitten Schumille vois antaa rangaistuksen saksalaisuudesta, isosta leuasta ja yleisestä vastenmielisyydestä. Vaikkapa 10 stop-and-go-rangaistusta per kisa. :D

Autojen tehoja voisi lisätä (moottorin rakennus vapaampaa) ja aerodynamiikkaa rajoittaa reilusti, saataisiin kisoihin vähän menoa ja meinikiä.

Originally posted by Dangerous_Dave
Sitten Schumille vois antaa rangaistuksen saksalaisuudesta, isosta leuasta ja yleisestä vastenmielisyydestä. Vaikkapa 10 stop-and-go-rangaistusta per kisa. :D

He he, jos Schumia rangaistaan leuasta tuollalailla, niin Coulthard saisi varmaan kilpailukiellon :lol2:
 
Eikös luistonesto taas vaihteeksi kielletty? Miten sitä voi valvoa kun ei viimeksikään onnistunut. Muuten nuo muutokset on ihan hyvään suuntaan
 
Sitten kun laitan oman luokan pystyyn, niin säännöt on tässä:

- painoraja 650 - 900kg
- maksimiulkomitat kaikille samat (pienempi saa toki olla)
- neljä pyörää
- käytettävä polttoaine normaalia pumppubensaa tai muuta massatuotetuissa (>50000kpl/vuosi) autoissa käytettyä polttonestettä, määrä rajoitettu
- vaihtoehtoiset energianlähteet myös mahdollisia, ilman rajoituksia (painorajat kuitenkin samat)
- mekaaninen pyöräveto (ei siis mitään rakettimoottoreita tms.)
- aerodynamiikka vapaa

Jos halutaan puhua kuninkuusluokasta, niin mielestäni sille pitää olla myös jotain vastinetta. Formula 3000 - luokka on kohta nopeampi kuin F1, jos nykysuuntaus jatkuu.
 
oliks luistonesto vielä kielletty..tais tulla vasta jossain myöhemmäs skabassa.en oo kyllä iha sale.

anyway, aika radikaaleilta tuntuu muutokset. onneks ei kaikki tuu yhtä aikaa. nythän sen näkee sunnuntaina, miten toimii.
vähän jännitystä peliin:)
 
Uudistukset: Ei pitäisi koko sunnuntaita näyttää telkkarista pelkkää formulaa. :rock:

Sunnuntai:
MTV3:
9.10-12.20 F1
13.50-14.50 Kooste F1
15.10-17.10 Kimi ja Mika
18.10-19.10 Ruutulippu
20.00-20.30 F1 kooste
21.00-21.30 Urheiluruutu- Formula

Okei, "hieman" kärjistystä, mutta on ärsyttävää, kun koko ajan jauhetaan samasta asiasta.
:rock: No hard feelings guys!

EDIT: http://www.saunalahti.fi/~jylppy69/f1.jpg :blow:
 
Uudistukset ovat perseestä

Omasta mielestäni olisi hienoa, jos autoja saataisiin kehittää täysin vapaasti.

Rajoitukset olisivat vain auton koossa, kilpailijoiden tahallisen vahingoittamisen kielto ja että yksi kuski olisi autossa oltava sisällä. Ei sitä mitään robottiautoja sentään kateltaisi.

Valistakaa joku F1-guru mutta olenko täysin väärässä, kun muistelisin, että Formuloissa on tallien tarkoitus kilpailla siitä mikä talli rakentaa nopeimman menijän.

Mitä hemmettiä nämä rajoitukset oikein tarkoittavat?
 
Re: Uudistukset ovat perseestä

Originally posted by Dragon
Omasta mielestäni olisi hienoa, jos autoja saataisiin kehittää täysin vapaasti.

Niinpä. Nykyään on mennyt koko homma mitättömäksi nysväykseksi. Jos noilla rajoituksilla muka yritetään tehdä kilpailusta halvempaa, niin metsään mennään. Kehitysmarginaalit on painettu niin pieniksi, että edistystä saa aikaa vaan nussimalla pilkkua tuulitunnelissa tarpeeksi kauan. Ja kaikki tietää millä talleilla on varaa pitää omia dedikoituja tuulitunneleita ja suuria kehityslaboratorioita kun katsoo loppukauden pistetilastoa. Enää ei menestytä edes osaa kaudesta konseptilla "mies ja visio", kun mahdollisuudet todellisiin innovaatioihin on säännöillä tapettu.

Oi niitä aikoja kun Tyrrell otti kaksoisvoiton kuusipyöräisellä autolla. Kekekin testasi Williamsin versiota kuusipyörästä, joka tosin oli huomattavan erilainen kuin Tyrrel, ja totesi idean toimivaksi. Eipä mennyt kuitenkaan kauaa, kun tuolle kehitykselle pistettiin stoppi sääntömuutoksella. 80-luvulla tuli turbotekniikka, jossa 1,5 litraisesta motista otettiin parhaimmillaan yli tuhannen hevosvoiman tehoja, mutta huonosti kävi senkin. 90-luvulla Williams testasi portaatonta vaihteistoa, ajoi testeissä huippuaikoja, jonka johdosta teknologia kiellettiin ennen ensimmäistäkään ajettua kisaa. Samoin kävi aktiivijousitukselle.

Kuninkuusluokka...buahhhahahaa ja :itku:
 
F1 on kyllä tylsistynyt kovasti, saa nähdä aiheuttaako muutokset säännöissä mitään erikoista...
 
Kun noista renkaiden urista ja kuinka kuluneeksi ne renkaat saa päästää tuntuu olevan aina jonkinlaista väittelyä, niin miksei ne kavenna niitä renkaita, niin ei tarvita mitään uria. Lisäksi saataisin vähennettyä tuota pitoa tiehen, jolloin luulisi tilanteen myös tasoittuvan. Taitais kyllä formulat näyttä melkoisen hullunkurisilta kapeilla renkailla. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom