eturistiside

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mace
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Impe sanoi:
Kestääköhän toi polvi ton leikkuun jälkeen enää inttiä vai saako ootella vain uutta hajoamista?

Eiköhän, maltat vaan ensin kunnolla kuntouttaa sen polven.
Oot vasta 18v, kyllä sen intin kerkeää käymään. :thumbs:

Impe sanoi:
Kestääköhän toi polvi ton leikkuun jälkeen enää inttiä vai saako ootella vain uutta hajoamista? Kerkesin olla vasta reilut 2kk. :(

Mä menin inttiin 7kk eturistisiteen leikkauksesta. Hyvin kesti, vaikka olin todella huonossa kunnossa ja hieman ylipainoinen. Mulla oli vielä olkapääkin leikkauskunnossa intissä, niin ei se nyt kuitenkaan helppoa ollut.. :D

Onko kenelläkään kokemusta polven "ulomman" kierukan ongelmista? Itsellä jotain häikkää siinä, mutta ei vissiin erityisemmin ruveta sitä hoitamaan. :roll: Ottanut osumaa alapotkusparrissa tms.. Revennyt ei kumminkaan ole.

Eli paraneeko tommonen ja kauanko siihen kestää? Tällä hetkellä kaikki kyykistymiset on erittäinkin ikäviä. Haittaa potkimista eikä salilla voi treenata jalkoja ollenkaan.

anticube sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta polven "ulomman" kierukan ongelmista? Itsellä jotain häikkää siinä, mutta ei vissiin erityisemmin ruveta sitä hoitamaan. :roll: Ottanut osumaa alapotkusparrissa tms.. Revennyt ei kumminkaan ole.

Eli paraneeko tommonen ja kauanko siihen kestää? Tällä hetkellä kaikki kyykistymiset on erittäinkin ikäviä. Haittaa potkimista eikä salilla voi treenata jalkoja ollenkaan.

Mulla on ulompi kierukka revennyt ja laitettu takas kiinni tähystysleikkauksessa. Se oireili pitkään vittumaisina tunteina säären kääntyessä akselinsa ympäri silloin kun polvi oli koukussa, jäi joskus vähän lukkoon ja välillä vain käväisi lukossa. Kunnes se viimeiseksi taas kerran lukittui eikä enää lauennut, noh pääsipähän seuraavana päivänä leikkaukseen ja yön sai nukkua diapamit + muut myrkyt päässä :)

Leikkauksen jälkeen oli puolitoista kuukautta 15 kilon painorajoitus ja toinen puolitoista kuukautta kontaktilajikielto ja yli 90 asteen taittokielto. Ei noi kai kovin hyvin parane, koska siellä kierukassa ei hirveesti kulje verta, joka sitä sitten parantaisi. Toistaiseksi tuo on kuitenkin pysynyt kiinni ihan mukavasti.

Babushka sanoi:
Niisiis kierukanhan voi ottaa helevettihin polvesta. Haittaa juuri mitään. Pitäs ittekki ku vaivailee vähän väliä.[/QUOTE

Niin sen kierukan voi ottaa pois, mutta ei kannata. Tulee myöhemmin ongelmia nivelen kanssa. En nyt muista mitä se lääkäri mulle niistä höpis.
Kyllä toi paraneminen on vähän yksilöllistä.
Iteltä repes nivelkierukka 1.5vuotta sitten, 2viikkoa sairaslomaa ja 2kk treeni taukoa. Nyt kunnossa. Sivuside taas repes noin 1kk sitten (eri jalka)
alkaa just oleen painikunnossa. Selkä vaan perkele tulehtus männäviikolla, no tuleepahan lepuutettua polvee viel viikko :kippis1: :kippis1:

Babushka sanoi:
Niisiis kierukanhan voi ottaa helevettihin polvesta. Haittaa juuri mitään. Pitäs ittekki ku vaivailee vähän väliä.

Niin ei ne mitään muuta tee kuin stabiloi polvea (siteet ei hajoo niin helposti) ja toimii iskunvaimentimena, voitelijana ja ravinnonkuljettajana. Ilman kierukoita nivelpinnat menee päreiksi, ja sitten alkaa tosiaan olemaan polvissa kilometrit täynnä.

http://www.kneeguru.co.uk/html/steps/step_04_meniscus/meniscectomy.html

Vastaillaanpa nyt tähän omia kokemuksia.

Mulla repes sisäsivusiteet eli lumpio muljahti paikaltaan ja repi samalla ne irti kiinnikkeistään. Leikattiin about kuukausi loukkaantumisesta Diacorilla ja ennuste oli 6kk breikkiä treeneistä, mikä sitten lopulta pitikin paikkaansa. Sinällään mulla kävi hyvä tuuri, että kierukat säilyi ehjänä ja niitä ei tarvinnut korjailla. Helvetillinen kuntouttaminen polvileikkauksissa on, mutta leikkaus kannattaa ainakin nuorilla, koska muljahduksen jälkeen siteet löystyy yleensä aina entisestään. Ja se kuntouttaminen on oikeasti pitkä prosessi.

Ensimmäiset 3 päivää oli erittäin tuskallista ja vahva lääkitys päällä. Sen jälkeen kipulääkkeitä en enää tarvinnut. Kepeillä meni sellainen 3 viikkoa kävellessä ja iso polvituki oli käytössä n. 5 viikkoa. Kepit olisi saanut jättää 2 viikon päästä leikkauksesta, mutta oli ainakin mulle mission impossible. Kuntoutuksen aloitin heti leikkausta seuraavana päivänä. Jalan suoraksi saaminen oli todella hankalaa ja vaati sellaiset 3 fysioterapiakäyntiä ja aktiivista omaa treeniä kotona ja paljon(!). 3kk leikkauksesta aloitin salitreenit, kevyillä painoilla pitkiä sarjoja. Alkuun vajaita kyykkyjä rauhallisesti ja paljon reisiojennuksia. Lihaa ja voimaa oli hävinnyt yllättävän paljon ottaen huomioon, että jalkaa oli kuntoutettu aktiivisesti koko ajan. 6kk leikkauksesta oli voimat jo entisellä tasolla ja sain luvan aloittaa lajitreenit.

Nyt parit lajitreenit takana ja pää on pahin, eli ei oikein osaa luottaa jalan kestävyyteen. Polvi turpoaa vähän treenien jälkeen, mutta se on normaalia. Neopreenituen käyttö antaa vähän psyykkistä varmuutta ja uskaltaa tehdä paremmin. Tuesta tosin aion hankkiutua eroon heti kun pää kestää.

Eli takaisin entisiin harrastuksiin on palattu, tosin pitkän mietintäprosessin tuloksena punniten riskejä ja omia intressejä. Tästä eteenpäin treenit kerrallaan ja tunnustellen.

No niin nyt on sitten pakko nostaa vanha aihe ylös. Mulla edessä eturistisiteiden leikkaus ja vinkkejä kaipaisin miten valmistautua siihen? Kannattaako tehdä reiden ojennuksia ja koukistuksia kivun rajoissa. kyykkyyn ei pääse kuin n 10cm normaaliasennosta alaspäin.

Ei siihen leikkaukseen mitenkään voi valmistautua. Olettaen ettei siihen nyt kuukausia ole aikaa, niin mielummin anna jalkareenien olla ettet vaan särje sitä lisää ja tee lisää lihasepätasapainoa. Leikkauksen jälkeen lihaskato tulee kuitenkin eikä jollain kevyellä pumppailusta nyt siihen mitään hyötyä ole. Riskiä ainoastaan. Turhan paljon on niitä tapauksia että rikkoontunutta jäsentä/paikkaa rikotaan lisää kun ei malteta antaa sen olla levossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
voimavellu sanoi:
No niin nyt on sitten pakko nostaa vanha aihe ylös. Mulla edessä eturistisiteiden leikkaus ja vinkkejä kaipaisin miten valmistautua siihen? Kannattaako tehdä reiden ojennuksia ja koukistuksia kivun rajoissa. kyykkyyn ei pääse kuin n 10cm normaaliasennosta alaspäin.

Valmistaudu jättämällä nyt jalkatreenit väliin. Jos eturistiside on mennyt, niin se polvi ei ole kovinkaan stabiili ja pahimmassa tapauksessa saat aiheutettua vielä lisää vaurioita. Tietysti leikkaavaa lääkäriä olisi hyvä konsultoida näissä asioissa. Mutta siis järkikinhän sen sanoo, että jos eturistide mennyt ja polvi kipeä = ei treeniä jaloille.

voimavellu sanoi:

Eipä siihen voi paljoa valmistautua jos ei ole useita kuukausia leikkaukseen. Mulla ainakin kesti käydä juoksemassakin, vaikka oli eturistiside irtipoikki. Valmistaudu henkisesti vittumaiseen kuntoutusprosessiin, joka voi kestää sen puolivuotta. Hyvältä fysioterapeutilta kuntoutusohjeet ja noudatat niitä tarkasti ja varoivasesti, ettei vahingossakaan riko uudestaan paikkoja. Mulla itellä polvesta tuli erittäin hyvä, mutta takareisi oireilee vieläkin kun sieltä otettiin se jänne siihen polveen.

Itselläni leikattiin eturistiside n3kk sitten, joka meni poikki jääkiekkopelissä. Olisko jollain tiatoa milloin pääsisin takaisin kaukaloon tositoimiin? Alkaa pikku hiljaa pännimään katsomossa istuminen kun muut painaa kentällä täyttä höyryä.

leikkauksesta 1vuosi polvi napsuu

laitettihin vas polveen uusi eturistiside ja kierukka operoitiin n. vuosi sitten.
vas. takareidessä on voima vielä hiukan heikompi kuin oikeassa muuten jalka on ok, ei kipuja/ pahempaa turvotusta. treenaan aktiivisesti/ monipuolisesti joka päivä, ainut häiritsevä tekijä polvessa on sen "napsuminen/lonksaminen" esim. juoksulenkillä, puntilla kun teen etureisiä, hypyissä jne... napsahdus ei tuota kipua, mutta koko ajan miettii että onko tämä normaalia?? Siirännäinen polvessa on kontrolli tutkimuksen mukaan ok. onko muilla leikkauksessa käyneillä vastaavaa oiretta?

Mites kun mulla on oikean polven ulkosyrjä kipeä, mennyt painiessa ja ollut nyt useamman viikon paskana... Liikerata täysin normaali

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom