F1 - 2016

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

TJJ

#lihavaolo
AMMATTILAINEN
Liittynyt
28.8.2002
Viestejä
29 884
Kaupunki
Ääsjoki
Noh.. Mikä on kauden alun kommentit? Aika-ajo ainakin lässähti ihan täysin kasaan viimisen osion suhteen. Viime vuosien kisaviikonloppujen jännittävimmät hetket (aika-ajon viimeiset minuutit) hävis ainakin ihan täysin.
 
Ehkä Q1 + Q2 vois olla nykysen kaltainen, mut se tauko siinä välissä vähän vaikutti turhemmalta aiempaan verrattuna. Keskikasti häviää renkaiden tuhlailun takia kisassa, eli ehkä aika-ajoihin vähä ekstrarenkaita + Q1 entisen kaltaiseks.

Hyvää oli, ettei ehtiny someasioita eikä muutakaa selailla ku joutu seuraamaa aikoja nii kovasti.
 
Ehkä Q1 + Q2 vois olla nykysen kaltainen, mut se tauko siinä välissä vähän vaikutti turhemmalta aiempaan verrattuna. Keskikasti häviää renkaiden tuhlailun takia kisassa, eli ehkä aika-ajoihin vähä ekstrarenkaita + Q1 entisen kaltaiseks.

Samaa mieltä.
 
Saa ny nähä vielä, että mitä noi rengasmäärät ja -seokset tekee huomiselle. Pieniä poikkeuksia sieläkin sotkemassa sitä pakkaa...
 
Luulen että suurimmat ongelmat olivat tuossa siinä, että noi tallit ei nyt oikein hiffanneet, miten tuo toimii. 90 sekunttia on niin lyhyt aika että ei silloin enää kannata lähteä radalle yrittämään, mutta ne jotka ovat seuraavana, miksi he eivät yrittäneet? En ihan koko aika-ajoa nähnyt, mutta ainakin Q2 osiossa, jengi vaan pudottautuu pois eikä lähtenyt yrittämään, silloin kun aikaa vielä oli jäljellä riittävästi ja sitten kun kello alkoi tikittämään 90 sekunttia omalle kohdalle, otettiin hanskat pois. Mikä järki tuossa oli? radalle ajoissa ja yrittämään, jos ei ole menossa radalle, niin miksi edes sitten odottaa siihen asti että ei enää ole mahdollista ajaa nopeaa kierrosta? Mun mielestä enemmänkin noi tallit ryssi tuon kuin itse aika-ajo järjestelmä.

Q3 toki oli täysin tyhmä, mutta tämä oli tietysti mersun ylivallan takia. Jos ero ferrarin ja mersun välillä olisi ollut muutama kymmenys tai sadasosa, niin väitän että ferrarit olisivat lähteneet yrittämään, mutta miksi lähteä tuhoamaan yhtä rengassettiä kun on sekuntti kurottavana kiinni ja tödennäköisyys sille että saa nopeamman ajan on 0. Näin kun mersu on niin ylivoimainen, tämä Q3 ei voi toimia.

Voisivat muuttaa tuota aika-ajo systeemiä niin, että on vain yksi sessio, ei kolmea, ja heti alusta lähtien 5 minuutin välein hitain putoaa pois ja näin ollen 55 minuutin kohdalla on 11 kuskia pudonnut pois. Eli loppua kohden n. puolet kuskeista vielä skabaa ihan täysillä paalusta, ilman pelkoa että putoavat jatkosta. Joku tämänkaltainen pudotussysteemi voisi olla toimivampi. En ymmärrä miksi pitää olla kolme sessiota jos on pudotuskilpailu...

Kisa sentään on lähes entisellään, niin jännätään pärjääkö ferrari mersulle ja löytyykö muita haastajia :). Toivottavasti ferrari olisi saanut pitkissä vedoissa mersua kiinni, tai on yhtä tylsä kausi kuin viimekausi. Ei mua haittaa että joku dominoi täysin, mutta jos muilla ei ole edes mahdollisuutta voittaa, niin kuka näitä jaksaa katsoa montaa kautta peräkkäin. Varsinkaan kun kunnon kaksinkamppailuja ei ole enää, vaan kilpailu käyddään varikolla siitä kummalla tallilla on parempi taktiikka. Radalla ei, kun eivät enää aja kilpaa toisiaan vastaan koska eri taktiitta. Sniff, Häkkinen vs. Schumi kamppailua muistellessa...
 
Toivottavasti ferrari olisi saanut pitkissä vedoissa mersua kiinni, tai on yhtä tylsä kausi kuin viimekausi. Ei mua haittaa että joku dominoi täysin, mutta jos muilla ei ole edes mahdollisuutta voittaa, niin kuka näitä jaksaa katsoa montaa kautta peräkkäin. Varsinkaan kun kunnon kaksinkamppailuja ei ole enää, vaan kilpailu käyddään varikolla siitä kummalla tallilla on parempi taktiikka. Radalla ei, kun eivät enää aja kilpaa toisiaan vastaan koska eri taktiitta. Sniff, Häkkinen vs. Schumi kamppailua muistellessa...

Kyllähän kun tuota historiaa katsotaan vähän taaksepäin niin aina on joku dominoinut, tuonne 2000 kaudelle asti. Häkkisen jälkeen Schumi, sitten Vettel ja Hamilton. Välissä oli Räikkösen mestaruuskausi ja Buttonin jolloin oikeasti oli pienestä kiinni mestaruudet.

Miksi aiemmin oli enemmän radalla kisaamista? Varmaan autot oli vähemmän riippuvaisia siivistä, pystyi ajamaan lähempänä..? Ja sitten silloin kauan sitten, kun varikolla ei ollut nopeusrajoituksia ja renkaiden vaihdossa hukkaantunut aika oli muutama sekuntti vs nykyiset 20-25 sekunttia..tuore rengas paikkasi hukatun ajan nopeasti.
 
Tottakai on dominoinut, ja enhän sanonut että dominointi sinällään haittaa ;). Pointti oli lähinnä se, että edes schumin valtakauden aikana, kakkoseksi tullut EI ollut aina toinen ferrari. Nyt on tulossa 3 kausi peräkkäin jossa kaksi ensimmäistä on mersuja, muilla ei ole edes mahdollisuutta voittaa kuin joku yksittäinen kilpailu sieltä täältä, mutta mestaruuteen ei ole mitään jakoa.

kisaamisen puute johtuu siitä että taktiikat on nin erilaiset, ei ole pakko päästä ohi radalla (sekä jos nyt väkisin pitäisi päästä ohi, niin tulee rangaistus siitä että vähän hipaistiin toista autoa) tai jos päästäänkin ohi, niin se on yleensä renkaista johtuva, eli ollaan nopeammalla renkaalla ja vaikka ei oltaisi, niin mennään sitten turbo buusteilla ohi, varsinaista kamppailua ei sinällään ole.

Musta toi turbopainikesysteemi on ihan läppä, vuosi pari sitten oli joku keissi, missä (muistaakseni kimi, en ole varma nyt), pääsi jonkun ohitse tuolla siivekkeen avaamisella, mutta ohitti "väärässä" paikassa, niin että onnistuivat ajamaan sen seuraavan avauspisteen ohi, jolloin se takana tuleva sai siiven heti auki, kun ohittaja oli juuri päässyt ohi, eikä näin ollen voinut enää taistella vastaan, koska oma siipi ei ollut enää auki (mutkan/jarrutuksen takia tjms), eikä saanut avata uudestaan koska ei ollut sitä alle sekunnin eroa edellä olevaan, vaan ohitettu ohitti ilman ongelmia heti.
 
^Toihan voidaan välttää sillä, että molemmilla peräkkäisillä suorilla on vain yksi DRS-mittauspiste, kuten nyt Melbournessa, jossa käsittääkseni DRS-mittauspiste on ennen viimeistä vasemmalle kääntyvää mutkaa, ja sillä mittauksella päätetään pääsuoran DRS-käytön lisäksi myös ensimmäisen mutkan jälkeisellä DRS-alueella tapahtuva siiven avaus.
cSbJdVd.png

Ainakin DRS vähensi peräkkäin köröttelyä melkosesti. Parempi tapa ohitusten lisäämiseen on silti mun mielestä aerodynaamikan karsiminen, tehon lisääminen ja mekaanisen pidon kasvattaminen.
 
Tottakai on dominoinut, ja enhän sanonut että dominointi sinällään haittaa ;). Pointti oli lähinnä se, että edes schumin valtakauden aikana, kakkoseksi tullut EI ollut aina toinen ferrari.

Kyllä se aika usein oli se kakkonenkin ferrari, ei toki näin julman tehokkaasti kuin nyt mersut. Mutta aika usein. Ja itse kyllä fanittaisin enemmän jos ei olisi kellään ihan koko ajan kaikki valttikortit kädessä. Menestyspainot?

Ainakin DRS vähensi peräkkäin köröttelyä melkosesti. Parempi tapa ohitusten lisäämiseen on silti mun mielestä aerodynaamikan karsiminen, tehon lisääminen ja mekaanisen pidon kasvattaminen.

Samaa mieltä näistä. DRS aiheuttaa ajoittain v-mäisen tilanteen kuten aiemmassa Sininenporkkana totesi, mutta kokonaisuutena kumminkin mahdollistanut että nopeampi voi päästä ohi vaikka ei voi ajaa tappituntumalla mutkissa. Sinänsä siis positiivinen asia minun kirjoissa. Muuten samaa mieltä ohitusten lisäämis tavoista.
 
Kyllä se aika usein oli se kakkonenkin ferrari, ei toki näin julman tehokkaasti kuin nyt mersut. Mutta aika usein. Ja itse kyllä fanittaisin enemmän jos ei olisi kellään ihan koko ajan kaikki valttikortit kädessä. Menestyspainot?

Itseasiassa Schumin mestaruuksien aikana 2000-2004 vain vuosina 2002 ja 2004 barichello oli toinen, muina vuosina kakkonen oli 2000 häkkinen, 2001 coulthard, 2003 räikkönen, Olihan toikin tietysti vahva esitys ferrarilta (varsinkin 2002 jolloin "puolessavälissä" kautta mestaruus ratkeaa), mutta sentään välillä vaihtelua ja piste eroina oli häkkinen -19, coulthard -58 ja räikkönen -2 eli häkkisellä ja räikkösellä ihan mahikset jos 1-2 kisaa mennyt toisin.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Alonson auto suht rusinana.. :eek:

e: aissaatana, kun näky todellisella vauhdilla tuo kolari..saattaa olla tarve parille tiukalle Alonsolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tainnut ihan hetkeen olla lähtöä jossa kaksi suomalaista lähtee 2. ja 3. sijoilta. Hyvät mahikset siis pitkästä aikaa sille että kaksi suomalaita palkintopallilla. Tosin varmaan kilkkaavat toisensa ekassa mutkassa ulos :P.

On kyllä jännä miten Hamiltonille nyt tuntuu tulevan vastoinkäymisiä joka kisassa. Muutama kisa vielä lisää, niin Rosbergin kaula on niin iso että riittää kun ajaa tokaksi joka kisassa vaikka Hamiltton voittaisi. No sen näkee, ehkä Nicollekin alkaa vastoinkäymisiä tulemaan
 
Ei ole tainnut ihan hetkeen olla lähtöä jossa kaksi suomalaista lähtee 2. ja 3. sijoilta. Hyvät mahikset siis pitkästä aikaa sille että kaksi suomalaita palkintopallilla. Tosin varmaan kilkkaavat toisensa ekassa mutkassa ulos :p.

On kyllä jännä miten Hamiltonille nyt tuntuu tulevan vastoinkäymisiä joka kisassa. Muutama kisa vielä lisää, niin Rosbergin kaula on niin iso että riittää kun ajaa tokaksi joka kisassa vaikka Hamiltton voittaisi. No sen näkee, ehkä Nicollekin alkaa vastoinkäymisiä tulemaan
Minun käsittääkseni toi on kaikkien aikojen paras kahden suomalaisten aika-ajo.

Kelpais kyllä mulle toi Rosbergin mestaruus jo tässä vaiheessa pohdittuna. Lisää vaa näitä isä-poika mestareita. Tulis ens kauden mersupaikoistaki vähä vääntöä, että kumpi jää. Hamilton ei jäis, jos häviäis.

Veikkaan, että jompikumpi, eli vain toinen noista onnistuu haastaa Rosbergin ekas mutkas, jolloin nahistelun ulkopuolelle jäävä kuittaa molemmat, ja Ricciardo vielä työntää nokkansa sopan keskelle hiton hyvän lähdön ansioista. Voi olla, et Kimi ja Daniel puhtaammalta puolelta menee molemmat Williamseista ohi. Jottei ennakointi olis liian optimistinen, nii sanotaan vielä et eiköhän Rosberg kuitenkin koko paskan vie, jos ei ongelmia tule.
 
Suomalaiset siis 3. ja 4. Vai lasketko Nikonikonikoninkoniko Ruusperinruusperinruusperinkin?
Onko paras? Voi olla.
Mites Salo ja Häkä. Nehän ajo joskus peräkkäin 1. ja 2. kun Salo tuurasi ferrarilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom