Ensiferum - TBA

Ei kyllä yhtään sen kuulonen, mitä itse odotin. Valitettavasti ensimmäisellä kuuntelukerralla mieleen jäi yksi hyvä kipale (in my sword i trust), joka oli myös ainoa levyn kappale jonka olin jo kuullut aiemmin. Tuon tyylistä settiä odotin muiltakin, mutta turhaan. Täytyy näin alkutunnelmissa heittää 5/10. Ehkä saattaa jotkut biisit aueta paremmin myöhemmin.

No huhu.. :) Ihan tätä en osannut odottaa. En ole nukkunut juuri ollenkaan yövuoron jälkeen kun vaan odotin tätä levyä postiluukusta. Aika keskitempoista menoa mutta paljon folkahtavampaa kuin pari edellistä levyä. Passion, Proof, Power on ensi kuulemalta hirveätä sekamelskaa. Jätti vähän oudon loppumaun. Pitää laittaa kaljat kylmään ja kuunnella uudestaan pari kertaa. Arvostelu asteikkoni; Ihan Paska / Ei Ihan Paska, sanoisin, Ei Ihan Paska.

Ei kyllä yhtään sen kuulonen, mitä itse odotin. Valitettavasti ensimmäisellä kuuntelukerralla mieleen jäi yksi hyvä kipale (in my sword i trust), joka oli myös ainoa levyn kappale jonka olin jo kuullut aiemmin. Tuon tyylistä settiä odotin muiltakin, mutta turhaan. Täytyy näin alkutunnelmissa heittää 5/10. Ehkä saattaa jotkut biisit aueta paremmin myöhemmin.

Oon sitä mieltä, että moni noista biiseistä on ihan silleen hyviä, mutta sitten niitä on kans pilattu joillakin turhilla hilputi-hälpyti jutuilla kesken biisin. Fiilis katoaa hetkeksi ja tekee mieli pistää volumet alas tai kuulokkeet pois korvilta siksi aikaa. Toi vika biisi nyt on semmosta outoa hässäkkää, etten ole ekan kuuntelukerran jälkeen edes yrittänyt kuunnella sitä toistamiseen. Oma mielipiteeni on 6½/10.

Itelle Ensiferum on ollu kuopattu bändi siitä asti kun Jari lähti. Kahdella ekalla levyllä oli se eeppisyys ja fiilis. Valitettavasti siitä ei ole enää tietoakaan kun tätä uutta levyä kuuntelee. "From Afar" sisälsi muutaman hienon jutun, mutta sen perusteella aloin ehkä odottamaan tästä liikaa.

Noh, onneksi Jari räjäyttää pankin sitten lokakuussa oikein kunnolla. :)

En itsekään yhden kuuntelun perusteella ole ollenkaan innostunut. Onneksi ostin iTunesista, niin maksoi vain 9 egeä. No tottakai tällekin levylle annetaan vielä mahdollisuus ja otetaan tarkempaan syyniin. Ainoastaan In my sword I trustissa on jotain Ensiferumin perinteisiä koukkuja jäljellä, muuten tuntuu että on koitettu muuttaa tyyliä liian taiteelliseen suuntaan (jokaisen bändin helmasyntin). Mikä vittu siinä on että ei voida pitäytyä siinä tyylissä josta ihmiset tykkää?

Mielipiteitä tosiaan on monia :) Itse taas antasin uudelle levylle jopa 8/10. Toki sen myönnän, että Enskat menetti Jarin myötä sen "jonkin", mutta ei tuo edelleenkään huonoa ole. Vanha tuotanto vaan oli 10/10 :)

Levy päässyt nyt kypsymään useamman kuuntelukerran ajan. Alussa oli kyllä hieman sekavat fiilikset, mutta löytyihän sieltä lopulta helmiäkin. Varsinkin 'Pohjola' Loirin tulkinnoin on aivan loistava. Ensimmäisen kuuntelun jälkeen arvosana olis ollut 6/10, mutta nyt kyllä menee jo kevyesti kasin puolelle.

Pikaisen kuuntelun perusteella vaikuttaisi olevan valitettavasti yhtä heikko tekele kuin edellinenkin levy. Täytyy antaa mahdollisuus ja kuunnella enemmän, mutta ensivaikutelma ainakin on suht laimea. Victory Songs oli hyvä levy, mutta muuten Jartsan jälkeinen Ensiferum on mennyt aika rajusti huonompaan suuntaan. Eli aika samat fiilikset kuin muillakin. Onneksi Wintersunin ikuisuusprojekti on vihdoin tuloillaan.

Onko tää nyt sitten oikeasti niin huono kuin täällä on annettu ymmärtää? Miten nuo livevedot, toimiiko vanha materiaali ollenkaan nykyisellä kokoonpanolla? Tekisi kyllä mennä Klubille katsomaan, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa setistä muilta keikoilta ennen kuin laitan 18€ kiinni.

Nyt levyä kuunnelleena voi sanoa, että ihan hyvää perus enskaa koko lätty, mutta eipä tästä juuri ykskään biisi nouse yli tasaharmaan soiton..
Pettymys, verrattuna esim from afariin ja sitä vanhempiin levyihin. Toivottavasti Wintersunin Time I pelastaa syksyn :) Ja tietty eri genrestä Mokoman 180 astetta!

Eiliseltä Nosturin keikalta livenä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom