Jos sita englantia oikein tosissaan, niin:
Tahan taitaa auttaa natiivi englantilaisten kanssa keskustelu. Alkuun paasee kun hommaat ittelles jonkun ladin, taman jalkeen jonkun joka tulee suht normi oloista, etta ei jaa oma aksentti tolle tasolle.
Financial Times kirjoittaa hyvaa englantia, ja sanavarasto kehittyy.
Itse kun olin asunut lontoossa 10 vuotta luulin etta osaan hyvin englantia, mutta uuden tilanteen tullessa en osannu selittaa juurikaan mitaan. Esim kun auto hajoo, et osaa auton osia / tekniikkaa selitaa englaniksi, talon osto mita on freehold, jne.
Uusi tyopaikka, uusi sanasto. Itse tein lontoossa eri aloilla toita,,, hodcarrying (hodi), bricklaying, lorry driving, warehouse work, reception, kitchen, software support, software sales, street sweeping. En ees muista mita kaikkea. Sen muistan etta potkut on tullu 5 tyopaikasta, eli ehti jos jonkinlaista tyopaikkaa olemaan.
Yritan siis talla vain sanoa etta mee lontooseen kirjoittaudu sisaan muutamaan temping tyovalitys firmaan. Tee kaikenlaisia duuneja mita ne sulle lykkaa.
Joskus niissa ihan hauskaa, ja yleensa tietty vituttaa
Talla tavalla itse siis opin. Pohjana oli arvosana 6 peruskoulusta, minka osaksi sain lunttaamalla.
Ensimmaista tyotani Lontoossa soittaessa tyonhaku jamahti siihen kun en osannu nimeeni tavata. Ja mun nimi on siis Esa
jovain nykyaan en tieda miten lontoossa menee kun oon asunu 5 vuotta ranskassa, mutta kylla sielta jostain cafe nerosta viela tyopaikan muutamassa paivassa saa.
Toi on mun mielesta ainut tapa milla suomi aksentista paasee eroon. Vaikka totta puhuen englantilaiset kyselee musta nykyaan etta oonko etela-afrikasta. Joten en ilmeisesti umpi britilta kuullosta.
jaa-a lopetan tahan, tais tulla aika paljon asian vieresta.