Eroon leivän himosta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fridge
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Leipä voi oikeasti olla joillekin tosi iso ongelma. Itsellä sen syömisestä tulee usein kauhea karkkihimo ja kierre on valmis. Eli siis riittää ihan pari palaa ruisleipää (100 % ruisjauhoista) ja makeanhimo vie vallan. Ainakin jos ne leivät syö muulloin kuin aamulla. Joten ei auta. En syö leipää. Ollenkaan. Koskaan. Snif

Tää on varsin totta myös mun kohdalla :jahas:

Minulla myös viha/rakkaussuhde leipään, ruisnäkkäreihin, hapankorppuihin eli kaikkeen leipää edes vähän muistuttavaan. Olen ostanut itseni kiusaksi paketin silloin tällöin, mutta kun ottaa pari palasta, niin se on menoa sitten..:itku: Eli kaikki yleensä menee hirveessä himossa. Itselläni ahmimisherkkyys leipää kohtaan johtuu juuri siitä, että rajoitan liiaksi sen syömistä, mutta toisaalta jos antaisi itsensä jo aamusta alkaen puputtaa leipää (oli se kuinka 100 % ruista tahansa), niin kyllä kalorit ovat lyhyessä ajassa hankittu. Eli totaalinen kieltäytyminen kokonaan.
Sitä olenkin miettinyt, että kun en itse käytä leipää, en syö pastaa, riisiä, ja puuroakin satunnaisesti, niin riittääkö vehnä/ruisleseet korvaamaan ravintokuidun sekä kivennäis- ja ravintoaineet? Minä olen onneksi pieni kaniini, eli kasviksia ja vihanneksia kuluu kilo tolkulla päivässä :eek:, ja saan kuituja paljon niistä, mutta toisaalta kasvisten kuituhan on erilaista, eli onko se nyt sitä geeliytyvä ja viljassa geeliytymätöntä (?)
Onkohan viljattomalla ruokavaliolla sitten mahdollista saada hankittua kaikki vitamiiinit ja kivennäsiaineet, kuten esim. B-ryhmän..

Minulla hiivasyndrooman puhkeaminen laukaisi hirvittävän leivänahmimis vimman:nolo:
Meini himo ohi, kun aloin saamaan hiivaakin kuriin.

Leivänhimo on minullekin ollut todellinen riesa!! Se on vakava asia.

Suositukset leivästä ja kuiduista ovat suomalaista kotitekoista propagandaa. Ravintosuositukset ovat bisnestä ja politiikkaa, eivätkä ne perustu hyviin tutkimuksiin. http://www.ravitsemusjaterveys.fi/viljamyytit/#2

Runsashiilihydraattinen (paljon leipää yms.) ja vähärasvainen ruokavalio aiheuttaa huomattavalle osalle ihmisistä metobolisen oireyhtymän, joka lopulta johtaa diabetekseen. Tämä käy ilmi erään suomalaisen lääkärin kirjoittamasta kirjasta. Hullunkurisesti juuri Diabetesliitto onkin se, joka pyrkii saattamaan kolmasosan meistä kaikista ennenaikaisesti hautaan. Lainauksia kyseisen lääkärin blogista alla http://www.anttiheikkila.com .

Tuntuu omituiselta, että Suomen lääkäriliitto on pyytänyt Mikael Fogelholmia arvostelemaan kirjani Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Fogelholm ei ole lääkäri vaan maa- ja metsätieteellisestä tiedekunnasta valmistunut ravintotieteilijä, jolla on tietämystä rehuteollisuudesta ja makkarahygieniasta, mutta joka ei omaa mitään kokemusta ja käsitystä kliinisestä potilastyöstä. --

-- Me kliinistä työtä tekevät lääkärit olemme menettäneet johtajuuden Unileverille, Pfizerille ja kaiken maailman sydän- ja diabetesliitoille sekä heitä sponsoroiville professoreille, jotka pakottavat meidät kaavamaisiin ”on sovittu” –hoitoihin, jotka aina nojautuvat kalliisiin patenttilääkkeisiin tai keinorasvoihin. Minua voi syyttää paranoiasta mutta nykyisen netin aikana maailma on tullut entistä läpinäkyvämmäksi. Professorikunnassa on henkilöitä, jotka jopa rehentelevät kytköksillään. Diabetesliiton asiantuntijaprofessori on sokerijätti Daniscon palkkalistoilla, asia joka on vapaasti luettavissa netissä hänen cv:stään. Mitä pitäisi sitten sanoa Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan saamasta 100. 000 €:n ”palkinnosta” joka tuli suoraan yksityiseltä elintarvikefirmalta. Nämä ovat asioita, jotka meidän tavallisten lääkäreiden tulisi nostaa pöydälle.

Viimeksi muokattu:
Huonosti nukutun yön jälkeen on kyllä tosiaan aivan järkyttävä leivän yms. skeidan himo :kuola: Nuudelit on toinen heikkous.. :(

jossain

laihdutus ohjelmassa suositeltiin 6-viipaletta ruisleipää päivässä..miksi sitä ei pitäisi syödä? fläsää on,ja syön aika paljon ruisleipää??

Itselläni leipä aiheutti kaikenlaisia vatsavaivoja ja jo helpotti kun jätin sen pois. Leivän korvaaminen mm. proteiineilla ei ole tuottanut vaikeuksia, sillä en erityisemmin ole koskaan leivästä pitänyt :jahas:

Olo on hyvä ilman leipääkin! :)

Taas tuli sunnuntaina tehtyä pakastin täyteen ruisleipää. Eipähän tarvitse ostaa kaupasta, kun olen jo 3 vuoden ajan tehnyt leipäni itse. Tulin äsken salilta, joten nyt olis aika pistää tonnikalaleipiä mikroon :kuola:

Mä syön aamiaisekis aina 2 palaa leipää ja kahvia...muistan ottaa aina illtaisin kaksi palaa leipää pakastimesta sulaamaan aamiaista varten. helposti vois korvat kaikki ateriat leivällä (ei näin :(), koska mulla ainakin se pitää hyvin nälkää, eikä tee mieli mitään hyvää tai jos on herkkulakossa ja tekee mieli namia voi ottaa leivän! Jos on kahvia(pelkkää kahvia en voi juoda) pitää olla leipää...ellei sitten halua suklaata/pullaa tmv. :rolleyes:
...Mä olen todellakin pahasti koukussa leipään :eek:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Lainauksia kyseisen lääkärin blogista alla http://www.anttiheikkila.com .
[/I]

Tuo on kyllä tosiaan jännä juttu, miksi yhä edelleen on hyväksyttävää syöttää kansalle tuollaista roskaa korkeahiilarisen dieetin hyvää tekevästä vaikutuksesta. Tosiasia on että suurin osa suomalaisista ei tarvitse ravintoköyhää sokeria vaan kasviksia ja marjoja. Voisin jotenkin hyväksyä tuon hiilarimainostuksen, jos edes suositeltaisiin niitä tarpeellisia hiilareita. Lisäksi ne päiväateriat joita jotkut tahot suosittelevat sopisivat paremmin kilpailevalle kestävyysurheilijalle kuin päätteen ääressä istuvalle sohvaperunalle. Vasta-argumenttina on varmasti, että virallisten suositusten takana on luotetavaa tutkimustietoa. Mutta miten, oi luojani, on mahdollista että pastan puputtaminen minkään valtakunnan tutkimuksissa edistää terveyttä? Ellei kyse ole samasta valtakunnasta jossa maito on julistettu parhaaksi palautusjuomaksi... :rolleyes:

Tuo on kyllä tosiaan jännä juttu, miksi yhä edelleen on hyväksyttävää syöttää kansalle tuollaista roskaa korkeahiilarisen dieetin hyvää tekevästä vaikutuksesta. Tosiasia on että suurin osa suomalaisista ei tarvitse ravintoköyhää sokeria vaan kasviksia ja marjoja. Voisin jotenkin hyväksyä tuon hiilarimainostuksen, jos edes suositeltaisiin niitä tarpeellisia hiilareita. Lisäksi ne päiväateriat joita jotkut tahot suosittelevat sopisivat paremmin kilpailevalle kestävyysurheilijalle kuin päätteen ääressä istuvalle sohvaperunalle. Vasta-argumenttina on varmasti, että virallisten suositusten takana on luotetavaa tutkimustietoa. Mutta miten, oi luojani, on mahdollista että pastan puputtaminen minkään valtakunnan tutkimuksissa edistää terveyttä? Ellei kyse ole samasta valtakunnasta jossa maito on julistettu parhaaksi palautusjuomaksi... :rolleyes:

Tekstisi on kuin minun näppäimistöltäni. Paitsi, että mun mielestä "jännän" lisäksi se on erittäin röyhkeää ja halpamaista.

Ihan jo maalaisjärjellä pitäisi tajuta että diabetesliiton suosittelema 950 grammaa hiilihydraattia sisältävää ruokaa päivässä diabeetikolle ei voi olla terveellistä. Olen yrittänyt tehdä hiljaista valistus työtä omien sukulaisteni kanssa (useita diabeetikoita) ja ainakin mummoni(!) alkaa jo olemaan vhh-herännäinen. Pitää vaan mummolle viedä tuo Heikkilän "keittokirja".

Oon viime aikoina aika paljonkin perehtynyt tuon Heikkilän juttuihin ja varsin pätevä ukko tuntuu olevan. :worship: Pitäs jostai saada tuo kirja vaikka lainaan, sen verran kiinnostaa kyllä. Itsekin kun noudatan vhh-ruokavalioo.

kerro ohje! :)

:) Eipä siihen muuta tarvita kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Taikinajuuri valmistuu muutamassa päivässä, kun sekoitat vettä, ruisjauhoja ja hieman piimää. Anna sekoituksen olla liinalla tai vaikka tuorekelmulla peitetyssä astiassa (mielellään lämpimässä paikassa, niin homma nopeutuu) pari kolme päivää. Taikinajuuri on valmis, kun seos vaalenee ja kohoaa hieman.

Sitten vain sekoitat juuren taikinaan - juuri tekee tehtävänsä muutamassa tunnissa, vaikka taikina ei silminnähden kohoakaan niin kuin hiivan kanssa (ekalla kerralla luulin, että homma meni puihin). Älä tee taikinasta liian löysää. Ota taikinasta vaikka parin pullan kokoinen pala talteen ja laita se pakastimeen. Seuraavalla kerralla riittää, kun sekoitat edellisenä iltana taikinanpalan veteen ja ruisjauhoihin. Juuri on aamulla käyttövalmis.

Itse käytän taikinaan 5 kiloa täysjyväruisjauhoja, 3,5 litraa lämmintä/lähes kuumaa vettä (nopeuttaa hommaa) ja 2,5 ruokalusikallista mineraalisuolaa (suolaahan jokainen käyttää "makutottumustensa" mukaan...). Suolahan on tietysti järkevintä sekoittaa lämpimään veteen ja vasta sitten lisätä jauhot ja juuri. Näillä määrillä saa n. 7,5 kiloa leipää.

Kaulitsen taikinan neljäksi pellin täyttäväksi levyksi ja jaan ne leivinpyörällä 20 palaan. Leivänpalat eivät tarvitse leivinpyörän jälkeä suurempaa rakoa välilleen. Kannattaa leikata pohjaan saakka, niin valmiit leivät on sitten helppo murtaa erilleen. Paistan leivät pelti kerrallaan (kun ei ole kiertoilmauunia) puoli tuntia 250 asteessa. Halkaisen jäähtyneet leipäpalat kahtia (homma kannattaa hoitaa tässä vaiheessa, kun se on helpointa) ja laitan ne pakastuspusseissa pakastimeen. Yhteensä teen siis kerralla 160 palaa leipää.

Yhteen aikaan söin 10 palaa päivässä, jolloin joudun leipomaan parin viikon välein :D Nykyisin tyydyn kuuteen palaan. 5 kilon pussin täysjyväruisjauhoja saattaa löytää alle 3 eurolla. Kyllähän tässä säästää pitkällä aikavälillä melkoisesti, kun ei tarvitse ostaa leipää kaupasta. Ja on se vaan palkitsevaa olla "omavarainen" ja syödä itse tehtyä ruisleipää...

Leivän päälle kun laittaa "voita" ja tonnikalaa ja lämmittää sen mikrossa, niin ei sitä kyllä edes haluaisi päästä eroon leivän himosta...

Olen itse kasvanut perheessä, jossa noudatettiin vähähiilihydraattista ruokavaliota. Sillon en syönyt leipää koska sitä ei kotona ollut ollenkaan, nykyään olen ottanut taas mukaan ruokavalioon pari palaa tummaa leipää päivässä ja ihan hyvin on pysynyt "himot" kasassa, syön myös aamuisin luomuruispuuroa. Leivistä suosin sellaisia, missä on alhaiset GI-arvot, kuten Fazer Real. Kohtuullisesti käytettynä tollaset tummat hiilarijutut on minusta (tai ainakin minulle) olleet ihan ok, mutta ihan hyvin se elämä sujui ilman niitäkin.
Heikkilän kirjat on mun lapsuudenkodissa luettu kannesta kanteen ja ainakin mun vanhemmilla tuonut hyviä tuloksia terveyteen ja painon pudottamiseen ihan ilman liikuntaakin.

:) Eipä siihen muuta tarvita kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Taikinajuuri valmistuu muutamassa päivässä, kun sekoitat vettä, ruisjauhoja ja hieman piimää. Anna sekoituksen olla liinalla tai vaikka tuorekelmulla peitetyssä astiassa (mielellään lämpimässä paikassa, niin homma nopeutuu) pari kolme päivää. Taikinajuuri on valmis, kun seos vaalenee ja kohoaa hieman.

Sitten vain sekoitat juuren taikinaan - juuri tekee tehtävänsä muutamassa tunnissa, vaikka taikina ei silminnähden kohoakaan niin kuin hiivan kanssa (ekalla kerralla luulin, että homma meni puihin). Älä tee taikinasta liian löysää. Ota taikinasta vaikka parin pullan kokoinen pala talteen ja laita se pakastimeen. Seuraavalla kerralla riittää, kun sekoitat edellisenä iltana taikinanpalan veteen ja ruisjauhoihin. Juuri on aamulla käyttövalmis.

Itse käytän taikinaan 5 kiloa täysjyväruisjauhoja, 3,5 litraa lämmintä/lähes kuumaa vettä (nopeuttaa hommaa) ja 2,5 ruokalusikallista mineraalisuolaa (suolaahan jokainen käyttää "makutottumustensa" mukaan...). Suolahan on tietysti järkevintä sekoittaa lämpimään veteen ja vasta sitten lisätä jauhot ja juuri. Näillä määrillä saa n. 7,5 kiloa leipää.

Kaulitsen taikinan neljäksi pellin täyttäväksi levyksi ja jaan ne leivinpyörällä 20 palaan. Leivänpalat eivät tarvitse leivinpyörän jälkeä suurempaa rakoa välilleen. Kannattaa leikata pohjaan saakka, niin valmiit leivät on sitten helppo murtaa erilleen. Paistan leivät pelti kerrallaan (kun ei ole kiertoilmauunia) puoli tuntia 250 asteessa. Halkaisen jäähtyneet leipäpalat kahtia (homma kannattaa hoitaa tässä vaiheessa, kun se on helpointa) ja laitan ne pakastuspusseissa pakastimeen. Yhteensä teen siis kerralla 160 palaa leipää.

Yhteen aikaan söin 10 palaa päivässä, jolloin joudun leipomaan parin viikon välein :D Nykyisin tyydyn kuuteen palaan. 5 kilon pussin täysjyväruisjauhoja saattaa löytää alle 3 eurolla. Kyllähän tässä säästää pitkällä aikavälillä melkoisesti, kun ei tarvitse ostaa leipää kaupasta. Ja on se vaan palkitsevaa olla "omavarainen" ja syödä itse tehtyä ruisleipää...

Leivän päälle kun laittaa "voita" ja tonnikalaa ja lämmittää sen mikrossa, niin ei sitä kyllä edes haluaisi päästä eroon leivän himosta...

Ihailen suuresti tällaista ajattelua ja viitseliäisyyttä! Todella mahtavaa! :5:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom