Eturistisidevamma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zamp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvin sanottu TJJ:lta tuo "...suurempi ero on siinä kuntoutuksessa" kohta leikkauksen ja kuntoutuksen lopputuloksessa. Ja eniten siihen voi vaikuttaa vain leikattu itse. Toki ohjeet tulee kuntoutuksen ammattilaiselta, mutta se miten niitä noudattaa on vain itsestä kiinni. Moni harjoite voi nimittäin tuntua varsin typerältä ja vaikutuksettomalta niitä tehdessä, joten ne helposti jäävät tekemättä. nimim. "kokemuksia kuntouttamisesta"

RE: Fysioterapeutit lienevät parhaita vastamaan tähän kysymykseen, mutta kysellään kuitenkin:
Eli ne kenellä on eturistiside ollut poikki/revennyt ja leikkausta on tarvittu, kauanko kesti ennenkuin pääsitte/uskalsitte tehdä jalkoja salilla kunnolla. Varmasti meni aikaa, mutta ihan arvioita kaipaisin. Itsellä eturistiside leikattiin 2 viikkoa sitten, lääkärin mukaan kuntopyörää saan ajaa kevyesti ja kävellä, jalkaliikkeistä on turha vielä haaveilla. Lisäksi kuulemma pitäisi välttää liikkeitä, joissa jaloille kohdistuu minkäänlaista rasitetta. Eli esim tietynlaiset vastaliikkeet, joissa jalat rasittuvat/alatalja/muut jalkoja vähänkin rasittavat "ei jalka"-liikkeet ovat off limits.

Muutaman viikon harjoittelin ihan kävelyy ja pikku hiljaa siirryin juoksemisesta koripallokentälle!! Olikohan se niin et helmikuus 1999 ristiside repes ja huhti-toukokuussa pelasin ihan täyttä häkää korista (massiivinen polvituki!)
Kannattaa kuntouttaa pikkuliikkeillä se kuntoon!! Itsellä lonksaa polvi aikalailla!

:offtopic: Eikös tuo polven rutina muuten johdu aina siitä että siellä on jotain ylimääräisiä rustonkappaleita hankaamassa luukalvojen välissä?

protsku sanoi:
:offtopic: Eikös tuo polven rutina muuten johdu aina siitä että siellä on jotain ylimääräisiä rustonkappaleita hankaamassa luukalvojen välissä?

Ei välttämättä.

Silloin jos luukalvot hankaa toisiaan vasten ollaan jo perkeleen kipeän polven kanssa tekemisissä. Rustot siis liukuu normaalisti toisiaan vasten, ne eivät tunne kipua (toisin kuin luukalvo joka tuntee), en tiedä mitä rutinalla tarkoitat, mutta yleensä jos tuntuu, että hiekkaa olisi välissä niin kyse on pienestä tai isommasta rustovauriosta, ei siellä mitään irtokappaleita tarvi olla, mutta ruston pinta ei ole enää mukavan sileä.

TJJ sanoi:
Tuota minäkin jäin miettimään, että tulisko siinä niin merkittävä voima vääntämään sitä sääriluuta eteenpäin, kaipa siinä voi tulla. Ainakin maaten tehtävä takareisikone (ja tarkemmin ajateltuna myös istuen) vääntää varmasti polvia yliojennukseen, mikä rasittaa rankasti aclllää..

Etureisikoneen ei luulis niin paha olevan, kun vääntö on koukistus suuntaan.. Mutta toisaalta se istuin kiilaa sitten reidet ja polvet vääntäen niitä ehkä hieman auki, että kyllä se sekin varmaan acln päälle ottaa.. Mutta toisaalta kuten sanottua, monet ihmiset urheilee ammatikseen korjatun acl:n kanssa.. Ja monet elää elämäänsä normaalisti, tietämättä että acl on heiltä joskus katkennut (vanha katkeaminen voisi tietysti olla joskus selittämässä vamman jälkeen puuttuvaa veripolvea ja löytynyttä katkennutta acl:llää).
Jossain vaiheessa olin paljonkin tekemisissä ACL-potilaiden kanssa ja ohjeistus tuntui olevan aika paljon leikanneesta ortopedista kiinni. Mutta kuntoutuksen ensimmäisen 3kk aikana ei kukaan heistä suositellut reidenojennus- tai koukistusliikkettä istuen koneessa , vaan suljetun ketjun liikkeitä (prässi, kyykky) jotka tietysti muutenkin ovat "fysiologisempia". Tästä alueesta itselläni ei ole niin paljon tietoa että voisin kuitenkaan väittelemään lähteä :)

Inkeri sanoi:
ohjeistus tuntui olevan aika paljon leikanneesta ortopedista kiinni. Tästä alueesta itselläni ei ole niin paljon tietoa että voisin kuitenkaan väittelemään lähteä :)

:) Eipä tästä tarvi väitellä, kun loppujen lopuksihan se on se leikkaaja joka tietää mitä on tehty, mitä se kestää ja niin edelleen, että parhaat ohjeet tulevat varmaan sieltä.

TJJ sanoi:
:) Eipä tästä tarvi väitellä, kun loppujen lopuksihan se on se leikkaaja joka tietää mitä on tehty, mitä se kestää ja niin edelleen, että parhaat ohjeet tulevat varmaan sieltä.
Totta. Se pitää vielä sanoa että hyvin ne ortopedit sen homman tuntuu hallitsevan, sillä suurin osa potilaista paranee suht. nopeasti ja polveen ei yleensä jää pysyviä rajoituksia/ toimintahaittaa.

Oma kokemukseni

Mulla korjattiin ristiside ja molemmat kierukat vasemmasta polvesta 2007 kesällä Turun Pulssissa, Jussi Rantanen leikkasi. Siivottiin myös vähän muutenkin, luunsiruja ym. Kaveri tekee useita ristisideleikkauksia päivässä, joten pätevyyttä löytyy, jos vertasi esim. oman paikkakunnan yksityissairaalan ortopediin, joka oli korjannut kaksi ristisidettä aikaisemmin. Ei kiinnostanut lähteä hänen kokeiltavaksi.

Kuukauden ajan olin täysin varaamatta jalalle. Sitten asteittain aina 10kg kerrallaan lisää painoa jalalle, kunnes 3kk kuluttua sain kepit pois. Kahden viikon jälkeen alkoi ohjattu fysioterapia, mutta heti leikkauksen jälkeen piti alkaa itsenäisesti pumppailemaan reisilihasta. Fysioterapiaa jatkui 6kk leikkauksen jälkeen. Aijai sitä laskua. Itsenäistä kuntosalitreeniä aloin tekemään 4kk jälkeen, mutta fysioterapeutin tarkkojen ohjeiden mukaan.

Ja jalka on näillä ohjeilla parempi kuin ennestään terve jalka.

Vuodeksi tuli ratsastus- ja (kevytvene-/kilpa-)purjehduskielto. Olin hevosen selässä lopulta 2vk leikkauksen jälkeen, mutta kyseessä oli ns. terapia/fysioterapiaratsastus. Purjehtimassa en ollut melkein vuoteen. Vielä tämä kausi meni ilman kilpapurjehdusta kun tuntui, ettei jalka kestä esim. kannella kaatumista. (Olen keulagasti, usein märkä keulakansi on vähän liukas)

Nyt n. 1,5 vuoden jälkeen jalka on hyvä. Reisi, josta siirre otettiin, on välillä kipeä, mutta siitä oliskin vielä tarkoitus poistaa arpikudosta myöhemmin, on arpeutunut aika loistavasti. Sekin hoituu kyllä toistaiseksi äärimmäisen tarkalla lämmittelyllä ja venyttelyllä. Ortopedi myös sanoi, että vuoden - puolentoista kohdalla uusi ristiside on taas herkimmillään, kun ruuvit kai sulavat ja jalan täytyy luutua taas kerran.

Tsemppiä =)

Haluaisin yleistä mielipidettä.

Minulla on ollut veripolvi kaksi kertaa, viimeisellä kerralla meni polvi kunnolla ja jouduin tähystykseen. Polvea puhdistettiin ja ristiside todettiin rispaantuneeksi mutta ei vaatinut operointia.

Nyt viiden vuoden jälkeen polvi oireilee edelleen ja kipeytyy treeneissä, juostessa jne. Näiden vuosien aikana tähystetty polvi on taittunut/muljahtanut useamman kerran kevyesti ja niistä on selvitty muutamien päivien linkkaamisella.

Nyt olen alkanut pelkäämään että ristiside on mennyt hajalle, koska polvi on aikasta löysä, yliojentuu enemmän kuin toinen terve polvi ja kipeytyy tosiaan välillä. Onko ristiside hajalla? Ken tietää? Fysioterapeutille olen menossa jokatapauksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt viiden vuoden jälkeen polvi oireilee edelleen ja kipeytyy treeneissä, juostessa jne. Näiden vuosien aikana tähystetty polvi on taittunut/muljahtanut useamman kerran kevyesti ja niistä on selvitty muutamien päivien linkkaamisella.

Nyt olen alkanut pelkäämään että ristiside on mennyt hajalle, koska polvi on aikasta löysä, yliojentuu enemmän kuin toinen terve polvi ja kipeytyy tosiaan välillä. Onko ristiside hajalla? Ken tietää? Fysioterapeutille olen menossa jokatapauksessa.
Melko varmasti on ristiside hajalla. Nyt kunnon lääkäriin lähete eikä mihinkää fysioterapiaan. Magneettikuvauksen kautta leikkaussaliin ja kohta sulla on uusi polvi taas!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom