Entiset ajat ja nyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kariko
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän kannattaisi ensin tutustua koko opinalaan ennen kuin heittää tällaisia juttuja, ei se mitään totaalihaihatteluakaan ole.

No vähän tsoukillahan tuo oli heitetty:) Mutta samoja oppejahan siellä kai opetetaan millä nykypäivän suomi pelaa noissa lastenkasvatusasioissa. Joka asiassa pyritään pääsemään niin helvetin syvälle ihmismieleen. Sen sijaan, että Ville-pojalle, joka ei osaa 7v-ikäisenä pitää haarukkaa oikein opetettaisiin sen käyttö kädestä pitäen runsaasti aikaa käyttämällä mietitään mikä kehityshäiriö Villellä on ja mikä osuus häiriöön on hypotalamuksella sekä edellisvuoden lemmikkimarsun poismenolla.

Meillä joutui ala-asteella rinnakkaisluokan opettaja lähtemään ku oli jonkun rasavillin nostanut rinnuksista seinälle.

Kyllä se näin varmasti meni jossain tapauksissa tuohonkin aikaan. Herkimmät vanhemmat nosti kanteita silloinkin. Itse en kehdannut kotona edes sanoa mitä olin töppöillyt koulussa, lisää nuhteita vain oisi saanut :D

Parasta oli kun Jaakko Hämeen-Anttila (googlaa) kävi pitämässä meille kurssin jossa hän selitti juuri käännetystä Mesopotamiasta löydetystä maailman vanhimmasta kirjoitetusta lähteestä. Tekstiä oltiin yritetty tulkita vaikka kuinka pitkään, ja lopulta selvisi että siinä haukuttiin "nykyajan" nuoriso ja maailman meno aivan lyttyyn.

Nykynuoriso ja tämän päivän maailma on aina ollut aivan perseestä verrattuna vanhoihin hyviin aikoihin.

Joka asiassa pyritään pääsemään niin helvetin syvälle ihmismieleen. Sen sijaan, että Ville-pojalle, joka ei osaa 7v-ikäisenä pitää haarukkaa oikein opetettaisiin sen käyttö kädestä pitäen runsaasti aikaa käyttämällä mietitään mikä kehityshäiriö Villellä on ja mikä osuus häiriöön on hypotalamuksella sekä edellisvuoden lemmikkimarsun poismenolla.

Eiköhän sille behaviorismillekin vielä nykyäänkin paikkansa löydetä.

Sen sijaan, että Ville-pojalle, joka ei osaa 7v-ikäisenä pitää haarukkaa oikein opetettaisiin sen käyttö kädestä pitäen runsaasti aikaa käyttämällä mietitään mikä kehityshäiriö Villellä on ja mikä osuus häiriöön on hypotalamuksella sekä edellisvuoden lemmikkimarsun poismenolla.

Juuri näin!
Tässä on se pointti minkä vuoksi tän ketjun postasin 'normaalina', enkä vitsiketjuun.

Jänniä näkemyksiä täällä kyllä. Nykyään ongelmanuorille, mielenterveyspotilaille sun muille ei saada asiaankuuluvaa huomiota resurssipulan vuoksi, mutta sen sijaan tavallisia ihmisiä ylianalysoidaan.

Olisi varmaan ennen Pekka-Ericin ongelmatkin ratkenneet maalaisjärjellä eikä nykyajan ylianalyyttisellä paskalla.

User Name

eikö tässä kyse ole nyt juuri siitä, että nykyajan kasvatusmetodit(vapaakasvatus) ja "kurinpitotoimenpiteet" ovat perseestä.
Mitä se vapaa kasvatus on? Sellaista kun ei opeteta lyömällä että väkivalta on pahasta?
Se, ettei pahoinpitele lapsiaan ei tarkoita että lapset kasvaisivat vailla kuria ja ohjausta.

Mitä se vapaa kasvatus on? Sellaista kun ei opeteta lyömällä että väkivalta on pahasta?
Se, ettei pahoinpitele lapsiaan ei tarkoita että lapset kasvaisivat vailla kuria ja ohjausta.

No ei niitä lapsia todellakaan lyödä tarvitse vaan jo pienestä asti ohjata oikeille raiteille ja jatkaa sitä sitten omalla esimerkillä esim. kunnioittamaan muita ihmisiä ja ohjaamalla järkevien harrastusten pariin. Kyllä se minusta on vähän nurinkurista kun jotkut vanhemmat ei puutu edes pikkumuksujen tekemisiin ja esimerkiksi kylään tultaessa tai kaupassa asioidessa asunnon omistaja/ työntekijä on se, joka vieraita mukuloita joutuu komentamaan. Jos niille vanhemmille antas selkäsaunan niin alkaiskohan niitä kiinnostaa lastensa tekemiset?

Mua suoraan sanottuna kyrpii nämä "tukkapölly ja selkäsauna ei ole väkivaltaa" -jutut. Tukkapölly sattuu. Selkäsauna sattuu. Millä helvetin logiikalla se ei ole väkivaltaa? Luuletteko oikeasti että lapsi tajuaa "sain vain tukkapöllyä, eihän se ole edes oikeaa väkivaltaa kun se sattuu vaan vähän"? Lapsi tajuaa vain sen, että kun teen väärin äiti/isä satuttaa minua.

Itse en ainakaan lapsena/nuorena tehnyt eroa sille sainko tukkapöllyä vai kunnolla turpaan. Tajusin vain että nyt sattuu, eikä tilanteessa ole kaikki kohdallaan. Enkä kyllä oppinut paskaakaan.

Vähän aikaa sitten luin jotain lastenkasvatusgalluppia. About 98% ihmisistä vastustaa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta kuitenkin huomattavan suuri prosentti hyväksyy esim. tukkapöllyt. Tuo on minusta aikuiselta ihmiseltä niin suurta tyhmyyttä ettei mitään määrää.

Vielä enemmän ottaa aivoon kun vedetään esiin tuo "minäkin sain tukkapöllyä enkä ole yhtään traumatisoitunut" -kortti. Se että sinä et traumatisoitunut, ei todista yhtään mitään. Lisäksi ihminen ei itse todellakaan tiedosta kaikkia traumojaan.

Kuinka moni teistä antaa omalle vaimolle/miehelle tukkapöllyä kun siipan käytös ei miellytä? Miksi lapsia saa satuttaa mutta aikuisia ei?

PS. Nyt kyllä v*tuttaa. :curs:

Mua suoraan sanottuna kyrpii nämä "tukkapölly ja selkäsauna ei ole väkivaltaa" -jutut. Tukkapölly sattuu. Selkäsauna sattuu. Millä helvetin logiikalla se ei ole väkivaltaa? Luuletteko oikeasti että lapsi tajuaa "sain vain tukkapöllyä, eihän se ole edes oikeaa väkivaltaa kun se sattuu vaan vähän"? Lapsi tajuaa vain sen, että kun teen väärin äiti/isä satuttaa minua.

Itse en ainakaan lapsena/nuorena tehnyt eroa sille sainko tukkapöllyä vai kunnolla turpaan. Tajusin vain että nyt sattuu, eikä tilanteessa ole kaikki kohdallaan. Enkä kyllä oppinut paskaakaan.

Vähän aikaa sitten luin jotain lastenkasvatusgalluppia. About 98% ihmisistä vastustaa lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta kuitenkin huomattavan suuri prosentti hyväksyy esim. tukkapöllyt. Tuo on minusta aikuiselta ihmiseltä niin suurta tyhmyyttä ettei mitään määrää.

Vielä enemmän ottaa aivoon kun vedetään esiin tuo "minäkin sain tukkapöllyä enkä ole yhtään traumatisoitunut" -kortti. Se että sinä et traumatisoitunut, ei todista yhtään mitään. Lisäksi ihminen ei itse todellakaan tiedosta kaikkia traumojaan.

Kuinka moni teistä antaa omalle vaimolle/miehelle tukkapöllyä kun siipan käytös ei miellytä? Miksi lapsia saa satuttaa mutta aikuisia ei?

PS. Nyt kyllä v*tuttaa. :curs:

No mun mielestä kyllä jossai tukkapöllyssä ei ole mitään vikaa. Itsekin olen joskus aatellut että kun oisin tollasta joskus saanut, ois asiat voinut edetä toisella tavalla. Nykyajan kasvatusmetodit on kyllä menossa mettään ja kovaa. Junnut hyppii tosissaan vanhempiensa silmille ja kaikenmoinen yhteisöllisyys on katoamassa. Koitapa mennä jotain 12v räkänokkaa komentamaan, ehei onnistu. Ensin se haistattaa vitut ja siitä jos hermostut ja sanot kovemmin, niin vedotaan kaikenmaailman oikeuksiin ja uhataan rosiksilla. Kyllä pitäs monien vanhempien ottaa tiukempi linja ja opettaa lapset kunnioittamaan vanhempiaan ja muita vanhempia ihmisiä. Ja jos ei hommat mene muuten jakeluun niin viimesenä keinona sitten se tukkapölly. Se on sit voi voi jos pikku-liisa siitä traumat vetää. Samat traumat sille tulis kuitenkin siinä vaiheessa, kun diileri vetelee korville kun ei maksua huumeista kuulu. Ehkä jopa pahemmat. Se et vähän kurittaa on silti paljon parempi kuin se ettei VÄLITÄ. :curs:

edit; kappalejaot sucks. Niinq.

Juu niin kyllä. Ja jos ei kurita niin se tarkoittaa ettei välitä? Vai mitä nyt oikein ajoit takaa? Välimuotojako ei ole?

Sanoinko niin? En. Tottakai voi välittää vaikka ei kurita. Totesin lähinnä sitä että taitaa olla tän ajan ilmiö toi välinpitämättömyys. Ja täten viittasin myös siihen että entisajan kurittaminen, joka oli siihen aikaan varmasti ns. trendi, oli mielestäni parempi trendi kuin tämä nykyinen. Ja tosissaan se välittäminenkään ei aina riitä, jos ei se ilmene oikealla tavalla äidin/isän suhteessa lapseen. Se että on niin helvetin kivaa ja vapaata, ei tarkoita sitä etteikö lapsesta välittäisi, mutta lapsi/nuori tarvitsee erilaista välittämistä.

jos tukistaminen tai luunappi on lyömiseen verrattavissa olevaa väkivaltaa niin kai kotiarestikin sitten on vapaudenriistoa ja kotiintuloaika yksilönoikeuksien rajoittamista?

"Se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"

Tästähän aika vilkas keskustelu syntyi. Uskon kyllä että ilman tukkapöllyjä ja selkäsaunojakin pärjäisi vanhempana mikäli olisi vaan helvetin hyvä kasvattamaan lapsia. Periaatteessa tätä voisi verrata koiran kouluttamiseen.. kaikki vaan ei osaa sitä vaikka tietäisivätkin periaatteen. Pitäisi tietää äärettömän hyvin kaikki vaikutukset lapseen jne mutta tämä on mielestäni lähes mahdotonta. Nykyisessä maailmassa lapsi saa niin paljon erilaisia vaikutteita eri paikoista ettei millään voi varjella kaikelta väärältä. Pieni tukkapölly ei minun mielestä ole ollenkaan pahasta.

Widowmaker jo tuossa aiemmin hyvin sanoi miten asiat on. Nykyään nuoret pitää vanhempiaan ihan pilkkanaan. Todella nuoret jo haistattaa ihan suoraan sanoen vitut vanhemmilleen jos niitä yrittää käskyttää. Uskon että kovempi kuri auttaisi asiaan. Armeijassa huomasi hyvin kenelle ei ollut koskaan sanottu vastaan mistään. Osa porukasta lähtikin sivariin sanoen "en kestä kun mua komennellaan" ja tuo ei ole mun mielestä kovinkaan hyvä merkki. Tervepäinen kaveri mun mielestä kestää armeijankin ihan muitta mukinoitta mutta osalle se tuntuu olevan niin äärettömän vastenmielistä kun joku komentaa siellä ja kun ei voi oikein vastustaa.

Tossa muuten voi olla syy, ettet tukkapöllyä yms. hyväksy. Rakastava/välittävä vanhempi voi antaa tukkapöllyä, mutta ei lyödä. Jos lapselle antaa tukkapöllyä vanhempi joka muuten rakastaa, niin lapsi ehkä ymmärtää asian. Mutta jos sama vanhempi lyö ja tukistaa, niin eipä siinä mitään turvallisen suhteen peruskiveä muurata. Jos suakin olisi vaan isällisesti tukistettu, mutta lyöminen olisi jätetty pois, voisi ajattelumalli olla toisenlainen. Ja ne 98% jotka tukistamisen hyväksyy, on ehkä saanut elää hyvässä perheessä ja näitä 2% on sitten lyöty. En tiedä, kunhan pohdin.

En kyllä osaa tukkapöllyä/luunappia pitää pahoinpitelynä.

Telkussa Jo Frost esitteli "tuhmanrappua", se kyllä toimii todella hyvin. Luunappi on itselle vaivattomanpi :)

Jos ei itsellä ole lapsia niin ei tarvitse moralisoimaan lasten kurittamisesta.

eikö tässä kyse ole nyt juuri siitä, että nykyajan kasvatusmetodit(vapaakasvatus) ja "kurinpitotoimenpiteet" ovat perseestä. Älä usko kaikkea mitä siellä luennoilla puhutaan;)

toi vapaa kasvatus puhuttaa aina. Se on ikäänkuin just keksitty ja synonyymi sille, että saa tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa. Ei se kyllä ole. Se, että antaa muksun tehdä mitä haluaa on välinpitämättömyyttä eikä sillä ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa.

Tämä metodi vai miksi sitä nyt kutsuisi on keksitty pitkälti -70 luvulla, se ei ole mikään -90 luvun juttu. Mut on kasvatettu tuolla tavalla ja noin yleisesti voisin sanoa, että aika yhteiskuntakelpoinen musta on kuitenkin kaiken tämän vapauden keskellä tullut. Eipä ole ollut kahinointia suuntaan tai toiseen. Enkä ole kyllä saanut tukkapöllyäkään ikinä (en ainakaan just nyt muista).

Kyllä vapaassa kasvatuksessakin annetaan tiettyjä rajoja jne. Ei se tarkoita sitä, että saa mennä, tulla ja puuhata mitä sattuu. Vapaa kasvatus ei ole syy miksi nuoriso voi huonosti. Välinpitämättömyys on.

Back
Ylös Bottom