Eurooppaan reilaamaan

Hei onkos täällä kovasti ihmeisiä, jotka ovat käynneet inter rail reisssulla tai ovat menossa sellaiselle?

Ittelllä ihan törkee matka kuume päällä ja täässä yritetään kerätä rahaa että pääsisi tossa keväällä/ kesällä kiertämään eurooppa :)

Pistkääs kommettia tulemaahan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpä nyt oo ihmeellisesti kiertänyt, mut viime jouluna ajelin junalla välin Lontoo - Pariisi - Stutgart. Aika vaivatonta reissaamista ja mielestäni suht edullistakin. Tarkoitus olisi joku vuosi lentää esim Espanjaan ja siitä sit kikkailla itsensä jotenkin takaisin koti Suomeen.

itse kävin viime kesänä Euroopassa reilaamassa 3vk yksin. enpä ole koskaan kasvanut henkisesti yhtä paljon ja reissu oli aivan mahtava. :). listalla oli mm. amsterdam, milano, marseilles (jossa minut hakattiin ja yritettiin ryöstää, yhtään eivät saaneet vietyä), kööpenhamina yms... rahaa oli matkassa n. 1500€ ja kaikki meni. :D kyllä tuola reilatessa rahaa palaa, ja sinne kannattaa sitä varatakin.

Itse tuli kans viime kesänä käytyä muutama viikko yksin pyörimässä. Lentämällä Milanoon ja sieltä sitten junailin itseäni pikkuhiljaa Suomea kohti. Tarkkaa suunnitelmaa ei ollut eikä mitään varattua. Asemilla katsoin vain mihin sattus junia lähteen ja lähin jonnekin päin. Öitä tuli vietettyä matkustaen niin säästi yöpymisissä. Hienoimpia ja mukavimpia paikkoja Itävallan Alpit, Munchen ja Praha :) Koska ei ollut varauksia niin hostellit olivat monesti täynnä ja välillä joutui hotellissa yöpymään mikä nosti matkan hintaa. Rahaa paloi joku n. 1700e yhteensä. Seuraavalla reissulla kenties kaveri mukaan ja vähän jotain etukäteis varauksia hostelleihin...ainakin viikonlopuille. Itä-Eurooppa on halvempaa, mutta siellä saa olla varovaisempikin. Saksan junat huippuluokkaa ja hyvä palvelu :)

Itel olin kans kesäl lähinnä keskieuroopassa 3vko. Ihan helvetin avartava reissu. Pisimpään tuli viivyttyä meno ja tulomatkalla pari päivää hampurissa(mahtava kaupunki), munchenissä, puolassa meni torunissa ja krakovassa pari päivää, todella mielenkiintosia mestoja mm. krakovan getot. Päivän reissun tein myös aushwitsiin, joka oli todellakin käymisen arvoinen. Ja jos englantia vähänkään puhuttuna ymmärrät niin kannattaa helvetissä ottaa se opastettu kierto jossa oli omat kuulokkeet päässä joista kuuli oppaan selostukset, ainakin oma opas tuntui olevan todella hyvin perillä asioista joka teki reissusta paremman potenssiin 10! se on sen pienen maksun väärti. Sitten Praha oli kans todella kova paikka, varsinkin ne yökerhot, tai ainakin se yksi ;). Tuli myös oltua pari päivää inssbruckissa ja olihan ne alpit komeet! inssbruck kortti tuli ostettua ja sekin kannatti. Voin kertoa kyllä että vaikka junalla matkustamisella yöllä säästää, niin kyllä itse vihasin junassa nukkumista, siis jos et ollut makuuvaunussa! itse vietin yhteensä varmaan 8yötä junassa normi vaunuosastolla,, en suosittele. Ja hinnastosta, kaikkialla muualla about suomen tasoa, mutta puola ja tsekki.. joskus otan enemmän massia ja pyörin vaan siellä suunnalla, jo pelkästään ruoka maksaa hävyttömän vähän juomasta puhumattakkaan.. Ja no koko reissun saldo tais itellä olla sellainen puoltoistatuhatta, ja joka päivä tuli syötyä ulkona, sekä joitain kledjujakin ostin sekä mm. puhelimen.

Itä-Eurooppa on halvempaa, mutta siellä saa olla varovaisempikin.

Ettei kyse olisi enemmän ennakkoluulosta kuin faktasta? Ihan normaalilla turistin varovaisuudella olen pärjännyt Itä-Euroopassa ja olen saanut kokea aivan mahtavaa vieraanvaraisuutta olemalla avoin.

Ettei kyse olisi enemmän ennakkoluulosta kuin faktasta? Ihan normaalilla turistin varovaisuudella olen pärjännyt Itä-Euroopassa ja olen saanut kokea aivan mahtavaa vieraanvaraisuutta olemalla avoin.

No tuli itekkin käytyä joten ei mitään ennakkoluuloja :) Vieraanvaraista oli toki monessakin paikassa varsinkin Prahassa :) Puola vaikutti taas hieman ainakin Varsovan osalta hieman vaarallisemmalta paikalta. Se on aina mihin vertaa. Kaikkiallahan isossa kaupungeissa saa olla ilta aikaan varovainen vaan Varsovassa ainakin oli ehkäpä keskitasoa enemmän näitä hiippareita kylillä. Hyvinhän siellä pärjää kun päiväs aikaan liikkuu enimmäkseen ja vaikean paikan tullen on vähän valmis votkapulloa povarista näyttämään :D

Itse tossa toissa vuonna olin Brysselissä au pairina ja tuli sitten kierrettyä kaikki ne lähimaat mitä siinä oli lontoo, pariisi, saksan köln, luxenburg ja hollanti. Huomas kyll et mukavampaa se oli matkustaa, kun oli jotain matka seuraa kun yksin mennä. Mutta tuli myös omineen tehtyä reissuja mm. Hollannissa tuli vierailua. Siis mitä tonn aupair reissun aikana huomas niin itse ainakin kasvo tosipaljon ja kun pääs matkustamaan niin tuli vaan ensitäänkin into päästä reissaamaan, ja mitä oon kuullut niin tuo reili reissu on kyll sellainen mikä kannattaa tehdä.

Olittekos muuten mitään kohteita tai mitään miettineet aijemmin että missä halluutte käydä siis maat / siit maissa jotkut tietyt paikkat?! Vai sit ihan mielijohteisesti mikä juna lähtee sopivimmin kuten Tomppa123 sano.

Kiva muuten kun ootte laittaneet hieman tot matkabudjettiakin tulemaan, niin voi sit hieman miettiä, että mites paljon pitääkään laittaa sivuun rahaa.. :)

Olihan niitä kohteita missä haluaisi käydä mietittynä no aikaisemmin, mutta suunnitelmat eli kätevästi koko reissun ajan reissun tyylin vuoksi :D Lähinnä kannattaa miettiä haluaako kiertää isoja kaupunkeja vai pieniä ja sitä että viettääkö jossain pitemmän aikaa. Isossa kaupungissa ei nyt paljoo ehi parissa päivässäkään nähdä. Isoista kaupungeista luonnollisesti oli paremmat liikenne yhteydet eli itse tuli kierrettyä nuita isompia kaupunkeja. Ehkä pitäisi ottaa etukäteen enemmän selville aikatauluista ja kaupungeista jos haluaa pienempiä kiertää :) Nyt kun on tuommonen pyörimisreissu tehty niin seuraavalle kerralle teen varmaan paremman ja tarkemman suunnitelman :)

Itte ajattellisin kanssa, että pitää hieman olla katsellut tietoo noista maista mihin haluu mennä, että tulee käytyä kattomassa ne kaikki kuuluisat nähtävyydet mitä sielt löytyykään. Just noilla aikasemmilla reissuilla moni paikka olis jäännyt väliin, jos ei olis kaveri ollut mukana, joka selvittänyt asioita. :)

Sanokaas muuten mikä on teidän mielestä se paraspaikka missä kannattaa ehdottomasti käydä?! Osa laittokin itse asiassa vastauksen jo tähän :)

Hei Nikula, mitä kaikkea kävikään toll inssbruck korttilla katselees?! Mitä kaattelin tossa niin sillähän pääsee vaikka ja minne.

Prahaan jos meet, niin voin vipata amerikkalaisen kaverin nimen, joka asuu ihan sen Charles Bridgen vieressä, Prahan keskustassa. Siel on tilaa punkata ja kaikki tervetulleita ;) 2009 kiertelin ite reilaamalla Eurooppaa. Lensin jenkeistä (3 viikkoo reissasin siel yksikseen) Irlantiin, Irlannissa hengasin about 1,5 viikkoo. Auton vuokraaminen siellä oli must. Irlannista P-Irlantiin (Belfastiin), sieltä Man-saarelle, josta lautalla Liverpooliin. Keikka Lontoossa (koska Liverpoolista ei sit saanutkaa reililippuja...) ja sieltä suunnaksi Edinburgh, Skotlanti. Edinburghista valuminen takas Lontooseen. Lontoosta lisämaksullisella junalla Pariisiin, sieltä tehtiin pikareissu Creiliin ja LaBruyereen, missä asu kaveri (=ilmainen majoitus). Pariisista 16h junalla Roomaan ja siellä viikko. Sit lento Suomeen.

Helvetin hyvä reissu, mut rahat loppu :D Rahaa meni reilu tuhat euroo, 1500e ois ollu jo sellanen ettei ois koko ajan tarvinnu laskee. Roomassa lisähintaa toi se, kun joutu vaihtaa halvasta hostellista vähä kalliimpaan. Halvassa hostellissa kävi omistaja vähä liian tuttavalliseksi niin päätettiin nostaa kytkintä...

Perse. Nyt iski matkakuume.

hmm, en ihan satasella muista kaikkea mitä sai, mutto tota noin, nettihän auttaa! http://www.innsbruck.info/xxl/_site/innsbruck/_lang/en/_area/478344/_subArea/478358/index.html

Itsellä oli tuo 24h voimassaoleva, itse en korttia edes käyttänyt muistaakseni muuhun kuin reissuun sinne ihan ylös asti, tais päästä johku 2,8km. Tuossa tosiaan linkin takaa löytyy kaikki mitä sillä saa, en jaksanut lukea kun katsoin vaan nopeasti että tuo sama se kuitenkin oli. Kortin sai ostettua tourist pointista muistaakseni. Voin myös suositella erästä halpaa hostellia hyvällä perinteisellä itävaltalaisella aamiaisella! hinta tais olla aamiaisen kanssa jotain ~15€ per yö per persoona. Tosiaan kuitenkin tuo kortti tosiaan on hintansa väärti vaikka pelkästään ylös vuorelle matkaamiseen, muistaakseni pelkkä reissu ylös ja alas olisi ilman korttia maksanut lähes tuon 24h hinnan, joten jos mitään muuta teet kortilla niin halvemmaksi tulee heti.

Suositut

Back
Ylös Bottom