Ensimmäisen salitreenin jälkeen yhä monen päivän jälkeen paikat "kipeenä"

Paikkojen kipeytyminen treenaamista aloitellessa on ihan normaalia. Et siis välttämättä tee mitään väärin. Kroppa tottuu rasitukseen pian, kun muistaa säännöllisesti käydä salilla. Oma kokemukseni on, että vaikka lihakset ovat kipeinä, niin salille kannattaa silti palata yhden välipäivän jälkeen ja tehdä sen verran kuin pystyy, vaikka vähän kevyemminkin. Se nopeuttaa palautumista. Pari viikkoa kun käyt treenaamassa vaikka kolme kertaa viikossa, niin alun kipeytymiset alkavat olla historiaa. Jatkossa lihakset saat kipeiksi lähinnä tekemällä erityisen kovan treenin tai ottamalla ohjelmaan ihan uusia liikkeitä tai liikkeiden suoritustapoja.

Ihan normaalia kun yhtäkkiä rupeat rasittamaan lihaksia.
Tosiaan kannattaa pitää yksi tai kaksi välipäivää, mutta sitten mennä tekemään jotain kevyttä. Jo edes puolen tunnin palauttava kävelylenkkikin auttaa ja nopeuttaa palautumista.

Normaalia. Lihasten kipeytyessä ei tarvitse ja kannata pitää totaali lepoa niin kauan että kaikki paranevat. Lihakset voi totuttaa kovaan rasitukseen helposti. Jos annat lihasten palautua aina esim perinteisen 7 päivää, ei niiden tarvitse koskaan palautua nopeammin. Jos lyhennät kiertoa, palautuminenkin nopeutuu. Salille vain, pieni lihas arkuus ei estä treeniä.

Mä "kärsin" tuosta vaivasta. Joskus jalkatreenin jälkeen joutuu vielä 3-4pv jälkeen avustamaan käsillä pytylle istuutuessa :ROFLMAO:

Yleensä taustalla on treenitauko, perseellään oleva ruokavalio tai liian vähän unta, yksi tai useampia. Miksiköhän ne kaikki tulee yleensä aina kerralla :sneaky:

Kun em. asiat on suurinpiirtein kunnossa niin paikat ei juurikaan kipeydy. Mulla suurin vaikutus on ruokavaliolla, se kun on kunnossa, niin treeni kulkee ja yöllä nukuttaa.

Aloitit kyllä vähän turhan kovaa jos tuli kunnolla kipeiksi. Pitäisi aluksi malttaa ja olla varovainen, vaikka kaveritkin saattaa yllyttää tekeen kovempaa. Mitä mä olen useita henkilöitä auttanut salihommissa alkuun, niin aina ja poikkeuksetta on aloitettu rauhallisesti ja lisätty treenien kovuutta ja määrää vähitellen useiden viikkojen aikana. Kukaan ei ole ikinä saanut itseään ensimmäisistä treeneistä kipeäksi ja myöhemminkin se on ollut hyvin maltillista kun kroppaa on sopeutettu vähitellen.

Eiväthän ne domssit itsessään taida olla suoraan hyödyksi sen enempää lihasten kasvatuksessa kuin voiman hankinnassakaan. Siitä ne ovat mielestäni selkeä merkki, että lihakset on saatu ajettua totutun mukavuusalueensa ulkopuolelle ja treenitapaan tehty muutos on siinä mielessä onnistunut. Tätä jos @Mike ajoit takaa, niin olen samaa mieltä. Kuitenkin sillä varauksella, että lihakset saattavat saada riittävän muutoksen treeniärsykkeeseen myös niin, että ne eivät välttämättä suuremmin kipeydy. Vai kuinka?

Itselläkin kipeytyy kun ollut taas taukoa, ja aloitin käymään salilla nyt Lokakuun alusta (uudelleen, + toki kotona/lenkkipolulla jotain reenailen, kesällä vaan oli kämpässä joku yli 30c niin ei pystynyt )

Aina ne vaan vähemmän tuntuu kuitenkin kipeytyvän kun jatkaa käymistä, itse olen nyt ottanut sellaisen rutiinin että käyn kahdesti (2) viikossa vaikka se jonkun mielestä olisikin liian vähän, kuitenkin voin kotonakin sitten tehdä jonkinlaista treeniä ja esim kävellä ulkona, näin ollen annan hitaasti palautuvalle elimistölleni aikaa ja samalla stimuloin sitä kevyellä liikunnalla. En usko että minulle missään nimessä sopisi mikään 4-5 treenin viikkotahti.

Niinhän sitä tavataan sanoa, että kuuntele omaa kehoasi, syö proteinisi,rasvasi ja hiilarisi.

Minä toki en ole mikään ammattilainen mutta tulinpa nyt silti huutelemaan.

Back
Ylös Bottom