Review
Tässä oma arvioni Shuren E2 kuulokkeista:
Sain napit viikko sitten ja olen kuunnellut niitä lähes taukoamatta siitä asti. Napit on mulla olleet kiinni Ipodissa ja musiikki vaihdellut välillä Didosta Iron Maideniin.
Käyttömukavuus.
Kuulokkeiden mukana toimitetaan kolmet erikokoset "eartyyppiset" kärjet sekä kolmet erikokoset silikonikärjet. Itse olen käyttänyt pääosin pehmeämpiä earkärkiä. Asettelu vie näillä hieman enemmän aikaa, mutta ovat mukavammat ja eristävät hieman paremmin. Myös basso on eristyksen myötä aavistuksen parempi.
Kuullokkeet pitää asettaa syvälle korvakäytävään ja suunnata oikein, jotta äänenlaadusta saa kaiken irsti. Tämä vaatii hieman opettelua, mutta kun kuulokkeet saa paikalleen ne ei lähde irti millään ja on mielestäni normaaleja nappeja huomattavasti mukavammat. Ainoa miinus tulee siitä, että pehmeämmät kärjet likaantuvat helposti eikä niitä voi pestä. Toisaalta normaaleista eareista saa varmaan aika helposti askarreltua vastaavat kärjet. Silikonikärjet taasen voi pestä ja kuten sanottu, myös ne toimivat hyvin.
Äänenlaatu.
Koko kuulokkeiden äänenlaadun pointti on nimenomaan niiden eristyksessä. On aika upea tunne kävellä ruuhka-aikana kadulla ja kuulla ainoastaan hiljainen pianon sointi. Tällä aasinsillalla päästäänkin toiseen loistavaan ominaisuuteen, eli kuulokkeiden mielestäni lähes ylimaalliseen erotteluun. Levyltä kuuluu aivan kaikki, pienimmätkin yksityiskohdat. Viikon kuuntelussa olen löytänyt lähes kaikilta kuuntelemiltani levyiltä yksityiskohtia ja vivahteita, mistä ei normaaleilla hifikajareilla ole tietoakaan. Esim. monella levyllä kuule, kun vokalisti vetää henkeä säkeiden välissä. Joku voi kokea tämän myös miinuksena, sillä ainakin vanhemmilla mp3silla alkaa oikeasti tulla pakkauksalgoritmin rajat vastaan, ts. eron CD-laatuun oikeasti kuulee.
Eri äänialueita voisi luonnehtia seuraavasti.
Diskantti:
-Mielestäni nappien heikoin alue, mutta silti erittäin hyvä. Aivan korkeimmat äänet ovat ehkä hieman latteat ja kirkkaus voisi olla vielä parempi.
Keskialue:
-Nappien ehdottomasti vahvin alue. Erottelu keskialueella on todella tarkka ja tämän takia napit ovat varsinkin vokaalipainotteiseen tai akustiseen musiikkiin aivan ehdoton valinta. Tämän takia itse ihastuin kuulokkeisiin lähtemättömästi. Dido ja Nick Cave ei yksinkertaisesti VOI enää soida kauniimmin.
Basso:
-Basson toimivuus riippuu kaikkein eniten nappien asennosta korvakäytävässä. Jos kuulokkeet ovat hyvin paikoillaan, bassokin on hyvä. Bassoalueen soundia on aika vaikea kuvailla; basso ei oikeastaan "kumise" hirveän voimakkaasti vaan on enemmänkin hyvin tarkka ja yksityiskohtainen. Kaikki bassokuviot erottaa selkeästi, mutta mitään tärinöitä korvakäytävässä ei synny. Tämän paremmin en asiaa osaa selittää.
Loppuun on hyvä sanoa, että ylläesitetty "kritiikki" on siis todella hienosäätöä. Shuret ovat aivan varmasti paremmat kuin mitkään normaalit nappikuulokkeet. Omalla kohdallani pidän Shureja äänenlaadultaan ja käyttömukavuudeltaan parhaimpina koskaan kokeileminani kuulokkeina.
Arvosanaksi tulee minulta 9,5/10!
Vahvuudet:
-Erottelu
-Eristys
-Keskialue
-Pysyy paikallaan kovemmasakin treenissä
-Äänenlaatu yleensä
Heikkoudet:
-Pehmeämmät kärjet likaantuu nopeasti
-Ei saa tilattua Euroopasta ja postikulut jenkeistä kohtuuttomat
-Aivan ylin diskantti saisi olla kirkkaampi
:thumbs:
P.S Tämä oli siis tällainen kuuromykän ei-hifistin OMA MIELIPIDE.