Epäonnistuneet kisadieetit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Tuolla mun kuvathreadissa on käyty hyvää keskustelua kisadieeteistä ja siitä, miten dieetit on epäonnistuneet jonkun asian takia. Millaisia kokemuksia palstan kisaajilla/huoltajilla/tukijoukoilla/kisaajien tutuilla on tästä? Oletteko turvautuneet joihinkin erikoiskeinoihin dieetin vauhdittamiseksi, jotka ovatkin osoittautuneet täysin itsellenne toimimattomiksi? Tai ehkä jotain muuta jakamisen arvoista on dieetin aikana sattunut? Miten olette seuraavalla kerralla toimineet että vastaava ei toistuisi?

Jos en ihan väärin muista, niin Boogiella ainakin saattaa olla joitakin mehukkaita juttuja takataskussa... ainakin niistä kisoja edeltävistä päivistä varmaan monella on edes jotain sanottavaa. Ei ehkä tapahtumahetkellä niin hauskaa, mutta nyt jutuille ehkä voi jo virnuilla. ;)

Laitoin tämän tälle osiolle, koska olisi kiva kuulla sekä naisten että miesten kommentteja. Modet voi siirtää, jos tälle on joku parempi paikka.

Valmistauduin SM-kisaan 1999, kun kaksi viikkoo ennen iski aivan kaamee vit... ja dietti oksetti ajatuksena monta päivää.
Soitin KP Ouramolle masentuneena, etten jaksa enään sekunttiakaan.
KP rauhotteli ja sanoi että osta nyt heti perhepitza, niin kyllä se siitä masennus lähtee. No tuumasta toimeen heitin lätyn naamariin, ja kas kummaa kisa fiilis nousi kattoon.:rock:
SM-kisat tuli aikanaan.... mä pokkasin neljännen SM kultani.:kippis1: Kyllä ohrapirtelö maistu taivaalliselle.
KP tuntee mut kuin omat housuntaskut... olen siitä ikuisesti kiitollinen.:worship: :worship: :worship:

Mitä me tästä opimme, no ei se niin vakavaa ole meinaan tämä boddoominen:lol2:

Moi Kuopion Viäräleuka. :)

Tuli ihan hullu idea mieleen:

Nyt, kun tuo Turtiaisen Anokin on (onneksi) ymmärtänyt muuttaa tänne Savonperukoille, niin olisikohan mahdoton ajatus, että yrittäisitte saada jotain yhteistoimintaa :hyper:

Ano järjestää kesäisin Juvalla Metsäkansan Karkeloissa kova tasoisia penkkipunnerrus- ja voimanostoskaboja. Lisäksi on ollut joku yleisölaji. Eli kunnon voimailuviihdettä :whip:

Ei puutu kuin se potipiltinki ;)
Olis mahtavaa saada jotain näytöksiä lajista siihen yhteyteen. Anolla on muuten oma salikin Juvalla...

Tämä siis täyttä spekulaatiota ja hullu idea :D

Kaikkea hyvää valitsemallenne tielle ja siunausta. :piis:

T: Mikkelinmies

miccomacho sanoi:
Moi Kuopion Viäräleuka. :)

Tuli ihan hullu idea mieleen:

Nyt, kun tuo Turtiaisen Anokin on (onneksi) ymmärtänyt muuttaa tänne Savonperukoille, niin olisikohan mahdoton ajatus, että yrittäisitte saada jotain yhteistoimintaa :hyper:

Ano järjestää kesäisin Juvalla Metsäkansan Karkeloissa kova tasoisia penkkipunnerrus- ja voimanostoskaboja. Lisäksi on ollut joku yleisölaji. Eli kunnon voimailuviihdettä :whip:

Ei puutu kuin se potipiltinki ;)
Olis mahtavaa saada jotain näytöksiä lajista siihen yhteyteen. Anolla on muuten oma salikin Juvalla...

Tämä siis täyttä spekulaatiota ja hullu idea :D

Kaikkea hyvää valitsemallenne tielle ja siunausta. :piis:

T: Mikkelinmies

Tottakai olen kiinnostunut :thumbs: , kerro Anolle terveiset että ottaa yhteyttä.
Minun puh:no 040-7139324

Boogie sanoi:
Valmistauduin SM-kisaan 1999, kun kaksi viikkoo ennen iski aivan kaamee vit... ja dietti oksetti ajatuksena monta päivää.
Soitin KP Ouramolle masentuneena, etten jaksa enään sekunttiakaan.
KP rauhotteli ja sanoi että osta nyt heti perhepitza, niin kyllä se siitä masennus lähtee. No tuumasta toimeen heitin lätyn naamariin, ja kas kummaa kisa fiilis nousi kattoon.:rock:
SM-kisat tuli aikanaan.... mä pokkasin neljännen SM kultani.

LOL :hyper: Tää on kyllä ihan paras juttu. Repesin täysin!

Hehe, ei oo oikein ottanut tulta alleen tämä thread. Ja mä ku niin halusin kuulla, mitä ne todelliset selitykset näihin "en menny kisoihin, kun ...(aseta tähän joku random-syy)...". Ehkäpä niistä ois joku voinut oppiakin jotain. :)

Faidra sanoi:
Hehe, ei oo oikein ottanut tulta alleen tämä thread. Ja mä ku niin halusin kuulla, mitä ne todelliset selitykset näihin "en menny kisoihin, kun ...(aseta tähän joku random-syy)...". Ehkäpä niistä ois joku voinut oppiakin jotain. :)

Yksi varma keino saada dieetistä mahdollisimman vaikea,on tehdä siitä elämää suurempi asia. Ajatukset pyörivät vain ruoan ja treenin ympärillä ja pian huomaakin olevansa aika yksin ajatuksineen. Dieetti toimii kaikista parhaiten kun on muutakin ajateltavaa ja puuhasteltavaa, eikä tarvitse tuijottaa kelloa milloin saa avata taas jääkaapin ja rahkapurkin. Varma keino saada lähiympäristö kypsymään on dieetillä kiukuttelu; kotona, työpaikalla ja salilla...:curs:
Lisäksi on muotiakin nämä "mässäys-päivät" jolloin saa syödä mitä haluaa. Alkuviikosta jo vatsa ja aivot miettii millä sitä itsensä räjäyttää täyteen. Tankkauspäiviä tarvitsee kuitenkin aika harvoin, vain silloin kun aineenvaihdunta tosiaan jo hidastelee. Liika ruuan ajattelu saa vain entisestään nälkäisemmäksi ja ärtyneemmäksi.
Eli pointtina kaikkeen sekavaan sepustukseeni on, että pitäisi elellä suht normaalisti myös kisadieetillä. Liian monella on dieetti kaatunut kun on vedetty pinna liian tiukalle ja kantti pettää loppumetreillä.
Ensimmäiset dieetit vedin itse täysin överiksi joka suhteessa. Pudotin eka dieetillä 17 kg ja se oli aivan liikaa. Lähtöpaino oli aivan liian korkea. Aerobista sahasin päivässä parhaimmillaan 3,5 h. ja päälle salitreenit. Jatkuva ylikunto ja unettomuus vaivasi koko ajan. Viimeiset viikot meni aika sumussa ja ihme että pääsin edes lavalle. Pää oli tyhjänä koko ajan ja en viitsinyt edes vastata puhelimeen tai avata ovea kun olin kotona. Töistä olin poissa viimeiset 4 viikkoa. Kireäksi pääsin mutta vähemmälläkin vaivalla pääsee.
Onneksi nykyään osaa jo hieman paremmin suhteuttaa asiat ja jotain on oppinut dieettaamisestakin vuosien varrella.:)

Parhaimpia mitä olen kuullut on mm.
Mutsi täyttää 50v kaksiviikkoa ennen kisoja, siellä on täytekakkua ja mä haluan syödä sitä. Kato kuule Boogie se kunto menee pipariksi sen takia.... en ota riskiä että kamut nauraa mulle:lol2: :D

Toinen kuuluisa ei kisa lähteminen.
Boogie kuule, mulla sattuu jalkapäivä just lauantaiksi , sillon kun pitäs olla lavalla. Mä en koskaan jätä jalkojani minkään esteen takia tekemättä.:lol2: (Vaikka oli dietannu 4kk):D

Kolmas huvittava juttu.
Boogie mulla flunssa iski kk ennen kisoja kolmeksi päiväksi, en viittiny enään lähtee räpeltää. Siellä ei kyllä ollu minkäänlainen taso,olisin ottanu mitskun helposti. Mutta hei ajattelin että lähden vuoden päästä (taas)
Oliko sinulla kuumetta? Ei ollu, mutta oli sellanen tunkkanen olo....:eek::lol2:

Näyttää siltä, että lihasten lisäksi tarvii roiman annoksen kylmähermoisuutta toi lavalle astuminen....jos pää pettää kesken kaiken. Mitenköhän toi henkinen valmennus kehonrakennuksessa, onkohan siitä tutkittua tai kirjoitettua tietoa?

Pinni sanoi:
Näyttää siltä, että lihasten lisäksi tarvii roiman annoksen kylmähermoisuutta toi lavalle astuminen....jos pää pettää kesken kaiken. Mitenköhän toi henkinen valmennus kehonrakennuksessa, onkohan siitä tutkittua tai kirjoitettua tietoa?

Kateelliset itkijät ja tietysti isoimmat potarit on katsomossa. Jotka tekis mitä vaan että USKALTAISIVAT lavalle, mutta kun syyke on 0 ja voi jos mä en nyt voitakkaan tätä fuckin kisaa, kun suku, tyttöystävä ja koko kylä tietää että mä olen kisassa, en uskalla... LÄHREN TAAS ENSI VUONNA.

Ei ole tutkittu eikä tartte tutkia henkistävalmennusta.... lavalle vaan vaikka paskat on jo housussa. Sitä lähtee kisaan tai sitten körmöttää pirtinuunin kupeessa loppu elämänsä.:lol2:

Niimpä, kumpi sitten on pahempi kasvojen menetys kerran jossain kisassa vai pirtinnurkassa itkeminen menetettyä elämäänsä....:itku:

Boogie sanoi:
Ei ole tutkittu eikä tartte tutkia henkistävalmennusta.... lavalle vaan vaikka paskat on jo housussa. Sitä lähtee kisaan tai sitten körmöttää pirtinuunin kupeessa loppu elämänsä.:lol2:
Boogie sulla on nuo sanankäänteet kyllä sitten hallussa. :lol2:

Kumpikos muiden aiemmin kisanneiden mielestä on pahempi juttu, jättää kisat välistä vai kisata kunnossa johon ei itse ole tyytyväinen?

En siis nyt perustanut tätä threadia koska oma dieetti olisi menossa metsään, tai siksi että olisin pistämässä pillit pussiin kevään kisan osalta - kovasti vaan kiinnostaa kuulla myös tästä kolikon kääntöpuolesta! Kummasti nimittäin nuo kisaajalistat kuihtuu aina ennen kisoja. Muille tai itsellekään oppimisen kannalta just niistä "en kisannu ku kunto ei edenny" -toteamuksista ei kauheasti ole hyötyä. Kuinkahan moni todella pohtii kisan jälkeen mikä juttu onnistui ja miksi, mikä ei onnistunut ja miksi?

Varma Suomenmestari jos kilpailisi

Pinni sanoi:
Niimpä, kumpi sitten on pahempi kasvojen menetys kerran jossain kisassa vai pirtinnurkassa itkeminen menetettyä elämäänsä....:itku:

Jotkut myötävät suoraan ettei heillä ole "päätä" vedättää itseään kilpailuun.
Kehonrakennuksessa kuten muissakin lajeissa on lahjakkuuksia
joillekin liha tarttuu helpommin mutta nämä ei välttämättä saa itseään
lavakuntoon.

Osalla on ilman kilpailemista sellaset "meriitit" kuin:

Olisi tuo Kalle hirveen kova jos se diettais kilpailuihin ja
varmasti pärjäisi kilpailuissa.
Näin olet jo paikkakuntasi "mestari". Kilpailuja käydään katsomassa
"toppatakki" päällä...kuka on tuo aivan hirvee karju toiset ihmettelee?

Kun sinulla on tällainen "taakka" harteilla siinä on paineta kerrakseen
mennä kilpailuihin. Jos ja kun et olekkaan lavalla yhtään mitään,
siinä katosi vähäinenkin "maine".:nolo:

hehe, itse saan turpiin boogielta, mutta itse juuri jäin mököttään kotia. Dietistä ei olisi tullut ongelmaa kun on jo tässä vaiheessa jalatkin hyvissä kutseissa (diettiä tapaninpäivästä asti), että heinäkuuhun mennessä olisin ollut ainakin kuiva, mutta mulla on tekosyy jäädä kotiin klassisemmasta syystä- en ole tarpeeksi iso. Ja enhän mä olekaan. Katon sit kolmen vuoden päästä, ja sen jälkeen kolmen vuoden päästä, ja sen jälkeen jne jne.

Sitten vanhuksena sanon; "Olisinpa...."

Menen katsomaan heinäkuun kisat, ja katotaan sitten hakkaanko päätä seinään (on sellainen kuva, että aloittelijat eivät paljoa dieettaa bbc kisoihin).

formula7 sanoi:
Jotkut myötävät suoraan ettei heillä ole "päätä" vedättää itseään kilpailuun.
Kehonrakennuksessa kuten muissakin lajeissa on lahjakkuuksia
joillekin liha tarttuu helpommin mutta nämä ei välttämättä saa itseään
lavakuntoon.
Kun sinulla on tällainen "taakka" harteilla siinä on paineta kerrakseen
mennä kilpailuihin. Jos ja kun et olekkaan lavalla yhtään mitään,
siinä katosi vähäinenkin "maine".:nolo:

Tuo oli hyvin kiteytetty!!!
Tuota edellä mainittua "taakkaa" voi käyttää myös itsensä psyykkaamiseen, jos tietää itsekurinsa olevan kovin huono.(ESIM.MÄ!)

Siksi lähden valmistautumaan kisoihin aina mahdollisimman suurella metelillä; kun kaikki kateelliset irvistelijätkin ja muut anti-Boogiefanitkin tietää mun olevan lähdössä, en yksinkertaisesti ILKEÄ jäädä pois! :D
Kaikessa hiljaisuudessa ois vetäytyminen paljon helpompaa. ;)

Ja kaikki varmasti muistavat surullisen kuuluisan PM-kuntoni 2005!?!
Sain kimmokkeen ihan viime tipassa, ja Murun tullessa pääsiäislomalle koulusta ilmoitin, että lähden sittenkin kisaan!:hyper: Muru ei ollut läheskään yhtä innostunut: 31 PÄIVÄÄ AIKAA; en kerkeisi mitenkään kireäksi. Ajatteli sitäkin, miten minun 6xSM-mitalistin maineeni menis ihan wc-pöntöstä alas mokoman paska-kisan takia...:rolleyes:

Selittäessäni, että PM-dieetti on minulle vain välitavoite saadakseni paskamahani pois että on helpompi aloittaa dieetti seuraaviin SM:iin, totesi Muru että "itsepähän tiedät" ja yritti sen jälkeen vain vahtia, että pysyisin irti pullasta ym. herkuista!

Kisat meni niin kuin osattiin arvella; näytin löysälle ja kalpealle kun puuttuva kireys vielä voimistui huonon kisavärini ansiosta!
(En saanut tummempaa kisaväriä niin lyhyellä varoitusajalla..:rolleyes: )

Paskaa tuli tuutin täydeltä vähän aikaa ja tuntui pahalle katsoa kuvia, mutta koin olevani onnistunut siinä mielessä, että maha oli poissa ja mielessäni siinsi jo ensi syksyn kisat- ja tämän nöyryytyksen ansiosta ultra-paljon paremmat lähtökohdat kurmuuttaa taas nuorempiani...:evil:

Kun on tarpeeksi menestystä, vaatii jo astetta kovemman herätyksen päästäkseen kisafiilikseen! ;) Ei ole semmoista "nälkää" enää! Elämää tää vain on!!! :kippis1:

En mä tiedä onko siinä yhtään mitään hienoa lähteä kisaan TÄYSIN PASKASSA KUNNOSSA. Siinä vaiheessa mun mielestä on parempi jäädä kotiin, ja mennä mielellään sitten sinä kuuluisana ENSI VUONNA. Kysymys ei välttämättä ole siitä, etteikö olisi päätä, eikä siitäkään että antaisi periksi. Kysymys on mun mielestä siitä, että jos ei yksinkertaisesti kerkeä kuntoon, ni mitä varten sinne lavalle sitten lähtisi. Jotkut arvostaa sitä, että mennään lavalle missä kunnossa tahansa, mutta MINÄ EN! Asia ei tietenkään mulle kuulu, mutta boogie elä nyt kovin hehkuta. Se sun kevään PM kisa oli nolointa kuntoa mitä sä olet koskaan näyttänyt. Eiköhän sulla ole meriittiä ihan tarpeeksi muutenkin, ettei tarvi enää mitään näyttää. Siinä kisassa esitteli Vilponen ja Mustonen karmeintaan kuntoa ikinä, silloin ajattelin, että mikä vitun hinku sinne lavalle on lähteä sillon, kun kunto on kaukana siitä mihin pojat pystyy!

Eli toisin sanoen ei ole mikään suuren miehen ja taistelijan osoitus, että sinne lavalle lähdetään lyhyillä dieeteillä täysin nolossa kunnossa. Taistelijan merkki ennemmin on se, että taistellaan sitten vaikka vuosi lisää, alotetaan dieetti seuraavalla kerralla ajoissa ja opitaan virheistä sekä tullaan silloin ENSI VUONNA helvetin kovassa tikissä takaisin. Järki arvoida omaa kuntoaan ja jäädä pois sillon kun kuntoon ei ole itse tyytyväinen, ei ole pään pehmeyttä. Täysin järjetöntä sinne on mennä löysänä sekä rasvaisena, kun on pohjois-atlantin verran nestettä kehossa.

Eli tällä halusin sanoa sen, että ei se kotiin jääminen välttämättä ole mitään pään heikkoutta. Eikä se kisaan lähteminen missä kunnossa tahansa ole lainkaan sankarillista. Joskus on hyvä miettiä miltä se kunto näyttää, ja arvioida, lähteäkkö lavalle vai ei. Se taas on jokaisen oma ratkaisu, mutta joidenkin ratkaisuja ei aina välttämättä voi ymmärtää.

Mike sanoi:
En minäkään tajua 31 päivän dieettejä. Se on täysin katsojien dissaamista. Kyllä ne ulkomaalaiset aika kovassa kondiksessa olivat, eivätkä ne varmaan ajatelleet, että vastus tulisi olemaan luokkaa "mennään nyt paskakisaan kun on 6 sm-kultaa takana".

Olihan se virhearviointi, no sokeeksi sitä tulee kun on 45 kisaa takana ja aina on menestys tullut niin helpolla että ihan naurattaa.
Niin MM-, EM-, PM-, SM-kisoissa aikaisemmin + testittömissä kisoissa maailmalla.
Mutta eihän näitä asioita tiedä ne jotka ei ole ikinä kisailleet vaan unelmoineet olevansa joskus lavalla puhumattakaan kisamenestyksestä.

En mä yllytäkään tekemään samoin. Kuten kerroin, mulle se oli keino saada tarvittava draivi dieettiin ja hamuamani 7.SM-kulta.

Näitä viestejäni en sitten ole tarkottanu dissatakseni ketään, kerroin vain ainoastaan omalta kohdaltani. :kippis1:

Mike sanoi:
Sinne ei ihan kaikki välttämättä halua, toiset voivat panostaa sen energian muualle ja treenata omaksi ilokseen.

-On paljon heitä jotka tosissaan "satsaavat" tavoitteena kilpailut.
Ja ovat joka vuosi menossa muttei heitä koskaan siellä näy.
Olen sitä mieltä ettei kaikki pysty vedättämään itseään kisakireeksi.
Eräs lahjakas treenari sanoi minulle suoraan ettei hänellä pää kestä dieettiä.
Kilpaillut sitten voimalajeissa.

-On sellaisia "herkkuperseitä" että itsekkin on epäillyt pystyykö olemaan
kisa dieetillä ja sitten voittaneet kilpailun "änkyrä" kireenä.

-On sellaisia treenareita joilla ei näytä olevan lahjoja mutta puhuvat
menevänsä vielä kilpailuihin...muutaman vuoden kulutta kilpailee ja voittaa.
Näin viime syksyllä teki eräs ensikertalainen.

-Itse olen "tiennyt" alusta asti ettei ole lahjoja lajiin joten en ole "haaveillut"
kilpailevani. Mutta "harrastanut" bottausta kohta 30 vuotta.
Sen myötä nähty ja koettu lajista aika paljon ilman omakohtaista
kilpailemistakin.

Back
Ylös Bottom