ennakkoluulot treenaavaa naista kohtaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuomi
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan aiheesta puhuttu täällä aikaisemmin... Eli kuinka moni teistä joutuu selittämään ja puolustelemaan ystäville ja perheelle elämäntapaansa? Mä olen joutunut pari kertaa todelliseen ristikuulusteluun kun yritin selittää miksi en syö esim. mäkkärissä ja välipala on karjalanpiirakan sijaan purkki maitorahkaa. Samoin se että seuraavan päivän salitreeni estää dokaamisen tänään aiheuttaa epäuskoista ihmetystä. Vedänkin välipalaprotskujuomat nykyään koulun vessassa piilossa ettei tarvitse sadatta kertaa selittää samaa juttua alusta... Perhana, miksei tässä maassa saa vapaasti elää terveellisesti?!?

Olen huomannut myös sen että miehet joutuu huomattavasti harvemmin samaan tilanteeseen, kun taas nainen joka myöntää omaavansa jotain tavoitteita salitreenin suhteen on joku ihme kummajainen... *avautuu* Vaikka eipä sillä loppupeleissä ole väliä mitä muut ajattelee, ärsyttää vaan :curs:

Tuttu ilmiö täälläkin..edellisessä työpaikassa oppivat kyllä nopeasti,etten syö pullaa jne.Silloin tällöin heittivät ohimennen "ettei nyt vaan olisi anoreksia" :lol2:
Muuten kuulee hienovaraista vihjailua tyyliin :
"onkohan tuo nyt ihan tervettä"
"kyllä elämästä pitää nauttiakin" (esim.aamukahvilla munkkipossu,lounaalla suklaata,päiväkahvilla kääretorttua)
"kyllä kai yhdet treenit voi jättää väliin?"
"mitä hormoonia tuo on?" (protskujauhe)
"kasvaako sulle nyt hirmuset lihakset?"
Nykyisessä työpaikassa tilanne on helpompi,koska duunikaverit on nuorempia..tulee kuitenkin vaivautunut,jopa syyllinen olo jos hehkutan hyvin menneistä treeneistä.Olisi aika harvinaista,jos joskus kuulisi positiivista kommenttia siitä,että elää terveellisesti ja pitää itsestään huolta..ainoastaan miehen suusta joskus moista lipsahtaa.:haart:
Joo ei sillä väliä,mitä muut ajattelee..elän tällä tyylillä kuitenkin niin kauan kun silmä päässä heiluu..:evil:

Taitaa noi jotka tollaisia kommentteja heittelee olla "pikkusen" kateellisia,kun joku jaksaa ja haluaa pitää huolta kunnostaan ja kropastaan. "täytyyhän elämästä nauttia" :) eikö ne tajuu että sitähän me just tehään!!! Nautitaan treenaamisesta!

Itse kerron mielelläni tästä elämäntavasta ja muistan kertoa, että on ihmisiä, jotka elävät paljon tiukemmin kuin minä.

Ehkä ne ovat ennakkoluuloja, mutta ihmiset ovat myös hyvin kiinnostuneita aiheesta ja kuulevat mielellään enemmän.

Originally posted by tuomi
Samoin se että seuraavan päivän salitreeni estää dokaamisen tänään aiheuttaa epäuskoista ihmetystä.

Arvatkaapa millasia olivat koulukavereideni ilmeet, kun ilmoitin etten voi tulla baariin, koska mulla on kisat kahden viikon päästä :D ?

voi voi, kyllä olen joutunut ihan älyttömästi selittelemään elämäntapaani koulussa, kotona, duunissa jne. Ensimmäisellä kisadieetillä vanhempani olivat ihan hysteerisiä. Luulivat, että käytän hormoneja, kun olin kiukkuinen ja nälkäinen ja pitivät dieettiäni ihan hömpötyksenä. Kun sitten pikkuhiljaa huomasivat, että tämä on elämäntapani ja sillä siisti!
Koulussa kun en syö kouluruokaa ja teen omat puurot ja protskudrinkit, ihmiset kattoo vähän nauraen, et mitä toi oikein meinaa. Toisaalta olen ottanut sen pään, että so what, tää on mun juttu!
Kyllä sitten kun kisat on lähestynyt ja alkaa olemaan kunnossa, monen ääni on muuttunut kellossa. Silloin yleensä ihmiset alkaa kauheasti kyselemään ja alkaa selkään taputtelu. Silloin muistan ne ihmiset, jotka ovat olleet OIKEASTI tukenani.

Juuri näiden hämmästelyjen takia yritän syödä kotona aina kun vaan mahdollista ;) Kaveripiirini on aika epäurheilullista ( lue : ainoa liikuntamuoto on sohvalta jääkaapille tallustelu ja keskikehon rakentaminen.. ), joten yritän pitää ruokailuni mahdollisimman huomaamattomana.

Eniten ihmetyttää kaverini ( PM - tason yleisurheilija ) kommentit esim. palautusjuoman käytöstä salitreenin jälkeen.. Kommentit on tyyliin " Tarviiko ottaa tosissaan?!? ". Voi noita yleisurheilijoita :rolleyes:

Ainahan tuota kysellään, mutta kun ei enää jaksa kamalasti selitellä.

Eniten ottaa aivoon, kun en muutenkaan pidä alkoholista niin miks et voi ottaa tai ei kai nyt yks haittaa..... VOI HITTOLAINEN, joskus ei ymmarrä miksi elämäntapaansa tarvitsee selitellä kenellekkään.... onko se nyt niin kauheen kamalaa jos joku haluaa elää "fitness" elämäntapaa.... en minäkään arvostele joka viikonloppu kapakassa istujia...

Et kai vaan käytä hormooneja.......... kuultu on ja monta kertaa

:wanha:

PREKLE :curs:

Been there, done that... eli kaikki mainitut jutut on kuultu NIIN monta kertaa, etten enää edes jaksa teeskennellä huvittunutta kuullessani sadattiviidettäkymmenettäseitsemättä kertaa "käytsie salilla ihan joka päivä?" Hohhoijaa...

Olen ajoittaisesta ärsyyntymisestä huolimatta yrittänyt aina vastailla kommentteihin mahdollisimman asiallisesti ja selittää miksi teen mitäkin. Olen huomannut, että kun porukat ymmärtävät mistä on kyse he kiinnostunvat asiasta ja kannustavat. Monet minut paremmin tuntevat ihmettelevät, kun jaksan selittää kisojen jälkeen aina yhtä innostuneesti miksi kävi niin kuin kävi, käydä läpi sääntöjä ja selittää mikä on kussakin kilpailijassa hyvää ja mikä huonoa. Onhan se välillä rasittavaa, kun samaa perusasiaa saatetaan kysyä monta kertaa samana päivänä, tiedätte varmasti mitä tarkoitan :rolleyes:

Viime vuosina minulla on ollut tosi hyvät oltavat, koen että minua arvostetaan urheilijana eikä kukaan esitä mitään vähätteleviä tai tyhmiä kysymyksiä. Työpaikallanikin on jo monta fitness-asiantuntijaa, vaikkei kukaan muu treenaakaan ;) Kisojen jälkeen on juotu firman piikkiin mitallikahvit kakkuineen ja puheineen. Opiskeluaikoina kävin bailaamassa ns. offilla, mutta kisakautena selitin kavereille, että nyt keskityn valmistautumiseen enkä jaksa. Oli tosi kivaa, kun minua ei sitten edes yritetty houkutella mukaan, vaan asiaan palattiin heti kisojen jälkeen.

No huhhuh..

No tuodaan tällänen tavis-näkökanta esille. Ennen kuin ite aloitin ahkeran punttaamisen ja ruokavalion viilaamisen olin kyllä vain aika ihmeissäni muitten punttaavien syömistavoista. Ei sitä silloin ymmärtänyt. Ja kaikki lisäravinteet olivat ihan jotain hepreaa. Ajatteli et "eiks normaalista ruuasta saa kaikkea mitä tarttee?". Nyt kun on perehtynyt asioihin ymmärtää paljon paremmin minkä takia punttaavat immeiset tarkkailet mitä suuhunsa laittavat.

Parisen viikkoa ja sitten tämä punttimimmi palaa takaisin koulunpenkille. Mielenkiinnolla odotankin luokkakavereiden kommentteja kun raahaan mukanani 1.5 litraista limupulloa ja litkin vettä kuin hullu ja aina sopivin aika välein sheikkarissa lilluvat jauhot saavat vesitilkan seurakseen ja kurkusta alas. Ja ihan kaikkea kouluruokaakaan en varmasti syö (vaikka taitaa tuo aika terveellistä muuten olla), jälkiruoat ovat mahottoman hyviä mutta varmaan myös epäterveellisiä...

Kyllä varmaan luokkakaverit katsovat ihmeissään. No, niille kai sitten pitää vain yrittää parhaansa mukaan selittää tilanne. Pitävät ensitä hullumpana luultavasti mutta so what... Tää on mun valitsema polku (elämäntapa) ja tässä pysytään..

Tsemppiä vaan kaikille punttimimmeille :thumbs:

Mäkin olen kummastellut sitä, miten punntisali on harrastuksenakin semmonen mistä ei voi jutella etenkään tyttöjen kesken. Kyllä mä ainakin yleensä kyselen ja kuuntelen muitten harrastuksista vaikken itse tietäis niistä mitään. Sitten kun mä alotan lauseeni esim. "eilen salilla...", niin lentää merkitseviä katseita ja vinoja hymyjä. Luovitin sit siitä aiheesta puhumisen.

Vielä kun saa kuulla et ole sitten varovainen ettei sulle ilmesty niitä isoja lihaksia. :confused: Mä kun yritän tehdä kovasti hommia, että saisin näkymään edes jotain lihaksia. Mut on se ihanaa kun saa edes tänne palstalle purkaa näitä ajatuksiaan! :haart:

No kyyylllä on kuultu jo viimeiset 10 vuotta vähintäänkin kaikkea ennakkoluuloista. Alkoi muuten jo jääkiekkoaikanakin ihmettelyt "Et kai sä nyt voi jääkiekkoa pelata, sähän olet niin naisellinen nainen..". Hohhoijaa...Olin onnekseni monta vuotta työpaikalla, jossa suurin osa oli urheilijoita ja olipa mukana kaksikin kilpailevaa miesbodariakin. Koska meitä oli niin monta niin eipä meitä hirveesti sillon ihmetelty, mutta lasku karuun todellisuuteen tulikin sitten kun aloin työskenteleen toimistoympäristöissä, joissa ne keski-ikäiset ihmiset ei tajua yhtään mistään liikunnasta yhtään mitään. Ihan hirveet selittelyt aina vain. Kyselivät enimmäkseen, että miks mä haluan olla niinkuin miehet..??? Ööö...siis kun treenaan punteilla, halusin heidän mielestään olla mies. Ok.

Mutta oletteko ajatelleet miten oikeesti ns. tavikset on täysin tietämättömiä treenauksesta. On tosi vaikeaa enää muistaa miten silloin joskus 10 vuotta sitten ajattelin itsekään, mutta silti ei kyllä pokka pidä kun kysymyksenä salitreenistäni on "No monenko kilon punttia sinä siellä kuntosalilla nostat?". Yritä siinä sitten jaksaa alkaa taas selittämään, että kun niitä lihasryhmiä on vähän enemmän kuin yksi...

Tuttua, tuttua. Paras kaveri ei aluksi ymmartanyt ja oli minuun tosi arsyyntynyt, mutta nykyaan suunnitelemme minulle yhdessa voimannostio-uraa (aluksi kylla ihan leikkimielella vain). Salillakin minua katsotaan oudosti ja monet ei viitsi tulla juttelemaan (vaikka kai sita voisi itsekin menna).

Joidenkin suusta kuuluu aina etta naistenhan pitaisi tehda aerobista. Niin PITAISI, naisten oletetaan olevan tietynlaisia (ei silla etta olisin feministi, mutta tietylla tavalla kapinallinen kyllakin). Ja teenhan mina aerobistakin ahkerasti, ei siina mitaan.

Nykyaan taitaa lahes koko perheeni olla hurahtanut puntinnostoon, etta perheen jasenille ei tarvitse enaa selitella juurikaan miksi tekee mitakin.

Mutta ladyt! Ei valiteta mita muut sanovat. Me nimittain tiedamme miten mahtava harrastus tama on ja etta itse en ainakaan antaisi sita pois mistaan hinnasta! :wall: :love:

tää nyt lähinnä aika huvittava läppä, viimeviikolla join töissä
protskudrinkkiä ni eikö sieltä yks valopää täräyttäny, et
oletsä joku JUMALAN LAHJA LISÄRAVINNE TEOLLISUUDELLE,
vai miksi sä noita jauhoja vedät .:eek: :wall: :david:

Originally posted by Timantti
JUMALAN LAHJA LISÄRAVINNE TEOLLISUUDELLE,
vai miksi sä noita jauhoja vedät .:eek: :wall: :david:

SIIS VOI HERRAN JUMALA MITÄ NOIDEN IHMISTEN PÄÄSSÄ OIKEIN LIIKKUU..........

Olisit sanonu että sulla taitaa olla samasuhde siniseen lenkkiin..!!

:lol2:

Joo on erittäin tuttua. "Ai mikset sä kiinteytä? Eihän nainen tarvitse voimaa." "Mitä sä sitten teet kun saat lapsia etkä ehdi treenaamaan ja lihakset surkastuu ja iho jää roikkumaan?"

Jessus.

Niin, ja proteiinijuomat tosiaan ovat myös kauhistelun aihe muille, paitsi isoveljelleni, joka treenaa myös.

Erityisen suuret paineet siis tuntuvat kasautuvan nimenomaan tytöille. Pitäisi vain kykkiä lähentäjä & loitontajalaitteissa ja tehdä minimipainoilla tuhatkunta toistoa eikä muuta. Jes.

:jahas:

Kummajainen

Tässä työpaikassa en puhunut kenenkään kanssa treeneistä, edellisessä työpaikassa oli yksi kaveri kenen kanssa haasteltiin treenaamisesta, kaikista lisäravinteista ja välillä oltiin yhessä dietillä.
Kyllä moni pitää minua kummajaisena ja lauseet minun miehelle että kyllä se siitä rauhottuu.. höpsistä.
Olen varmaan sitä rotua kenellä on rollaattorin tangossa nahkahapsut ja levyjarrut edessä ja salille aamupuuron jälkeen kun joku on ensin nostanu pois pytyltä.:wanha: :zzzz:

Originally posted by Viivi
SIIS VOI HERRAN JUMALA MITÄ NOIDEN IHMISTEN PÄÄSSÄ OIKEIN LIIKKUU..........

Olisit sanonu että sulla taitaa olla samasuhde siniseen lenkkiin..!!

:lol2:
:lol2: :lol2: ei pystyny puhumaan ku meinasin tukehtua siihen juomaan:thumbs:

Täytyy muuten sanoa, että mun rakas poikakaverini oli aluksi ihan samanlainen, kuin yllä kuvatut huvittavat tapaukset :D Just kaikki palautusjuomat, ruokien kirjaaminen ylös, lisäproteiinit, lesitiinit ym oli jotain ihan käsittämätöntä hänelle, verrattavissa hormooneihin.. Ehhehe.

Jotain oon kuitenkin saanut opetettua, sillä nykyisin poikakaverini käy salilla 3 x vko, käyttää PALAUTUSJUOMAA treenin jälkeen ja pahapaha proteiinipussikin löytyy kaapista..

Paras oli, kun käytiin katsomassa fitnesskisoja keväällä 2002. Jätkä ei tiennyt oikeastaan yhtään, mitä tuleman pitää ja eka kommentti istumaan päästyämme olikin ( siis ennen kuin kilpailijat oli lavalla ); " Onks ne kaikki jotain blondeja?!? ". Joo, taishan siellä olla jopa kolme blondia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom