Etureisien outo rasittuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wertsy
  • Aloitettu Aloitettu
moro.
en löytänyt pikaisella vilkaisulla vastaavaa aihetta joten laitoin uuden ( joku noheva tietysti linkittää samanlaisen aiheen alle 5 minuuttiin;):lol2: ) mutta asiaan:

eli tänään oli treeni vuorossa jalat, selkä ja hauikset, mutta alku lämmittelyä tehdessäni etureidet vetivät aivan täyteen pumppiin ja täysin treenaus kyvyttömiksi.

alku lämmittely oli normaali jonka teen joka jalka treeniä ennen eli aluksi kuntopyörää pienimmällä vastuksella noin 5min, sen jälkeen prässiä 3-4 20 toiston sarjaa pelkällä kelkan painolla ja lopuksi etukyykkyä pelkällä tangolla pari sarjaa ennen painojen lippausta tankoon.
tunsin koko lämmittelyn ajan etureisissä jotain outoa ja sitten etukyykkyä pelkällä tangolla tehdessäni
etureidet veti aivan järkyttävään pumppiin ja lähes treenaus kyvyttömiksi.

no päätin sitten vetää etukyykyn normaaliin tapaan ja asetin tankoon 137,5kg jolla tarkoitus tehdä 3x5 sarjat, sillä viimeksi jalkoja treenasin perjantaina ja 3x5 meni 135kg! mutta ekasta sarjasta sain tehtyä 2 toistoa ja sitten jäi mies painojen kanssa alas:eek::eek: koitin ottaa vielä 50kg pois ja vetää sillä jonkinmoisen sarjan mutta toistot jäivät 5:een sillä etureidet ottivat armottoman maitohapotuksen:eek::eek: jalka treenin jätin tältä päivää sitten siihen.

etureidet ovat nyt hieman yli 2 tuntia treenin jälkeen kipeät aivan niinkuin niiden kuuluisi vasta huomenna olla! ennen en ole vastaavaa kokenut!!!
joten mikähän tuon voi aiheuttaa koska treeni meni muuten hyvin muiden lihasten osalta??
ruokaa olen syönyt tänään aivan kuten muinakin päivinä ja nukkunutkin olen edellis öinä 7-9 tuntia

onko joku kokenut samanlaisen tilanteen??

en tiedä uskallanko mennä nukkumaan kun ei tiedä minkälaisilla ja tuntuisilla reisillä sitä oikein aamulla herää:whip::whip::whip::dance2:

Mun mielest saattaa johtuu paristakin asiasta, joku voi kertoa lisää jos tietää:

1. Ennen jalkatreeniä kevyehkö venyttely (aina) ehkäsee jumeja ja ehkäsee loukkautumis riskiä.
2. kevyt lämmitelly tosiaan kuntopyöräl on hyvä n. 5-10min

3.Tollanen outo "pumppi" saattaa johtuu jos on edellisinä päivinä tehty raskailla painolla sarjaa ja sit ei oo venytelty/syöty yms. kunnolla, jotta palautuminen olisi tehokasta
4.Ylikunto voi olla myös yks tekijä, jollon mm. lihasten palautuminen heikkenee

Mun mielest saattaa johtuu paristakin asiasta, joku voi kertoa lisää jos tietää:

1. Ennen jalkatreeniä kevyehkö venyttely (aina) ehkäsee jumeja ja ehkäsee loukkautumis riskiä.
2. kevyt lämmitelly tosiaan kuntopyöräl on hyvä n. 5-10min

3.Tollanen outo "pumppi" saattaa johtuu jos on edellisinä päivinä tehty raskailla painolla sarjaa ja sit ei oo venytelty/syöty yms. kunnolla, jotta palautuminen olisi tehokasta
4.Ylikunto voi olla myös yks tekijä, jollon mm. lihasten palautuminen heikkenee

joo tossa on hyviä pointteja!
1. venyttelen toki ennen jokaista liikettä kaikille lihaksille 2-3 lyhyttä noin 5-10 sekunnin venytystä!
3. jalat treenasin viimeksi perjantaina ja eilen (tiistaina) välipäivä, maanantaina oli rinta, ojentaja, olkapää päivä. ruokaillut olen mielestäni hyvn ja useasti sekä nukkunutkin ihan tarpeeksi. venyttelen aina yleensä treeniä seuraavana päivänä lihakset hyvin läpi 2-4 noin minuutin/puolentoista minuutin venytystä, kuten myös tein lauantaina jaloille, hauiksille ja selälle! ja se tässä nyt ihmetyttääkin kun tämä ja viime viikko meni treenin, levon, ruokailun, venyttelyn ja lepo päivien osalta samalla lailla kuin olen jo jonkun aikaakin tahkonnut!!
4. ylikuntoa en toki pois pelistä laske mutta kun tuo oli niin suuri takapakki jaloille 5 päivää sitten tehdystä treenistä! ja eikös ylikunnon pitäisi ilmetä pikku hiljaa painojen laskuna ja väsymyksenä treeniin vähän jokaiselle lihakselle saman aikaisesti????

reidet tuntuvat kipeytyvän koko ajan enemmän! ja se on jännää kun se kipu on tosiaan sellaista "puutumisen" tuntuista kuin treenistä kuuluisikin tulla eli ei mitään revähdys mäistä kipua tai muuta!

jumalauta reidet on kuin maratoonin jäljiltä jossa oltaisiin kyykätty 5km välein 100 toiston sarjaa omalla painolla:lol2::lol2::lol2::lol2::urjo:

Kummallista, jos aina ennenkin on ollut samanlaiset lämmittelyt ja vasta nyt iskee tuollainen. Itse olen sen ainakin huomannut, että vaikka salilla treeniä kurittaa isommalla ja pienellä raudalla ja pitkää ja lyhyttä sarjaa, niin vapaa-ajalla kun teen kaikki matkat pyörällä niin koko aika etureisiä polttelee harvasen hetki.

Kummallista, jos aina ennenkin on ollut samanlaiset lämmittelyt ja vasta nyt iskee tuollainen. Itse olen sen ainakin huomannut, että vaikka salilla treeniä kurittaa isommalla ja pienellä raudalla ja pitkää ja lyhyttä sarjaa, niin vapaa-ajalla kun teen kaikki matkat pyörällä niin koko aika etureisiä polttelee harvasen hetki.

jep kummalliselta se tuntuukin ja tänään etureidet aivan samalla lailla kipeät kuin normaalin jalka päivän jälkeenkin, paitsi ehkä hieman enemmän!!

treeneissäni, levossa, ruokailussa enkä venyttelyissä en ole huomannut viime viikolta enkä tältä viikolta minkäänlaista poikkeusta edellisiin viikkoihin ja kuukausiin! salille meno ajat ovat toki olleet hieman erit, ja toki ruokailussakin päivällinen on ollut vaihtelevaa ja tuollaisia pieniä juttuja, mutta ei niiden kyllä tuolla lailla pitäisi vaikuttaa kun kokonaisuus on 99% sama joka päivälle, koska olen yrittänyt pitää toimivasta rutiinista kiinni!!

työkin on ollut samanlaista jo pidempään, enkä muistikuvieni mukaan ole töissä jalkoja rasittanut mitenkään suuresti viime enkä tällä viikolla!

niin ja vielä sen verran että takareidet eivät kyllä ole yhtään kipeät tänäänkään kuten eivät eilenkään, jätin tosin jalka treenin eilen sitten tekemättä kun ei noilla etureisillä olisi enää mavetettu vaikka se kohdistuukin enemmän tuonne taka osastoon.
ajattelin vetää sen jalka päivän huomenna perjantaina, mutta katsotaan nyt mitä reidet sanoo!!

Kuulostaa siltä ettei reidet kuitenkaan olisi olleet palautuneet. On totta että 5 päivää on pitkä aika mutta jos joku asia on vaikuttanut palutumiseen (joku virus ehkä?) niin ei se mikään mahdottomuus ole. Anna nyt jalkojen rauhassa palutua ennenkuin yrität kovaa reeniä. Jos homma toistuu niin sitten voi huolestua (tai sitten ei).

Suosittelen että teet (jaloille varsinkin) lämmittelyn nousevilla sarjapainoilla, ite en ainakaan uskaltais pelkällä prässin kelkalla ja kuntopyörällä heikoimmalla vastuksella lämmittelyn jälkeen kyykätä kovaa vitosta.

Vaan esmes:

kuntopyörä 5min
50kg x 10-25
80kg x 8-12
100-110kg x 5

jonka jälkeen reippaampi huili ja työsarjat.

Vikoissa jalkatreeneissä tein prässin ekana jalkaliikkeenä joka meni näin:

50kg x 26
100kg x 12
150kg x 8
200 x 4
huili
250kg x 8

Mielestäni etuna tuossa on se että saa vähänkun hermotettua lihakset toimimaan laajemmin, jos "kylmänä" menis 250kg prässiin tekniikka kärsis ja siitä tulis sellasta itsensä väkisinmakaamista lähinnä.

Huomasin joskus samaa vaivaa etureisissä ku sulla jos tein etukyykkyä vajailla lämmittelyillä.

Back
Ylös Bottom