Ensikertalainen

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
42
Heipä hei!
Olen lueskellut näitä sivuja ja yrittänyt etsiä minulle sopivia keinoja saliharjoitteluun ja laihduttamiseen, mutta ajattelin, että kaikkein sopivimman kuitenkin saisin, kun kysyisin sitä, joten kirjauduin sisään ja tässä sitä nyt ollaan. :D Anyway. Olen 156,5 cm ja 82kg ja todella ressaantunut ylipainostani. Käyn tällä hetkellä salilla 1-3 krt viikossa, miten milloinkin jaksan (nyt tosin olen ollut kipeänä, joten on jääny treenit). Rupesin myös seuraamaan syömisiäni, mutten oikein tiedä, kuinka tarkkaan ja miten pitäisi syödä.. :nolo: Olen töissä kampaamossa, joten seison aika paljon päivisin ja teen käsilläni töitä. Eniten minua häiritsee mahani ja reiteni, joihin tämä liika rasva on kertynyt. Auttakaa epätietoista ja antakaa puhtia ryhtyä uuden elämän ja kauniin kehon löytämiseen :worship:

Hienoa että olet ottanut ensimmäisen askeleen kohti pysyvää painonpudotusta! Pakkotoistosta löytyy paljon tietoa ja täältä saat takuuvarmasti hyviä vinkkejä.
Suhtaudu kuitenkin kaikkeen internetistä löytyvään tietoon hieman varovaisesti - ristiriitaisuuksia ja väärää tietoakin löytyy.

Sinun kannattaisi nyt ensi alkuun pistää ruokailu kuntoon. Ihmisen elimistö alkaa toimimaan ihan eri tavalla, kun syöt noin 6 ateriaa päivässä - ruokaa olisi hyvä saada noin 3 tunnin välein. Tämä pitää verensokeritason hyvänä ja estää esim. verensokerin laskusta johtuvia mielitekoja.

Pystytkö syömään töissä n. 3 tunnin välein? Onko työ kovin hektistä?

Miten olet syönyt tähän saakka? Jos laskisit yhden "normaalipäivän" syömiset yhteen ja laittaisit tiedot tänne (kcal, proteiinit, hiilihydraatit, rasvat). Hyvä työkalu laskentaa löytyy mm. keho.netin sivuilta.

Treenauksen kanssa kannattaa toimia varovasti - älä lisää liikuntamäärää radikaalisti: Voisit suunnitella näin ensi alkuun itsellesi 3 krt / vko kuntosalitreenin. Lämmittele treenin alkuun 10 minuuttia kuntopyörällä/soutulaikkeella/ellipisikoneella ja loppuun 10-20 minuuttia. Aerobisen määrää voi lisätä sitten myöhemmin.

Hei, itselläni on ollut samantapainen tilanne ja olen myös terveydenhuollon ammattilainen ja sen vuoksi neuvon mielellään missä vain pystyn (varsinkin ravitsemuksellisissa asioissa). Liikunnassa muut osaavat neuvoa paremmin. Jos olet oikein motivoitunut, sinun kannattaa ajatella aloittavasi terveet elämäntavat ja ruokavalio, jossa voit pysyä loppuelämäsi. Paras ja pysyvin lopputulos on yleensä rauhallisella tahdilla saavutettu, ei mikään nälkäkuuri. Hitaammalla laihdutustahdilla ihminen myös menettää vähemmän lihaksiaan ja suurempi osuus kadotetuista kiloista on läskiä. On ihan oikein että syö säännöllisesti, muutaman tunnin välein kuten edellä neuvottiin.
Kun edessä on pitkä projekti, minulla ainakin on auttanut se, että aloittelee vähitellen syömään yhä terveellisemmin. Kannattaa tietysti ensin jättää sipsit, karkit, suklaat ja limut pois ja ottaa esim.karkkipäivä kerran viikkoon, mutta myös esim. vaihtaa vaalea leipä kuitupitoiseen ruisleipään, siirtyä rasvattomaan maitoon, leivän päälle voi laittaa makkaran sijaan kalkkunaleikettä/keittokinkkua/polar 5% juustoa, sulate- ja tuorejuustoissa on vähärasvaisia levitteitä jne jne... Vähäkalorisia mehukeittoja voi juoda huoleti. Lounaalla ja päivällisellä mielestäni vanha kunnon lautasmalli antaa hyvää osviittaa. Kannattaa ottaa laihdutuksen aikana käyttöön joku vitamiinivalmiste varmuuden vuoksi.
Ja saliharjoittelun ohella voisit tehdä vaikka kävelylenkkejä silloin tällöin, kesto 45-60 min. Etsi liikuntalaji, josta saat nautintoa! Liikunta auttaa varsinkin pitämään saavutetun painon ja tietenkin tukee laihdutusta. Laihtumalla läskit lähtevät, minullakin on jo 10 cm lähtenyt vyötäröstä:) Ps. suosittelen kirjaa Sinä onnistut - Pysyvän painonpudotuksen salaisuudet.

Oletko kokeillut painonvartijoiden ohjeita.Vähän radikaalia painonpudotusta ehkä, mutta oppisit terveellisen ruokailun perusteet ja sitten myöhemmin voisit lisätä ruokaa ja samallatreeniä. Varsinaisen laihdutuksen aikana voisit harrastaa paljon kevyttä liikuntaa esim kävelyä. Mielestäni kuntosalitreeni yksinään ei ole hyvä ratkaisu jos ylipainoa on. Hoikempaa kroppaa on mukavampi lähteä muokkaamaan ku tulokset näkyvät sitten helpommin :) Tsemppiä uuteen elämään!!!

Kaustinen, laita ylös norm. päivän ruokailusi. Katsotaan yhdessä mitä voidaan korjata, ilman liian radikaaleja muutoksia.

Ruokavalio on yli 80% ulkonäöstä, jopa urheilematon ihminen voi näyttää hyvältä jos ruokapuoli on kunnossa.

PV:sta

Tuota noin, minä en kyllä taas missään tapauksessa suosittelisi Painonvartijoita. Kahdesta syystä: ensinnäkin kalorimäärät ovat ainakin tässä suuren suosion saaneessa Points-ohjelmassa aivan liian alhaiset, ja toiseksikin ymmärtääkseni sekä rasvasta että proteiinista "sakotetaan" pisteitä paljon ronskimmalla kädellä kuin hiilareista, mikä taas ohjaa aivan liian hiilaripitoiseen ruokavalioon. Tosin tietoni Painonvartijoista eivät ole omakohtaisia, vaan lähinnä tuttavilta kuultuja/lehdistä tai netistä luettuja, mutta noihin yllämainitsemiini epäkohtiin olen törmännyt useastikin.

Sen sijaan Kutrin ohjeita voin suositella lämpimästi, ja hänen sivuillaan on muutenkin paljon hyvää asiaa laihduttamiseen, liikuntaan ja myös psyykkiseen puoleen liittyen. Linkkiä ei kaiketi saa tänne laittaa, mutta Google auttaa. :)

Gillyanne sanoi:
Tuota noin, minä en kyllä taas missään tapauksessa suosittelisi Painonvartijoita.

En minäkään. Nimittäin ahkerasti salilla treenaavalle jolla ei ole ylipainoa. Silloinhan kalorit ja proteiinit eivät riitä mihinkään. Taas jos tarkoitus on selvästi laihduttaa points voi olla hyvä ratkaisu, ja aika palkitseva kun painoa tippuu nopeasti. Proteiiineista ei sen kummemmin 'sakoteta', vähärasvaisista nimittäin. Olen itse joskus pudottanut pointseilla painoa ja silloin lautaselta on löytynyt paljonkin esim rahkaa, raejuustoa, vähärasvaista kanaa...kuullostaako tutulta :)

Kutrista olen kuullut hyvää, ei ole omakohtaista kokemusta mutta varmaan hyvä on sekin. Pointsista taas tiedän että joka ikinen joka sitä on viitsinyt noudattaa on laihtunut. EI kyllä sovi rankasti treenaavalla ihmiselle, se on selvä. Mutta vois olla hyvä ja tehokas alku.

homppa1973 sanoi:
En minäkään. Nimittäin ahkerasti salilla treenaavalle jolla ei ole ylipainoa. Silloinhan kalorit ja proteiinit eivät riitä mihinkään. Taas jos tarkoitus on selvästi laihduttaa points voi olla hyvä ratkaisu, ja aika palkitseva kun painoa tippuu nopeasti. Proteiiineista ei sen kummemmin 'sakoteta', vähärasvaisista nimittäin. Olen itse joskus pudottanut pointseilla painoa ja silloin lautaselta on löytynyt paljonkin esim rahkaa, raejuustoa, vähärasvaista kanaa...kuullostaako tutulta :)

Hyvä, jos näin on. Silti; pysyn kannassani. Mielestäni nimittäin ne pistemäärät - jotka kaloreiksi muunnettuina pyörivät siinä tuhannen molemmin puolin, eikös 18 pistettä joka on aika yleinen suositus, ole n. 900-1100 kcal? - ovat AIVAN liian alhaiset kautta linjan. Jostain nimittäin muistelen yhden pisteen vastaavan 50-60 kcalia. Ja entäpä ne hyvät rasvat? Niitäkin kun tarvitaan, vähintään se 0,5g/painokilo/vrk, ja noin alhaisilla kalori/pistemäärillä tulee ymmärrettävästi suuri kiusaus jättää rasvat pois ja valita tilalle jotain ruokaa.

IMHO nopea painonpudotus ei myöskään ole itseisarvo sinänsä, ensisijainen tarkoitushan on polttaa rasvaa eikä kadottaa kiloja muodossa missä hyvänsä. OK, oli vähän kärjistetysti sanottu, mutta jos päivän kalorit putoavat alla 1200:n - mikä sekin on jo TODELLA vähän! - niin lihasten menettämisen vaara on jo todella suuri.

Kannattaa muuten muistaa (tästä on Kutrin sivuilla paljonkin juttua), että Painonvartijat ei suinkaan ole mikään yleishyödyllinen yhdistys, vaan LIIKEYRITYS. Ja liikeyrityksen ensisijainen tavoite on tuottaa voittoa. Ja miten sitä voittoa tuotetaan tehokkaimmin? Uusien asiakkaiden hankkimisen ohella pyritään säilyttämään myös entiset asiakkaat mahdollisimman tehokkaasti. Että näin... :rolleyes:

Jojo-laihdutus on suomalaisten naisten perisynti. Ruokavalio pitäisi muuttaa pitkällä tähtäimellä hyväksi eikä siinä auta minidietit. Mitään radikaalia muutosta ei kannata kuitenkaan tehdä heti vaan ottaa ruokavaliomuutokset mukaan pienin askelin. Tänään vaihdan Oltermanni-kermajuuston kevytjuustoon, huomenna lisään kasvisten syöntiä jne.

Ruokavaliomuutosten kanssa täytyy aina muistaa se tosiasia että ihminen tottuu tiettyyn makuun noin 10-15 maistamiskerran jälkeen. Vaikka kevytjuusto maistuisi tänään tylsältä niin se voi olla suurta herkkua jo ensi viikolla. Älä siis tyrmää uusia tuttavuuksia yhden kokeilukerran jälkeen.

Rahkaa ja fun lightia - maistuu ehkä alussa oudolta mutta voi jestas miten hyvää kun siihen tottuu... mieskin on onnistuneesti käännytetty vaikka se alussa taisteli valmiiksi maustettujen rahkahässäköiden puolesta!

Hei!
Eli tällainen on esim. oli eilinen ruokailuni(laskin keho.netistä).
Proteiineja 44.40 g, Hiilihydraatteja 124.98 g, Sokeria 8.53 g, Kuituja 20.67 g, Rasvoja 49.22 g, Ruokasuolaa 3.60 g, Energiaa 1128.86 kcal
Proteiinit 15.8%, Hiilihydraatit 44.6%, Rasvat 39.5%

Aika huonosti mennee, kun aattelee et kaloreitakin on alle 1500kcal. Poikaystävä sanoo, et proteiineja pitäisi lisätä ja rasvoja vähentää.

Työssä ollessa on mahdotonta syödä kolmen tunnin välein, ellen halua vähentää asiakkaita ja sitä kautta rahan tuloa, kai tuohonkin olisi joku muu keino, kunhan syö pääsääntöisesti alle sen mitä kuluttaa, vai? syön kuitenkin aina silloin kun töiltäni ehdin, jottei verensokerini laskisi kovin alhaiseksi.

Kuntosaliohjelmani on:
Ma: selkä, hauis
Ke: rinta, olkapäät, ojentajat
Pe: jalat

Itse haluaisin lisätä neljännenkin päivän, jolloin tulis aerobista ja vatsoja, mutta yksin olen huono lähtemään, ja kun poikien kanssa reenaa, niin eihän ne niistä oikein taho innostua.. :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kirjoita selvästi ylös, mitä syöt, mihin aikaan ja miksi? Noi kalorit ja % ei hirveästi kerro mistä voisi aloittaa. Sen toki näkee, että metsään mennään.

Minä tykkään sanoa ihmisille jotka toivovat parempaa/ sopusuhtaisempaa/ terveempää/ what ever vartaloa...

Miksi soutaa vain yhdellä airolla, kuin olisi mahdollisuus käyttää kahta?
Eli ruokavalio+liikunta=terveelliset elämäntavat. Jos toinen puuttuu (yleensä ruokapuoli) et voi saada toivomiasi tuloksia.

Treeniohjelma on ok. Miksi et voisi vaikka käydä kävelemässä/uimassa ja tehdä vatsat kotona?

Tosiaan, kerro mitä syöt ja milloin? Niin on helpompi auttaa.

:offtopic:

Painonvartijoista: Eräs ystäväni laihdutti pointseilla. Laihtui toki, mutta mehän tiedämme, miten painonvartijat kertovat, kuinka Heillä Oppii Terveet Elämäntavat. Kuitenkaan tämä ystäväni ei tiennyt, missä ruoka-aineissa on hiilihydraatteja, missä proteiinia, mikä vie nälän jne. Että se siitä painonvartijoiden opettavaisuudesta.

Aamulla syön leipä viipaleen tai kaksi (riippuen nälästä ja ajasta, ehdinkö syömään) joiden päällä voita, keittokinkkua ja juustoa. Töissä syön yleensä lämpimän aterian, esim. eilen peruna-nakki-vihannessosekeittoa ja sitten jossain vaiheessa päivää yhden kaupan vähärasvaisen rahkan. Illalla tulee syötyä taas leipää tai sitten pahana päivänä sorruttua makeisiin. Tiedän itsekin tämän ruokapuolen olevan ongelma, ja että kaikki lähtee minusta itsestäni. Kasviksia pitäisi oppia syömään, mutta kun eih..

Anteeksi nyt, mutta miten olet onnistunut lihomaan, jos olet syönyt noin vähän? Vai onko tämä dieettiruoka? Äkkiseltään sanoisin, että syöt dieetiksikin aika vähän.

Aamulla pitää syödä, oli nälkä tai aikaa eli ei. Ja missä ne hyvät rasvat on? Parasta olisi aamulla syödä hyvä puuro, mihin lorautat öljyä, sen kanssa marjoja, maitoa tai rahkaa. Tai vaikka pähkinöitä ja rusinoita.(mikropuuron tekee yhtä nopeasti kuin voileivät.)

Töissä voisi olla aamupäivän välipalana hedelmä, ja jossain vaiheessa päivää pitäisi syödä salaattia, porkkanaa yms. Ja melkein söisin illallakin lämpimän aterian, voileivissä on loppujen lopuksi energiaa aika paljon ravintosisältöön nähden, ja ainakin minä olen keittolounaan jälkeen nälkäkuoleman partaalla.

Joku asiantuntevampi saa jatkaa. :)

reinhardt sanoi:
Anteeksi nyt, mutta miten olet onnistunut lihomaan, jos olet syönyt noin vähän? Vai onko tämä dieettiruoka? Äkkiseltään sanoisin, että syöt dieetiksikin aika vähän.

Usko tai älä, mutta se on mahdollista! :)

Multa löytyy kokemusta :(

Uusi ruokaremontti on käynnissä, mutta hiljaa hyvä tulee. Ja toivottavasti rupeisi läskit lähtee kans...

Kaustinen sanoi:
Aamulla syön leipä viipaleen tai kaksi (riippuen nälästä ja ajasta, ehdinkö syömään) joiden päällä voita, keittokinkkua ja juustoa. Töissä syön yleensä lämpimän aterian, esim. eilen peruna-nakki-vihannessosekeittoa ja sitten jossain vaiheessa päivää yhden kaupan vähärasvaisen rahkan. Illalla tulee syötyä taas leipää tai sitten pahana päivänä sorruttua makeisiin. Tiedän itsekin tämän ruokapuolen olevan ongelma, ja että kaikki lähtee minusta itsestäni. Kasviksia pitäisi oppia syömään, mutta kun eih..

Olen kyllä samaa mieltä kuin Reinhardt eli syöt aivan liian vähän.

Aamiainen pitää ehdottomasti olla runsaampi, koska aamulla sun elimistö täyttää vararavintovarastot ja pari leipää ei riitä siihen hommaan alkuunkaan.

Syöt myös liian vähän proteiinia. En osaa sanoa kuinka paljon juuri sinun pitäisi sitä saada, mutta moni treenaava ihminen syö noin 2g per painokilo.

Ja rasvaakin ihmiselimistö tarvitsee selviäkseen. En osaa siihenkään kommentoida saatko tarpeeksi rasvaa noista juustoista ja leikkeleistä, Joka tapauksessa se ei ole hyvää rasvaa.

Kaustisella taitaa olla kroppa säästöliekillä!

Tästä tilasta poispääsy on ensiarvoisen tärkeää jotta saat IKINÄ niitä kiloja karistettua. Sun pitää ensin ruveta syömään kunnolla, jotta kroppa alkaa toimimaan. Et voi jatkaa tuolla tavalla, sun elimistö ei suostu hellittämään otetta saavutetuista kiloista ilman pientä "huijausta".

Ensin rupeat syömään kunnolla, me mimmit jeesataan siinä ruokavaliossa. Sitten kahtellaan pari kuukautta tai puoli vuotta - tämä aika riippuu siitä miten pahaan jamaan sun kroppa on mennyt. Samaan aikaan treenaat salilla normaalisti.

Aerobisen määrää voidaan lisätä hieman, mutta ei ole mitään järkeä lähteä tässä vaiheessa tahkoamaan 1 h aerobista päivässä kun se sun kroppa menee entistä pahempaan jumiin siitä vain.

Sitten kun kroppa on saatu toimimaan niin voidaan ruveta ajattelemaan sitä "laihdutusta" eli rakennetaan sulle dietti & treeniohjelma, joka tähtää painonpudotukseen.

En oo tuntenut että olisin säästöliekillä.. ihan hyvin olen jaksanut ja nälkäkään ei ole ollut.. välillä tuntuu vähän liiankin ähkyltä, kun syön kunnon lautasellisen ruokaa :D
Tietysti voisin kokeilla puurolla aloittaa aamuni, tuntuu vain usein ettei millään saa ihan aamusta sitä ruokaa alas.. ei mastu ei, ja väkisin ähtäminen .. ei sekään tunnu hyvältä.. Liikuin n. 6 vuotta sitten päivittäin tosi paljon, pelasin pallopelejä jne, mut kaikki muuttu kun muutin pois kotoo. Söin samalla lailla kuin ennenkin ( ja nykyäänkin) mutta kun liikunta jäi, niin läskit saapui.. ennen pystyin syömään kuin hevonen vaikka mitä, mut en enää. Jotain siis on tehtävä ja alotettava varmaan tosta aamupalasta, vaikka kauheelle se tuntuu änkee suuhunsa, mikä ei millään menisi alas. Vaikka puuro menisikin, muttei ihan aamusta. (hjelp!) :eek:

Edit: Onko mahdollista, että pelkästään liikuntaa lisäämällä ja tällälailla syömällä voisin laihtua, tai ainakin ees kiinteytyä, kun ajattelee taustaani.. ? :confused:

Kaustinen sanoi:
Tietysti voisin kokeilla puurolla aloittaa aamuni, tuntuu vain usein ettei millään saa ihan aamusta sitä ruokaa alas.. ei mastu ei, ja väkisin ähtäminen
...
Jotain siis on tehtävä ja alotettava varmaan tosta aamupalasta, vaikka kauheelle se tuntuu änkee suuhunsa, mikä ei millään menisi alas. Vaikka puuro menisikin, muttei ihan aamusta. (hjelp!) :eek:

Viime keväänä aloitettuani oman elämäntaparemonttini (liikakiloja mulla ei ollut, mutta elämäntavat muuten ihan vinksallaan) mulla oli ihan saman tilanne, etten vaan yksinkertaisesti saanut heti aamusta mitään alas. Kokemuksesta voin kuitenkin kertoa, että kun jonkin aikaa harjoittelee aamusyömistä, niin se alkaa kyllä sujua aika nopeasti - tietenkin tämä voi olla yksilöllistä. Itse aloitin pienenpienillä puurolautasellisilla (vaikka vain puoli desiä hiutaleita annokseen) tai hedelmillä. Sitten yhdistin nämä molemmat. Vaihtelu tuntui myös auttavan, jos jonain aamuna puuro tökki pahasti, korvasin sen ruisleivällä kera terveellisten päällysten. Ja pikkuhiljaa kasvatin aamupalan kokoa sopivaan mittaan. Jos vain suinkin jaksaa (itse olen hurrrjan aamu-uninen tapaus :zzzz: ) niin heräämistä voi aikaistaa hetken verran. Ruoka maistuu jo paljon paremmin kun odottaa vartin pidempään ja heräilee rauhassa. Kannattaa myös opetella nukkumaan tarpeeksi ja hyvin! Se on ihan oleellista, että pääsee virkeänä ylös ja silloin ruokakin maittaa paremmin.

Unen määrän ja säännöllisyyden vahtimisella ja aamupalan lisäämisellä normaaliin päiväjärjestykseen oli mulle hirmuinen merkitys. Elämä tuntuu ihan toisenlaiselta ja virkeältä - sitten jaksaa liikkuakin!

Toivottavasti tästä olisi apua näin ensialkuun :)

Kaustinen sanoi:
Edit: Onko mahdollista, että pelkästään liikuntaa lisäämällä ja tällälailla syömällä voisin laihtua, tai ainakin ees kiinteytyä, kun ajattelee taustaani.. ? :confused:

Taisin jo aikaisemmin vastata tähän...

Pliis, älä lähde tolle linjalle. Jos minulla olisi mahdollisuus valita vain toinen ( terveellinen ruokavalio tai liikunta), valitsisin ehdottomasti ruokavalion!

Tee niin kuin Ironbutt ehdotti. Saatat aluksi saada muutaman kilon lisää mutta, lupaan asian muuttuvan. Ota lyhyen aikavälin tavoitteita ja pidä niistä kiinni.

Mun mielestäni voisit melkein tuplata syömisesi, toki valitset vähempi rasvaisia vaihtoehtoja. Kysy, kysy, kysy ja kuuntele mitä neuvotaan!

Jaksamista sinulle!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom