pelasko kukaan koskaan nintendolla faxanadua läpi? joku päivä vielä mäkin... häiritsee helvetisti kun ei koskaan selvinny mitä siinä loppupeleissä tapahtu.
Siinä on muuten sellanen peli, että meni aika monet viikkorahat, kun sen vuokrasi aina vaan uudestaan. Mutta en päässyt kyllä läpi.
Ensimmäinen kokemukseni videopeleihin oli perhepäivähoitopaikassa, jossa oli joku ikivanha pong-konsoli, ja myöhemmin spectrum. Spectrumille oli kaksi kovaa peliä, "ritaripeli", ja "pingviinipeli". Aikuisiässä olen emulaattoreilla kokeillen tullut tulokseen, että pelit olivat knightmare, ja penguin adventure. Yllättäen ne olivat edelleen ihan kivaa pelattavaa, vaikka ne jotenkin näyttävät paljon rumemmilta, kuin muistin.
Omat suosikkipelit alkavat kuusnepakaudelta. Ensin pitstop2 ja mission impossible. Tästä minulle jäi tosin traumat, kun lainasin kasetin ekaluokkalaisena jollekin neljäsluokkalaiselle, ja tämä ei antanutkaan sitä takaisin. Kusipää, enkä naiivina lapsena edes tajunnut kysyä tämän nimeä, joten porukatkaan eivät saaneet tätä hoidettua. Isi onneksi toi lohdutukseksi myöhemmin englannista minulle juuri julkaistun wonderboyn, jota pelattiinkin sitten seuraava vuosi putkeen. Rainbow islands oli kanssa aika kova.
Myös dechtalon oli kuningaspeli, mutta joystickit hajosivat sen kanssa aika usein. Paitsi T.A.C.2. Se kesti ihan mitä vaan. Silent service-niminen sukellusvenesimulaattori oli myös suosiossa minulla ja kaverillani, siinä vitutti, kun suurimman osan ajasta ei päässyt pelaamaan kun harjoitustehtävää. Vasta vuosia myöhemmin, pc-kaudelle siirryttyäni ymmärsin, että manuaalissa olevilla laivojen kuvilla, ja alussa tulevalla copy protection screenilla on jotain yhteyttä toistensa kanssa.
Sitten eräänä kauniina päivänä vuorkasin nesin kotikaupunkini videovuokraamosta, ennen kuin r-kioski alkoi niitä vuokraamaan. Duck hunt oli ensimmäinen peli mitä sillä koskaan pelasin, suosikkipelini vuokraamoajalta oli kuitenkin wrecking crew.
Myöhemmin oman nintendon saatuani suosikkipeleikseni muodostuivat Street gangs ja turtles 2. Samanaikaisena kaksinpelinä tarjosivat niin paljon riemua, että mikään ei nykyään ilahduta samalla määrin. Skidinä aina käveltiin pakkasessa kilometritolkulla keskustan R-kioskille vuokraamaan jompi kumpi. Sitten aina kaverin luokse yöksi, kun sen huone oli silleen sijoitettu, että sen äiti ei kuullut, jos me pelattiin koko yö, toisin kuin mulla kotona, jossa äiti käski nukkumaan. Todella hienoja aikoja mielestäni, etenkin kun päästiin turtles 2 läpi, mikä ei läheskään joka sessiolla onnistunut. Myöhemmin ostin ruotsin matkan yhteydessä pelin track and field 2. Itse en tykännyt siitä niin paljoa, mutta eräs toinen kaverini rakasti sitä niin paljon, että suostui lainaamaan minulle vaihdossa ennen panttaamansta turtles kakkosen. Säästöä synty omaisuuksia tämän johdosta.
Yksinpeleistä muistan parhaimmin super mario kolmosen. Siinähän on moninpeli myös, mutta jostain syystä ei koskaan pelattu sitä silleen, vaan yksinpeliä vuorotellen. Mega man 2 oli kaikista paras mega man mielestäni, mutta minulla oli mega man 3. Sekin oli ihan kohtalainen, kuten myös gradius ja blaster master.
Sitten myöhemmin piti säästää useamman viikon viikkorahat, koska super nintendon sai vuokrattua R-kioskilta, ja siihen tietenkin peli street fighter 2. Ja samanlaista riemua, kuin muutama vuosi sitten turtlesin parissa. Kaveri sai myöhemmin sega megadriven, ja siihen street fighter kakkosen. Kolmenappiset ohjaimet oli vähän perseestä, mutta säästyi omaisuus, kun ei tarvinnut enää vuokrata super nintendoa. Hieno moninpeli. Sonic kakkosta pelattiin kanssa aika reilusti sillä megadrivella, sekin piti lainata joltain muulta, kuten myös streets of rage.
Sitten 486, ja pikkupentiumajalta mieleen master of orion, civilization for windows, ja civilization kakkonen. Halusin command&conquerin, mutta kun isi kävi helsinkiläisessä pelikaupassa sitä minulle hakemassa, ei kaupassa ollut sitä, mutta isi toi minulle steel panthersin sen sijaan. Tämä peli loi minulle innostuksen ensin toiseen maailmansotaan, mikä myöhemmin laajeni innostukseen koko sotahistoriaan, ja siitä historiaan noin yleensä. Hieno peli kaiken kaikkiaan, varmaankin eniten pcllä pelaamani peli. Maailmansota-innostukseni myötä hankin myös pelin aces of the deep, mikä oli aivan upea, kun se aallokko oli niin hieno, ja tunnelma kanssa pimeässä huoneessa aamuyöllä kuulokkeilla pelattaessa jotain uskomatonta.
Toinen kova oli myös Tie fighter, jonka waretin disketeilllä joltain kaverin kaverilta, ja myöhemmin pentium-aikaan siirrettyäni ostin cd-versiona. Seikkailupelit ei koskaan olleet mun juttu, mulla ei vaan riittänyt kärsivällisyys yrittää keksiä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, ja kun ei ollut nettiä, niin en minä niitä jaksanut pelata. Monkey islandit ja vastaavat pelasin kyllä läpi, mutta vasta sen jälkeen, kun kaverini olivat ne ratkaisseet, ja pystyin niiltä kysymään apua jatkuvasti.
Ensi kokemukseni pc-moninpelaamisesta tuli, kun kannettiin useampi pc samaan taloon ja nollamodeemikaapelilla pelattiin doomia. Se oli kyllä kivaa, mutta jotenkin siitä jo puuttui se nes-moninpelaamisen simppeli ilo.
Nykyään pelaaminen on ehkä vähän liian helppoa, kun pystyy ostamaan/lataamaan pelejä aina, kun haluaa. Niitä ei arvosta samalla lailla, kuin silloin lapsena, kun sai viikkorahoista ensin säästettyä riittävästi, että sai pelin hankittua, sitten se piti vielä tilata postiennakolla, kun pikkukaupungissa ei ollut pelikauppoja. Pelit ovat kyllä monipuolisempia, näyttävämpiä ja moninpeli on huomattavasti monipuolisempaa, mutta ei niitä vaan osaa arvostaa samalla lailla.