Eri pituiset jalat ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darvi
  • Aloitettu Aloitettu
Kun nyt on tällainen jalkavammainen, että on toi oikea jalka 1 cm lyhyempi kuin vasen, ja kyykyssä tahtoo tulla alaselkään/lonkkaan kipua oikealle puolelle vaikka on koroke siinä jalan alla, niin onko kenelläkään tietoa, miten voisi kyykätä ilman kipua? Onko muita joilla on eripituiset jalat? Sama ongelma on hieman lievempänä jalkaprässissä, mutta esim romanialaisessa maastavedossa ei ole mitään ongelmia.

Vai onko kyykky jätettävä kokonaan pois? :(

Etukyykkyä ajattelin kokeilla, mutta hieman epäilyttää kun kerran maastavedossa ei ole ongelmia. Jos joku osaa auttaa, että pääsisi taas kyykkäämään niin... :worship:

darvinisti sanoi:
Kun nyt on tällainen jalkavammainen, että on toi oikea jalka 1 cm lyhyempi kuin vasen, ja kyykyssä tahtoo tulla alaselkään/lonkkaan kipua oikealle puolelle vaikka on koroke siinä jalan alla, niin onko kenelläkään tietoa, miten voisi kyykätä ilman kipua? Onko muita joilla on eripituiset jalat? Sama ongelma on hieman lievempänä jalkaprässissä, mutta esim romanialaisessa maastavedossa ei ole mitään ongelmia.

Etukyykkyä ajattelin kokeilla, mutta hieman epäilyttää kun kerran maastavedossa ei ole ongelmia. Jos joku osaa auttaa, että pääsisi taas kyykkäämään niin... :worship:

Mulla on vasen jalka muistaakseni 1,5 senttiä lyhyempi ja numeroa pienempi.
Itse olen päässyt ongelmasta pitämällä jalat leveällä, mutta taas kyykyn vaikutus etu-reisiin heikkenee. Minulla siis. Ainoat kyykyt mitkä kunnolla onnistuu kuten pitää on etu-kyykky smithissä ja hacki.

Tuliko sulla Letku kanssa samanlaisia kipuja? Eli tuossa takana kun tuntuu se lonkan uloin kohta niin sen vieressä tuntuu selkälihaksessa.

Nyt kun otitte asian puheeksi niin havaitsen itselläni samanlaisen ongelman. Jalkojen pituusero vain puoli senttiä mutta aina toisinaan saan selän aivan uskomattoman jumiin. Ja se kohta tosiaan sama kuin darvinisti tuossa mainitsi. Mitään apua en tuohon ole löytänyt tosin enpä mitään korokkeitakaan käytä. =)

Mulla on toinen jalka sentin lyhyempi. En nyt kauheasti ole kyykkäilyt, mutta on noihin koipiin nyt +10 cm tullut. Aikalailla ilman ongelmia oon pystynyt kyykkäämään. En siis oo tehnyt mitään muuta jaloille kuin takakyykkyä. Kyykätessä oon pitänyt sellasia "skeittikenkiä", et on tasaset pohjat. Ja sitten sille puolelle, jolla mulla on jalka vähän lyhyempi, olen laittanu aivan pienen korokkeen kantapään alle. Ajattelin, että näin ei pääse se lyhyempi jalka liikaa viemään roolia.

Itellä on toinen jalkaterä sentin puoltoista toista lyhyempi. Ton seurauksena kyykkyyn ei koskaan löytyny hyvää asentoa. Ton seurauksena taas oli jatkuva kipu alaselässä sen lyhkäsemmän jalkaterän puolella. Jätin kyykyn pois ja sen jälkeen ei ole selässä ollut kipua.

Pituuseroja kannattaa näyttää esim napropaatille. Minulla oli samaa vikaa mutta se juonsi selkarangan lukoista. Kun koko selkä saatiin kolmella käsittelyllä auki oli pituus sama. Ennen sitä mulle ehdoteltiin puolen sentin pohjallista toiseen jalkaan. Sillä sitä vasta olisi kipeäksi tullut.

darvinisti sanoi:
Tuliko sulla Letku kanssa samanlaisia kipuja? Eli tuossa takana kun tuntuu se lonkan uloin kohta niin sen vieressä tuntuu selkälihaksessa.

On. Loppujen lopuksi hajosi selästä jotain, ja siihen kohtaan ilmestyi rustoa, tuntuu sellainen iso kyhmy selässä -> röntgen-kuvista lääkärit bongasi, että kaksi niveltä, välilvyä tms. on rustottunut yhteen.
Ja selkäranka on kuulemma kiero. Puutuu selkäkin sieltä vasemmalta puolelta helposti, kun kävelee.

Hönön tuntuista, kun on vaikea pitää tasapainoa, jos kävelee poikittain jotain loivaa mäkeä, jossa vasen jalka on sillä matalemmalla puolella.

itse hain tukipohjalliset kenkiin kun toinen jalka tuli 6mm perässä kasvussa (terveydenhoitaja antoi lähetteen). kannattaa jutella ammattilaisen kanssa ainakin tuosta maastavedosta. miksei niitä (tukevia!) pohjia saisi treenikenkiinkin.

itselläni oli oireina mm. pääkipu. aluksi sattui nilkkoihin mutta kyllä siihen tottui. parissa vuodessa jalat samanmittaset. kannattaa hoitaa ajoissa ettei selkä hajoa.

Itellä 1cm pituus ero jaloissa ja vielä murtumassa tapahtunut siirtymä yli 1cm eli yli 2cm eroa jalkojen pituudella.
Mutta MAASTANOSTO 340 RAW
KYYKKY 280 RAW

Käytän tavallisissa kengissä korkoa kannassa. Mutta treeni kengissä en.
Onhan tossa aikoinaan kipuja ollu, mutt nykyään ei treenissä ongelmia. (paitti joskus kyykyssä, ku on paikat jumissa niin rupeaa tasapaino häiriytyyn vähäsen)

Ja Maastanostoa tein ennen vuosia sukkasilla, nykyään painitossuilla. Ja Oh man do I love it!! Eli ei maastanosto ole kiinni tosta 1cm, eikä kyykky myöskään. :kippis1:

Nostan oman threadin ylös ja päivitän tilannetta. Tein yhden jalan kyykkyjä pari vuotta, kun tavalliset eivät onnistuneet ja nyt viime syksynä koitin taas etukyykkyjä ja hyvin alkoi sujua. Hieman tuli samoja tuntemuksia lantioon, mutta nyt tuntuvat vähentyneen. Aktiivista venyttelyä ja tekniikan parantamista. Toistaiseksi ainakin sujuu ja liikkeestä tullut suosikki.

mä kyykkäsin takakyykkyä ja tuli kaameet kivut selkään (vasemmalle puolelle) ja vaihoin takakyykyn tilalle etukyykyn ja jalkaprässin nii ny ei koske yhtään. näin mä sain noi kivut pois

Yleensä jalat eivät ole eri pituisia, vaan se pituus ero tulee lantion ja alaselän vinoumasta.

Itellä oli myös 1cm verran eroa, mut täs vuoden alussa tuli käytyä yhdellä sukulaisella hierottavana ja hän kerto saaneensa opetusta näihin pituus ero ongelmiin. Jollain voidaan tarvita enemmän käyntejä kuin toisella, mut itellä tuli heti saman mittaisiksi. Toimenpiteessä ei varsinaisesti hierota, vaan käytetään pitkiä rauhallisia hengityksiä ja samalla hieroja vääntää/kääntää/painaa/runnoo/murjoo sua ja näin 30min päästä kaikki on kunnossa.

Eli otatte hierojiin/fysioihin/ortopedeille jne. yhteyttä ja kyselkää onko heillä taidot noihin "pituus ero" juttuihin.

Moi,

mulla on kanssa pituuseroa samanverran ja myös lihakset erimalliset ja erikokoa (myös muualla kun jaloissa) ja selässä välilevyn rappeumaa, skolioosia jne valmistusvikaa, ja toi kipu kyllä sinänsä kuulosti toooosi tutulta joka tulee tonne ihan lonkan reunaan selkälihaksiin(?)

ittellä toi vaiva ilmeni aina kun teki takareisiä tai kyykkyä ilman että oli syvät vatsalihakset kunnossa ja käytti vatsaa tukena, eli selkä pääsi vääntymään hieman johonkin suuntaan minne ei olis pitänyt...

kävin osteopaatilla joka käsitteli pakarat ja alaselän ja antoi vatsatreeni vinkkejä ja suositteli takareisiä venyttelyä.

rupesin ahkerasti treenaamaan syviä vatsalihaksia (ei voimapyörällä) ja hieman venyttelinkin jos jaksoin, noita takareisiä siis, ja tossa alkukeväästä ikäänkuin löysin sen tuen niistä vatsalihaksista liikkeeseen kun liikkeeseen ja sen jälkeen kipu on ollu poissa ja selkä pysynyt kunnossa muutenkin, jopa sjmv onnistuu mainiosti, samoin muutkin liikkeet mitä keksii tehdä, ja olin vakuuttunut että ei oo toivookaan että pystyis esim. sjmv tekemään koskaan enää.

en tiedä menikö tää vähän aiheen vierestä mutta tiivistettynä vatsaa treenaamalla ja käyttämällä liikkeissä oon saanut ton ikävän kivun pysymään poissa, pituuserohan siellä silti on, mut sitäkin voi korjailla pohjallisilla uskoisin.
pitkä tarina tuli. rokkenrol. :david:

Vielä on pystynyt etukyykkää, vaikka hieman on kipua ollut lonkassa. Se ei kuitenkaan tunnu erityisen pahalta, eikä pahene rasituksen lisääntyessä. Vatsaa olen treenannut huolella ja takareisiäkin venytellyt joka päivä (paitsi nyt, kun tuli pieni lihasrevähdys sinne). Ehkä ne ovat auttaneet, että olen voinut taas kyykätä. Tekniikka on tosin myöskin parantunut.

Kotona kuvasin etukyykkytekniikkaani ja säikähdin kun huomasin, että alhaalla painuin hieman oikealta alas. Otin sitten kameran mukaan salille, mutta painojen kanssa ei ollut samaa notkahdusta havaittavissa. Tekniikka näytti jopa hyvältä, vaikka itse sanonkin.

Vielä on pystynyt etukyykkää, vaikka hieman on kipua ollut lonkassa. Se ei kuitenkaan tunnu erityisen pahalta, eikä pahene rasituksen lisääntyessä. Vatsaa olen treenannut huolella ja takareisiäkin venytellyt joka päivä (paitsi nyt, kun tuli pieni lihasrevähdys sinne). Ehkä ne ovat auttaneet, että olen voinut taas kyykätä. Tekniikka on tosin myöskin parantunut.

Kotona kuvasin etukyykkytekniikkaani ja säikähdin kun huomasin, että alhaalla painuin hieman oikealta alas. Otin sitten kameran mukaan salille, mutta painojen kanssa ei ollut samaa notkahdusta havaittavissa. Tekniikka näytti jopa hyvältä, vaikka itse sanonkin.

Mulla käy kanssa niin tosi helposti että kun laskeutuu alas ikäänkuin luisuu tonne oikealle puolelle, uskoisin että se on mua auttanut tossa se vatsojen käyttö ja "paineiden pitäminen" tai miten sen sanois

Liityn tähän jalkaselkä- vammaisten joukkoon. Minulla on 2cm pituusero jaloissa ja siittä johtuen paha skolioosi, mutta tämä korjaantuu korokkeella hyvin.
Ihme kyllä, treeniin tää ei ole onneksi vaikuttanut mitenkään(vielä), kaiketi tuon korokkeen johdosta.

Mulla on 0,5 cm lyhyempi vasen jalka. Tein juuri pitkästä aikaa mavea lantiovamman takia. Seuraavana päivänä vaan oikea takareisi kipeänä, joten vasen ei saanut oikealla tavalla rasitusta.

Miten tuo jalkojen pituusero todetaan ja mitataan? Minulla joskus epäiltiin lievää pituuseroa, mutta mihinkään toimenpiteisiin ei koskaan ryhdytty. Jälkeenpäin vaan mietitytti, että miten mittaus tapahtuu; röntgen-kuvauksella vai jotenkin muuten...?

Back
Ylös Bottom