Eri vaihtoehtoja massan hankintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peetter
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun tulee syksy ja talvi uskaltaa taas kevään/kesän tiputtelun jälkeen ottaa varoivaisesti massaa. Olen tässä lähiaikoina lukenut erinlaisia ravintovaihtoehtoja, mitä on myös monissa lehdissä käsitelty.
En itse osaa oikein päättää millä tavalla voisi lähteä massaa hankkimaan niin, että pitäisi rasvat mahdollisimman alhaalla.

Siispä itse olen ajatellut näitä vaihtoehtoja.

1. Vähillä hiilihydraateilla, suurella proteiinin määrällä ja suurella rasvanmäärällä. Ajoittaen hiilarit treenin jälkeen ja satunnaisia hiilihydraatti tankkauspäiviä.

2. Pätkäpaastolla 2 kertaa päivässä syöden 6/18 jaolla.

3. Pätkäpaastolla tällä naisten trendid dietillä 5/2 päivillä ei treenit päivät siis nuo pienillä kaloreilla ja 5 päivää sitten kohtuullisen suuremmilla.

Olisi myös vaihtoehto, että söisi vähän plussa kaloreilla noin 250 ja välillä lepopäivinä miinuksilla.

Mulla rasvat tossa 12 % pinnalla niin vähän uskaltaisi ottaa lisää, mutta ei liikaa.

Mitäs mieltä te pakkiksen kokeemmat ja viisaammat heebat olisi ? kiitoksia etukäteen :hyvä::hyvä:

Tartteeko siihen jotain tollasta erikoiskeinoa? Eikö voi ihan tavallisesti vaan syödä terveellistä ruokaa kohtuullisia annoksia? Paras vaihtoehto varmaan ois syödä vaan vaikkapa tuo 250kcal yli kulutuksen päivittäin, ilman mitään turhia miinuskaloripäiviä. Rasvaprosentti pysyy käytännössä ihan yhtä hyvin kurissa pätkäpaastolla kuin tavallisestikin syödessä, jos ruoasta tulee energiaa saman verran.

Joka päivä pienillä plussilla, lepopäivinä voit syödä ylläpitokaloreilla, jos haluat minimoida fläsän kertymisen. VHH- ruokavaliot, paastot ym. sopivat enemmänkin dieetille kuin massakaudelle.

Akat suunnittelee alottaa saliharjottelua,niin ne pohtii,että pitäis löytää semmonen harjotusohjelma ettei tulis liian isoja lihaksia. Sällit suunnitelee massanhankintaa ja pohtii ettei sais tulla liikaa rasvaa. MUN mielestä kumpikaan ei väijy nurkan takana ja hyökkää sieltä niin yllättäen,että aamulla mimmillä on hirmuset muskelit ja jätkällä kauheet rasvat. Jos rasvaa alkaa kertyä,niin IHAN VARMASTI ehdit reagoida. Lisäät liikuntaa tai vähennät ravinnon energiamäärää. Syöt nyt vaan terveellisesti ja enemmän kuin kulutat. Sori ettei tähän tarvii mitään ihme hifigojikarhunvitukkadieettiä.

Niinhän nuo onkin hyvin soveltuvia dieetille ja plussakaloreillahan noissa kaikissa on kyse. ;) Lähinnä tulee mieleen lukeneeni monestakin lähteestä juttua, että tuo VHH plussakaloreilla auttaisi insuliiniherkkyyteen, jolla taas on moniakin vaikutuksia. Itse ainakin lukenut, että kolesteroli nostaisi testo tasoja ja kun kehossa ei ole paljon insuliinia niin se ei lihaksiakaan tuhoisi vaan päinvastoin auttaisi kasvussa.

Sitten taas noista "paastohumpuukeissa" keho kumminkin polttaisi rasvaa, jonkun verran pitkien paastojen aikana, lähinnä vaan mietityttää, että mites tuo proteiinin saanti mahdolliseen lihasten kasvuun kun vain esimerkiksi 2 kertaa päivässä söisi. Itse ainakin on painoatiputtanut 8/16 meininkeillä ja huomannut tykkääväni pastosta, lähinnä epäsäännöllisten työaikojen takia tosin.

Mites tuo perinteisen varovaisen plussakalorisysteemissä kummiskin hiilareita vetäisi päivätpitkät ja kehossa olisi enemmän insuliinia koko ajan ? :wtf: ei hyvä

Pahoittelut jos nyt tämmöstä turhan hifistelyä tommoseen rentoon varovaiseen massanlisäykseen haluaa, mutta onhan sekin vaihtoehto muiden joukossa. :hyvä:

VHH:ssa kannattaa ottaa se huomioon, että ilman tai vähillä hiilareilla ei ole teoriassa ja harvoin käytännössäkään mahdollista saada yhtä hyvää suorituskykyä kuin hiilareita syödessä.

Juurikin noin, useasti on kyllä käytyä paaston aikana treeneissä ja saanut nekin ihan suhteellisen hyvin suoritettua. :) Lähinnä kallista se lihan syöminen.

Hiilarit ja insu antavat hyvän anabolisen vasteen ja paastoaminen ei todellakaan ole massaa kasvattavaa. Kannattaa syödä rasvaa maltillisesti, proteiinia riittävästi(ei järjettömiä määriä) ja nostaa hiilihydraattien määrää hiljalleen, aluksi esim 10g/vko ja myöhemmin esim 5g/vko. Jossain vaiheessa kun tuntuu että alkaa fläsää olla ja on dietin aika, on sulla iso määrä hiilareita dietissä, joista on paljo varaa karsia, tämäkin siis vähitellen. Näin ei tarvitse dietillä mennää ketoosiin tai muihinkaan övereihin.

Pöyröö varmaan tarkotti, että hiilareiden määrää NOSTETAAN se 5-10g/vko. Eli jos syöt 100g/pv hiilaria tällä viikolla, syöt ensi viikolla sen 105-110g/pv jne.

5g/vko hiilaria, pitää olla aika kova karppaaja jo :D

^itseasiassa pöyröön ideassa on kovastikin järkeä. Metaboliaa on hyvä herätellä dieetin jälkeen todella rauhassa - ja onpa tapauksia joissa kaloreita nostaen (hiilihydraatin määrää) rauhassa ~5gr/2vk on lopulta useampien kuukausien jälkeen päästy tilaan, jossa syödään normaaliruokamäärää ~1000kcal enemmän. Pr:t paukkuu, ihasta vaan tulee, eikä rasvaa juurikaan. :)

Kuulostaa järkevältä! Tuli tässä myös mieleen, että voisi syklitellä plussa ja miinusviikkoja. Mutta ensin koitan miten tuo käytännössä sujuu. Kiitoksia! :worship:

Joo kyllä mä Ertsi ton tajusin. Tarkotin, että jos söis yhteensä 5g hiilaria viikossa niin sillä ei kovin montaa reeniä jaksa kyl vetää :D

Kuulostaa järkevältä! Tuli tässä myös mieleen, että voisi syklitellä plussa ja miinusviikkoja. Mutta ensin koitan miten tuo käytännössä sujuu. Kiitoksia! :worship:
Ota maltilliset plussat ja kun paino jumittanut samassa kaksi viikkoa tai jopa hieman laskenut nosta kaloreita maltillisesti. (100-200kcal/pv)
Olen itse tehnyt näin ja nostanut painoa 78->92 aamupainoon ja vielä kehtaa vedellä plussilla.

Edit* Katso että tulokset salilla kasvavat myös.

Back
Ylös Bottom