Oma kokemukseni
Mulla korjattiin ristiside ja molemmat kierukat vasemmasta polvesta 2007 kesällä Turun Pulssissa, Jussi Rantanen leikkasi. Siivottiin myös vähän muutenkin, luunsiruja ym. Kaveri tekee useita ristisideleikkauksia päivässä, joten pätevyyttä löytyy, jos vertasi esim. oman paikkakunnan yksityissairaalan ortopediin, joka oli korjannut kaksi ristisidettä aikaisemmin. Ei kiinnostanut lähteä hänen kokeiltavaksi.
Kuukauden ajan olin täysin varaamatta jalalle. Sitten asteittain aina 10kg kerrallaan lisää painoa jalalle, kunnes 3kk kuluttua sain kepit pois. Kahden viikon jälkeen alkoi ohjattu fysioterapia, mutta heti leikkauksen jälkeen piti alkaa itsenäisesti pumppailemaan reisilihasta. Fysioterapiaa jatkui 6kk leikkauksen jälkeen. Aijai sitä laskua. Itsenäistä kuntosalitreeniä aloin tekemään 4kk jälkeen, mutta fysioterapeutin tarkkojen ohjeiden mukaan.
Ja jalka on näillä ohjeilla parempi kuin ennestään terve jalka.
Vuodeksi tuli ratsastus- ja (kevytvene-/kilpa-)purjehduskielto. Olin hevosen selässä lopulta 2vk leikkauksen jälkeen, mutta kyseessä oli ns. terapia/fysioterapiaratsastus. Purjehtimassa en ollut melkein vuoteen. Vielä tämä kausi meni ilman kilpapurjehdusta kun tuntui, ettei jalka kestä esim. kannella kaatumista. (Olen keulagasti, usein märkä keulakansi on vähän liukas)
Nyt n. 1,5 vuoden jälkeen jalka on hyvä. Reisi, josta siirre otettiin, on välillä kipeä, mutta siitä oliskin vielä tarkoitus poistaa arpikudosta myöhemmin, on arpeutunut aika loistavasti. Sekin hoituu kyllä toistaiseksi äärimmäisen tarkalla lämmittelyllä ja venyttelyllä. Ortopedi myös sanoi, että vuoden - puolentoista kohdalla uusi ristiside on taas herkimmillään, kun ruuvit kai sulavat ja jalan täytyy luutua taas kerran.
Tsemppiä =)