ennakkoluulot treenaavaa naista kohtaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuomi
  • Aloitettu Aloitettu
Ou jea, tuttuakin tutumpi aihe! Toiset taivastelee enemmän kuin toiset. Eniten ärsyttää ihmiset jotka joka ikinen kerta huutaa suureen ääneen miten ei voi käsittää ja mitä tostakin nyt muka hyötyy..... Siinä sitten nielet kiukkusi ja yrität olla kivahtamatta jotain ilkeää. Olis kiva saada syödä ihan rauhassa ilman että toiset piinaa koko ajan. Joten tuomen mainitsema vessassa syönti on myös täällä tuttua. Varsinkin ketoosilla, voi kärsimys sitä asian jauhamista kun oli niin outoa. Pidän nykyään ruokailuni mahdollisimman omana asiana, jos on omat eväät vähänkin ulospäin havattavissa poikkeavia. Rahkadrinksut vielä menee jos pitää huolen ettei ympärillä ole valtavaa laumaa taviksia. Parhaat koulukaverit on jo tottunu eikä kysele. Silmät saattaa muljahtaa jos laukusta löytyy juustoa ja kinkkua tai nakkeja, mutta sit ne vaan nauraa ja sanoo että oon hassu. Toi on ihan ok.
Avokilta kun olen tapani omaksunut ja tietoni saanut niin kotona olo on helppoa, mutta enpä ole mutsille asioistani maininnut kun se ystävättärensä kanssa vannotti etten vaan alkaisi käyttämään niitä kaikenmaailman jauhoja ja aineita. Kunnon ruoka tytön tiellä pitää...:D Ja fitness & kehonrakennuskisat oli, hui kauhia pullistelukisat! :lol2:

Äh, ainahan noita taviksia löytyy. Kun ei niillä ole tietoa niin sit ihmetyttää. Kyllähän noita aikansa jaksaa mutta jos se on jatkuvaa niin mulla ei pinna riitä. Oon sanonutkin parille että anna olla. Jos kiinnostaa niin voin suositella paria tietolähdettä josta voi asioita ihan itsekin selvittää. Välillä kun tuntuu etteivät haluakaan tietää vaan ainoastaan taivastella. jep jep.

Punttimimmit jyrää, löysää nahkaa my ass! :evil:

Tuota *öh* hieman erilaisia kokemuksia täälläpäin.

Tuttavat ymmärtää harrastustani oikein kiitettävästi.
Vähitellen melkein kaikki kaverini ovat päätyneet punttisalille, kuka mistäkin syystä ja kyselevät aina välillä vinkkejä liikkeisiin tai venyttelyyn yms.
Vanhempani eivät ole ikinä harrastaneet liikuntaa, mutta varsinkin äitini kannustaa pitämään kropan kunnossa ettei tulisi yhtä pahoja selkävaivoja kuin sillä itsellä on. Se mulle ensimmäisen proteiinisäkinkin osti. Ja muutaman kokeilukerran perusteella on luvannut että alkaa käydä salilla heti kun pääsee eläkkeelle.
Isä jaksoi aikansa irvailla kun viitsin maksaa punttisalista vaikka navettatöitäkin on tarjolla, mutta sitä mukaa kun se on nähnyt kuinka paljon voimailu helpottaa töitten tekemistä on irvailukin loppunut.
Koulussa (tekninen yliopisto) ei ole kukaan ainakaan ääneen ihmetellyt vaikka pistelen poskeeni raejuustoa ja proteiinijuomaa. Päinvastoin on kehuttu kun jaksan liikkua etten lässähdä ihan nörttikroppaiseksi.

Yhden käden sormilla voisi laskea ne ihmiset mitkä ovat treenivuosien aikana tulleet urputtamaan harrastuksestani. Joku tuntematon täti-ihminen kaupungilla, ex-poikaystävä ja sitten muutama satunnainen ääliö. Eipä ole heidän asiansa päättää mitä kropalleni teen:evil:

Prkl! Menee hermot. Oon yrittäny vanhemmille selittää että nyt kuules tarttis alkaa ostelemaan mulle vähän erilaisia safkoja. Ei ne vaan tajua! Ihmettelee miks en voi syödä sitä mitä muutkin... Yritän vaa sepustaa siinä no kun ravintoarvot ei kaikissa teitin safkoissa ole tarpeeksi kohdallaan, että tarttee saada prostkua, hiilareita ja rasvaa oikeassa suhteessa...

Hjelppa mej, miten saan vanhempien tajuumaan ja tuomaan mulle sieltä kaupasta ne safkat joita tartten mm. raejuustoa ja rahkaa perkeleesti, mehukeittoa, tarpeeksi pastaa ja lihaa?

Itellä ei ole varaa nuita itse ostella, ja miksi ostaisinkaan kun kotona vielä ruokittavana asun :D

Neuvoja kaivataan...

Joa asuisin vielä kotona, ei järkevästä ruokavaliosta tulisi mitään. Äidin mielestä kinkkukiusaukset, läskisoossit yms. on sitä ainutta oikeaa ruokaa ja rahkat&raejuustot turhaa hömpötystä (ellei tee esim. rahkapullia) ja vielä hirveän kalliita! Kun olen asunut omillani, saan päättää mitä syön, milloin syön ja miten paljon. Vasta viime aikoina olen saanut äidin kännytettyä terveellisemmän ruokavalion suuntaan ja se alkaa näkyä esim. painon putoamisena->alkaa äitikin ymmärtämään vähän tarkemmin mun ruokatottumuksia!

Kokemuksesta voisin sanoa, ettei kannata yrittää liian syvällisesti selittää voimailijan ruokavaliota. Se aiheuttaa lähinnä "hui kauhistus"-reaktion. Helpompi on vaan totuttaa vanhemmat hieman erikoisiin sapuskoihin.
Jos mahdollista niin lähde (kantoavuksi) kauppaan ja lastaa kärryyn haluamasi sapuskat. Ei kai vanhempasi muutamaa raejuusto&rahkapönikkää kiellä ostamasta. Vähitellen vanhempasi oppivat ostamaan bodysafkat ilman eri mainintaa.
Kokeiltu on ja toimi niin kauan kuin asustin kotosalla.

Originally posted by Lilith
...Jos mahdollista niin lähde (kantoavuksi) kauppaan ja lastaa kärryyn haluamasi sapuskat. Ei kai vanhempasi muutamaa raejuusto&rahkapönikkää kiellä ostamasta. Vähitellen vanhempasi oppivat ostamaan bodysafkat ilman eri mainintaa.

Juu kiitos vinkistä. Täytyypi yrittää solottautua mukaan kauppareissulle aina kun se on mahdollista... "Isä, hei mähän voisin tulla kuskiks teille kauppaan...." :) ... Siinä on vaa se miinuspuoli että taitaapi porukat käydä aika usein kaupassa sillon ku meikäläinen kuluttaa koulun penkkejä... No katotaan nyt...

Minun ihana äiti-mussukkani on sisäistänyt ruoka-asiat ilman sanomisia. Hänellä on tapana tuoda kerran viikossa minulle ja siipalle iso ruokakassi, jossa on vihanneksien ja mässytysherkkujen lisäksi mm. paistijauhista, kanaa, rahkaa, raejuustoa ja kananmunia. Tosin tämä sisäistäminen juontaa juurensa äidin sydänsairaudesta, jonka vuoksi hänen on itsekin yritettävä syödä oikein.

Originally posted by Paapuli
Joo on erittäin tuttua. "Ai mikset sä kiinteytä? Eihän nainen tarvitse voimaa." "Mitä sä sitten teet kun saat lapsia etkä ehdi treenaamaan ja lihakset surkastuu ja iho jää roikkumaan?"

Erityisen suuret paineet siis tuntuvat kasautuvan nimenomaan tytöille. Pitäisi vain kykkiä lähentäjä & loitontajalaitteissa ja tehdä minimipainoilla tuhatkunta toistoa eikä muuta. Jes.

NiinPÄ. Yksikään mies ei ole vielä tähän mennessä mun voimista innostunut ja tuntemani naiset "ei halua saada liian isoja lihaksia", eikä siksi käy salilla. Hemmetti pari vuotta on mennyt ja lähinnä mun lihakset tuntuu lisääntyneenä voimana, odottelen yhä sitä 50 sentin levyistä haban pattia. :D

Kun on aloittanut puolikkaasta miesten punnerruksesta, on niin helevetin ylpeä siitä 3x15 saavutuksesta, (tai 20 kerralla) mutta mulle vaan virnuillaan. Mihin sä sitä voimaa tarttet? Taitaa jätkät vähän pelätä, että joku päivä mä oon niitä stydimpi ja vedän vielä kuonoon.

Joo, kyllä lähentäjät ja loitontajat on aina käytössä salilla. Sain mulkaisuja tänään, kun uskalsin siirtää painon 15 kilosta 50:een. Jos pystyy lukemaan naistenlehteä samalla, tekeekö treenin niin, että siitä on MITÄÄN hyötyä? Mulla ainakin silmissä sumenee ja viimeiset vedot on aina hengenlähdön uhalla.

Yhdestä en ole kuitenkaan luopunut, nimittäin oluesta. Kyl se pitää naisen tiellä, että välillä irrottelee. NOH, mä en tähtääkään muuhun kuin oman voiman lisäämiseen ja timmiin kroppaan. Lihaksikkuus kunniaan!

meillä äippä joskus muinoin ensimäisen kreapussin nähdessään veti hullut pultit, se nyt on (tai siis oli) sitä mieltä että kaikki lisäravinteet ovat sama asia kuin anaboliset steroidit. Tosissaan luuli että tyttö vaan ohan pokkana muina naisina vetää aineita eikä pöljä edes tajua salailla asiaa+ kertoi mitä kaikkia aivovaurioita mömmöt aiheuttaa. :rolleyes: Oli niin vauhkona etten saanut puhenvuoroa korjatakseni harhaluulot, mutta luulkoot mitä luulee. :D

No en kyllä ole törmännyt minuun ja treenaamiseen kohdistuneisiin ennakkoluuloihin. Yleensä ihmiset suhtautuu aika lailla yhdentekevästi. Vanhempani kysyvät kotona käydessäni että mitä haluan syödä ja sitä on tarjolla, jätkäkaveri kannustaa kovasti, salilla ilmeisesti kannustan esimerkilläni naisia koettamaan myös isoja(prööt) painoja :)

En muista että kovin negatiiviseen asenteeseen ite treeniä kohtaan olisin törmännyt. Vaikka lienenkin ollut "harrastuksen pioneereja", ja olin aikoinani pikkusen kummajainen.

Mutta treenini laadusta olen kyllä joskus kuullut. Kollegan aviomies oli tästä malliesimerkki. Kun kuuli, että treenaan kuntosalilla, loihe lausumaan: "Paljon toistoja pienehköllä painolla, niinkö?" Heko-heko, mie tirskuin ja vastasin, että eiku niin isoilla painoilla kuin vaan lähti, ja raakaa voemoo niin paljon kuin suinkin sai. Katsoi monttu auki. (Sittemmin on kollegani sanonut, että taidan olla riskimpi kuin hänen ukkonsa.)

Voimaharjoittelua nimenomaan ei aina ymmärretä. Eräs miespuolinen kollega on usuttanut minua enämpi hiihtämään ja on sanonut, että mitä sinä sillä voimalla teet? Mie vastaan vaan, että heitän moukaria y.m. ja työnnän kuulaa. Sitten on hiljentynyt. Ja kaikki ne miehet, joihin olen senssipalstojen kautta tutustunut, taitavat ajatella voimatreeniä harrastavasta naisesta negatiivisesti. Voehan :itku:

Mä aloin käydä satunnaisesti salilla joskus 15-vuotiaana, silloin äiti oli vaan, että "jaa -sehän on kiva juttu.." Isi ei kyllä kommentoinut mitenkään. Sitten tuli muutaman vuoden tauko ja nyt aloitin treenaamisen oikein toden teolla. Miehen mielestä asia on ok, kunhan hänellä on isommat lihakset..:D Heitin ihan vitsinä, että katotaas 10v. päästä, tosin siippani aikoo vissiin itsekin ruveta punttailemaan jossakin vaiheessa.
Lisäravinteita en ole käyttänyt (vielä), mutta kyllä tuo tuntuu olevan aika yleinen uskomus, että ne ovat "niitä mömmöjä.." Yksi hyvä ystäväni haukkui minut lyttyyn, kun kerroin, että haluaisin joskus vielä päästä ehkä fitnesskisoihinkin ja sanoi, että kaikki bodarit ovat tyhmiä, steroideja vetäviä, yms.. Liekö vaan kateellinen tai jotain?
Elikkä noin yleisesti ottaen ihan hyvin on ihmiset suhtautuneet..

Vihdoinkin päätin ottaa osaa tähän threadiin...

Mulla on positiivisia kokemuksia ko.asiasta. Vanhempani ja koko perheeni (mukaan lukien mummot ja ukit :D ) kannustavat minua! Isäni yritys sponsoroi minua eli maksaa salikortit. Kotona vieraillessani minun ruokavalioni otetaan huomioon ja ostan porukoitten ruokatilille tarvittavat sapuskat mitä tarvitsen kotona vierailun aikana. Mikä parasta, niin mummoni tekee aina kotimatkalleni eväspussin, mistä löytyy raejuustoa, rahkaa, hedelmiä jne.

Poikakaverini on alan harrastaja, joten tästä asiasta ei hänen kanssaan tarvitse vääntää kättä. Ystäväni ovat erittäin kiinnostuneita tulevista tavoitteista ja jaksavat aina vaan uudelleen ja uudelleen kuunnella minun samat höpinät kisoista, treeneistä ja dietistä. Pari ystävääni jopa avustavat minua vaparin kasaamisessa...suuri kiitos siitä heille!

Myös muut tuttavat tulevat aina ohi mennen kysymään treenikuulumisia ja tulevista tavoitteista. Heh ja minä jaksan kerta toisensa jälkeen selittää samat asiat uudestaan ja uudestaan...:D

Joo o on tullu vaikka minkälaista kommenttia kun joku on huomannut että vedän esim protskujuoman illalla naamariin.. tai ylipäänsä sanoo käyttävänsä lisäravinteita...niin sieltä tulee heti esim :Mitäs mömmöä tuo on? jne...
Ja antakaapas kun kertoo että harrastaa punttailua niin ensimmäinen asia mitä jätkät jotka ite ei tajua tästä lajista mtn sanovat että jea tuleeko susta sitten sellanen venäläsen kuulantyöntäjän näkönen vai :O tai jtn tuohon tyyliin..arggghhh raivostuttavaa!:curs:

Onneks tässä maailmassa on sellaisiaki ihmisiä jotka ymmärtävät salitouhun päälle:)

Pitää vaan elellä sillä tavalla että ei ota muitten kommentteja huomioon niin pärkää :)

Tsemppiä kaikille! :D

Ihmisiä jaksaa ihmetyttää minun proteiinien käyttö. Katotaan päästä varpaisiin ja ajatellaan, että mihin nainen lisäproteiinia tarvitsee. Ja varsinkin silloin kun minä pöhkö menin sanomaan, että lisään siihen vielä öljyä. Siskokin ihmetteli minun "tosi isoja" lihaksia. Hän kuuluu niihin jotka saavat viikon treenistä aivan valtavat lihakset ja ei siksi treenaa kun ei halua isoja lihaksia :)

Minua myös ärsyttää tyyli jolla puhutaan "naisten laitteista", "naisten liikkeistä" ja "naisten treeni ohjelmista". Naisille suositellaan pienillä painolla monta toistoa -ohjelmaa vaikka tarve saattaisia olla ihan muuta. Naisethan juuri tarvitsisivat voimaa ja lihasta kehittävää treeniä ainakin minun mielestäni.

:offtopic: Harmi kun kuntosalilla treenavasta naisesta on viimeaikana tullut mediaan huonoa julkisuutta. Tarkoitan sitä gladiaattori jupakkaa.

Noooooniiiin...pääsimpäs taas viikonloppuna selittelemään treenaustani... Tapasin paikallisissa vaihtareiden pikkujouluissa pari Ranskan poikaa, jotka pitkän tiirailun jälkeen uskalsivat lähestyä minua. Ensimmäisenä kysyivät, että olenkohan minä mahdollisesti "joku kilpaurheilija". No kun siinä selittelin, että no eempä kyllä ole, ihan punttitreeniä vain harrastan, niin ihmettely alkoi. "Miksi sulla sitten on tollaset lihakset?", "Miksi sä käyt siellä salilla?", "Miksi nainen haluaa noin isot lihakset käsiin?" ja sitten kommentit "Eikö miehet pelkää sinua?", "Eihän se ole naisellisen näköistä!" ja mitä kaikkea muuta!!!

Tuli kyllä melkeen paha mieli! Itse kun olen tätä nykyä oikein tyytyväinen esimerkiksi juuri käsivarsiini ja siksi tietty nytkin asusteena oli nätti hiaton toppi...voi eeeeeeeeeeei!!! Enhän minäkään alkanut niitä siinä arvostelemaan tyyliin "Eikö teitä pelota olla noin laihoja??! Tehän voitte lentää taivaan tuuliin ja joku voi vielä takaapäin erehtyä luulemaan teitä naisiksi jnejnejne..." Argh :joulu2: heillekin vain..

Oisit vaan sanonut, ihmettelihän nekin sinua!! Mun miesmakua ei ainakaan edusta sellainen miestyyppi;)

Lihasta pitää olla! Onneks on erilaisia kiinnostuksen kohteita. Mut on totta, että erityisesti töissä on rasittavaa selitellä näitä syömisiä. Treenamisen ne vielä ymmärtää, mutta raejuusto, maitorahkasörsseleitä ei. Onneks ne nykyään jo tietää ja tyytyy vaan kuittailemaan mulle, että "hei me tilataan pizzaa, sä varmaan tilaat kans"... vastauksen voitte arvata!

Hmm....niin no itsellä ei vielä ainakaan ole minkäänlaista "erikoisruokavaliota" enkä muutenkaan oikeastaan tiedä mistään mitään :lol2: Mutta yleisesti ottaen jos kerron,että treenailen salilla niin kommentit tähän ovat aika huvittuneita lähinnä heidän puoleltaan jotka eivät itse salilla käy tai sellaisten naisten jotka tekevät miljoona toistoa pienillä painoilla...Ja kuten myöskin miehet jotka itse niin kovastikin (muka?) treenaavat vähättelevät hieman treenausintoani. Luultavasti siihen ei vaan osata suhtautua oikealla tavalla,että nainenkin(tai tyttöhän itse vielä olen..) voi treenata halutakseen lihaksia ja timmin kropan....eikä nykyisin niin ihailtua lähes anorektikkovartaloa..
(Tai sitten ajatellaan,että kaikki jotka treenaavat vähänkin tosissaan niin roinaavat tai ovat muuten vaan "tyhmiä"...)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom