Etelä-Korea, Portugali vai Itävalta? Opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pateeeh
  • Aloitettu Aloitettu
Moi,
amk:n vaihtoaika päättyy jo 15.2 ja olen hakannut päätä pöytään kun en osaa päättää mihin haen.
Etelä-Korea kiinnostaa sen takia, koska se on Aasiassa ja luultavasti aika paljon erilaisempi kulttuuri mitä Euroopan maissa, pääsisi oikeasti kauas vrt Eurooppa.

Olin jo melkein laittamassa hakemuksen menemään, mutta sitten heräsin horroksesta ja tajusin, että vaikka kuinka kovaa opiskelisin samaan aikaan kieltä niin en sitä tulisi 6kk oppimaan kunnolla ja ei sillä taitotasolla loppupeleissä työmarkkinoillakaan hyötyä ole.

Eli tästä päästään vaihtoehtoon Portugali. Kieli englannintaitoiselle paljon helpompi oppia ja uskoisin, että tätä pystyy kehittämään vaihdon jälkeenkin paremmin. Portugalista valtiona en tiedä yhtään mitään.

Itävalta kolmas vaihtoehto ihan vain sen takia, koska sitä on suositeltu ja siellä on komeat vuoristot.

Eli onko heittää kokemuksia maiden kulttuurista, erityisesti ihmisistä jotta se auttaisi päätöksenteossa?

Pärjääkö englanninkielellä kaikissa? Itseäni kiinnostaisi tuossa tilanteessa se mistä on eniten hyötyä työelämän kannalta sillä alalla mitä opiskelee.

Portugali on niin kusinen maa, että älä mene sinne. Eli Itävalta tai Korea. Itse valitsisin Korean, koska erilainen kulttuuri ja mun kokemuksella ne on hyviä tyyppejä. Itävaltalaiset taas on ihan samanlaisia kuin me, eli tylsää siinä mielessä.

Ne opiskelut voi jättää toissijaiseksi ja ottaa vaihdon nautinnon kannalta.

Pärjääkö englanninkielellä kaikissa? Itseäni kiinnostaisi tuossa tilanteessa se mistä on eniten hyötyä työelämän kannalta sillä alalla mitä opiskelee.
Kaikissa on tarjolla englanniksi kursseja. Työelämän kannalta kaikista on perjaatteessa saman verran hyötyä, koska hyvät kurssitarjonnat.

Portugali on niin kusinen maa, että älä mene sinne. Eli Itävalta tai Korea. Itse valitsisin Korean, koska erilainen kulttuuri ja mun kokemuksella ne on hyviä tyyppejä. Itävaltalaiset taas on ihan samanlaisia kuin me, eli tylsää siinä mielessä.

Ne opiskelut voi jättää toissijaiseksi ja ottaa vaihdon nautinnon kannalta.

Portugalista hieman perusteluita?

Ja komppaan tuota, että Etelä-korean ihmiset varmasti mielenkiintoisempia.

6kk on kuitenkin pitkä aika vain nauttia, kielten opiskelu aina kiinnostanut ja 6kk treenaaminen on aika tehokasta kun pääsee myös käyttämään joka päivä kieltä.
Tästä siis tosiaan plussat Portugalille. En ole kyllä edes selvitellyt Itävallan kielen opiskelusta mitään niin siitä en osaa sanoa.

Korea on oman kokemuksen pohjalta kohtuullisen helppo kieli oppia jos puhutaan alkeista. Kirjoitusjärjestelmä on helppo verrattuna kiinaan tai japaniin ja ääntäminenkin oli suhteellisen helppoa. Maassa pärjää myös hyvin englannilla, paikka on siisti ja hintataso suomalaisittain matala. Ruoka hyvää ja mahdollisuudet matkustella maan sisällä loistavat. Halvalla voi myös käydä vaikka Japanissa, Peach yms. halpalentoyhtiöt lentää koko ajan ja liput on 30e luokkaa.

Jos haluat kieltä opiskella ja treenata niin ihan samalla tavalla voit sitä opiskella ja treenata 6kk Koreassa. Alkuun pääset vaikka heti, netti on pullollaan ohjeita hanguleiden ja kieliopin opiskeluun. Esim. http://www.howtostudykorean.com/unit0/ käy hyvin aloittamiseen.

Korea! Jos vähänkään Aasialainen kulttuuri kiinnostaa, ja kalliimmat lentoliput ei ongelma, niin ehdottamasti Korea. Itse kävin AMK:n aikana kaksi kertaa vaihdossa. Belgia ja Japani. Oppimisen kannallta Belgia oli parempi, mutta hauskuuden/mukavuuden/ kaiken uuden elämää avartavan ajatuksen kannalta Japani ylivoimaisesti parempi. Olen myös sitä mieltä, että jokaisen pitäisi matkustaa Aasian ainakin kerran, ihan vain sen takia,että Aasia on aivan erillainen kuin Eurooppa. Koreankielin alkeet on helppo ymmärtää nopeasti, osa syynä helpohko kirjoitustapa. nimimerkki: 3 Vuotta asunut Koreassa

Jees, helposti sain näillä pienillä perusteluilla päätettyä Korean ykkösvaihtoehdoksi. Hakijoita on kuitenkin paljon ja kilpailu kovaa niin pitää myös kakkosvaihtoehto harkita tarkkaan.
Itävalta, Portugali, Puola, Kiina, Brasilia. Lähinnä olen tuosta listasta rankannut Kiinan pois ilmaston takia, hankala kieli ja olen jonkin verran negatiivista lukenut ihmisistä. Brasilia lämmin joo, mutta lapsuudesta saakka tuntemani ystävä siellä oli juuri 6kk vaihdossa ja ei ihan heti suosittelisi minun luonteelleni Brasiliaa, tuntee minut siis todella hyvin. Taitaa jotain lakkojakin olla tällä hetkellä kouluissa.

Noista siis jää ns. "tylsät" maat eli Portugali, Itävalta ja Puola. Puolaa suositeltu yleisesti ja Itävallasta kerroinkin jo.

Itävallasta puhuttaessa on iso merkitys mihin kaupunkiin on menossa. Esim. Wien vs. Innsbruck on kuin eri maita vertailisi.

Riippuu varmaan siitäkin, mitä opiskelet. Missä ois paras koulu tarjolla parhaassa mahdollisessa kaupungissa? Jos on tarkoituksena on pelkästään pitää hauskaa ja tutustua kultuuriin, niin melkein Itävallan tai Etelä-Korean valitsisin. Kummallakin on varmasti tarjota suomalaiselle enemmän uutta kuin Itävallalla.

Riippuu varmaan siitäkin, mitä opiskelet. Missä ois paras koulu tarjolla parhaassa mahdollisessa kaupungissa? Jos on tarkoituksena on pelkästään pitää hauskaa ja tutustua kultuuriin, niin melkein Itävallan tai Etelä-Korean valitsisin. Kummallakin on varmasti tarjota suomalaiselle enemmän uutta kuin Itävallalla.
Portugalin tai Etelä-Korean valitsisin*

Back
Ylös Bottom