Entiset ajat ja nyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kariko
  • Aloitettu Aloitettu
Aloin tässä miettimään että mahtaakohan Cassyputilla olla lapsia?
Mikäli ei vielä ole mutta jossain vaiheessa niitä hommaat, niin haluaisin kyllä kuulla oletko edelleen samaa mieltä kun suloisista lapsistasi tulee 3-5 vuotiaita riiviöitä jotka eivät usko kerrasta mitään ja suorastaan ärsyttävät ja kokeilevat sinua koko ajan.

Mietitkö kauan että keksit tämän kultajyvän :dance:

Ei. Kuulin sen taannoin televisiosta ja se pitää paikkansa. Ihmisillä kun menee liian hyvin niin ne alkavat tekemään pahojansa. Kun pahanteko tulee ulkopuolelta vähän suuremmassa mittakaavassa, on pari vuotta sen jälkeen rauhallista.

Saat banaanisi takaisin :dance:

TILANNE: MATTI JA MARTTA 13V OVAT IHASTUNEET TOISIINSA.

Vuonna 1963: Matti ja Martta sopivat salaa tapaamisen lähiseudun metsikköön ja ujostellen siellä vaihtavat ensisuudelmat. Ihastuksen edetessä Matti näyttää eräänä iltana metsässä nopeasti pippeliänsä Martalle ja Martta näyttää nopeasti pimppaansa Matille.

Vuonna 2006: Martta on nuoleskellut Matin kanssa kaverin kotibileissä pikkupäissään. Humalassa kun olivat, he keskustelivat myös tupakalla ollessaan seksin harrastamisesta. Martta kyseleekin sitten epävarmana Suomi24 keskustelupalstan seksi-osiossa että mikä on "kakkonen" ja mitä on suuhun ottaminen ja että tykkääkö Matti hänestä enää jos hän ei anna Matille näitä asioita. Martta ja Matti esittelevät toisilleen sukuelimiänsä web-kameran kautta.

Noinhan se nykyään menee...:D

Jos tämä nykypäivän vapaampi, kuritustoimenpiteet kieltävä kasvatus on toimiva ja parempi, niin miksi tuo nuoriso sitten käyttäytyy niin älyttömän huonosti. Ei mitään kunnioitusta mitään kohtaan, ei pelätä mitään auktoriteettejä eikä uskota ketään, joka jotain kieltää. Turha sanoa, että maailma muuttuu ja on tv, internet jne. Paskat, kyllä se ihan siitä lähtee, että vanhemmat ei enää onnistu pitämään minkäänlaista kuria, koska luunapit ja tukkapöllytkin on muka jo liikaa. Itse ainakin toivon, että oisin saanut skidinä pari kertaa kunnolla selkääni, ehkä en ois nyt näin saatanan laiska ja jättäisi joka hommaa aina viimetippaan.

Jos tämä nykypäivän vapaampi, kuritustoimenpiteet kieltävä kasvatus on toimiva ja parempi, niin miksi tuo nuoriso sitten käyttäytyy niin älyttömän huonosti. Ei mitään kunnioitusta mitään kohtaan, ei pelätä mitään auktoriteettejä eikä uskota ketään, joka jotain kieltää.

Ihmiset ovat valittaneet samasta asiasta tuhansia vuosia, joten ilmeisesti nuorison käytös ja moraali on tasaisesti heikentynyt aikojen saatossa. Mahtoivat lapset olla aikamoisia enkeleitä esim. 5000 vuotta sitten.

Mua suoraan sanottuna kyrpii nämä "tukkapölly ja selkäsauna ei ole väkivaltaa" -jutut. Tukkapölly sattuu. Selkäsauna sattuu. Millä helvetin logiikalla se ei ole väkivaltaa? Luuletteko oikeasti että lapsi tajuaa "sain vain tukkapöllyä, eihän se ole edes oikeaa väkivaltaa kun se sattuu vaan vähän"? Lapsi tajuaa vain sen, että kun teen väärin äiti/isä satuttaa minua.

Itse en ainakaan lapsena/nuorena tehnyt eroa sille sainko tukkapöllyä vai kunnolla turpaan. Tajusin vain että nyt sattuu, eikä tilanteessa ole kaikki kohdallaan. Enkä kyllä oppinut paskaakaan.

Vähän aikaa sitten luin jotain lastenkasvatusgalluppia. About 98% ihmisistä vastustaa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta kuitenkin huomattavan suuri prosentti hyväksyy esim. tukkapöllyt. Tuo on minusta aikuiselta ihmiseltä niin suurta tyhmyyttä ettei mitään määrää.

Vielä enemmän ottaa aivoon kun vedetään esiin tuo "minäkin sain tukkapöllyä enkä ole yhtään traumatisoitunut" -kortti. Se että sinä et traumatisoitunut, ei todista yhtään mitään. Lisäksi ihminen ei itse todellakaan tiedosta kaikkia traumojaan.

Kuinka moni teistä antaa omalle vaimolle/miehelle tukkapöllyä kun siipan käytös ei miellytä? Miksi lapsia saa satuttaa mutta aikuisia ei?

PS. Nyt kyllä v*tuttaa. :curs:

Kuten aikaisemmin sanoin: En hyväksy lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Mutta ei se minusta ole oikein, että esimerkiksi jos lapsi särkee tahallaan naapurin ikkunan tai jotain.. Ja rangaistukseksi hän saa pizzan ja uuden playstationpelin, pienen tukkapöllyn tai kotiarestin sijaan. Minä itse näen väkivallan ja pienen ruumiillisen rangaistuksen täyyysin eri asiana. Isä ja äiti antoi minulle remmiä, tukkapöllyä ja luunappia kun olin pieni ja tuhma. Ja en ikinä ole sanonut isääni tai äitiäni väkivaltaiseksi ihmisiksi. Asianlaita olisi ihan eri, jos isäni olisi huvikseen humalassa hakannut minua ilman mitään syytä. Se on väkivaltaa!

Kipu on pakollista tässä elämässä, mutta kärsimys on vaihtoehto.

Mua suoraan sanottuna kyrpii nämä "tukkapölly ja selkäsauna ei ole väkivaltaa" -jutut. Tukkapölly sattuu. Selkäsauna sattuu. Millä helvetin logiikalla se ei ole väkivaltaa? Luuletteko oikeasti että lapsi tajuaa "sain vain tukkapöllyä, eihän se ole edes oikeaa väkivaltaa kun se sattuu vaan vähän"? Lapsi tajuaa vain sen, että kun teen väärin äiti/isä satuttaa minua.

Itse en ainakaan lapsena/nuorena tehnyt eroa sille sainko tukkapöllyä vai kunnolla turpaan. Tajusin vain että nyt sattuu, eikä tilanteessa ole kaikki kohdallaan. Enkä kyllä oppinut paskaakaan.

Vähän aikaa sitten luin jotain lastenkasvatusgalluppia. About 98% ihmisistä vastustaa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta kuitenkin huomattavan suuri prosentti hyväksyy esim. tukkapöllyt. Tuo on minusta aikuiselta ihmiseltä niin suurta tyhmyyttä ettei mitään määrää.

Vielä enemmän ottaa aivoon kun vedetään esiin tuo "minäkin sain tukkapöllyä enkä ole yhtään traumatisoitunut" -kortti. Se että sinä et traumatisoitunut, ei todista yhtään mitään. Lisäksi ihminen ei itse todellakaan tiedosta kaikkia traumojaan.

Kuinka moni teistä antaa omalle vaimolle/miehelle tukkapöllyä kun siipan käytös ei miellytä? Miksi lapsia saa satuttaa mutta aikuisia ei?

PS. Nyt kyllä v*tuttaa. :curs:

Mua suoraan sanottuna kyrpii tällaset just ja just parikymppiset besserwisserit, joiden suuri viisaus lastenkasvatuksesta on peräisin kirjoista ja sukulaispentujen satunnaisesta kaitsemisesta.

Luulen, että jokainen joka sitä tilannetta lasten kanssa elää, tajuaa, että kurittaminen on viimeisiä keinoja millä yritetään pentu saada kuriin. Kukaan ei varmasti tee sitä mielellellään, ellei nyt aivan sairas ole.

Sanon tämän kokemuksesta: Joskus tilanne voi olla sellainen, että pikkuriiviötä ei näytä saatavan millään kuriin. Lapsen kanssa on puhuttu tuntikaupalla, ei vaikutusta. On rankaistu, ei vaikutusta. On käytetty kuraattorilla ja terapiassa, ei vaikutusta.

Jossain vaiheessa sitten kyllästyin ja totesin että nyt on kuule puheet on puhuttu, ja että nyt seuraavan kerran kun teet jotain todella tyhmää (sellaista minkä itse tiedät vääräksi), niin minä lyön sinua. En tiedä miksi, mutta tämä meni lapsen jakeluun (säikähti kyllä helvetisti:D). Sen jälkeen lapsi ei ole tehnyt ainuttakaan suuremman luokan munausta. Kaikille ei varmasti riitä vielä pelkkä uhkaus, mutta onneksi tässä omassa tapauksessa riitti.

Pienelle lapselle oikeastaan riittää mikä tahansa vastenmielinen seuraus tottelemattomuudesta. Sen ei tarvitse olla lyönti tai tukkapölly, vaan lapsi kainaloon -> tuulikaappiin miettimään riittää vallan mainiosti. Edes huutaa ei tarvitse, riittää että käskee tottelemaan ja toteaa seurauksen tottelemattomuudesta. Ja jos lapsi ei tottele, niin seuraus. Miksi lyödä kärpästä moukarilla?

Tärkeintä on (jahka lapsi on rauhoittunut) keskustella tämän kanssa mahdollisimman järkevästi ja selittää miksi moinen käytös ei käy. Yleensä lapset ovat (rauhoituttuaan) hyvin vastaanottavassa mielentilassa ja esim. itkupotkuraivarin jälkeen haluavat tulla syliin. Vanhemman hyväksyntä on äärimmäisen tärkeää lapselle.

Se mikä nykyaikana (ja kaikkina muinakin aikoina) on saanut lapset sekaisin on VANHEMPIEN toiminta, EI lasten. Lapset luonnostaan ottavat mallia vanhemmiltaan ja ovat kuin pieniä peilejä. Siinä vaiheessa jos kasvatukselliset keinot eivät riitä lapsen oikaisemiseen, on aika katsoa siihen peiliin tarkasti.

Se mikä nykyaikana (ja kaikkina muinakin aikoina) on saanut lapset sekaisin on VANHEMPIEN toiminta, EI lasten. Lapset luonnostaan ottavat mallia vanhemmiltaan ja ovat kuin pieniä peilejä. Siinä vaiheessa jos kasvatukselliset keinot eivät riitä lapsen oikaisemiseen, on aika katsoa siihen peiliin tarkasti.

Tästä olen samaa mieltä. Ongelma vaan tahtoo olla myös siinä, että kukaan ei vietä lapsensa kanssa aikaa 24h vuorokaudessa. Niitä vähemmän hyviä malleja ja vaikutteita tulee aivan hemmetisti muualta kuin kotoa. Itse asiassa taitaa olla tavallista että penskat viettää aikaa enemmän muualla kuin kotona, kun on koulu ja harrastukset ja kaverit, yms.

Voi kun se olisikin niin helppoa että häiriökäyttäytymisen syy löytyisikin AINA vanhemmista, vaan kun ei löydy.

Ennen: Minä en hyvästä käytöksestä ja ahkerasta opiskelusta huolimatta saanut 17-vuotiaana 200 markan farkkuja koska ne oli vanhempien mielestä liian kalliit eikä niihin ollut varaa.

Nyt: Toiseksi nuorin veli yrittää 20-vuotiaana humalassa käydä nuorimman veljen kimppuun, yrittää lyödä äitiä ja kaupan päälle haukkuu ja huorittelee. Mitä tästä seuraa... No isä ostaa tietenkin toiseksi nuorimmalle veljelle auton ja maksaa sekä bensat että vakuutukset. Minä tästä vähän hermostuneena komensin veljeäni käyttäytymään ihmisiksi taikka käyn pöläyttelemässä vähän hilseitä irti. Tästä hän veti herneet nenäänsä ja uhkasi tappaa itsensä. Äiti moitti minua tästä hyvästä ja pyysi minua harkitsemaan sanomisiani koska veljeni on herkässä iässä.

Kyllähän tuo pistää vituttamaan ja harmittaa että turhaan olen käyttäytynyt ihmisiksi. No kai se on pakko hyväksyä ajat muuttuvat. Paskaa tulee niskaan vähän joka suunnalta, mutta sekin lienee pakko hyväksyä.

Minun synnyinpaikkakunnalla sattui tälläinen tapaus: Oppilas häiriköi oppitunnilla jatkuvasti. Opettaja hermostui ja löi nyrkillä oppilaan pulpetin kanteen, niin että oppilas ihan säikähti (kamalaa). Oppilaan vanhemmat teki kantelun opettajan väkivaltaisesta käyttäytymisestä ja opettaja erotettiin ja tuomittiin maksamaan 1000€ korvausta oppilaalle, henkisestä kivusta ja särystä.
Näinhän se nykyään menee. Itse muistan omilta peruskouluvuosiltani tapauksen, jossa kaveri häiriköi kotitaloustunnilla, josta suivaantunut köksäopettaja vetäisi jätkää lättyyn märällä tiskirätillä oikein huolellisesti. Kaveri hiljeni, eikä kenestäkään tehty kanteluita, saati maksettu korvauksia. :)

Meilläkin oli ensimmäisellä luokalla kaveri jolla oli joku SuperADHD, siis jätkä veti rallia ympäri luokkaa, potki ja puri opettaa. Milloin istui ikkunalaudalla milloin missäkin.
Opettaja kävi aina tarpeen tullen hakemassa koulun vahtimestarin (semmoinen 50kymppinen varmaan 150kilonen sikaniska, lähinnä mahassa se paino kuitenkin), joka tuli sitten poistamaan tämän kaverin luokasta.
Kaveri lähti toisinaan korvasta kannettuna ja toisinaan jalasta kannetuna pihalle.

Nykypäivänä jos joku sillä tavalla kohtelis tuollaista natiaista, niin varmasti paukkuis kaikki syytteet ja lopputili tulis hetkessä. Mutta minkäs teit kun ei siihen ipanaan mitkään maailman puheet auttaneet.

Nykypäivänä jos joku sillä tavalla kohtelis tuollaista natiaista, niin varmasti paukkuis kaikki syytteet ja lopputili tulis hetkessä. Mutta minkäs teit kun ei siihen ipanaan mitkään maailman puheet auttaneet.

Niin nykyäänhän tiedostetaan että lapsi on sairas eikä välttämättä voi käytökselleen mitään, jolloin häntä pyritään hoitamaan kuten asiaan kuuluu. Ennenhän tietty tämäkin oli paremmin kun ei ollut mitään keskittymishäiriöitä vaan sairaudetkin hoidettiin pieksemällä kuriin.

Niin nykyäänhän tiedostetaan että lapsi on sairas eikä välttämättä voi käytökselleen mitään, jolloin häntä pyritään hoitamaan kuten asiaan kuuluu. Ennenhän tietty tämäkin oli paremmin kun ei ollut mitään keskittymishäiriöitä vaan sairaudetkin hoidettiin pieksemällä kuriin.

Hohhoijjaa...nykyään 75% muksuista sairastaa jotai adhd:ta tai muuta vastaavaa. Sen taaksehan se on hyvä verhota paska käytös. Jälleen yksi keino vanhemmille ja yhteiskunnalle paeta vastuuta. Se että muksu on ylivilkas voi olla myös oire jostain paskoista hima oloista ja siitä ettei kasvuympäristö ole terveellinen. Okei, ei siinä mitään, jokainen vanhempi voi ottaa peilin käteen. Siltikin, jos mun muksulla on adhd tai on olematta, niin hyvää käytöstä ja vanhempien kunnioitusta vaadin. Jos ei kiinnosta totella, niin tukkapöllyä/arestia/remmiä tulee. Muutenkin välillä tuntuu että millään muulla ei nyky-yhteiskunnassa ole väliä, kuin sillä kuka ymmärtää huonoa käytöstä ja siihen johtavia syitä eniten. Liika on liikaa tossakin asiassa, kyllä se ymmärrys vanhemmiltakin saa/pitää jossain kohtaa loppua. Muuten käy kylmät.

Hohhoijjaa...nykyään 75% muksuista sairastaa jotai adhd:ta tai muuta vastaavaa. Sen taaksehan se on hyvä verhota paska käytös.

Komppaan täysin. Melkoista pelleilyä kun lapsi ei voi nykyään käyttäytyä mukamas huonosti/vilkkaasti ilman että heti ollaan vetämässä ADHD-kortti hihasta.
Tuntuu tuo ADHD vähän jo keksityltä sairaudelta monessa tapuksessa.

Ja vaikka tuossa jutussa vertasin kaveria SuperADHD:ksi, niin käytin sitä siksi että jokainen tajuaa sen silloin melko eläväksi tapaukseksi. En siksi että sillä olisi oikeasti ollut edes mitään ADHD:tä, muistaakseni vanhemmat hänelle oli mitä oli.

Hohhoijjaa...nykyään 75% muksuista sairastaa jotai adhd:ta tai muuta vastaavaa. Sen taaksehan se on hyvä verhota paska käytös. Jälleen yksi keino vanhemmille ja yhteiskunnalle paeta vastuuta. Se että muksu on ylivilkas voi olla myös oire jostain paskoista hima oloista ja siitä ettei kasvuympäristö ole terveellinen. Okei, ei siinä mitään, jokainen vanhempi voi ottaa peilin käteen. Siltikin, jos mun muksulla on adhd tai on olematta, niin hyvää käytöstä ja vanhempien kunnioitusta vaadin. Jos ei kiinnosta totella, niin tukkapöllyä/arestia/remmiä tulee. Muutenkin välillä tuntuu että millään muulla ei nyky-yhteiskunnassa ole väliä, kuin sillä kuka ymmärtää huonoa käytöstä ja siihen johtavia syitä eniten. Liika on liikaa tossakin asiassa, kyllä se ymmärrys vanhemmiltakin saa/pitää jossain kohtaa loppua. Muuten käy kylmät.

No hohhoijaa itsellesi. Jos haluat rakentavaa keskustelua niin älä heitä mitään hatusta repimääsi tilastotietoa ja mutua päälle. Monen käytöshäiriön diagnoosilla on kyetty suunnittelemaan myös rakentavia hoito-ohjelmia vanhojen susipaskojen kansanviisauksien sijaan. Ja jos yhtään olet aiempia viestejäni lukenut, voit varmaan huomata että olen tätä vanhempien esimerkkiä aiemminkin käsitellyt samoilla linjoilla. Tätä tuskin kannattaa tosin olettaa. Oikeasti sairaita ihmisiä täytyy jumalauta sietää ja hoitaa viimeiseen asti, muutoin ei olla yhtään parempia kuin jotkut kolmannen valtakunnan rotuhygieenikot. Viiva vedetään nollaan tai sataan.

Omasta lähisuvustani löytyy pahoista henkisistä ongelmista kärsivä lapsi jota on jo ihan tarpeeksi koetettu näillä vanhoilla kansanviisauksilla hoitaa, sääliksi käy saatana soikoon. Kyllä minä haluan nähdä kun sinä oikeasti vedät kylmät oikeasti mielisairaalle lapsellesi kun se ei muka kunnioita tarpeeksi.

Komppaan täysin. Melkoista pelleilyä kun lapsi ei voi nykyään käyttäytyä mukamas huonosti/vilkkaasti ilman että heti ollaan vetämässä ADHD-kortti hihasta.
Tuntuu tuo ADHD vähän jo keksityltä sairaudelta monessa tapuksessa.

Onneksi tämä väite ei oikeasti realisoidu kuin tietyissä paksuissa kalloissa. Kyllä valtaosalla lapsista jätetään diagnosoimatta käytöshäiriöt jos vika on selkeästi vain puutteellisessa kasvatuksessa.

Ja vaikka tuossa jutussa vertasin kaveria SuperADHD:ksi, niin käytin sitä siksi että jokainen tajuaa sen silloin melko eläväksi tapaukseksi. En siksi että sillä olisi oikeasti ollut edes mitään ADHD:tä, muistaakseni vanhemmat hänelle oli mitä oli.

No mitäs vertasit väärin, tuskin kannattaa sanoa jotakuta syöpäpotilaaksikaan vain siksi että on kalju ja veltto, ihan vaan vaikka keskustelun selkeyden vuoksi. Jos kerran tämän lapsen vanhemmat olivat mitä olivat, tulisi lasta koettaa auttaa sijoittamalla hänet erityisluokalle tms eikä jatkuvasti vaan nakata pihalle luokasta jotta varmasti kokisi syrjäytyvänsä yhteiskunnallisesta elämästä.

Yksi vanha viisaus pätee mainiosti yhä: ihmisistä saadaan elukoita kohtelemalla heitä kuin elukoita.

No hohhoijaa itsellesi. Jos haluat rakentavaa keskustelua niin älä heitä mitään hatusta repimääsi tilastotietoa ja mutua päälle. Monen käytöshäiriön diagnoosilla on kyetty suunnittelemaan myös rakentavia hoito-ohjelmia vanhojen susipaskojen kansanviisauksien sijaan. Ja jos yhtään olet aiempia viestejäni lukenut, voit varmaan huomata että olen tätä vanhempien esimerkkiä aiemminkin käsitellyt samoilla linjoilla. Tätä tuskin kannattaa tosin olettaa. Oikeasti sairaita ihmisiä täytyy jumalauta sietää ja hoitaa viimeiseen asti, muutoin ei olla yhtään parempia kuin jotkut kolmannen valtakunnan rotuhygieenikot. Viiva vedetään nollaan tai sataan.

Omasta lähisuvustani löytyy pahoista henkisistä ongelmista kärsivä lapsi jota on jo ihan tarpeeksi koetettu näillä vanhoilla kansanviisauksilla hoitaa, sääliksi käy saatana soikoon. Kyllä minä haluan nähdä kun sinä oikeasti vedät kylmät oikeasti mielisairaalle lapsellesi kun se ei muka kunnioita tarpeeksi.

Eikö tässä kuitenkin ole kyse, ns. perinteisestä kasvattamiskulttuurin muutoksesta huonompaan? Kaikki riehuvat vapaan kasvatuksen hedelmät eivät ole mitään sairaita, vaan kasvatuksen puutteesta johtuen kieroon kasvaneita öykkäreitä. Opettajillakaan ei ole enää mitään valtuuksia häiriköivän oppilaan toiminnan lopettamiseksi, muutakuin anelu ja pyytely. Kouluissa oli paljon parempi olla joskus 1950 luvuilla, kunnes tämä älytön kasvattamiskulttuuri on tehnyt koko laitoksesta auktoriteetittoman, ja opettajista "pahoinpitelijöitä".

Jos 16 vuotiaalla kundilla on pokkaa häiriköidä ja haukkua opettajaa, on hänellä oltava myös kyrvän pätkää ottamaan kontaktia opettajalta. Mutta nämä ns. kovat jätkät menevät sitten ulisemaan kotiin, että opettaja läpsii. Ihan syyttäkö se hermostuu? Pitäisikö opettajan tyytyä vain rukoilemaan armoa? Tässä on se juttu mikä on perseestä.

Back
Ylös Bottom